Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is er een weg terug ?  (gelezen 488 keer)

Offline hadego

  • Lid
Is er een weg terug ?
« Gepost op: 2013/01/11, 11:57:29 »
Ik ben van plan voor mijn dochter Xubuntu op haar laptop ( Toshiba Satellite) te installeren als dual boot naast Windows Vista.

Mocht zij, als gewone gebruiker, toch niet happy zijn met Xubuntu is er dan een weg terug ?

Ik bedoel is het dan mogelijk om Xubuntu te verwijderen en de harddisk weer helemaal beschikbaar te maken voor Windows ?

Hoor graag
bvd


Re: Is er een weg terug ?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/11, 12:20:34 »
Je zal naast het herstellen van de windows bootloader, ook de Ubuntu partitie moeten verwijderen, en de vrijgekomen ruimte weer bij de windowspartitie voegen. Dat kan met behulp van Gparted, die vanaf een Ubuntu Live cd te gebruiken is. Je kan dit het best doen vóór je de windows bootloader herstelt. Zorg wel dat je een backup maakt van belangrijke data, iets wat zowieso verstandig is te doen alvorens je gaat installeren e.d.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/11, 12:22:26 door Thomas de Graaff »

Re: Is er een weg terug ?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/11, 17:51:12 »
Ik zou juist eerst de bootloader verwijderen, en daarna de partitie erbij voegen. Als je alleen Grub verwijdert start je pc goed door (naar Windows) en mis je enkel de extra ruimte, als je eerst je partitie verwijdert zal de pc niet starten totdat Grub ook is weggehaald.

En zoals Thomas aangeeft is een backup een goed idee. Partities bij elkaar voegen en bootloaders verwijderen zijn ingrijpende operaties die meestal goed gaan.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/11, 17:53:39 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!