Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot  (gelezen 1058 keer)

dualboot
« Gepost op: 2008/02/14, 10:08:21 »
Op deze site staan diverse dualboot mogelijkheden omschreven.

http://apcmag.com/dualboot

De xp-linux versie ging probleemloos bij mij op een hp 6710b.
De vista-linux variant leverde een probleem op met partitioneren.
Vista vindt dat een 160gb schijf waar ze zelf opstaat maar met 40gb kleiner gemaakt mag worden.
(shrink volume in disk manager)
Ik vindt dat Vista nix te vinden heeft en gewoon moet doen wat ik wil.
;-)

Deze dualboot heb ik getackled door eerst met de gparted live cd 2 partities te maken van ieder 80gb (76 GiB)
Let wel op dat je de partitie waar je vista op wil zetten ongeformateerd zet. Gparted zet deze standaard ext2, en dan installeerd vista juist op de andere partitie.

Tot slot; als je xp update naar vista schrijft vista de oude xp weg op de schijf als windows.old.
Mijn kale xp installatie nam nog 2.3gb schijfruimte in. Totaal kwam deze installatie dus op 17.2gb.
Als je klaar bent met je oude xp en geen behoefte hebt aan een back-up zou ik de schijf dus eerst echt leeg maken met gparted of een andere partitie-manager.

groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/14, 13:02:22 »
http://news.softpedia.com/news/Unite-Windows-and-Linux-With-a-Single-Mouse-Click-78535.shtml
Als ik dit lees dan is dualboot binnekort een zeer verouderde oplossing :)
Echt fantastisch, naadloos windows en ubuntu samen draaien.
Kijk vooral naar de laatste plaatjes, de 2 desktops gaan naadloos in elkaar over.
Ik ben diep onder de indruk.

Monk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/14, 13:15:05 »
Citaat van: Monkwarrior
http://news.softpedia.com/news/Unite-Windows-and-Linux-With-a-Single-Mouse-Click-78535.shtml
Als ik dit lees dan is dualboot binnekort een zeer verouderde oplossing :)
Echt fantastisch, naadloos windows en ubuntu samen draaien.

Monk.
Ongelofelijk, een technisch hoogstandje....

Maar niks voor mij: ik krijg er de kriebels van als ik het zie. Geef mij maar 100 % pure onbesmette Linux.

Groet, Pjotr.

dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/14, 13:17:46 »
Citaat van: pjotr123
Maar niks voor mij: ik krijg er de kriebels van als ik het zie. Geef mij maar 100 % pure onbesmette Linux.
Nou gelukkig blijft windows in zijn eigen virtuele omgeving draaien, dus er zijn geen risico's voor je ubuntu gedeelte :)
Het lijkt me vooral een oplossing voor allen hier die een enkele keer nog windows nodig hebben (voor die tomtom update etc etc etc).

Er schiet me nog wat te binnen.
Dit zou je als demo aan windows gebruikers kunnen laten zien op release parties .......

Monk.

dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/14, 13:33:12 »
dat is gewoon de seamless mode van virtualbox, zo heel speciaal is dat niet hoor...

en ook omdat ge (nog) geen 3d ondersteuning hebt in virtualbox, is het alleen een alternatief voor mensen die gewone programmas willen draaien...

Offline Roel1963

  • Lid
dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/14, 14:44:08 »
Citaat van: Monkwarrior
http://news.softpedia.com/news/Unite-Windows-and-Linux-With-a-Single-Mouse-Click-78535.shtml
Als ik dit lees dan is dualboot binnekort een zeer verouderde oplossing :)
Echt fantastisch, naadloos windows en ubuntu samen draaien.
Kijk vooral naar de laatste plaatjes, de 2 desktops gaan naadloos in elkaar over.
Ik ben diep onder de indruk.

Monk.
Moet je geen windows hebben die wordt geïnstalleerd vanaf een beschermde partitie, want dan kun je op geen enkel ogenblik inbreken in de windows install.

Offline DivinGGoD

  • Lid
dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/10, 20:55:35 »
even een vraagje over dualboot!

als ik windows en ubuntu dualboot op mijn pc heb staan
en ik krijg als ik onder windows werk kan deze dan ook mijn ubuntu systeem infecteren?

groeten,
Melvin Smits

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/10, 20:56:49 »
Citaat van: DivinggoD
even een vraagje over dualboot!

als ik windows en ubuntu dualboot op mijn pc heb staan
en ik krijg als ik onder windows werk kan deze dan ook mijn ubuntu systeem infecteren?

groeten,
Melvin Smits
Nee. Als je tenminste geen plugin installeert in Windows, waarmee Windows EXT3-partities kan zien en bewerken. Die plugin heeft W. standaard niet. Houwen zo!