Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST! moeilijk te omschrijven probleem  (gelezen 24405 keer)

Offline vissertw

  • Lid
OPGELOST! moeilijk te omschrijven probleem
« Gepost op: 2010/03/21, 16:55:47 »
 Hallo,

Het begon met pogingen om mobiel breedband aan de gang te krijgen, een simlockvrije dongel gekocht, Huawei 1750, geen succes.
Maar al snel bleek dat er dingen aan de hand waren, ik had geen terminaalvenster meer, het systeem zei dat het wel was geinstalleerd en ik kon ook geen nieuwe software toevoegen, het downloaden bleef op bv 3% steken.
EN, de browser gedroeg zich ook vreemd, ik kon Google openen, Gmail ook, supersnel, maar als ik een zoekresultaat van Google aanklikte werd dat niet door de browser geopend, hij bleef maar bezig met openen.
Ubuntu 9.10 opnieuw geinstalleerd, als enig besturingssysteem en de problemen met de browser blijven, het gekke is dat ik probleemloos Google Chrome kon opzoeken en installeren als tweede browser maar daarin heb ik dezelfde problemen, heeeeel lang bezig met openen, zeg maar eindeloos.

Iemand enig idee?

Ton.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/07, 07:57:54 door vissertw »

Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/21, 16:59:53 »
Misschien een probleem met je internet verbinding?

Ik heb hier ook eens gehad dat ik op bepaalde site wel kon, en op andere totaal niet.
Ook bleek het aantal connecties per minuut erg laag te zijn (kan je testen op speedtest.nl)

Gebeld met mijn provider, en er bleek inderdaad een probleem te zijn.
Geen idee of het bij jou hier ook iets mee te maken heeft, maar je weet maar nooit.

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/21, 17:21:16 »
Nee, die internetverbinding is wel in orde, het gaat hier om de laptop en op de desktop draait alles prima.
Het gekke is ook dat zo een zoekresultaat of een nieuwe site op een nieuw tabblad die zeg maar niet opent een enorm lang verhaal in een popup venstertje geeft als ik er met de muis op ga staan.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/21, 19:03:19 »
Een beetje een vervolgvraag, als ik bij herinstallatie kies voor schijf leegmaken, dus de installatie die er op staat verwijderen, en de nieuwe er op zetten, hoe "schoon" is die nieuwe installatie dan bij Ubuntu?
Volgens mij zie ik bij het opstarten nog steeds tekst in een zwart veld voorbijkomen die ik bij het opstarten van 9.10 op andere computers niet zie: SIS 191 PXE Boot Rom, Client Mac addr!, existing sisi. Heel vreemd, dat zie ik bij het opstarten op andere computers niet.
Kan er bij een herinstallatie iets achterblijven?

Ton.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/21, 19:10:34 door vissertw »

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/21, 19:33:14 »
De eerste de beste keer dat ik firefox open in de nieuwe installatie opent zich het welkomstscherm van Ubuntu 9.10, als ik daarin op een link klik blijft er in het tabblad "bezig met openen" staan, hoe lang ik ook wacht.
Terwijl de starpagina van Google.nl moeiteloos opent en Gmail ook, probeer ik een andere site te openen gebeurt er niets, alleen maar "loading", ik snap er niets van.

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/21, 20:00:11 »
Als ik verder ga zoeken in Firefox vind ik het volgende: "Problem in Firefox 3.5. The problem cannot be reported: This is not a genuine Ubuntu package."
Let wel, dit is een net geinstalleerde versie van 9.10, waarbij de oude aanwezige installaties zijn verwijderd.

Ik kom er even niet meer uit, wie wel?

Ton.

Offline joop13

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/21, 23:56:36 »
Zou je niet liever Ubuntu 9.04 proberen? Van die versie zijn weinig problemen bekend. Bij 9.10 zijn wat meer problemen bekend.

Daarbij heb ik gisteren iets dergelijks meegemaakt met Windows op een netboekje van mijn dochter. Daar kon ze niet op internet omdat ze een versie van Avast had geinstalleerd. Na verwijderen van deze Avast deed alles het weer. Het leek een probleem van de firewall dan wel van de virusscanner te zijn.

Maar goed dat zit allemaal niet in Ubuntu maar misschien is te zoeken richting firewall acties......
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/22, 08:12:37 »
Goeiemorgen Joop,

Die 9.04 wil niet installeren bij mij, kan dat komen omdat 9.10 er al op stond?

Het wonderlijke is dat FF keurig opent, ook de welkomstpagina van Ubuntu, de startpagina van Google en ook Gmail openen flitsend snel, maar dat is dan ook alles, de rest blijft "loading page" en uiteindelijk error.
Het systeem wil ook steeds taalpaketten ophalen, ook dat lukt niet, als ik de updatemanager laat zoeken wordt het ook niks, blijft heel lang hangen en het uiteindelijke resultaat is "failed"

Hoe zit het met virussen in Ubuntu? En mocht ik dan al een virus hebben, zou die er dan niet af moeten zijn na die herinstallatie?

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Ton.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/22, 08:22:15 »
De melding: [ SIS 191 PXE Boot Rom, Client Mac addr!, existing sisi. ] duidt er volgens op, dat je pc eerst tracht op te starten vanaf een netwerk interface. Daar gaat kennelijk iets mis. En omdat het om een netwerk-ding gaat, zou dat best eens de reden kunnen zijn van je niet werkende indernet verbinding.

Nu ken ik niet de commando's waarmee je kunt zien wat er allemaal in je PC zit, maar daar lopen er wel een paar van rond hier op het forum.
Werkt Internet wel als je de Live CD op deze PC gebruikt?
En wat gebeurd er als je er een andere liveCD in drukt? Andere Linux-distro bedoel ik? Hardware herkenning wil nogal eens verschillen....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/22, 08:29:51 »
Dag Jan,

Het gekke is dat internet wel werkt, google en Gmail openen razendsnel, google doet bv ook zijn werk wat betreft zoekresultaten, maar daarna een pagina of één van die zoekresultaten openen lukt niet.
Ook taalpaketten ophalen gaat niet, ik krijg mijn versie niet op nl.

Ton,

Offline joop13

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/22, 11:04:37 »
Goeiemorgen Joop,

Die 9.04 wil niet installeren bij mij, kan dat komen omdat 9.10 er al op stond?

Het wonderlijke is dat FF keurig opent, ook de welkomstpagina van Ubuntu, de startpagina van Google en ook Gmail openen flitsend snel, maar dat is dan ook alles, de rest blijft "loading page" en uiteindelijk error.
Het systeem wil ook steeds taalpaketten ophalen, ook dat lukt niet, als ik de updatemanager laat zoeken wordt het ook niks, blijft heel lang hangen en het uiteindelijke resultaat is "failed"

Hoe zit het met virussen in Ubuntu? En mocht ik dan al een virus hebben, zou die er dan niet af moeten zijn na die herinstallatie?

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Ton.
Dat 9.04 niet wil installeren is vreemd. Virussen heb je sowieso niet in Ubuntu: ze zijn er niet voor geschreven en als ze er wel voor geschreven zijn kunnen ze, vanwege de rechtenstructuur in Linux, niets doen. Dus daar zit het probleem niet.

Wil je weten wat je allemaal in je computer hebt zitten, dan kun je commando's als lspci en lsusb in je terminal invoeren.

Daarnaast kun je met top in je terminal kijken welke processen bezig zijn en hoe....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/22, 20:51:00 »
Dag Joop,

Eerst even over 9.04, dat is een officiele versie die ik ooit op aanvraag toegestuurd heb gekregen, als ik die probeer te installeren kan ik de taal kiezen, Ubuntu installeren kiezen en daarna gebeurt er niets, kan ik die installatie op één of andere manier "dwingen"?
Dan dat probleem van websites openen, het lijkt er steeds meer op dat er alleen google sites geopend kunnen worden, starstscherm, gmail, de zoekfunctie werkt, ik kan zelfs maps openen, mijn straat invoeren en de betreffende kaart komt ook nog in beeld.
Maar één van de zoekresultaten aanklikken leidt tot geen enkel resultaat, net zomin als een doodgewone www in de adresbalk typen of de ubuntu update aanspreken, alles blijft "hangen"
Helaas zeggen die commando´s in mijn terminal mij niet zoveel en als virussen bijna of eigenlijk uitgesloten zijn, hoe kan het dan dat ik na een nieuwe installatie dezelfde problemen heb?
Die 9.10 schijf die ik heb is weliswaar door mijzelf van internet geplukt maar werkt op een andere computer perfect en heeft op deze laptop ook perfect gedraaid en pas nu krijg ik er alleen op deze laptop problemen mee, ook na een herinstallatie.

Ton.
 

Offline joop13

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/22, 22:57:20 »
Ton,

Het probleem begint mij toch te intrigeren... Een 9.04 die niet wil installeren, een 9.10 die niet wil werken met internet. Het lijkt wel een hardware probleem of zo... Misschien is het geheugen van je laptop niet meer wat het geweest is. Dat kun je controleren door bij het opstarten niet Ubuntu te laten opstarten maar de memcheck te kiezen. Die moet je dan een uur of twee laten draaien, is er geen probleem gevonden dan zijn we weer één stap verder.

Het kan ook zijn dat de HD fouten bevat. Dat is te controleren door in recovery stand op te starten en dan het commando fsck uit te voeren...

Joop
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/23, 08:13:50 »
Morgen Joop,

Ik zal nogmaals 9.04 proberen te installeren, vervolgens is het zo dat ik wel een goed werkende internetnetbinding heb ik ka met Gmail gewoon berichten verzenden en ontvangen en ik kan in Google ook zoekopdrachten uitvoeren, allemaal razendsnel zoals het hoort zeg maar  maar vervolgens een zoekresultaat aanklikken leidt tot niets. www´s in de adresbalk intikken en dan enter geven heeft ook niet het gewenste resultaat, hij blijft bezig met openen.
Memcheck is uitgevoerd en er is niets gevonden, hoe start ik in recoverystand op?
Ik ga nu werken, mogelijk hebben we vanavond weer contact.

Zover bedankt,

Ton.

Offline joop13

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/23, 09:48:57 »
Mogelijk eerst een andere browser proberen? Zoals Epiphany of EVolution: treed daar hetzelfde probleem op? Dan zou er iets firewallerigs kunnen zijn. Anders is het waarschijnlijk een probleem van firefox?

De recovery stand start je op bij het opstarten van de computer Direct aan het begin kan de keuze gemaakt worden om Ubuntu op te starten of een ander besturingssysteem en dus ook de recovery stand.

Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/23, 10:14:08 »
Citaat
De recovery stand start je op bij het opstarten van de computer Direct aan het begin kan de keuze gemaakt worden om Ubuntu op te starten of een ander besturingssysteem en dus ook de recovery stand.

Bij het opstarten op Esc tokkelen (9.04) of de linker-Shift-toets (9.10), zo kom je in het menu, daar de tweede keuze (recovery).
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/23, 19:27:34 »
Dag Joop,

Je laatste suggestie gelezen, andere browser had ik al geprobeerd, Google Chrome, als ik probeer Epiphany of Evolution te installeren zegt het systeem: not available for your hardware architecture.
Het lijkt er op dat ik via Ubuntu software center geen enkel programma kan downloaden, het blijft zeggen not available for your hardware  architecture.
En google startpagina opent probleemloos, zo ook Gmail, ik kan nieuwe berichten lezen en ook berichten naar mijzelf verzenden en dan weer lezen, en supersnel allemaal, er is dus met mijn internet verbinding niks mis.
Ook links in Gmail berichten openen gaat soms goed.
9.04 installeren wil echt niet, ik kan de taal selecteren, daarna op Ubuntu installeren klikken en vervolgens gebeurt er echt niets, en het is de officiele Ubuntu schijf, dus niet een gedownload iets.
Jij hebt het ook over firewall, kun je daar zelf iets in instellen in Ubuntu?
Ik ga nu de recovery proberen.

Ton.

Offline joop13

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/23, 21:12:43 »
Het wordt nog steeds interessanter: Wat voor hardware heb je dat het software Centre zegt dat je hardware architecture niet pas bij epiphany en zo..... Dus lijkt de hardware niet te passen. Het is toch niet een laptop met een powerPC processor of zo......?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/23, 22:06:08 »
Het is een laptop die ik enkele maanden geleden gekocht heb, Ubuntu 9.10 op heb geinstalleerd, dat heeft tot vorige week perfect gewerkt, toen begonnen de problemen zoals vermeld in mijn forumvraag.
Mijn dochter werkt ook met Ubuntu, die had op een laptop bij haar thuis een mogelijkheid gevonden 9.10 te updaten naar 10.04: Alt F2, dan in een pop up scherm update-manager -d intikken en zij kreeg de mogelijkheid de nieuwe versie binnen te halen, als ik hetzelfde doe zegt het systeem alleen maar dat het up to date is.
En het ligt dus niet aan mijn internetverbinding, het begint er bijna op te lijken dat alles wat met google te maken heeft normaal werkt, ik heb er zelfs al aan gedacht Windows XP er op te installeren, kijken of dat wel normaal werkt op de laptop en zo ja, dan weer terug naar Ubuntu.
Want ik ben er inmiddels weg van en kan het eigenlijk niet uit staan dat ik hier niet uit kom, ik heb gisteravond wat op het forum zitten chatten over dit probleem, maar dan blijkt dat ik veel te weinig weet van werken met het terminal venster, zeg maar niks.
Ik krijg steeds meer het idee dat er zich toch iets op mijn systeem geinstalleerd heeft wat deze problemen veroorzaakt.
Ik had overigens ook een mailtje aan een steunpunt bij mij in de buurt gezonden, nog niets van gehoord, ik zag dat jij ook steunpunt bent, hebben jullie onderling contact?
Morgen weer een drukke dag, zover bedankt voor het meedenken Joop,

Ton.

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/26, 12:24:13 »
Ik kom weer terug met mijn probleem, 9.04 wilde niet installeren, 9.10 die er al op zat wel maar een frisse installatie daarvan gaf niet het gewenste resultaat.
Ik heb nu 10.04 gedownload, ISO gebrand en geinstalleerd.
Één ding viel mij daarbij op: bij "apt" kreeg ik een oponthoud tijdens de installatie, waarbij een knop "overslaan" in beeld kwam, daarop heb ik geklikt en de installatie werd afgemaakt.
Ik heb nu 10.04 op de laptop, maar met hetzelfde probleem: Ik kan alles van Google openen, ik kan zoeken, ik heb gmail en ik kan maps bekijken, maar doodgewoon een www in de adresbalk typen geeft geen resultaat en de volgende melding verschijnt: The connection to the server was reset while the page was loading.
Ik heb al wat zitten zoeken naar apt en heb wel het idee dat dat iets te maken heeft met internetverbinding en upgrading.
Ik blijf ven mening dat als ik berichten kan versturen en ontvangen via gmail er met mijn internetverbinding niets mis is.
Kan iemand wat duidelijkheid geven over dat apt?

Ton.

Offline joop13

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/26, 12:32:37 »
Dit lijkt bijna een "chinees" probleem en daarmee bedoel ik dat de provider waarmee je verbinding hebt op één of andere manier je internet blokkeert op een aantal mogelijkheden na. Want het kan niet aan de verschillende versies Ubuntu liggen. Het had aan firefox kunnen liggen maar omdat je verschillende browsers met hetzelfde resultaat hebt gebruikt ligt het daaraan dus niet. Dan blijft, voorzover ik nu kan zien, je provider over die iets blokkeert.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/26, 12:50:54 »
Dak kan toch niet Joop, wij hebben nu toch op deze manier contact, op een website die ik op de laptop niet geopend krijg en op deze computer wel maar wel via dezelfde provider, gewoon thuis.
Heb jij overigens enig idee waar dat apt voor staat en wat het doet?
Ik zit nu te kijken in Synaptic Package Manager en vind daar verschillende dingen met apt als begin in de naam, als ik op reload klik krijg ik : could not download all repository indexes.

Ton.



Offline joop13

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #22 Gepost op: 2010/03/26, 12:56:52 »
apt is het programma dat net als synaptic software kan downloaden en installeren.

Verder ben ik het nu met je eens dat het niet de provider kan zijn. Dan is de enige mogelijkheid nog de verbinding met internet dus.... Heb je de laptop ook al eens met een draad verbonden met de router? En maakte dat verschil?

Want het probleem begint zich te concentreren op de dongel....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline vissertw

  • Lid
Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #23 Gepost op: 2010/03/26, 13:56:13 »
Ik praat alleen maar over bedraad, die dongel wilde ik alleen maar uitproberen omdat ik deze zomer aangewezen ben op draadloos maar gedurende dit hele verhaal hangt de laptop met een kabel aan de router.
De dongel ligt dus sinds het opstarten van dit draadje gewoon weer even in de kast.
Ik heb nu wel sterk het idee dat dat apt verhaal er mee te maken heeft, ik ben een bestand kwijt, of iets wordt niet herkend ofzo.
En dat wat ik dan mis of wat niet herkend wordt wordt dus bij een verse installatie er ook niet bij opgezet,

Maar ik heb dus een werkende internetaansluiting, daar ligt het niet aan, ik zal het verhaal nog gekker maken, terwijl wij het er nu overhebben, komt er een mail binnen van mijn energieleverancier, ik open die mail op de laptop, in die mail staat een link naar hun webpagina, die open ik en omdat ik mijn klantnummer weet maar mijn wachtwoord niet bij de hand heb klik ik op nieuw wachtwoord, dat komt via de mail en vervolgens ben ik als klant bij ze ingelogd!
Maar bv nu.nl in de adresbalk, of iets ophalen via Ubuntu software installer gaat niet.

Ton.

Re: moeilijk te omschrijven probleem
« Reactie #24 Gepost op: 2010/03/26, 14:00:33 »
Citaat
apt is het programma dat net als synaptic software kan downloaden en installeren.

In de terminal al eens gebrobeerd met:

sudo apt-get install apt

wat geeft dat?

ps.apt is de backend voor synaptic.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/26, 14:02:45 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)