Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatieprobleem ivm partities  (gelezen 620 keer)

tweety43

  • Gast
Installatieprobleem ivm partities
« Gepost op: 2007/05/28, 11:22:21 »
Ik heb op lijn mijn hd een aparte partitie (25G) gemaakt. Maar tijdens de installatie vind ik die niet terug of althans dat denk ik toch niet. Wat doe ik fout of wat moet ik doen? Hoe krijg ik ubuntu in die partitie gezet?

pluto

  • Gast
Installatieprobleem ivm partities
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/29, 22:01:17 »
Hallo tweety43

Start je installatie CD op. Als het werkblad voor je op het scherm verschijnt onderzoek je eerst of er wel een nieuwe partitie van 25Gb is aangemaakt met het programma gparted (een van de submenu's van Systeem op de bovenbalk). Zo nodig een gedeelte een Windows partitie verkleinen (als daar nog vrije ruimte op is) en gedeelte van de harde schijf tot vrije ruimte maken. Als je wel een partitie hebt aangemaakt van 25 GB is het het simpelst deze te verwijderen. Vrije ruimte is er dan genoeg, en Ubuntu doet de rest.
 Nu het installatieprogramma opstarten door de ikoon op het werkblad aan te klikken. Volg verder de aanwijzingen op het scherm. Let op! Op een gegeven moment vraagt het programma of je Ubuntu op de totale ruimte van de harde schijf wilt zetten. Kies dat niet tenzij je helemaal met een schone lei wilt beginnen. Kies in dit geval de keuzemogelijkheid: installatie op grootste vrije ruimte. Er moet dan nog een naam worden ingevuld en een wachtwoord, de rest gaat automatisch.
   Ik hoop dat je het hiermee voor elkaar krijgt. Succes en groeten
                                                                                                pluto