Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe of verbeterde software  (gelezen 4520 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
nieuwe of verbeterde software
« Gepost op: 2010/09/11, 13:41:55 »
Ik vroeg mij af waar ik nieuwe softwareprogramma's kan vinden. Het softwarecentrum is erg groot. Het zou kunnen zijn dat er iets nieuws of een verbeterde versie van een prog uit is. Wat je niet weet kun je ook niet zoeken. Als je een progje of wat anders zoekt op het usenet kun je gelijk zien wat er nieuw binnen is. Bestaat er zoiets ook linux?
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline JvH

  • Lid
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/11, 13:59:56 »
In Ubuntu ontvang je automatisch updates van geïnstalleerde software.
Het is wel zo dat, wanneer bijv. versie 1 van programma X in de repo's staat, je niet automatisch versie 2 van dat programma binnen zal krijgen wanneer die uitkomt.
Dat kun je zien als een voordeel of een nadeel... Nadeel is dat je op een oudere versie blijft werken, tenzij je handmatig versie 2 installeert. Voordeel (en dat dat is ook een belangrijk idee achter die pakketbronnen) is dat je (tot op zekere hoogte) garantie hebt dat een bepaald programma getest en goed bevonden is voor gebruik in Ubuntu.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/11, 14:08:41 »
In Ubuntu ontvang je automatisch updates van geïnstalleerde software.
Het is wel zo dat, wanneer bijv. versie 1 van programma X in de repo's staat, je niet automatisch versie 2 van dat programma binnen zal krijgen wanneer die uitkomt.
Dat kun je zien als een voordeel of een nadeel... Nadeel is dat je op een oudere versie blijft werken, tenzij je handmatig versie 2 installeert. Voordeel (en dat dat is ook een belangrijk idee achter die pakketbronnen) is dat je (tot op zekere hoogte) garantie hebt dat een bepaald programma getest en goed bevonden is voor gebruik in Ubuntu.

Dank voor je antwoord. Ik neem toch wel aan dat alle progs gecontroleerd worden voordat ze in het softcentrum komen. Dit ook ivm virussen. Maar stel dat je b.v. een agenda nodig hebt. Degene die je hebt gaat er mee door. Nu komt er een nieuwe andere agenda uit.
Die zul je dan missen. Dan moet je vaak naar het centrum om te kijken of er wat nieuws is en persoonlijk doe ik dat wel eens, maar ook niet elke dag. Soms google ik weleens wat om iets te vinden. Het zou aardig zijn als er in het softcentrum een kopje nieuw met datum zou zijn.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline siegi

  • Lid
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/11, 14:40:19 »
Als ubuntu uitgebracht wordt, bij ubuntu 10.04 op april 2010, dan bevriest de software in het software centrum bij wijze van spreken. Er komen geen nieuwe programma's of versies bij.
De updates die je krijgt zijn normaal gezien enkel beveiligingsupdates.

De feature die je voorstelt lijkt me dus van geen nut.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/11, 16:37:42 »
Als ubuntu uitgebracht wordt, bij ubuntu 10.04 op april 2010, dan bevriest de software in het software centrum bij wijze van spreken. Er komen geen nieuwe programma's of versies bij.
De updates die je krijgt zijn normaal gezien enkel beveiligingsupdates.

De feature die je voorstelt lijkt me dus van geen nut.

Dus als ik u goed begrijp  ontwikkelt men geen nieuwe software programma's  voor linux.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline siegi

  • Lid
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/11, 16:50:24 »
IK probeer het anders :)
Belangrijk: De software op zich wordt natuurlijk constant doorontwikkeld, met nieuwe versies etc. Kijk maar naar de regelmatige nieuwe versies van openoffice, firefox gnome, kde,

Ubuntu is een distributie van linux, een verzameling van software die samen een besturingsysteem vormen.
Ubuntu brengt om de 6 maanden een nieuwe versie van zijn besturingsysteem uit. De laatste is uitgekomen in april 2010.

Bij een nieuwe versie van ubuntu ga je ook een nieuwe versie van de verschillende software krijgen, linux kernel, firefox, openoffice,...
Als een ubuntu versie bijv 10.04 is uitgebracht, dan komt er in verloop van tijd geen nieuwe software meer bij, enkel beveiligingsupdates. Dit doen ze zodat het geheel fatsoenlijk blijft werken, een nieuwe versie van een programma kan namelijk wel eens problemen met zich meebrengen.

Wil je regelmatig nieuwe software hebben, dan zal je om de 6 maanden moeten upgraden naar de nieuwe versie van ubuntu.

of je kan natuurlijk ook buiten het software centrum pakketjes installeren, maar dit is niet de aangewezen eenvoudige methode.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/11, 16:54:43 door siegi »

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/11, 17:08:55 »
IK probeer het anders :)
Belangrijk: De software op zich wordt natuurlijk constant doorontwikkeld, met nieuwe versies etc. Kijk maar naar de regelmatige nieuwe versies van openoffice, firefox gnome, kde,

Ubuntu is een distributie van linux, een verzameling van software die samen een besturingsysteem vormen.
Ubuntu brengt om de 6 maanden een nieuwe versie van zijn besturingsysteem uit. De laatste is uitgekomen in april 2010.

Bij een nieuwe versie van ubuntu ga je ook een nieuwe versie van de verschillende software krijgen, linux kernel, firefox, openoffice,...
Als een ubuntu versie bijv 10.04 is uitgebracht, dan komt er in verloop van tijd geen nieuwe software meer bij, enkel beveiligingsupdates. Dit doen ze zodat het geheel fatsoenlijk blijft werken, een nieuwe versie van een programma kan namelijk wel eens problemen met zich meebrengen.
Wil je regelmatig nieuwe software hebben, dan zal je om de 6 maanden moeten upgraden naar de nieuwe versie van ubuntu.
of je kan natuurlijk ook buiten het software centrum pakketjes installeren, maar dit is niet de aangewezen eenvoudige methode.

Dank. Dus alleen als er een nieuwe distro uitkomt komen er tegelijkertijd nieuwe ontwikkelde progs en of updates. Tussentijds dus niet.

Dat wilde ik graag weten.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: nieuwe of verbeterde software (opgelost)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/11, 17:09:26 »
Ik vroeg mij af waar ik nieuwe softwareprogramma's kan vinden. Het softwarecentrum is erg groot. Het zou kunnen zijn dat er iets nieuws of een verbeterde versie van een prog uit is. Wat je niet weet kun je ook niet zoeken. Als je een progje of wat anders zoekt op het usenet kun je gelijk zien wat er nieuw binnen is. Bestaat er zoiets ook linux?
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline siegi

  • Lid
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/11, 17:20:03 »
klopt,

Maar om een voorbeeld te geven, Als bijv nu een nieuwe versie van openoffice.org uitkomt. Dan zal jij deze versie, pas beschikbaar zien in het software centrum van ubuntu 10.10 (of in extremis 11.04, aangezien we nu al heel dicht tegen oktober zitten).

Indien je die toch nu al wil installeren, zijn er natuurlijk handmatige omwegen.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/11, 18:18:59 »
klopt,

Maar om een voorbeeld te geven, Als bijv nu een nieuwe versie van openoffice.org uitkomt. Dan zal jij deze versie, pas beschikbaar zien in het software centrum van ubuntu 10.10 (of in extremis 11.04, aangezien we nu al heel dicht tegen oktober zitten).

Indien je die toch nu al wil installeren, zijn er natuurlijk handmatige omwegen.

Dank hier was ik mee bekend. Je zult wel moeten als je alleen lts  wilt gebruiken.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Tom

  • Lid
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/12, 00:56:37 »
@BorisM ik bekijk het altijd zo bv Open Office op mijn LTS  ,werkt het goed ?.... ja  waarom zal ik dan overgaan naar de 10.10 ?
Idem met de andere geinstalleerde programmas.
Of waarom zal ik dan een PPA paket afhalen als alles uitstekend werkt voor mij .
Zolang alles tot mijn tevredenheid werkt en ook veilig is heb ik geen nieuwere software nodig. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jolo

  • Lid
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/12, 10:05:30 »
Je zult wel moeten als je alleen lts wilt gebruiken.
Als je inderdaad de voorkeur geeft aan de LTS versies van Ubuntu, dan zou je de tussen versies kunnen proberen over te slaan. Echter zijn de tussen versies wel de makkelijkste manier om over te gaan op nieuwere software versies.

Als je bijvoorbeeld, zodra de finale versie van Firefox 4.0 wordt uitgebracht, deze installeert, dan is het aan te raden de Firefox website regelmatig te bezoeken voor beveiligingsupdates. Voor een klein aantal handmatig geïnstalleerde programma's is dat nog wel te doen. Niet als het er erg veel worden. Verder zijn niet alle programma's makkelijk te installeren. Er zijn ook programma's waarvan je alleen de source code kunt downloaden, zodat je die zelf moet compileren.   

Verder kun je dan beter geen nieuwe hardware meer kopen. Want voor sommige hardware is een nieuwere kernel versie vereist, dan op Ubuntu 10.04.x LTS beschikbaar is. Zelf heb ik een paar maanden geleden een nieuwe draadloze D-Link dwa-140 revisie B2G aangeschaft, die ik niet  "out of the box" werkt in Ubuntu 10.04.x LTS. Maar wel in de test-versies van Ubuntu 10.10. Ook in een nieuwe PC/laptop kan hardware zitten, die niet (goed) ondersteund wordt door Ubuntu 10.04.x LTS.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/12, 10:28:54 »
Als ubuntu uitgebracht wordt, bij ubuntu 10.04 op april 2010, dan bevriest de software in het software centrum bij wijze van spreken. Er komen geen nieuwe programma's of versies bij.
De updates die je krijgt zijn normaal gezien enkel beveiligingsupdates.

Klopt. Maar er is sinds kort één belangrijke uitzondering: Firefox. Die wordt wel degelijk steeds bijgewerkt naar de nieuwste versie, ook in een bestaande LTS: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-announce/2010-June/000719.html

Verdere uitleg:
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie

Firefox is voor de meeste mensen het allerbelangrijkste programma. Zeker met de opkomst van de wolkdiensten, zoals Google Documenten, zijn de andere programma's steeds minder belangrijk aan het worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/12, 10:31:11 door Pjotr »

Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/12, 21:40:17 »
klopt,

Maar om een voorbeeld te geven, Als bijv nu een nieuwe versie van openoffice.org uitkomt. Dan zal jij deze versie, pas beschikbaar zien in het software centrum van ubuntu 10.10 (of in extremis 11.04, aangezien we nu al heel dicht tegen oktober zitten).

Indien je die toch nu al wil installeren, zijn er natuurlijk handmatige omwegen.

Handmatig valt wel mee. PPA's toevoegen is ontzettend makkelijk, en bijv. OpenOffice heeft een officiële PPA :) Ditzelfde geldt voor bijv. Kubuntu. Dus dat heb je zo toegevoegd en kun je nog lekker lang vooruit met je LTS én een nieuwe versie van programma X (in dit geval OOo) :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/13, 05:34:25 »
Die PPA van OpenOffice.org zou ik dan weer niet aanraden, ook al is hij "officieel".
Die bevat de versie van Openoffice.org, terwijl de standaardversie in Ubuntu van go-oo.org is.
Dit zou heel goed tot allerlei dependency problemen kunnen leiden, en je loopt het risico een soort "FrankenOffice" te maken: een combinatie van beide soorten door elkaar heen. Bedenk zelf maar wat voor gekke problemen dat zou kunnen opleveren.

Dus het advies blijft nog steeds: als je het minst risico wil lopen en stabiele software wil, dan blijf je bij de standaardversies uit de normale pakketbronnen.

Heb je om wat voor reden dan ook behoefte aan nieuwere of andere software, dan kan je een PPA gebruiken, maar verwacht dan niet de stabiliteit en veiligheid die je van de normale pakketten gewend bent.

Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/13, 21:48:28 »
@Johan: Dat verschilt wel per computer of het instabieler wordt of niet. Ik draai hier Kubuntu 10.04 op mn laptop (en mijn laptop is mijn hoofdcomputer) en heb tig pakketbronnen aanstaan. Zelfs Kubuntu Experimental, Kubuntu Bèta Backports en zelfs xorg-edgers (met drivers van Git enzo) en de Maverick-kernel voor mijn Magic Mouse. En toch draait alles hier rock solid. Serieus. Als die IRL-meeting voor 10 oktober is, dan wil ik het je zelfs wel laten zien. Alles draait echt perfect.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/13, 22:08:45 door Vistaus »

Offline Tom

  • Lid
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/13, 21:53:16 »
Ja Vistaus voor jou geen probleem zelfs als er iets mis gaat.
Maar nieuwe leden gaan dan ook PPA packages erop zetten en als er dan iets misgaat heet het nou ubuntu is ook niet alles.
Of ze staan daar met vragen in de betreffende topics. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/13, 22:08:27 »
Ja Vistaus voor jou geen probleem zelfs als er iets mis gaat.
Maar nieuwe leden gaan dan ook PPA packages erop zetten en als er dan iets misgaat heet het nou ubuntu is ook niet alles.
Of ze staan daar met vragen in de betreffende topics. :)

Daar heb je uiteraard gelijk in beste Wanda :)
Ik bedoelde ook niet dat ik/we het dan maar aan nieuwe leden moet aanraden. Alleen dat PPA's niet altijd voor instabiliteit zorgen, althans niet op mijn systeem ;)

Offline remcohage

  • Lid
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/14, 17:01:31 »
En.. Als er een nieuwe distributie versie beschikbaar is zoals binnenkort de 10.10 verschijnt deze in je update manager en is met een paar klikken te installeren.

Met het programma Ubuntu tweak kun je makkelijker de PPA's activeren. installatie http://www.ubuntugeek.com/how-to-install-ubuntu-tweak-0-5-6-beta-in-ubuntu-10-049-10.html

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/14, 17:45:21 »
Ja Vistaus voor jou geen probleem zelfs als er iets mis gaat.
Maar nieuwe leden gaan dan ook PPA packages erop zetten en als er dan iets misgaat heet het nou ubuntu is ook niet alles.
Of ze staan daar met vragen in de betreffende topics. :)
Ben ik best met je eens Wanda, maar als mensen niet op een makkelijke manier aan de nieuwste software kunnen komen dan krijg je weer het verhaal dat Ubuntu oude versies onderhoud en dat het een crime is om er een nieuwe versie op te zetten.

Weet nog van mezelf toen ik net begon aan Ubuntu dat ik graag de nieuwste versie van FF wilde hebben, nou na navraag hier werd het afgeraden blabla.
Maar ik wilde het en na veel wikken en wegen kreeg ik toen een antwoord in de juiste richting en vond ik het top maar voor dat moment had ik zeker het idee van tja als ik dat niet kan dan ga ik terug naar MS want daar ben ik in ieder geval vrij om te kiezen welke versie ik gebruiken wil.

Nu draai ik inmiddels net als Vistaus met heel veel ppa's en backports en zelfs met proposed aan onder 10.04 en mag wel zeggen zo solide als het maar zijn kan (wat natuurlijk niet betekend dat dit voor iedereen zo is en zal dit ook zeker niemand aanraden).
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/14, 20:15:24 »
welrob +1
O ja, proposed heb ik ook nog aan, was ik vergeten te noemen.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: nieuwe of verbeterde software
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/14, 22:22:25 »
Sorry hier een goede start link voor de laatste software http://www.getdeb.net/welcome/
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........