Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten  (gelezen 43929 keer)

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #75 Gepost op: 2010/07/17, 10:12:03 »
Prima kerel, vooral niet opgeven. Je zult zien, als je ubuntu eenmaal correct werkend hebt wil je er nooit meer vanaf. ;)
Als die punt release van 10.04.1 uitkomt (wss 29 juli) kun je hier de iso bestanden downloaden : http://nl.releases.ubuntu.com/
Best download je zowel de desktop cd als de alternate cd. Het verschil is dat de alternate een zuivere installer is (tekst gebaseerd) en geen kant en klare desktop laadt zoals de desktop cd. Scheelt weer in systeemkracht. Zogauw je de cd's hebt gebrand als image geef je maar een seintje :)
succes

dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #76 Gepost op: 2010/07/17, 11:03:47 »
Best download je zowel de desktop cd als de alternate cd. Het verschil is dat de alternate een zuivere installer is (tekst gebaseerd) en geen kant en klare desktop laadt zoals de desktop cd. Scheelt weer in systeemkracht.
Echter voor de beginnende Ubuntu gebruiker is de Desktop versie te verkiezen boven de alternate. Op mijn PC's had ik soms een alternate versie nodig, tijdens de testperiode van Ubuntu. De definitieve versies van Ubuntu heb ik tot nu toe, kunnen installeren vanaf de desktop versie.

Als de TS toch besluit de alternate cd te proberen, check dan eerst deze Nederlandstalige installatieprocedure http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAlternate
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #77 Gepost op: 2010/07/17, 14:24:21 »
Duidelijke wiki Jolo maar zou het geen goed idee zijn een aangepaste versie te maken voor de beginnende (belgische) ubuntero. Scheelt wel iets in te maken keuzes.
Ik ben indertijd zelfs begonnen met de alterrnate cd :)
Btw (misschien een domme vraag) hoe kom je aan die screenshots ??
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #78 Gepost op: 2010/07/17, 14:45:42 »
Hoe die screenshots van die wiki gemaakt zijn weet ik niet. Ikzelf heb nog nooit een wiki pagina geschreven. De Auteurs die eraan gewekt hebben staan hierin http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ArtikelenInAanbouw En daar zou je eventueel aanpassingen kunnen voorstellen. 


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #79 Gepost op: 2010/07/17, 15:50:53 »
Echter voor de beginnende Ubuntu gebruiker is de Desktop versie te verkiezen boven de alternate.

kan iemand mij in eenvoudige taal vertellen wat dat "alternate" precies betekent?

Ik heb nu van Canonical de versie "10.04 LTS Desktop Edition" ontvangen en geïnstalleerd.
Dat was (voor mij) redelijk te doen; maar als ik dat middels een "Tekst-versie" zou moeten doen, weet ik nog niet of dat zou lukken.
Moet ik dan bijv. allerlei (Engelse?) commando's in een terminal invoeren waar ik niets van begrijp?
En, waarom of waardoor, zou dat dan beter werken?

aanvullende vraag:
Kan ik straks van die "punt-release 10.04.1" ook weer een "Live-CD" verkrijgen bij Canonical?
« Laatst bewerkt op: 2010/07/17, 15:56:25 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #80 Gepost op: 2010/07/17, 16:02:37 »
De alternateversie is zonder GUI (grafische werkomgeving), dat wil zeggen zonder vensters, balken of muis. Er is dus alleen tekst beschikbaar. Ook is de installatie iets geavanceerder, er zijn dus meer opties.

Van Canonical is de puntversie niet beschikbaar, maar die is ook te verkrijgen door de versie van 29 april te installeren met daarna de updates. Overigens is in oktober 10.04 niet meer te verkrijgen, want dan wordt als het goed is 10.10 weer verstuurd.

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #81 Gepost op: 2010/07/17, 19:39:34 »
Ook al zou Canonical de punt versies leveren, dan kunnen degene die al een gratis Ubuntu 10.04 CD ontvangen hebben, er pas weer één aanvragen bij de volgende versie. Zoals Thijsg al zei bij Ubuntu 10.10.

Het branden van een Ubuntu 10.04.1 cd is niet zo moeilijk. Dat staat onder andere beschreven in de Nederlandstalige Ubuntu documentatie http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #82 Gepost op: 2010/07/17, 23:37:59 »
Van Canonical is de puntversie niet beschikbaar, maar die is ook te verkrijgen door de versie van 29 april te installeren met daarna de updates. Overigens is in oktober 10.04 niet meer te verkrijgen, want dan wordt als het goed is 10.10 weer verstuurd.
Als ik dit goed begrijp, heb ik die zgn. puntversie dus al. Ik heb namelijk de Live-CD met de versie van 29 april van Canonical geïnstalleerd en daarna alle updates die verschenen zijn geïnstalleerd.

Als die puntversie 10.04.1 de oplossing voor het opstart-probleem met "BusyBox" zou bevatten, dan heb ik die oplossing toch ook al binnengekregen met de diverse updates, of zie ik dat verkeerd?
 
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #83 Gepost op: 2010/07/17, 23:46:53 »
Citaat
maar die is ook te verkrijgen door de versie van 29 april te installeren met daarna de updates.
Citaat
Als ik dit goed begrijp, heb ik die zgn. puntversie dus al. Ik heb namelijk de Live-CD met de versie van 29 april van Canonical geïnstalleerd en daarna alle updates die verschenen zijn geïnstalleerd.

Als die puntversie 10.04.1 de oplossing voor het opstart-probleem met "BusyBox" zou bevatten, dan heb ik die oplossing toch ook al binnengekregen met de diverse updates, of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je inderdaad verkeerd, namelijk, daarmee wordt bedoeld dat je uiteindelijk op de puntversie komt te zitten door het regelmatig binnenhalen van de automatische updates voor de 10.04 die je nu hebt.   Zo krijg je uiteindelijk de puntversie die uitkomt op 29 Juli 2010 zonder dat je die dan opnieuw moet installeren. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/17, 23:58:47 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #84 Gepost op: 2010/07/18, 13:08:52 »
Voor een beter begrip van wat er (niet) gebeurt heb ik een vertaling gemaakt van wat er staat bij
http://www.dedoimedo.com/computers/ubuntu-initrd-bug.html
Wat moet daarmee doen? (Veel te lang om hier te posten)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #85 Gepost op: 2010/07/18, 18:35:16 »
Interessant om eens wat meer over het bootproces te lezen, maar een deftige oplossing brengt ie niet aan. Niet iedereen heeft vier identieke besturingssystemen op zijn computer staan.

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #86 Gepost op: 2010/07/18, 19:01:28 »
Voor een beter begrip van wat er (niet) gebeurt heb ik een vertaling gemaakt van wat er staat bij
http://www.dedoimedo.com/computers/ubuntu-initrd-bug.html
Wat moet daarmee doen? (Veel te lang om hier te posten)
Had dit voorstel ook al aangegeven in reactie #40 in dit topic.

Interessant om eens wat meer over het bootproces te lezen, maar een deftige oplossing brengt ie niet aan. Niet iedereen heeft vier identieke besturingssystemen op zijn computer staan.

Dat dacht ik ook al dat er waarschijnlijk geen identieke systemen aanwezig zullen zijn, waardoor deze optie ook niet direct uitvoerbaar is.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #87 Gepost op: 2010/07/18, 22:06:44 »
Als de TS toch besluit de alternate cd te proberen, check dan eerst deze Nederlandstalige installatieprocedure http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAlternate
@jolo;
even een vraag om alles duidelijk te krijgen.
Ik heb nu Ubuntu 10.04 geïnstalleerd middels een Live-CD van Canonical.
Dat is gelukt, alleen zit ik wel met een (tijdelijk?) probleem bij het opstarten; verder werkt alles naar behoren.
Zou dit 'opstart-probleem' verholpen zijn als ik nu Ubuntu opnieuw installeer middels de "Alternate"-methode? (zie link hierboven)
Zit er verschil in het "eindresultaat" van de verschillende installaties?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #88 Gepost op: 2010/07/18, 22:28:02 »
Dat zie je inderdaad verkeerd, namelijk, daarmee wordt bedoeld dat je uiteindelijk op de puntversie komt te zitten door het regelmatig binnenhalen van de automatische updates voor de 10.04 die je nu hebt.   Zo krijg je uiteindelijk de puntversie die uitkomt op 29 Juli 2010 zonder dat je die dan opnieuw moet installeren. ;)
Dat begrijp ik, maar de vraag is eigenlijk; is of wordt met het bereiken van die punt-versie het opstartprobleem van "BusyBox" automatisch verholpen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #89 Gepost op: 2010/07/19, 06:19:45 »
de vraag is eigenlijk; is of wordt met het bereiken van die punt-versie het opstartprobleem van "BusyBox" automatisch verholpen?
Dat is niet met 100% zekerheid te zeggen. Maar het zou kunnen. Er staat in ieder geval op Launchpad een bugmelding, die erop lijkt https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/594523
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #90 Gepost op: 2010/07/19, 09:25:52 »
Indien je nog vaker wilt installeren om te proberen, probeer dit eens, is wel een wilde gok.

1 Harde schijf op de 1 e poort van je kontroller zetten. Meestal heeft een moederbord 4 normale aansluitingen en 2 raid, dus van de 4 normale op poort 1zetten(meestal begint het met 0, dus 0 is de eerste).

Opnieuw installeren

2 Kontroller van ahci naar ide zetten in de bios.

Opnieuw installeren.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #91 Gepost op: 2010/07/19, 10:44:21 »
alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 75 jaar,  te oud om dat nog te leren; Ubuntu is al moeilijk genoeg

De bedoeling van de vertaling is de TS te helpen het startproces beter te begrijpen, niet direct een oplossing te bieden voor z'n praktisch probleem.
 Ds herhaal ik hier m'n vraag: wat moet ik met de vertaling doen opdat de TS ze zou kunnen lezen?
Weet je wat? Ik stuur ze als bijlage. (Wel in OO-formaat)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #92 Gepost op: 2010/07/19, 21:13:54 »
De bedoeling van de vertaling is de TS te helpen het startproces beter te begrijpen, niet direct een oplossing te bieden voor z'n praktisch probleem.
 Ds herhaal ik hier m'n vraag: wat moet ik met de vertaling doen opdat de TS ze zou kunnen lezen?
Weet je wat? Ik stuur ze als bijlage. (Wel in OO-formaat) 
Dat is heel vriendelijk Jakke5, maar waar vind ik die bijlage?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #93 Gepost op: 2010/07/19, 21:15:58 »
....... waar vind ik die bijlage?

Die staat als link onder de streep onderaan het bericht van Jakke5. ^-^

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #94 Gepost op: 2010/07/19, 22:54:42 »
De bedoeling van de vertaling is de TS te helpen het startproces beter te begrijpen,....
Weet je wat? Ik stuur ze als bijlage. (Wel in OO-formaat) 

Bedankt Jakke5, ik heb de bijlage meerdere keren gelezen; (zware kost voor mij.)
Ik kom in de bijlage meermaals de term: "opwaardering" tegen.
Wordt hier bedoelt dat ik middels een update Ubuntu 10.04 verkregen heb?
Dat is niet het geval, ik heb met de Live-CD een nieuwe versie geïnstalleerd. (van 8.04 naar 10.04)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #95 Gepost op: 2010/07/19, 23:09:38 »
In de bijlage van Jakke5 lees ik:

"Elke keer dat je kernel opgewaardeerd wordt, wordt er een nieuw initrd.img-bestand gemaakt, met daarin de laatste nieuwe drivers voor de kernel."
"Als initrd.img sommige modules mist dan start je sisteem niet op."

Dit is een afdruk van mijn "initrd.img-bestand"

Kan iemand hierin zien welke nieuwe drivers voor de kernel geinstalleerd zijn en wat hier eventueel gemist wordt?

Dit is een afdruk van het "initrd.img-bestand" van mijn laptop waar ik ook Ubuntu 10.04 op heb geïnstalleerd. Hier werkt alles zonder de problemen van BusyBox.


In de bijlage staat het volgende vermeld over het kopiëren van het "initrd.img-bestand" van de ene naar de andere computer.
Oplossing:

Om het probleem op te lossen heb ik simpelweg het initrd.img-bestand van een “goede” installatie gekopiëerd in het slechte en dat was het dan. Ubuntu startte goed op daarna.
Natuurlijk vereist deze oplossing dat je verschillende exemplaren van hetzelfde OS hebt geïnstalleerd. Maar het loont, vooral als je te maken krijgt met moeilijke kleine configuratieproblemen. Bovendien verschaft het je een houvast.


Geldt dit ook voor mij als een mogelijke oplossing, of ben ik te enthousiast?


« Laatst bewerkt op: 2010/07/19, 23:52:50 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #96 Gepost op: 2010/07/20, 10:13:25 »
Helaas KeesS, dat kopiëren lukt alléén als de "goede" installatie op dezelfde machine (zoals in de vertaalde tekst) of op een andere maar (bijna) identieke machine staat (zoals in het 2de voorbeeld met de Asus en de Aspire). Volgens de tekst maakt het installatieproces het bestand initrd.img aan met daarin verwijzingen naar de drivers voor de verschillende belangrijke onderdelen ("apparaten") van de machine. In een andere machine zitten er hoogstwaarschijnlijk andere apparaten die dan weer andere drivers nodig hebben zodat het initrd.img-bestand van je laptop er noodzakelijk anders uitziet dan dat van de pc met het opstartprobleem.
Overigens veroorzaakt  de Busybox de problemen niet, het openen van Busybox is er wel een gevolg van.
Naar mijn bescheiden mening (ik ben zelf een dilletant die voortdurend om hulp schreeuwt op het forum) is er iets niet pluis met één van de drivers en gaat het dus i.d.d. om een bug. Wacht en kijk (wait and see) wat het resultaat is van de eerste grote herziening die op het eind van de maand uitkomt.
Misschien biedt die een betere versie van die éne driver die het net bij jou niet goed doet?

P.S.
Citaat
Ik kom in de bijlage meermaals de term: "opwaardering" tegen.
Wordt hier bedoelt dat ik middels een update Ubuntu 10.04 verkregen heb?
Dat is niet het geval, ik heb met de Live-CD een nieuwe versie geïnstalleerd.
Neen, alléén dat bij iedere opwaardering er mogelijk één of meerdere drivers vervangen worden door andere versies. Daarbij kan er dan wel es iets mis gaan. Maar zoals gezegd, vanzelfsprekend moeten die drivers ook bij de installatie geïnstalleerd worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/20, 10:20:27 door Jakke5 »

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #97 Gepost op: 2010/08/25, 22:10:44 »
Met het installeren van de nieuwe versie 10.04.1 is het probleem bij het opstarten toch niet verholpen.
Ik heb een nieuwe PC aangeschaft en daarop werkt Ubuntu 10.04.1 voortreffelijk.

Maar mijn oude Packard Bell-PC zou ik ook graag "normaal" willen gebruiken.
Ik had gehoopt dat met installatie van de (punt-versie) 10.04.1 het opstart-probleem zou zijn/worden opgelost; maar helaas.
Bij het opstarten van de PC kom ik nog steeds op een zwart scherm terecht met de volgende melding:

Gave up waiting for root device.  Common Problems:
- Boot args (cat /proc/cmdline)
  - Check Rootdelay= (did the system wait long enough?)
  - Check Root= (did the system wait for the right device?)
- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)

]ALERT!  /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist.
 Dropping to a shell

BusyBox v1.13.3 (ubuntu 1:13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter 'Help' for a list of built-in commands.

(initramfs) "_"     dat laatste is een knipperende cursor     

Als ik bij die cursor "Exit" invoer moet ik 2 minuten wachten daarna "Enter" ingeven en pas dan start de PC heel langzaam verder op.

Uit de bovenstaande regel: - Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev) begrijp ik dat er iets "gemist" wordt, maar ik weet niet wat.
Wie kan mij vertellen wat hier bedoeld (gemist) wordt?

Uit bovenstaande regel:
ALERT!  /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist.
begrijp ik dat /dev/disk....etc... niet zou bestaan. Maar bij zoeken op mijn PC vind ik het volgende:

Daar vind ik iets wat volgens mij sterk op het gezochte lijkt; dus lijkt het mij alsof het wél bestaat.
Ik weet alleen niet wat het kruis rechtsboven in het icoon betekend.
Wie kan me dat vertellen?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/28, 21:15:33 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg