Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partities verkeerd gekozen  (gelezen 918 keer)

Offline Ventje

  • Lid
partities verkeerd gekozen
« Gepost op: 2014/04/26, 10:07:31 »
hallo,
ik geloof dat ik mijn partities verkeerd gekozen heb. Ik heb namelijk 4 primaire partities gemaakt, en ik zou nog meer partities willen bijmaken (voor extra besturingssystemen), maar blijkbaar is 4 primaire partities het maximum. Dit zijn mijn huidige partities (in deze volgorde):
/dev/sda1 ntfs   108GB windows XP
/dev/sda4 ext4   30.6GB lubuntu 14.04
/dev/sda2 ext4   10GB xubuntu 12.04
/dev/sda3              1.6GB swap
onbruikbaar          9.7GB

Ik zou nog graag 1 of 2 extra besturingssystemen bij-installeren (nieuwe versie van xubuntu en eventueel ubuntu).

Als ik het goed begrepen heb,  zou ik eigenlijk moeten enkel de winXP partitie te behouden , en al de rest  wissen en één  grote extended partitie te maken, die ik dan kan verdelen in een onbeperkt aantal logische partities. Maar dan moet ik de bestaande  xubuntu en lubuntu  volldeig herinstalleren en dat zie ik niet zo zitten.

Een minder goede maar gemakkelijkere oplossing zou eventueel zijn om mijn sda3 swap partitie te wissen , en dan 1 extended partitie te maken van 1.6+9.7 =11.3GB . Die kan ik dan verdelen in een (ditmaal logische) swappartitie en nog 1 andere logische partie van 9.7GB . Dan heb ik toch al 1 extra partitie zonder veel te moeten herinstalleren. Klopt deze redering?
Gaan de reeds geinstalleerde xubuntu en lubuntu  problemen hebben als ik de bestaande swap-partitie wis en vervang door een logische partitie?


alvast bedankt

Re: partities verkeerd gekozen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/26, 11:28:46 »
Ventje,

Ja en neen.
Beide partitie moeten naast elkaar zijn anders kan je ze niet samenvoegen tot een extended
Dus het zal verschuiven worden mocht het niet zo zijn.
Ook zal je beide /etc/fstab moeten aanpassen waar de nieuwe swap-partitie zit.
Ook kan je kijken of de Lubuntu partitie verkleind kan worden.
De Windows partitie verkleinen is nog moelijker.
Die zal je eerst moeten defragmenteren vooral je ze gaat verkleinen en deze moet een primaire partitie blijven.

Dit alles zal je vanaf een LiveCD moeten doen met oa GParted.
Denk wel dat de gehele operatie een tijdrovende en blijf/is niet zonder risico van data verlies.
Maak BackUps van wat je lief is.

Je eerste optie is in mijn ogen het gemakkelijkste en veiligste.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Ventje

  • Lid
Re: partities verkeerd gekozen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/26, 12:45:02 »
Mijn swap-partitie en de 9.7GB vrije ruimte liggen naast elkaar, daar zou ik dus samen een extended partitie van kunnen maken (met daarin een nieuwe swap partitie en een nieuwe logische partitie voor 1 extra besturingssysteem). Om de risicos te beperken zou ik enkel dit doen en geen andere partities verkleinen of verplaatsen.
Voor het aanpassen van /etc/fstab heb ik nog een extra vraag: moet ik dat dan gewoon manueel met een texteditor aanpassen? Kan ik lubuntu en xubuntu na het wissen en hercreëren van mijn swap-partitie nog gewoon opstarten voor ik die /etc/fstab aangepast heb? Want ik kan die /etc/fstab toch maar aanpassen nadat ik het besturingssysteem opgestart krijg?

Re: partities verkeerd gekozen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/26, 13:18:08 »
Ventje,

Beide /etc/fstab zijn aan te passen vanaf een LiveCD met een text-editor. (Al dan niet als root = sudo)
Eens beide partitie's zijn gekoppeld aan je Live omgeving kan je er naar toe een aapassen.
Het zal om de nieuwe UUID in te geven van de nieuwe swap-partitie.
Deze info kan je opvragen met de volgende oprdacht:
sudo blkid

Normaal gezien moeten de UUID van de andere partitie's ongewijzigd zijn.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline partsman

  • Lid
Re: partities verkeerd gekozen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/26, 13:29:38 »
11,3 G totaal voor meerdere besturingssystemen ernaast.....is veel te krap. theoretisch mogelijk,maar praktisch lijkt me dit niet haalbaar.

Re: partities verkeerd gekozen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/26, 14:08:57 »
Het valt best mee om dit aan te passen.

De mooiste oplossing is Lubuntu en Xubuntu opnieuw te installeren maar dit is niet noodzakelijk.

Je moet beginnen met het schonen, controle bestandssysteem en defragmenteren van de Partitie met XP, de C schijf onder Windows.
Hiermee maak je ruimte voor een nieuwe (logische) partitie.

Vervolgens start je L of Xubuntu op waarop Gparted aanwezig is of wordt geïnstalleerd.
Met GParted kan je de de swap partitie uitschakelen en verwijderen.
Hierna kan je de  Sda1 partitie verkleinen.
In de 'nieuwe' niet gebruikte ruimte kan je een nieuwe uitgebreide partitie aanmaken en een nieuwe swap partitie (sda5).
De overige ruimte is dan geschikt voor nieuwe installaties
 
De 'oude' niet gebruikte ruimte kan je toevoegen aan Xubuntu.

In Lubuntu en Xubuntu moet je wel in /etc/fstab de nieuwe swap partitie sda5 opnemen.




Offline Ventje

  • Lid
Re: partities verkeerd gekozen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/29, 21:30:56 »
Bedankt voor de tips,  het is gelukt!

Offline hansve

  • Lid
Re: partities verkeerd gekozen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/19, 12:59:48 »
Dankzij de onvolprezen computertips wel eea wijzer geworden, maar ik ben er niet zeker van of mijn swap en ongebruikte deel voor de overprovisioning nu goed zijn ingesteld.
Het was al even prutsen omdat de swap te klein(?) was: 1.7 Gb en er helemaal geen ongebruikt deel op de ssd stond.
Ik heb zeker niet goed opgelet bij het installeren van Mint.
Zie de afbeelding voor hoe het er nu uitziet.
Groeten, Hans