Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Map van NAS toevoegen aan Ubuntu  (gelezen 477 keer)

Map van NAS toevoegen aan Ubuntu
« Gepost op: 2021/03/04, 16:39:57 »
In mijn Synology  NAS heb ik een map toegevoegd. In Win zie je die dan direct.
In Linux Ubuntu wordt het weer een vervelend gevecht.
De bestaande NAS mappen zijn in Ubuntu benaderbaar. De nieuwe met geen mogelijkheid.
Aandachtspunt: De mapnaam is: Naamspatievolgnummer kan dat een reden zijn?
Ik zoek op smb://nas/mapnaam (Dus alles kleine letter).
In principe zou het ook met nfs:// kunnen maar dat heb ik nog nooit wekend gekregen.
Het blijft een lastig geklungel in Ubuntu.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Map van NAS toevoegen aan Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/04, 22:54:35 »
Ik heb hier ook last van gehad. Ik had zeg maar even gebruiker a, b en c. Ik had een map zeg maar even fotos, gemaakt met toegang voor gebruiker a, b en c
De map fotos was voor alle drie de gebruikers toegankelijk.
Als ik nu van af de pc van gebruiker a, in de map fotos een nieuwe map maakte . Was deze voor gebruiker b en c wel zichtbaar. Maar niet te openen.

Dit had uiteindelijk te maken met de rechten op die betreffende nieuwe map.
Ik denk dat dit bij jou ook nu het probleem is.
Dus kijk even van uit de verkenner / bestands beheer. Van de betreffende map wat de rechten zijn. En vergelijk deze eens van een map, waar van het wel goed werkt.

Re: Map van NAS toevoegen aan Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/05, 15:37:37 »
Eigenlijk begrijp ik het niet helemaal maar ineens schoot me te binnen dat ik onlangs in de NAS bij configuratie NFS had aangevinkt.
NFS weer uitgevinkt en de map is zowel in Win als in Ubuntu benaderbaar.
Was NFS niet juist bedoeld voor Linux?

Offline bart85

  • Lid
Re: Map van NAS toevoegen aan Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/05, 16:23:15 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline MKe

  • Lid
Re: Map van NAS toevoegen aan Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/05, 19:30:19 »
Eigenlijk begrijp ik het niet helemaal maar ineens schoot me te binnen dat ik onlangs in de NAS bij configuratie NFS had aangevinkt.
NFS weer uitgevinkt en de map is zowel in Win als in Ubuntu benaderbaar.
Was NFS niet juist bedoeld voor Linux?
Ja, dat klopt en daardoor werkt het dus eigelijk beter.
Wat er gebeurt is namelijk volkomen normaal en precies zoals bedoeld. In linux, als jij als user een map aanmaakt, dan krijgt standaard alleen jouw user toegang tot die map, tenzij je zelf aangeeft dat anderen er bij mogen (chmod a+rwx). Dit gebeurt dus ook op je NFS share op je NAS. Normaal in je home heb je daar geen last van omdat die altijd alleen toegankelijk is voor je gebruiken. Maar wil je de map delen met andere gebruikers, dan zul je dat expliciet moeten aangeven. Dit is dus een feature en geen bug en een van de redenen waarom Linux over het algemeen veiliger is dan Windows!
SAMBA/CIFS daarintegen is een Windows protocol en die snapt niets van Linux user accounts. Gevolg is dat hij gewoon voor elke connectie maar dezelfde user gebruikt. Gebruik je SAMBA, dan is dus alles wat je op een share zet toegankelijk voor alle users die toegang hebben tot die share omdat ze voor het systeem in principe dezelfde user zijn. In jouw geval is dit precies wat je wilt. In grotere organisaties is dit duidelijk een veiligheidslek.

Ik hoop dat je begrijpt waarom ik zeg dat NFS dus eigelijk beter is. Maar in jouw geval maakt dat waarschijnlijk niet zoveel uit.