Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: out of range  (gelezen 4993 keer)

Offline fredcoin

  • Lid
out of range
« Gepost op: 2009/12/11, 17:31:23 »
Op mijn Pc staan xp en ubuntu ( vandaag gedownload en geinstalleerd). Bij het opstarten van de PC kies ik voor Ubuntu, waarna het logo in beeld komt.
Daarna de melding: out of range. Niets meer niets minder. De instellingen voor het beeldscherm heb ik al teruggedraaid van 1680 x 1050 pix naar 1600x1024 pix. Opnieuw opstarten en dezelfde melding. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Ik wil graag eens rondneuzen in Ubuntu voordat ik besluit het definitief te gebruiken.

Re: out of range
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/11, 22:34:23 »
Ik neem aan dat je Ubuntu 9.10 hebt? Heb je een dualboot gemaakt of heb je via Wubi geïnstalleerd? Heb je al alleen via cd Ubuntu opgestart? Zijn er dan ook problemen met het beeld?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jonux

  • Lid
Re: out of range
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/11, 22:57:56 »
Ik vermoed dat de melding "out of range" een melding is van je monitor.
Dit betekent dan dat bij het opstarten van de X-server de video instellingen ( bijv frequentie ) niet goed worden ingesteld.
Probeer eens de toets combinatie <ctrl><alt><F1>
Krijg je dan wel beeld met een login scherm ?
( Met <ctrl>alt><F7> ga je terug naar de grafische mode. )

als je een login scherm krijg kun je inloggne met user / password
en type dan sudo xfix
Na het intypen van je password kun je proberen het grafische gedeelte te herstellen.
Mocht dit niet lukken, dan zul je handmatig de video mode moeten instellen in /etc/X11/xorg.conf.
Maar... eerst dit maar eens...
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Re: out of range
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/11, 23:54:25 »
Volgens mij werkt xfix nog niet in 9.10, ik heb ergens een bug melding voorbij zien komen.
Als TS tenminste 9.10 heeft, in voorgaande versies werkt xfix wel.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jonux

  • Lid
Re: out of range
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/12, 09:28:59 »
Je hebt gelijk natuurlijk  :o
xfix is niets anders dan dpkg-reconfigure xserver-xorg

Echter  :
http://wiki.debian.org/Xorg

Citaat
To reconfigure keyboard settings, run as root in a terminal:
dpkg-reconfigure xserver-xorg
This command formally included steps to configure video settings but as of Winter 2008 in Testing, these screens no longer appear. This is reportedly because auto-detection of video settings works in most cases so a wizard is unneeded. Any further adjustment to video settings must be done by editing /etc/X11/xorg.conf directly.

Echter wat nu :
http://www.x.org/wiki/ConfigurationHelp#head-1a8d96cbeb4932fa92fba61eba24d4d0cde37930
Citaat
Xorg -configure - which can create a skeleton configuration file which should get you started if you need to change a configuration option from the autoconfigured default.

Citaat
As root just run: Xorg -configure. The Xserver will then load each driver module, probe for the driver and create a configuration file. The configuration file will be stored in the home directory of the user who started the Xserver (usually /root). It's called xorg.conf.new so another config file that may exist in this directory will be overwritten.

Il las op dit forum een aantal klachten over zwarte schermen :

Citaat
Starting with Xorg 7.4 and above, this test produces a black screen which may make it difficult to diagnose whether X11 is working properly. The older behavior is still available by using the retro option:

# Xorg -config xorg.conf.new -retro

If a black and grey grid and an X mouse cursor appear, the configuration was successful. To exit the test, switch to the virtual console used to start it by pressing Ctrl+Alt+Fn (F1 for the first virtual console) and press Ctrl+C.

Heb dit zelf allemaal niet geprobeerd, maar lijkt me een goede tip.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/12, 09:30:56 door jonux »
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline fredcoin

  • Lid
Re: out of range
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/12, 10:25:16 »
Ik heb inderdaad versie 9.10.
Gedownload en geinstalleerd op G: schijf. Als ik bij het zwarte scherm Ctr Alt F1 indruk en vervolgens wil inloggen, wordt het niet geaccepteerd. (op dit forum kan ik dus wél inloggen). De rest van het advies kan ik dus niet opvolgen.
Bij het opstarten van Ubuntu krijg ik op een gegeven moment de keuze uit 4 of 5 mogelijkheden waarvan de bovenste knippert. Ik neem aan dat dat de goede keuze is.

Ik ben een redelijke digibeet wat programmatuur betreft. Ik had gehoopt een gebruiksvriendelijk en stabiel alternatief voor windows XP te kunnen gebruiken. Jammer dat het niet lukt, volgende probleem is: hoe kan ik ubuntu verwijderen als ik niet in het programma kan komen?

Re: out of range
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/12, 10:45:12 »
Wat voor videokaart heb je? En werkt Ubuntu wel als je het vanaf de live-cd draait? Gewoon de computer opstarten met de cd erin, desnoods moet je een opstartmenu openen om te kiezen voor het opstarten van cd. Als je de cd in Windows in de computer steekt, zie je daar meer informatie over.

Het inloggen op Ubuntu en het inloggen op dit forum staan totaal los van elkaar, dat heeft niets met elkaar te maken. Je bedoelt dat je wachtwoord niet zichtbaar is? Dat hoort zo.

Offline fredcoin

  • Lid
Re: out of range
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/12, 11:15:06 »
Bedankt voor je snelle reactie.
Geen idee hoe achter het type videokaart moet komen. Ik heb geen live CD maar heb alles van internet gedownload. Ik heb alleen maar een registratieaanvraag voor dit forum gezien, maar geen aparte registratie om in te loggen als ik  ubuntu op mijn pc wil draaien. Dat mijn wachtwoord niet zichtbaar is, is het probleem dus niet :(

Re: out of range
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/12, 11:55:27 »
Hoe heb je Ubuntu dan geïnstalleerd? Je hebt het ISO-bestand gedownload, wat heb je daarmee gedaan? Je moet het bestand gewoon op cd branden met "burn image"-functie van je brandprogramma (bijv. Nero). Daarna moet je de cd in de computer steken en dan komt er een menu. Je kunt dan Ubuntu binnen Windows installeren, je kunt ook Ubuntu op de normale manier installeren door de computer te herstarten met de cd erin. Hierdoor start de computer op met de Ubuntu-cd, een gehele Ubuntu-installatie zal dan vanaf de cd gestart worden. Zo kun je rondkijken in Ubuntu én Ubuntu installeren.

Offline fredcoin

  • Lid
Re: out of range
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/12, 12:04:24 »
Muchas gracias. Blijkbaar zit daar het probleem! Ik ga aan de slag en laat weten hoe hetafloopt.

Offline fredcoin

  • Lid
Re: out of range
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/14, 22:35:06 »
Ik heb alles opnieuw gedownload en op cd gebrand. Als ik de inhoud van de cd wil bekijken, moet ik het eerst uitpakken (zip). Dan zie ik het pictogram van "install". Ik installeer dan alles naar een andere schijf ( dus niet de C schijf). Herstart de pc en krijg de keuze of ik windows wil opstarten of ubuntu. Druk op ubuntu en de installatie wordt voltooid. Het logo verschijnt en dan wordt alles zwart met helaas dezelfde melding : out of range. Ctr+ Alt+F1 geeft geen reactie, ik kan dus ook niet meer inloggen ( kon vóór de herinstallatie wel).
Wellicht niet de juiste plek om deze vraag te stellen  :| :|: is ubuntu ook geschikt voor mensen zoals ik, die niets weten van programmeren maar graag een ander besturingssysteem op hun pc willen hebben omdat windows XP altijd vervuild en trager wordt na verloop van tijd?


Re: out of range
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/15, 10:15:01 »
Ik heb alles opnieuw gedownload en op cd gebrand. Als ik de inhoud van de cd wil bekijken, moet ik het eerst uitpakken (zip). Dan zie ik het pictogram van "install". Ik installeer dan alles naar een andere schijf ( dus niet de C schijf). Herstart de pc en krijg de keuze of ik windows wil opstarten of ubuntu. Druk op ubuntu en de installatie wordt voltooid. Het logo verschijnt en dan wordt alles zwart met helaas dezelfde melding : out of range. Ctr+ Alt+F1 geeft geen reactie, ik kan dus ook niet meer inloggen ( kon vóór de herinstallatie wel).
Wellicht niet de juiste plek om deze vraag te stellen  :| :|: is ubuntu ook geschikt voor mensen zoals ik, die niets weten van programmeren maar graag een ander besturingssysteem op hun pc willen hebben omdat windows XP altijd vervuild en trager wordt na verloop van tijd?


Zo moet het dus niet :P Je moet het bestand niet uitpakken, je moet het branden op cd en de computer vanaf de cd opstarten. Zo dus: http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden .

Je hebt toaal geen kennis nodig van programmeren om Ubuntu te gebruiken, hoe kom je daarbij? Blijkbaar werkt Ubuntu niet lekker met je hardware, maar dat betekent niet dat dat bij iedereen zo is...

Heb je een ander beeldscherm staan? Misschien helpt dat. Sommige beeldschermen doen nogal moeilijk namelijk.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/15, 10:34:36 door Cumulus007 »

Re: out of range
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/15, 18:54:17 »
Nog een kleine toelichting: Een .iso-bestand is eigenlijk een beeld van een schijf (cd/dvd). Het is de bedoeling dat je zo'n beeld op een "hard" medium plaatst (cd/dvd). Eénmaal je zo'n schijf in je pc dan steekt en je herstart je pc, dan zal de pc van deze schijf gaan booten (opstarten). Je kan dan
kiezen : ofwel uitproberen zonder te installeren (toch een uniek feature van Linux!) ofwel installeren.

Re: out of range
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/18, 23:16:46 »
Bij het opstarten van de live CD heb je onder de diverse functietoetsen wat opties.

Met F4 veilige grafische modus wordt deze foutmelding voorkomen.
Vooral TFT schermen lopen hier wel eens tegen aan.
Met een CRT scherm ben ik dit zelden of nooit tegen gekomen.

Offline mrGee

  • Lid
Re: out of range
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/18, 23:38:56 »
Dat is ondermeer te wijten aan de verticale afbuigfreq, een tft draait al naar behoren
op 60Hz. Huidige tft's hebben een range van ongeveer 60 tot en met 75 Hz. Ga je
daar overheen, krijg je ook zo'n melding. Oudere Tft's willen soms alleen maar een
freq. van exact 60 Hz. zien.
 
Bij een foute autodetectie van je scherm wordt hij evt. in een veel hogere freq. aangestuurd.

Bij Crt's was dit vroeger (meer dan 10 jaar geleden) trouwens ook wel een issue, maar de meeste
crt's kunnen makkelijk 85 Hz aan, vandaar dus.

Dus belangrijker dan de vraag wat je videokaart is, wat voor tft monitor heb je? merk:model

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline track

  • Lid
Re: out of range
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/19, 13:33:37 »
Hoi fredcoin,

welkom nog op het forum !

Blijkbaar heb je een wubi- installatie aangemaakt. 
Maar die heeft sowieso verschillende nadelen tegenover een ehcte Dual Boot op een eigen partitie.

Volgens mij is het het beste als je je deze sites bekijkt:  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
en:  http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Volgens deze handleidingen zal het lukken denk ik.  En anders hoor ik het wel.
Onder "na de installatie" vind je op die sites ook nog meer handige info's.

track