Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vastlopers bij netwerkverbindingen  (gelezen 1310 keer)

Vastlopers bij netwerkverbindingen
« Gepost op: 2011/01/20, 17:59:03 »
Ik heb op mijn laptop, een Asus PRO72SL, last van meerdere problemen.

1) Als ik wil verbinden via een draad óf draadloos slaat het systeem vaak volledig vast. De capslock-led gaat dan knipperen en niets helpt meer, ook niet Alt+SysRq+K. Alleen nog een harde reset. De vastlopers komen in buien, want soms heb ze tien keer achter elkaar en soms lukt het een tijdje zonder problemen. Het probleem treedt op met Ubuntu 10.04, 10.10, 11.04 (daily), Mint Debian en Debian Unstable. Alleen de eerste wil installeren, de andere lopen vast (met een kernel panic) bij het verbinden met het netwerk. Ik heb geprobeerd te starten met 'noapic nolapic acpi=off', maar dat helpt niet.

2) Ubuntu-kernels 2.6.35 en hoger weigeren te booten tenzij ik bij het starten 'acpi=off' meegeef.

De draadloze chipset is een Atheros AR928X en de bedrade een Sis 190.

Wie kan me helpen? Het is behoorlijk irritant omdat ik zo de laptop niet kan gebruiken voor mijn schoolwerk.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Vastlopers bij netwerkverbindingen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/20, 18:59:25 »
Uh oh, een Sis 190 kaart...
Ga maar eens googlen op ubuntu, sis190.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vastlopers bij netwerkverbindingen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/20, 19:01:08 »
Zou rot RAM-geheugen kunnen zijn....

Heb je al eens een geheugenproef gedaan voor het RAM (memtest)? Kun je doen vanuit het Grubmenu. Uurtje laten pompen en daarna afbreken. Heb je dan foutmeldingen (errors)?

Re: Vastlopers bij netwerkverbindingen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/20, 19:11:28 »
Dat is mijn (natuurlijke) geheugen weer... ik was vergeten te vermelden dat ik Memtest86+ 2 uur en 40 minuten heb laten draaien, zonder gevonden fouten.

De Sis190-kaart doet inderdaad wel eens vreemd, maar de gevonden resultaten (de eerste althans) gaan niet over crashes bij verbinden. En ik vind het ook vreemd dat het eveneens optreedt bij draadloos verbinden. Het gebeurt ook zowel met Network Manager als Wicd als door de installers van Ubuntu/Mint/Debian.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vastlopers bij netwerkverbindingen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/20, 21:16:12 »
Probeer eens een uitstapje buiten de Debianfamilie? Allereerst openSUSE 11.3, en als die niet werkt, Fedora 14. Instructie voor openSUSE 11.3:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Kies de 32-bitversie, want die heeft de meeste stuurprogjes beschikbaar.

Re: Vastlopers bij netwerkverbindingen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/21, 20:18:02 »
Ik heb de 32-bitversie geïnstalleerd en de situatie is enigszins verbeterd. Hij crasht niet bij het verbinden, maar ik kan na het verbinden niet internetten. Als ik het IP-adres van mijn router intik krijg ik wel het standaard-Firefoxvenster om me aan te melden, maar de pagina laadt niet. Ook is de snelheid van het draadloze internet (dat wel werkt) maar 350 kBps in plaats van 2,2 MBps (de snelheid de onze verbinding heeft). Ndiswrapper gebruiken werkt niet, de nieuwste kernel (2.6.37) downloaden en compileren ook niet. Die laatste werkt verder prima, maar het internet blijft het niet doen.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!