Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Audacity het makkelijkste programma om lp's te digitaliseren?  (gelezen 8716 keer)

Ik heb inmiddels een voorversterker voor de platenspeler. Dus opnemen is geen probleem.
Maar hoe nu verder? Een lp heeft gewoonlijke 1 groef aan elke zijde. Nu zou het erg makkelijk zijn om automatisch de nummers te latten knippen en via een database o.i.d. automatisch de artiest,plaat en naam van het nummer er bij te krijgen. Misschien kan dit wel of niet. Ik heb al wat op het internet gekeken, daar kwam ik alleen audacity tegen. Maar misschien weten jullie er een handiger programma voor?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Audacity het makkelijkste programma om lp's te digitaliseren?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/16, 18:55:01 »
Dat is nu een van de weinige zaken waar ik een windows programma voor gebruik en dat werkt uitstekend voor dat doel : Audiograbber : http://www.audiograbber.nl/
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline vanadium

  • Lid
Re: Audacity het makkelijkste programma om lp's te digitaliseren?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/16, 20:40:35 »
Audiograbber is een CD rip programma, en ik dacht niet dat het dat was waar Gijsbert naar verwees.

Audacity is uitstekend geschikt hiervoor. Je verwachtingen, automatisch nummers laten knippen en via database automatisch tags invullen, zijn evenwel wat hoog gegrepen, denk ik.

Met Audacity kan je wel vlot uitschrijven naar individuele tracks. Je plaatst labels op de splitspunten, en met één commando kunnen dan alle individuele tracks uitgeschreven worden.

ALs je de tracks wil uitschrijven naar CD, let er dan op deze te splitsen op "cd boundaries". Dat is gemakkelijk: kies "CDDA frames" als eenheid, en klik "snap to". De cursor wordt dan automatisch precies op de grens van een CD frame geplaatst. Zo vermijd je (kleine) klikjes tussen de nummers op CD>

Re: Audacity het makkelijkste programma om lp's te digitaliseren?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/17, 10:38:39 »
Met audacity heb ik al wel audio bestanden bewerkt om op een cd te branden.Werkt schitterend. LP's digitaliseren heb ik al meerdere keren met succes gedaan, gebruik makend van audiograbber. Onder bestand kies je voor "line-in-sampling" en dan krijg je volgend scherm:



Via een versterker (record out) waar een platenspeler op is aangesloten en de line in van je pc.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Audacity het makkelijkste programma om lp's te digitaliseren?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/17, 23:23:37 »
Werkt audiograbber ook via Wine? Ik heb nl. geen Windows.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wowo

  • Lid
Re: Audacity het makkelijkste programma om lp's te digitaliseren?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/18, 00:36:18 »
Werkt audiograbber ook via Wine? Ik heb nl. geen Windows.
Volgens de AppDatabase van Wine zou audiograbber onder wine moeten werken :http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=1928
Zelf vind ik het alleen zinvol om lp's te gaan digitaliseren die nooit op cd zijn verschenen ......
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Audacity het makkelijkste programma om lp's te digitaliseren?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/18, 09:01:16 »
Dat is zo. Ik heb nog zo'n 700 lp's en 100 singeltjes/EP's liggen. Daar heb ik gelukkig een groot deel van op cd.
Zou wel erg veel werk worden anders.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wowo

  • Lid
Re: Audacity het makkelijkste programma om lp's te digitaliseren?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/18, 10:28:02 »
Dat is zo. Ik heb nog zo'n 700 lp's en 100 singeltjes/EP's liggen. Daar heb ik gelukkig een groot deel van op cd.
Zou wel erg veel werk worden anders.
Ja, het is best veel werk zoals ik zelf heb ondervonden in mijn "Windows jaren".
Het schoonmaken van de platen kost bv nogal wat tijd, maar is erg belangrijk.
 
Het hangt natuurlijk van je muzieksmaak af, maar in mijn geval was er 5% (op een totaal van 300 stuks) nooit op cd verschenen.

In enkele gevallen bleek op Soulseek (Nicotine plus) gelukkig iemand anders een lp al (goed) gedigitaliseerd te hebben.

Succes met het zinvolle monnikenwerk. ;)


Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Audacity het makkelijkste programma om lp's te digitaliseren?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/18, 10:42:49 »
Dank je. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.