Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Documentatie Ubuntu-blokkendoos  (gelezen 9524 keer)

Offline jusgje

  • Lid
Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Gepost op: 2009/04/03, 16:33:34 »
Ok, nu is het tijd voor actie!

Een tijdje geleden heb ik de pagina http://wiki.ubuntu-nl.org/community/XubuntuBlokkendoosInstalleren gemaakt, met de kanttekening dat de pagina best geintegreerd kon worden met de bestaande "Ubuntu-blokkendoos"-pagina. Er is echter van mijn kant nog niet veel gebeurd, omdat ik niet wist of dit de bedoeling was.

Ik zie graag dat de artikelen samengevoegd worden. Maar ik zou het ook op prijs stellen dat degene(n), die de leiding hebben over de documentatie, hier hun mening over geven. Dus: kunnen de artikelen samengevoegd worden?

Als dit het geval is, zou ik graag samenwerken met de maker van de bestaande "Ubuntu-blokkendoos"-pagina, om een mooi artikel te maken waar veel mensen met een oudere computer profijt van kunnen hebben.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/03, 16:38:55 door jusgje »

Offline Rulus

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/04, 16:40:49 »
Het grootste verschil tussen jouw artikel en het bestaande blokkendoos artikel is het feit dat jij een volledige beschrijving geeft van de installatie met behulp van de mini-cd (goed idee trouwens!). Wellicht is het handig dat dit stukje over de installatie een apart artikel wordt ("Installeren met de mini cd-rom"), dan kunnen we hetgeen nog over is gemakkelijker integreren met het blokkendoos artikel. Goed idee?

Offline jusgje

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/04, 17:50:16 »
Dus je wilt het artikel splitsen in:
Artikel 1: "Installeren met de mini-cd-rom"
Artikel 2: "Blokken installeren", wat dan een combinatie wordt van het bestaande artikel en het overgebleven stuk van mijn artikel.

Daar was ik nog niet op gekomen, goed idee!

Offline Rulus

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/06, 08:42:19 »
Dat lijkt me inderdaad het interessantste. Als basis voor een blokkendoos heb je een commandline systeem nodig; hoe je dat installeert (Mini, Alternate of anders) doet er in feite niet toe. En zo hebben we meteen ook een duidelijk terug te vinden handleiding over hoe je moet installeren met de Mini cd :)

Offline woteb

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/06, 08:58:40 »
Even een aandachtspunt: Een blokkendoos installatie is bij uitstek voor oudere systemen geschikt. Maar ook moderne systemen kunnen met een blokkendoos installatie worden uitgevoerd. Waarom? Omdat je alleen dat installeert wat je nodig hebt, bijv. een Gnome zonder al de Evolution meuk. En zo zijn er meer voorbeelden te bedenken.

Ik heb zelf een paar klanten die met een modern systeem werken. Daarop staat alleen:

* Firefox
* Thunderbird
* OpenOffice
* Gimp
* Xsane
* XMCD

Daarmee kunnen ze internetten, e-mailen, brieven schrijven, foto's bewerken, scannen en hun muziek CD's beluisteren. Heel basis, maar dit zijn dan ook computern00bs die het zo simpel mogelijk willen hebben. Hoe meer ze zien, hoe groter de verwarring.

Update: Verder juich ik een goede documentatie van de blokkendoos installatie alleen maar toe. Zelf weet ik er heel veel vanaf, maar het ontbreekt mij aan de tijd om een en ander goed te documenteren + dat mij gezondheid dat niet altijd toe laat. Als anderen dat willen doen vind ik dat een prima idee. Voor know-how ben ik bereid om een en ander na te lezen of vragen te beantwoorden. Liefst via PM of mail.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/06, 09:15:31 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline jusgje

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/06, 20:14:18 »
Ok, dan ga ik binnenkort beginnen met het artikel "installeren met de mini-cd".
Met het artikel "blokken installeren" wacht ik nog even.
Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

Offline track

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/06, 22:56:10 »
Wat ik bij het gehele blokkendoos-verhaal een beetje onhandig vind zijn telkens die vreeslijk lange commando's (ook in de handleiding).
Volgens mij leidt dit maar tot tikfouten, en ik zou hier liever scriptjes aanmaken en publiek stellen.

Ik zal pas na de zomer de tijd hebben om zelf een keer de "blokkendoos" te doen, en dan zal ik dit punt ook zeker ter gelegenheid mee omzetten.

Met dit perspectief dus:
Vriendelijke groet,

track

Offline woteb

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/06, 23:01:10 »
Die scriptjes bestaan wel hoor, alleen niet bijgewerkt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline track

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/06, 23:07:58 »
Dus moet je hen bij elke nieuwe versie tot nog toe handmatig bijwerken ?
Misschien valt er iets aan te doen, want als je toch telkens een "standaard minimaal systeem" aanmaakt is dat
bij uitstek een taak voor een script.  Is de volgende stap dan dat het script zich vanuit de pakkettenlijst zelf gaat verversen ?

track

Offline woteb

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/06, 23:20:32 »
Het probleem is dat pakketten van naam veranderen (bijv. mozilla-thunderbird ==> thunderbird), verdwijnen of nieuw zijn. Dat is iedere keer opnieuw uitproberen. Met 8.10 ben ik na twee/drie pogingen gekapt omdat bij uitgave van 8.10 de Xserver en cups niet goed werden geïnstalleerd. Tot en met Hardy zijn de scriptjes bruikbaar. En je kunt niet domweg een scriptje voor Hardy toepassen op Intrepid of Jaunty.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/06, 23:24:56 »
Met scripts moet je ook op gaan letten dat je geen automatix-achtige dingen krijgt.

Je kan wel een script op de wiki zetten, en die downloadbaar maken via wget bijvoorbeeld, maar hoe bewerk je dan dat script? En hoe hou je die up to date? En hoe beveilig je dat script tegen kwaardaardige edits? Een rm -rf of vergelijkbaar commando is makkelijk toe te voegen, waardoor het script levensgevaarlijk wordt.

Bovendien moet je die ook iedere 6 maanden bijwerken.
 

Offline track

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/06, 23:29:39 »
Misschien kun je dergelijk ongemak ontkomen door meta-pakketten aan te maken.
Dat doen andere projecten ook toch ?  En daar kun je geen kwaadachtige code bijvoegen.
(als he maar de bronnen met rust laat).

track

Offline woteb

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/06, 23:32:25 »
Met scripts moet je ook op gaan letten dat je geen automatix-achtige dingen krijgt.

Je kan wel een script op de wiki zetten, en die downloadbaar maken via wget bijvoorbeeld, maar hoe bewerk je dan dat script? En hoe hou je die up to date? En hoe beveilig je dat script tegen kwaardaardige edits? Een rm -rf of vergelijkbaar commando is makkelijk toe te voegen, waardoor het script levensgevaarlijk wordt.

Bovendien moet je die ook iedere 6 maanden bijwerken.
 
Heb je die scripts wel eens bekeken? Er staan alleen Ubuntu zaken in en niets uit andere bronnen. Alleen een basis en dat de pakketten die je wilt hebben. Voorbeeld:

Citaat
#!/bin/sh
apt-get install gnome-applets gnome-applets-data gnome-control-center gnome-cups-manager gnome-desktop-data gnome-icon-theme gnome-keyring gnome-media gnome-media-common gnome-menus gnome-mime-data gnome-mount gnome-netstatus-applet gnome-panel gnome-panel-data gnome-power-manager gnome-session gnome-system-monitor gnome-terminal gnome-terminal-data gnome-utils nautilus nautilus-open-terminal language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base icewm iceconf icewm-common icewm-gnome-support rox-filer gnome-cups-manager cups-pdf krusader konqueror nfs-common portmap dhcpcd resolvconf bluefish kimagemapeditor evince gqview myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-base xsane dia inkscape gimp ubuntu-restricted-extras gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse mozilla-plugin-vlc mozilla-mplayer gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.8-lame gstreamer0.8-misc libgstreamer-gconf0.8-0 libgstreamer-plugins0.8-0 libgstreamer0.8-0 liblame0 mozilla-firefox-locale-nl-nl openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-nl language-pack-nl-base aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl language-support-nl thunderbird-locale-nl wdutch
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline track

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/06, 23:38:28 »
Ik begrijp het punt van Johan heel goed.  Er is een verschil tussen een script op jouw eigen blik en eentje op een Ubuntu-site.
Bij het tweede moet je best maatregelen hebben dat niet een hacker langskomt en jouw script een beetje verbouwt naar een bom.
(Dat is inderdaad belangrijk, vandaar ook het hele verhaal met checksommen en versleutelde sites !)

Dus het idee van een meta-pakket (feitelijk een .deb met alleen maar afhankelijkheden toch ?).
Daar valt weinig kwaad mee te doen omdat je daar geen andere bronnen bij kunt voegen (of heb ik dat mis ?).

track

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/06, 23:42:08 »
Heb je die scripts wel eens bekeken? Er staan alleen Ubuntu zaken in en niets uit andere bronnen. Alleen een basis en dat de pakketten die je wilt hebben. Voorbeeld:

[knip]

Wat ik bedoelde: zodra je een script online zet om makkelijk een nieuwe installatie af te ronden, dan moet je oppassen voor een aantal dingen.
Zet je het op de wiki: iedereen kan dat aanpassen, dus ook kwaadaardige rotzooi erin zetten. Als je dat niet direct merkt heeft iedereen een probleem totdat het weer hersteld is.
Ga je extra bronnen toevoegen, zoals medibuntu of PPA's, dan kan je vreemde toestanden krijgen zoals bij automatix het geval was.
Hetzelfde geldt voor het aanpassen van instellingen via een scriptje.
Simpele scriptjes die alleen met apt-get wat installeren zijn veel minder snel een probleem.

Hoe ik het zou doen:
Het makkelijkst lijkt me om alleen de minimale installatie te doen en daarbovenop een ssh server.
Dan kan je snel inloggen vanaf een computer met grafische interface en commando's knippen en plakken :)

Offline woteb

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/06, 23:42:19 »
@ Track: Jij leest niet goed wat Johan zegt, hij heeft het over automatix. Dat is een script wat o.a. andere pakketbronnen toevoegt en elementaire zaken in de war kan schoppen. Dat heeft niet met hacken te maken.

Wat ik maak is een script wat Ubuntu pakketten installeert, maar de originele Ubuntu pakketbronnen gebruikt. Dat is iets wat Automatix dus verandert en daardoor een instabiel systeem kan opleveren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline track

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/06, 23:53:26 »
Volgens mij heeft Johan twee punten geraakt.   Een is het Automatix-verhaal.
Dat is voor ons eigenlijk vanzelfsprekend, dat wij (jij, Johan, ik, ..) ons ambacht redelijk zorgvuldig doen
en nauwkeurig zien dat er niets komt wat tegen de integriteit van een systeem zou kunnen zijn (en desnoods worden wij gecorrigeerd).

Het tweede is een script dat wij publiek (willen) stellen.  Want ook al hebben wij het oorspronkelijk feilloos op de site gezet
houdt dat nog niet in dat het daar ook na een week nog steeds onveranderd zal staat (van wie dan ook de wijzigingen zouden zijn).
En over dit tweede punt had ik het boven.

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/07, 00:58:02 »
Het makkelijkst lijkt me
...
knippen en plakken :)
makkelijkst = veiligst?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/07, 02:18:30 »
Dan maak je in ieder geval geen tikfouten ;)

Offline jusgje

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/07, 13:47:05 »
Ik denk dat we het beste niet met scripts e.d. moeten gaan werken, onder andere vanwege de hier al genoemde argumenten. Maar ook omdat de gebruiker controle wil hebben wat hij wil installeren, en dat zie je bij een script niet zo goed/niet.
En zoveel typewerk is het nou ook weer niet. Bijvoorbeeld voor Xfce:

sudo apt-get install xorg gdm xlockmore synaptic xfce4 xfce4-goodies xfce4-mcs-plugins-extra file-roller gdebi xubuntu-default-settings update-manager update-notifier language-support-nl language-pack-nl language-pack-gnome-nl

Maar goed, ik ben begonnen met het artikel "Ubuntu installeren met de mini-cd": http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieMiniCD
Kan je afbeeldingen die al zijn geupload naar de wiki in een ander artikel gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/07, 14:10:54 door jusgje »

Offline Rulus

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/08, 09:12:16 »
Ik denk ook dat we best bij knip/plakwerk blijven i.p.v. te werken met scripts.

Maar goed, ik ben begonnen met het artikel "Ubuntu installeren met de mini-cd": http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieMiniCD
Kan je afbeeldingen die al zijn geupload naar de wiki in een ander artikel gebruiken?
Ik kan bijlagen (waaronder afbeeldingen) verplaatsen tussen artikels, ik weet niet of gewone leden dat ook kunnen. Ik zal ze even verplaatsen :)

Offline jusgje

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/08, 13:39:43 »
Ik kan bijlagen (waaronder afbeeldingen) verplaatsen tussen artikels, ik weet niet of gewone leden dat ook kunnen. Ik zal ze even verplaatsen :)

Ja, dat bedoel ik. Bedankt.  ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/20, 21:53:46 »
Om het aanpassen nog eenvoudiger te maken is het artikel over de blokkendoos in het /community gedeelte geplaatst. Alle leden van de wiki kunnen zo meehelpen.

Ook is het artikel over de mini-cd toegevoegd aan Installatie.

Het is de bedoeling dat deze artikelen hier blijven staan. Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/community/
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jusgje

  • Lid
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/27, 19:26:31 »
Ok, dat is mooi! Kan dit stuk:
Deze pagina is nog in ontwikkeling.

Voor informatie over dit artikel, zie het forumtopic. Hier kan je ook opmerkingen en suggesties kwijt.

Indien je fouten opmerkt, mag je ze zeker verbeteren, graag zelfs!

dan weggehaald worden? Ik kan dat natuurlijk ook zelf doen, maar het lijkt me wel het beste om dat even te vragen nu het in de officiële documentatie staat.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/27, 19:28:05 door jusgje »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie Ubuntu-blokkendoos
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/27, 19:37:14 »
Jusgje, als jij denkt dat deze pagina voldoende ontwikkeld is kan die opmerking eruit! :)

Ik zou zeggen: aan jouw de eer!
Klik links bovenin op Documentatie