Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!  (gelezen 21247 keer)

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #25 Gepost op: 2010/11/18, 21:45:42 »
Nou, Ubuntu gebruikt dus een eigen versie van de kernel.
Als je zelf de kernel compileert of simpelweg het pakket "linux" uit de repo's installeert, ja dan heb je de upstream-kernel.

Offline ivo

  • Lid
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #26 Gepost op: 2010/11/18, 21:50:33 »
Nou, Ubuntu gebruikt dus een eigen versie van de kernel.
Als je zelf de kernel compileert of simpelweg het pakket "linux" uit de repo's installeert, ja dan heb je de upstream-kernel.

Ja, dat snap ik, maar kun je die upstream-kernel gebruiken of doet een Ubuntu systeem het alleen maar met een Ubuntu kernel?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #27 Gepost op: 2010/11/18, 21:52:22 »
Ik zou toch echt nog even wachten tot die patch volwassen geworden is.
Inmiddels zijn ze al bezig met ronde 3 of zo van de verbeteringen en is er ook al een hele discussie gaande of de groepering van taken niet beter in userspace kan gebeuren ipv de kernel.
Tevens zwerven er ook simpele (<10 regels bash) scripts rond op dezelfde mailinglijsten die hetzelfde doen...

Verder lijkt het me ook wel handig om uit te zoeken of die patch wel zoveel nut heeft voor je.
Ik heb al verhalen gezien van gebruikers die er geen baat bij hadden omdat ze de kernelcompilatie aanzetten vanuit dezelfde TTY als hun grafische omgeving. Gevolg: geen enkel voordeel.

Een recente handleiding voor het compileren van een custom kernel in Debian staat hier: http://users.wowway.com/~zlinuxman/Kernel.htm

De manier van werken is in Debian zo goed als identiek als in Ubuntu. Je moet dan alleen wel de Ubuntu-specifieke pakketten en -bronnen gebruiken natuurlijk.

Nou, Ubuntu gebruikt dus een eigen versie van de kernel.
Als je zelf de kernel compileert of simpelweg het pakket "linux" uit de repo's installeert, ja dan heb je de upstream-kernel.
Niet waar:
johan@desktop:~$ apt-cache policy linux
linux:
  Installed: (none)
  Candidate: 2.6.32.25.27
  Version table:
     2.6.32.25.27 0
        500 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid-updates/main Packages
...
...
Wat je wel kan doen is een "mainline" kernel downloaden van de website van Ubuntu, maar dan mis je wel de specifieke aanpassingen die Ubuntu gedaan heeft. Hou er dan ook rekening mee dat je allerlei "restricted" drivers zal moeten missen. Dus geen wifi, geen gesloten grafische drivers etc. Dat zal je allemaal handmatig op moeten lossen, met het gevolg dat het in de normale kernels niet meer zal werken. Veel sterkte ;)

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #28 Gepost op: 2010/11/18, 22:08:15 »
Weet iemand toevallig hoe je die patch in 10.10 krijgt? Wil ik wel eens uitproberen ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #29 Gepost op: 2010/11/18, 22:58:27 »
@Johan: Oké, Linux had ik mis. Maar jij zit ook fout met die mainline-kernel. Ik draai hier de mainline-kernel 2.6.36 op Kubuntu 10.10 en ik heb nog steeds de restricted drivers; deze zitten er gewoon ingebakken tegenwoordig ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #30 Gepost op: 2010/11/18, 23:33:47 »
De officiële wiki zegt wat anders:https://wiki.ubuntu.com/Kernel/MainlineBuilds#Do mainline kernel builds include Ubuntu specific drivers?

Dus óf de officiële informatie van het kernel team klopt niet, óf je hebt zelf wat met pakketten gerommeld ;)

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #31 Gepost op: 2010/11/18, 23:53:07 »
Ik heb niet lopen rommelen met pakketten, dus het ligt zeer zeker niet aan mij.
Ik denk eerder dat de info op de wiki niet helemaal klopt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #32 Gepost op: 2010/11/19, 02:53:53 »
Weet iemand toevallig hoe je die patch in 10.10 krijgt? Wil ik wel eens uitproberen ;)
Niet de patch zelf, maar een alternatief dat net zo goed of zelfs beter zou werken kan je hier vinden: http://www.webupd8.org/2010/11/alternative-to-200-lines-kernel-patch.html

Lees het hele bericht en vooral de waarschuwingen. Eigen risico en zo.  :)
Volgens de commentaren zitten er nog wat foutjes in de instructies en kan het nog wat beter.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #33 Gepost op: 2010/11/19, 08:16:58 »
Deze alternatieve hack geprobeerd. Gaat prima (Ubuntu, 32 bit), alleen nog ontdekken of het een verschil maakt....

en de verandering zoals in de commentaren wordt vermeld is deze:

....Run the following command: sudo gedit /usr/local/sbin/cgroup_clean
en dan niet dit doen:

And paste this:

#!/bin/sh
rmdir [[/dev/cgroup/cpu/$1]]

maar dit erin plakken:  
#!/bin/sh
if [ "$1" != "/user" ]; then
rmdir /dev/cgroup/cpu/$1
fi

Iemand enig idee hoe ik eventuele snelheidswinst kan meten?  ???
« Laatst bewerkt op: 2010/11/19, 08:28:54 door Ramana »

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #34 Gepost op: 2010/11/19, 09:27:46 »
...

De patch is nu al stabiel genoeg bevonden door Linus himself. ...
...

Nee, ja! Dat zegt veel; volgens Linus zelf:

"If it compiles, it is good; if it boots up, it is perfect."

 ;)
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #35 Gepost op: 2010/11/19, 10:19:54 »
Ik heb niet lopen rommelen met pakketten, dus het ligt zeer zeker niet aan mij.
Ik denk eerder dat de info op de wiki niet helemaal klopt.
Restricted drivers zitten niet in de mainline kernel. Ze zitten wél in de Ubuntu kernel source, dit wordt de zgn Ubuntu sauce (Ubuntu kernel patches) genoemd.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #36 Gepost op: 2010/11/19, 10:24:23 »
Ik zou toch echt nog even wachten tot die patch volwassen geworden is.
Inmiddels zijn ze al bezig met ronde 3 of zo van de verbeteringen en is er ook al een hele discussie gaande of de groepering van taken niet beter in userspace kan gebeuren ipv de kernel.
Tevens zwerven er ook simpele (<10 regels bash) scripts rond op dezelfde mailinglijsten die hetzelfde doen...

Verder lijkt het me ook wel handig om uit te zoeken of die patch wel zoveel nut heeft voor je.
Ik heb al verhalen gezien van gebruikers die er geen baat bij hadden omdat ze de kernelcompilatie aanzetten vanuit dezelfde TTY als hun grafische omgeving. Gevolg: geen enkel voordeel.
Dus wat deze patch eigenlijk doet is de groepering van taken en dus de spreiding van de CPU load toewijzen aan verschillende TTY's? Dus een normale gebruiker heeft eigenlijk helemaal niets aan deze patch?

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #37 Gepost op: 2010/11/19, 11:55:11 »
Dus een normale gebruiker heeft eigenlijk helemaal niets aan deze patch?

Alleen als de CPU op volle kracht bezig is.


Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #39 Gepost op: 2010/11/19, 12:47:07 »
Als ze nou eens beginnen met de swappiness....  :P
https://bugs.launchpad.net/opensuse/+source/linux/+bug/516834

Nog steeds of alweer een swappiness draadje op launchpad? Ik heb daar al zo vaak commentaar aangeleverd en dingen voor getest dat ik denk dat ze bij het kernel team gewoon niet lezen naar commentaar van gebruikers. Nu heb ik er geen last meer van (lang leve de copy paste tekst op jouw site) op mijn notebook met 8 Gb geheugen, maar ik heb ook computers thuis met 512 Mb en die zijn niet te harden met Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu en zelfs Lubuntu omdat de swappiness standaard inderdaad op 60 staat.

Volgens mij is de bug heel simpel op te lossen door een check uit te voeren van wat voor Ubuntu je installeert. Server --> swap 60, Desktop --> RAM detectie --> RAM < 2Gb --> 10; > 2Gb --> 20. Dit kan je schrijven met een paar regels code (heb ik ooit op launchpad geflikkerd maar er is nooit wat mee gedaan, en ik ga het echt niet nog een keer insturen want dat zou de 29339e keer ongeveer zijn). Als je het helemaal goed wil doen dan doe je er beter ook een SSD check bij, aangezien die een swapneiging van bijna 0 nodig heeft.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #40 Gepost op: 2010/11/19, 12:54:06 »
Is het niet beter, om te kijken of er een grafische desktop is ?
b.v. controleren op ?DM, en dan controleren op < 512MB RAM ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #41 Gepost op: 2010/11/19, 13:07:45 »
Is het niet beter, om te kijken of er een grafische desktop is ?
b.v. controleren op ?DM, en dan controleren op < 512MB RAM ?

Dat zou ook kunnen, maar ik ging in toen ik de code schreef en indiende er van uit dat Server/ Desktop detectie sneller was, zeker omdat de CD/ DVD die gebruikt wordt toch al gelezen is voordat de werkelijke installatie start. De detectie zou dus met 1 keer knipperen met je ogen gedaan moeten zijn. Daarnaast is er ook al hardware detectie gedaan, dus zou de SSD regel ook gelijk ingebouwd kunnen worden.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #42 Gepost op: 2010/11/19, 13:25:04 »
Wat nu, wanneer je zoals ik in het veleden gedaan heb, een server installatie doe, op een oude laptop, met 192MB geheugen en een 4GB schijf ?
Hier heb ik met de hand het e.e.a. aan moeten knutselen, om het met een muis te kunnen bedienen (werd een soort server-blokkendoos).
Een commando als desktop-detect zou dan een uitkomst bieden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #43 Gepost op: 2010/11/19, 14:29:25 »
Dus een normale gebruiker heeft eigenlijk helemaal niets aan deze patch?

Alleen als de CPU op volle kracht bezig is.

Het gaat er vooral om dat je verschillende programma's op verschillende TTY's start. Daar wordt met die patch onderscheid op gemaakt. Dus een programma of commando dat vanuit een terminalvenster gestart wordt heeft een andere groep dan een programma dat op een grafische manier gestart wordt.

Normale desktopgebruikers starten alles via een starter op het paneel of in het menu. Zij zullen er dus inderdaad vrij weinig aan hebben. Alleen taken die op de achtergrond draaien (cronjobs, bijvoorbeeld) zullen dan in een aparte groep gezet worden. Het nut is dan beperkt.

Sterker nog, het verdelen van processortijd kost zelf ook kloktikken. Hoe uitgebreider en intelligenter je dat doet, hoe meer er verloren gaat in het proces. De algehele efficiency zal dus achteruit gaan. Het voordeel is wel dat alle "nuttige" taken soepeler lopen.

Als ze nou eens beginnen met de swappiness....  :P
https://bugs.launchpad.net/opensuse/+source/linux/+bug/516834
Volgens het laatste commentaar zit er nu eindelijk support hiervoor in de kernel, dus verwacht een oplossing in Natty :)

Een alternatief is een aparte swappiness-instelling per soort kernel. De -generic kernel zou een andere swappiness kunnen hebben dan de -server variant. Of dit in de praktijk ook echt handig is weet ik alleen niet.

Offline Dave

  • Lid
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #44 Gepost op: 2010/11/19, 15:12:36 »
Weet iemand toevallig hoe je die patch in 10.10 krijgt? Wil ik wel eens uitproberen ;)
Niet de patch zelf, maar een alternatief dat net zo goed of zelfs beter zou werken kan je hier vinden: http://www.webupd8.org/2010/11/alternative-to-200-lines-kernel-patch.html

Lees het hele bericht en vooral de waarschuwingen. Eigen risico en zo.  :)
Volgens de commentaren zitten er nog wat foutjes in de instructies en kan het nog wat beter.


had de files uit update 2 (64bit) gepakt en merkbaar verschil.
alleen het typen gaat nog net zo langzaam  =D

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #45 Gepost op: 2010/11/19, 15:20:24 »
Ik heb niet lopen rommelen met pakketten, dus het ligt zeer zeker niet aan mij.
Ik denk eerder dat de info op de wiki niet helemaal klopt.
Restricted drivers zitten niet in de mainline kernel. Ze zitten wél in de Ubuntu kernel source, dit wordt de zgn Ubuntu sauce (Ubuntu kernel patches) genoemd.

Als dat zo is, waarom draai ik hier dan 2.6.36 mainline met de restricted drivers? Die heb ik echt niet zelf gecompileerd of geïnstalleerd hoor.

Offline Dave

  • Lid
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #46 Gepost op: 2010/11/19, 15:20:41 »


Normale desktopgebruikers starten alles via een starter op het paneel of in het menu. Zij zullen er dus inderdaad vrij weinig aan hebben. Alleen taken die op de achtergrond draaien (cronjobs, bijvoorbeeld) zullen dan in een aparte groep gezet worden. Het nut is dan beperkt.


http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/ubuntu-ontwikkelaars-overwegen-unity-gui-ook-voor-desktopversie/msg673727/#msg673727

prima patch

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #47 Gepost op: 2010/11/19, 15:32:06 »
Ik heb dat alternatief op Webupd8 ook even geprobeerd, handmatig, dus niet via een aparte kernel. Ik merk niet dat de algehele performance beter is geworden, zoals wel het geval zou zijn bij die echte kernelpatch. Maar het compileren is wel een stuk sneller geworden :)

Edit: Oké, als ik niet aan compileren ben, is de algehele performance wel verbeterd. Niet extreem veel, maar wel merkbaar en dat is toch wel fijn :)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/19, 15:34:20 door Vistaus »

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #48 Gepost op: 2010/11/19, 15:40:12 »
Vistaus, kan je een eenvoudig mens als ik, uitleggen wat er fijn aan is?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #49 Gepost op: 2010/11/19, 15:48:14 »
Vistaus, kan je een eenvoudig mens als ik, uitleggen wat er fijn aan is?

Dat alles net iets sneller reageert en iets vloeiender werkt ook :)