Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: S.M.A.R.T. melding Samsung Netbook  (gelezen 1315 keer)

Offline BBB

  • Lid
S.M.A.R.T. melding Samsung Netbook
« Gepost op: 2011/07/02, 00:46:08 »
Ik heb hier een netbook van Samsung.
Er stond eerst windows op maar ik heb er nu Ubuntu op gezet.

Ik kreeg al een tijdje de melding SMART hdd failure blabla...press f1 to continue, voordat het besturingssysteem werd opgestart.
Ok dus de harde schijf is bijna kapot...of niet. Ik lees op internet dat er vaak bij deze soort valse meldingen worden gegeven. Daarnaast staat er toch niets op die netbook, die wordt alleen gebruikt om te internetten. Ik koop dus even geen nieuwe harde schijf, of dat verstandig of niet is, wil ik het niet over hebben.

Bij windows kreeg ik geen meldingen, en bleef het bij de 'f1 melding' die werd gegeven voordat windows werd opgestart.
Bij Ubuntu krijg je naast deze melding, ook om de haverklap een melding op het bureaublad.

Het schijnt dat je bij dit model de SMART niet normaal uit kunt zetten in de BIOS. Met deze melding kan ik wel leven.
Kan ik de melding in Ubuntu uitzetten?

Re: S.M.A.R.T. melding Samsung Netbook
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/02, 01:00:15 »
En welke SMART melding wordt er dan gegeven? Lijkt mij toch zaak om een backup te maken, en bijv. met testdisk de schijf te controlleren. Om zomaar een melding te negeren? ik zou dat niet doen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mrGee

  • Lid
Re: S.M.A.R.T. melding Samsung Netbook
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/02, 10:34:44 »
Hallo

Ik heb intussen erg veel uitval schijven aan mij voorbij zien trekken, minstens een 200 als ik
de inhoud van de bewaardoos eens bekijk. Het S.M.A.R.T. mechanisme is redelijk laat
met het melden van fouten, ik heb diverse schijven die echt wel defect zijn (getest
met de low level fabrikanten tooltjes) waarbij S.M.A.R.T helemaal nog geen alarm gaf.

Dus als je S.M.A.R.T. alarm geeft, kan je er rustig van uit gaan die schijf echt wel defect
is. Je zou minimaal de data moeten backuppen, zoals Gijsbert al aan geeft.

Hier;
http://www.ultimatebootcd.com/download.html
kun je een verzameling tools ophalen als iso, die je ook vanaf een bootable usb-stick op
een netbook kunt loslaten. In de harddisk diagnostics zit er vast wel eentje die overweg kan
met je harddisk, bijv. de seatools. Als er dan een crc of ecc error wordt gemeld is ie zondermeer
defect.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: S.M.A.R.T. melding Samsung Netbook
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/02, 12:33:46 »
Zulke meldingen moet je echt niet negeren, het gaat van kwaad tot erger. Kijk eens bij Systeem -> Beheer -> Schijfgereedschap bij je schijf en dan de SMART-gegevens. Je kunt daar o.a. tests uitvoeren.

Offline BBB

  • Lid
Re: S.M.A.R.T. melding Samsung Netbook
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/02, 14:25:23 »
Er staat niks op, dus om te backuppen zou ik alleen mijn firefox profiel ofzo moeten veiligstellen.

Er staat iets met 77 bad sectors ofzo, heb de netbook momenteel niet bij de hand.
Het geeft gewoon de melding door, die ook voordat ubuntu wordt opgestart wordt gegeven (FAILURE IS IMMINENT).

De netbook geeft deze melding al vanaf ongeveer het begin, en meerdere mensen met een samsung netbook hebben er last van.

Ik ga nu nog even geen nieuwe harde schijf kopen, dat doe ik na de zomervakantie wel, ik gebruik deze netbook toch haast nooit, maar is er geen mogelijkheid om even deze melding uit te schakelen.
bv door iets als smartctl -s off

Re: S.M.A.R.T. melding Samsung Netbook
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/02, 15:22:51 »
77 slechte sectoren begint al uit de hand te lopen, die schijf is stervende.

Dat kan zeker, Systeem -> Beheer -> Opstarttoepassingen, kwestie van "Schijfmeldingen" uitzetten.

Offline BBB

  • Lid
Re: S.M.A.R.T. melding Samsung Netbook
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/04, 22:32:18 »
oke heel erg bedankt, nu even uitzetten, zo snel mogelijk een nieuwe halen.