Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Nederland niet door de herkeuring, nog een kans na vergadering 16 januari  (gelezen 5467 keer)

Vandaag kreeg ik een mail met het besluit dat Ubuntu Nederland niet door de herkeuring is gekomen. Het zou tijdens de vergadering van de 'LoCo Council' op 21 december 2010 besproken worden, maar omdat geen van de raadsleden de verandering op de agenda opgemerkt leek te hebben liep de vergadering uit op een fiasco.

De aanwezige leden van de raad hebben we nog even kort ingelicht, vervolgens verplaatste het overleg zich naar een gesloten bug op Launchpad. Daar werd de discussie voortgezet, en nu is daar dus een uitkomst.

De bug is nu openbaar, en voor iedereen te bekijken: bug #693178.

Als reden is gegeven dat ze eerst de vergadering van 16 januari af willen wachten, daarna kunnen we nog een keer proberen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
De kern van de kritiek is, als ik het goed begrijp: de nadruk lijkt bij Ubuntu-NL sterk te liggen op het opnieuw verkrijgen van de goedkeuring als zodanig, en niet op het oplossen van de problemen.

Vandaag kreeg ik een mail met het besluit dat Ubuntu Nederland niet door de herkeuring is gekomen.
En so what? Ubuntu NL, is dat dit forum hier of iets anders? Wie meent Ubu NL te moeten (her)keuren en waarvoor, waartoe?

PS. Ben uitermate allergisch voor dit soort gemeenschapsgedoe, ben lang geleden afgehaakt bij het Engelstalige Ubuntu-forum nadat ze die beans-onzin hadden geïntroduceerd: die en die gebruiker heeft 104 keer dankjewel gezegd tegen iemand die een probleem heeft helpen oplossen.

Moderator edit: graag geen beledigingen op grond van religie.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/13, 23:35:42 door Vistaus »

Sense heeft anders veel voorstellen gedaan de laatste tijd en veel uitgewerkt ook. Lijkt mij focussen op de problemen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sense heeft anders veel voorstellen gedaan de laatste tijd en veel uitgewerkt ook. Lijkt mij focussen op de problemen.

Lijkt mij ook, maar dat heeft blijkbaar nog wat uitleg nodig?

Offline Brumm3l

  • Lid
Wellicht dat daar tijdens de volgende meeting wat meer de nadruk op gelegd moet worden? Ik was niet bij de vorige meeting aanwezig, maar als ik zie wat er onder andere Sense is gedaan dan kan ik niet spreken van louter korte termijn visie. Wat er ondernomen wordt spreekt juist van ideeën die ons op de korte en lange termijn verder gaan helpen.

Offline Tom

  • Lid
Troost je Meisje ik ook niet ,zal ook wel aan mij liggen.
Zie er ook niet zo erg het nut van in ,maar ook dat zal wel aan mij liggen.
Ik vind ze mogen blij zijn (Cannonical) dat Ubuntu.nl bestaat en nog altijd levendig is en Ubuntu promoot. :rolleyes:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Maar wat zijn nu nog steeds die problemen dan? Ik geloof dat ik het echt niet helemaal ga begrijpen.
Zoals ik het nu begrijp zijn we niet door de herkeuring, maar we zijn ook niet afgekeurd. Veel mensen willen nog even wachten voordat ze hun stem uitbrengen.

Verder ben ik het ermee eens dat we nóg duidelijker moeten maken dat we zeker wel concrete plannen voor de toekomst van Ubuntu NL hebben. Ik heb het idee dat de voorstellen die Sense heeft gedaan (gemeenschapsleiding enzo) niet echt goed zijn overgekomen bij die mensen.
Als het goed is heeft Sense contact met wat mensen. Laten we even wachten en kijken hoe dat uitpakt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Ik zie ook niet helemaal wat de problemen zijn.

@Brumm3l: Goed idee om daar de nadruk op te leggen zondag :) Maar ik weet niet of dat veel nut heeft, want Sense komt niet zondag.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Als sense niet kan, open iets virtueels zodat hij op momenten de vergadering kan leiden, simpel. (irc) (gobby voor een eind document)
Door de nadruk te leggen op de "team vergadering" van as zondag, lijkt het mij glashelder wat men wil.

@leoquant: Hij moet studeren voor zijn toetsweek. Dus lijkt mij dat ie dan niet mee kan doen, ook niet virtueel?

Vandaag kreeg ik een mail met het besluit dat Ubuntu Nederland niet door de herkeuring is gekomen.
En so what? Ubuntu NL, is dat dit forum hier of iets anders? Wie meent Ubu NL te moeten (her)keuren en waarvoor, waartoe?

PS. Ben uitermate allergisch voor dit soort gemeenschapsgedoe, ben lang geleden afgehaakt bij het Engelstalige Ubuntu-forum nadat ze die beans-onzin hadden geïntroduceerd: die en die gebruiker heeft 104 keer dankjewel gezegd tegen iemand die een probleem heeft helpen oplossen.

Moderator edit: graag geen beledigingen op grond van religie.
Ubuntu Nederland is de Nederlandse Ubuntu-gemeenschap, georganiseerd onder de vlag 'Ubuntu Nederland'. Het forum is daar een onderdeel van.

De Ubuntu-gemeenschap kan bepalen wie haar officiële, erkende vertegenwoordiger is in een bepaalde regio. De reden hierachter is dat je op deze manier onderscheid kan maken in kwaliteit, en voorkomt dat ieder willekeurig persoon een groepje kan beginnen en deze de naam van Ubuntu laat voeren.
Willen wij de beschermde merknaam Ubuntu kunnen voeren, dan moeten we ons wel aan de spelregels houden.

De erkenning is een controle om de kwaliteit van de LoCo's te waarborgen. Erkende LoCo's komen in officiële plekken te staan, waar nieuwe gebruikers naar verwezen kunnen worden, en er wordt meer voor gedaan. Zo krijgen alleen erkende LoCo's een grote hoeveelheid CD's voor evenementen. Het spandoek en het tafelkleed dat ik laatst met de pakketpost ontving, is ook alleen voor erkende LoCo's bedoeld.

Femke, ik ben het met je eens dat het mij niet heel duidelijk is op welke grond wij zijn afgewezen. Het is alsof ze het stukje na negatief commentaar, dat stukje waarin je de mensen weer wat wil opbeuren, als enige hebben opgeschreven. Ik hoop maar dat ze dat negatief commentaar in ieder geval gedacht hebben, maar we moeten maar eens zien. Ik probeer meer te weten te komen, want ik wil hier wel van leren.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Tom

  • Lid
Dus een Ubuntu spandoek en een Ubuntu tafelkleed plus CD´s het draait toch alleen daarom niet ?.
Wat heet hier de officiele naam Ubuntu voeren ? het hele Forum gaat over en met Ubuntu en staat dus in functie van Ubuntu uitdragen ,volstaat dat niet voor de Heren in Canonical ?.
Hier wordt  het Software systeem genaamd Ubuntu toch gepromoot .. wat heet hier dan Keuring en Herkeuring.
Hier worden toch mensen geholpen met het systeem Ubuntu wat willen ze dan nog meer ,installatie partys die doet Ubuntu.nl toch ook.
Maar ja wil hier absoluut geen discussie uitlokken in tegendeel snap alleen niet die grote waarde die gehecht wordt aan die zogenaamde keuring.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 10:54:47 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Petervdw

  • Lid
Sense
Je pogingen om de structuur van UbuntuNL te verbeteren al een tijdje gevolgd, en het laatste voorstel gelezen. Echt wel geïnteresseerd.
Prima, als dat dan een aantal problemen zou oplossen. Enkele passages ben ik wel met je oneens. Maar goed, ik zou het zelf niet kunnen opbrengen, dus wie ben ik om kritiek te hebben.

Wat betreft die keuring: Wie zijn we eigenlijk dat we ons door wie dan ook laten keuren? Ze mogen blij zijn dat we meedoen en het verzoek of we erbij willen horen, moet m.i. van hen komen. Dat we dan lang kunnen wachten is duidelijk. Maar dat moet dan maar. Al dat georganiseer en geregistreer: op een bepaald moment keert het zich onherroepelijk tegen je.

Ik wilde me eigenlijk niet in deze discussie mengen, maar nu schoot het me toch even verkeerd. Op mijn manier probeer ik ook een geringe bedrage aan Ubuntu te leveren, maar ik laat me niet keuren. Lees dit overigens in overdrachtelijke zin. Ik ben tenslotte Hollander. Geen slachtvee.

Vr.groet, peter

Bijna vergeten, succes met je tentamens.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 15:05:06 door Petervdw »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Citaat
DE Community Ubuntu-NL moet gekeurd worden. Het hele plaatje dus.  Wink
(correct me if i wrong)

Waarom wordt dan de nadruk gelegd op de aankomend teammeeting? Ze willen juist die nog afwachten....Waarom?

Offline Petervdw

  • Lid
Femke,
Ja, ja, dat had ik wel begrepen, mocht je mijn cynisme al te letterlijk nemen.
Ik bedoelde Sense een hart onder de riem te steken en hem te waarschuwen om niet als een geslagen hond achter wie dan ook aan te lopen om maar door een keuring te komen. Er staat ook bij: in overdrachtelijke zin. Je hoeft me echt niet steeds uit te leggen dat het niet om mij gaat. Ik wil gewoon duidelijk maken dat je als club niet persé ergens bij hoeft te horen, omdat een ander dat zonodig vindt, of omdat een ander "ook meedoet".

Vr.groet, peter


 

Offline midas

  • Lid
In de eerste plaats zou ik weleens willen weten aan welke eisen Ubuntu-NL moet voldoen. Wanneer deze eisen zo belangrijk zijn dan zullen ze vast ergens openbaar zijn. In die zin dat een ieder die zich serieus met Ubuntu bezig houdt deze normen kan raadplegen.

Rest natuurlijk de vraag op welke punten wij zijn afgekeurd. Heeft het te maken met de organisatie of met het proces (werkwijze)?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Tico

  • Lid
Me dunkt dat het hier niet enkel gaat over een tafelkleed, het gebruik van servers, de toewijzing van bijv. vertalingen dat soort dingen zal ook vast hiermee te maken hebben.
Kan iemand van de LoCo duidelijkheid verschaffen over de vraag: Welke gevolgen heeft het als "we" niet door de herkeuring komen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik denk dat het belangrijk is, om door de herkeuring te komen. We verkrijgen daarmee een kwaliteitskeurmerk. En dat is om de volgende redenen van belang.

1. Sterkere positie binnen de Ubuntugemeenschap
Met dat kwaliteitskeurmerk verwerf je een sterkere positie binnen de wereldwijde Ubuntugemeenschap, hetgeen van pas kan komen wanneer je bepaalde dingen wil bereiken of veranderen.

2. Soepelere contacten met derden
Bovendien word je met het keurmerk een stuk serieuzer genomen in contacten met derden, zoals bijvoorbeeld sponsors of organisaties zoals de HCC, met wie je bepaalde dingen wil gaan organiseren. Ook bij contacten met de media (pers, televisie, .....) krijg je meer gehoor. Het geeft vertrouwen bij derden.

Offline Tom

  • Lid
Oke das duidelijke taal .. bedankt Pjotr. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Zoals ik al eerder heb gezegd, is de documentatie van de LoCo Council op de Ubuntu Wiki een chaos. Er ontbreekt veel, en veel van wat er staat is al niet meer geldig.

Het meest in de buurt van richtlijnen komen de keuringsrichtlijnen voor nieuwe teams: LoCoCouncil/TeamApprovalGuidelines, hoewel enkele punten daarvan ook al niet meer geldig zijn. Daarnaast moet de LoCo voldoen aan de richtlijnen voor naamkeuze: LoCoCouncil/Standard/LPNaming.

Ik heb al geprobeerd uit te leggen wat de voordelen van een officiële status zijn, maar het blijf lastig om veel concrete, materiële voorbeelden te geven. Pjotr geeft wel enkele goede dingen. Door de erkenning mogen wij ons de officiële vertegenwoordigers van Ubuntu in Nederland noemen, en komen wij ook als zodanig te staan op de websites van Ubuntu. Op die manier kunnen mensen ons makkelijker vinden, en komen wij overtuigender over.

Vergeet ook niet dat die geleverde CD's en het andere promotiemateriaal wel degelijk van belang is voor ons. Het zou erg lastig zijn om voldoende CD's te verkrijgen in een professioneel hoesje zonder Canonical.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!


Vergeet ook niet dat die geleverde CD's en het andere promotiemateriaal wel degelijk van belang is voor ons. Het zou erg lastig zijn om voldoende CD's te verkrijgen in een professioneel hoesje zonder Canonical.

Heb je niet het idee dat Canonical alleen zichzelf in de vingers snijdt met zo'n domme actie?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?


Vergeet ook niet dat die geleverde CD's en het andere promotiemateriaal wel degelijk van belang is voor ons. Het zou erg lastig zijn om voldoende CD's te verkrijgen in een professioneel hoesje zonder Canonical.

Heb je niet het idee dat Canonical alleen zichzelf in de vingers snijdt met zo'n domme actie?
Je bedoelt de herkeuring? Dat is niet door Canonical gedaan, maar door een onderdeel van de Ubuntu-gemeenschap. Niet heel Ubuntu is Canonical. Bijvoorbeeld de Ubuntu Technical Board is geen bedrijfsonderdeel, maar is onderdeel van de gemeenschap. Wel is er maar één lid dat niet voor Canonical werkt, maar de LoCo Council wordt helemaal door gemeenschapsleden bevolkt.
Al die leden worden gekozen door de Ubuntu Members.

Het is dus meer de gemeenschap die blijkbaar niet tevreden is met onze staat.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Voorlopig vind ik dat er tegenwoordig heel veel leuke initiatieven worden genomen binnen ubuntu-nl. Het zou jammer zijn wanneer dit nu negatief zou worden afgeserveerd. Onterecht ook. maar goed, dat zien we dan wel weer.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Tom

  • Lid
Zo is het maar net Femke98. :D

Zien we die hier ook op het Forum ? > maar de LoCo Council wordt helemaal door gemeenschapsleden bevolkt.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/16, 18:55:36 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.