Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ati MESA ?  (gelezen 886 keer)

ati MESA ?
« Gepost op: 2007/09/18, 17:44:43 »
ok ik heb een tijd geleden beryl gehad en wil nu compiz proberen maar ik las dit:

Gelukkig betekent dit voor de installatie van Compiz Fusion eigenlijk alleen dat je moet zorgen dat de restricted driver (een closed source driver) van ATI niet aan staat en dat je systeem draait op de MESA opensource videokaart driver.

en dat las ik hier:

http://ubuntastic.wordpress.com/2007/08/30/het-installeren-van-compiz-fusion/

maar nu ehm ja ik heb die driver uit het restricted driver manager weer uitgezet alleen vraag ik me af wat die MESA driver dan inhoud. Ik had ook al een XGL sessie aangemaakt en weet niet of dat nou nodig was en zo nee hoe ik die weer kan verwijderen.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

merijnvwijhe

  • Gast
ati MESA ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/18, 20:31:44 »
Ik snap niet dat dat op die site staat.
Zover ik weet is die mesa de standaard driver die gebruikt als er niks beters beschikbaar is.
dit is zeker geen goede driver, waarschijnlijk net goed genoeg om beeld te laten zien.
Als je compiz wil moet je wel een ati driver nemen.
Het makkelijkst is om die van de restricted drivers te nemen.

Na die te hebben geactiveerd heb ik hier een link waar ze goed uitleggen hoe je compiz instaleerd.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=488385

zelf heb ik de helft van deze how to gebruikt (alles behalve het echte instaleren van compiz zelf, daar heb ik deze link voor gebruikt: http://forlong.blogage.de/article/2007/8/26/The-best-way-to-install-Compiz-Fusion-on-Ubuntu-Feisty ).

Werkt perfect nu met mijn ati mobility x1300
succes.

Merijn

ps. met die standaard restriected driver van feisty heb je niet de allernieuwste ati driver. maar het is wle het gemakkelijkst.

Offline SWAT

  • Administrator
ati MESA ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/19, 21:09:41 »
Lees gewoon de howto op de wiki? (en de omschrijvingen op de compiz-fusion site/wiki) Je moet ook niet alles geloven wat je op een willekeurige site ziet staan.

P.S. MESA is gewoon je default video driver als je geen andere geinstalleerd hebt.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ati MESA ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/19, 21:26:25 »
Over ATI + Compiz-Fusion:

Oudere ATI kaartjes kan je best gebruiken in combinatie met de open source "radeon" driver (+ DRI extensie) dan heb je ook 3D rendering enzo, en dan werkt Compiz-Fusion gewoon via AIGLX, dus ZONDER Xgl.

Nieuwere ATI kaartjes moet je soms de closed source "fglrx" driver voor gebruiken.. des te nieuwer de kaart, des te slechter de kaart zal presteren/werken op de open source driver, dus soms [meestal] is de "fglrx" driver een betere keuze, hoewel die niet altijd 100% stabiel draait (AMD/ATI heeft nogal een slechte reputatie voor zijn fglrx driver, hoewel dat de laatste versies al wel verbeterd is, sinds de overname van AMD).
Hiervoor zal je voorlopig echter nog wél Xgl (Xglx) moeten gebruiken! Maar AMD belooft om AIGLX ondersteuning in te bouwen binnen 1 of 2 maanden....

En om precies te zijn: Mesa 3D is geen video driver, maar wel een software OpenGL implementatie. Het wordt gebruikt door DRI (Direct Rendering Infrastructure) in X.org om 3D rendering mogelijk te maken op een groot aantal open source drivers, waaronder de open source "radeon" driver, en de open source videodriver van Intel.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)