Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na een jaar is de acu al kapot.  (gelezen 6696 keer)

jesse2314

  • Gast
Na een jaar is de acu al kapot.
« Gepost op: 2010/07/14, 14:23:10 »
He allemaal, ik heb nu mijn packardbell laptop een jaar in huis, en nu begint de acu dood te gaan.
de laptop draaide van 8 uur s morgens tot 9 uur s avonds, ik wist dat de acu, wel een keer dood zou gaan maar niet zo vroeg.
de laptop is nogmaals maar een jaar oud >:(
in ubuntu is dit de melding die ik krijg over mijn acu.


ps kan de acu nog gered worden ???

Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/14, 14:33:20 »
Wat heb jij een hoop geheime iconen op je laptop die wij niet mogen zien  =D

Wat je accu betreft, ik ben bang dat daar weinig aan te doen is. Ik ken wel een paar trucks maar die geven alleen even verbetering, indien ze uberhaupt al werken.

De standaard truck is ze opladen (haal ze wel UIT de laptop voor die tijd) met een te hoge spanning en stroom. Dat creert een schrikeffect in de accu en kan verbetering geven. Maar ook verslechtering... Niet te lang doen (2-3 min of zo) en dan verder weer gewoon opladen.
Ook totaal ontladen, echt helemaal tot aan de grond, en weer opladen kan soms wat helpen.
En de laatste truck die ik ooit een heb gelezen maar nooit geprobeert heb is de accu helemaal laten leeglopen, een paar dagen in de vriezer stoppen, eruit halen en laten ontdooien voor twee dagen en weer opladen. Of het helpt weet ik niet, ik heb het nooit geprobeert.

LET OP: ALLLES WAT HIER STAAT DOE JE OP EIGEN RISICO, ik neem nergens verantwoordelijkheid voor. De kans is namelijk zeer groot aanwezig dat het niet helpt of je probleem erger maakt!!!

Als laatste een tip, ik koop mijn laptop accu's altijd op ebay.com. Dat kost je 30-50% minder dan de accu's in nl.......
Succes hoewel ik je weinig kans geef voor een blijvende oplossing.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/14, 14:38:09 »
De truuks hierboven werken wel bij de oude NiCad accu's, maar bij de moderne accu's is de kans op slagen minimaal.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

jesse2314

  • Gast
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/14, 14:55:51 »
Oke bedankt voor de reacties, maar kan de acu gevaarlijk zijn? bijvoorbeeld.
brand, kortsluiting, enzo.

Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/14, 15:10:05 »
Echt gevaar is er niet, AFAIK, maar je zal niet lang met je laptop kunnen werken zonder dat hij aan de stroom hangt.
Terug naar de winkel zal niet veel uithalen denk ik, omdat garantie meestal niet telt voor de batterij.

Volgens mij is dit wel meer het geval met Packard Bell, die niet echt bekend staan om hun superieure hardware. Heb mijn PB laptop anderhalf jaar, en daarvan krijg ik ook dezelfde melding.

Veel meer dan een nieuwe bestellen zit er volgens mij niet op.

Offline timosha

  • Lid
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/14, 15:43:44 »
De truuks hierboven werken wel bij de oude NiCad accu's, maar bij de moderne accu's is de kans op slagen minimaal.

Eigenlijk is die kans bij NiMh, LiIon, LiFe en LiPo = NUL.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/14, 15:47:04 »
He allemaal, ik heb nu mijn packardbell laptop een jaar in huis, en nu begint de acu dood te gaan.
de laptop draaide van 8 uur s morgens tot 9 uur s avonds, ik wist dat de acu, wel een keer dood zou gaan maar niet zo vroeg.

Ik denk eerder dat jij last hebt van een heel oude Gnome bug. Ik krijg dezelfde melding op een aantal ThinkPads Rxx en HP Pavillion met accus waarvan ik 100% weet dat ze in orde zijn.

Die bug zit in alle gnome distributies en het aangegeven percentage is steeds rond de 38 - 40%. Deze melding komt alleen na het opstarten, niet na suspend of hibernate.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


jesse2314

  • Gast
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/14, 15:56:22 »
He allemaal, ik heb nu mijn packardbell laptop een jaar in huis, en nu begint de acu dood te gaan.
de laptop draaide van 8 uur s morgens tot 9 uur s avonds, ik wist dat de acu, wel een keer dood zou gaan maar niet zo vroeg.

Ik denk eerder dat jij last hebt van een heel oude Gnome bug.

Nee het is geen bug, want de acu, is al leeg bij 28 minuten.
en dan krijg je de laptop ook niet meer aan, dus het is geen bug.

Offline timosha

  • Lid
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/14, 16:06:24 »
Dan is die accu echt naar de filistijnen en zul je een nieuwe moeten kopen. Begin niet te knoeien met iets waar Lithium in zit  :o
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


jesse2314

  • Gast
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/14, 16:08:18 »
Ben ook niet van plan om te knoeien ;)
Maar dat is echt vervelend, hoeveel kost een acu eigenlijk?
kost toch ongeveer 60 euro?

Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/14, 16:12:41 »
Normaal gezien rond de €60 inderdaad.
Ja kan natuurlijk altijd proberen om het op de garantie te steken, maar of het zal lukken weet ik niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/14, 16:15:10 »
De standaard truck is ze opladen (haal ze wel UIT de laptop voor die tijd) met een te hoge spanning en stroom.

Dat klinkt eerder als een recept voor een ontploffing.  XD

Offline timosha

  • Lid
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/14, 16:15:26 »
Ben ook niet van plan om te knoeien ;)
Maar dat is echt vervelend, hoeveel kost een acu eigenlijk?
kost toch ongeveer 60 euro?

Als je een nieuwe accu hebt moet je die af en toe ook eens volledig ontladen. Accus die alleen maar geladen worden, ook met druppellading, leven niet lang.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/14, 16:18:46 »
De standaard truck is ze opladen (haal ze wel UIT de laptop voor die tijd) met een te hoge spanning en stroom.

Dat klinkt eerder als een recept voor een ontploffing.  XD

Willempiesnor heeft waarschijnlijk nog nooit een Lithiumaccu in brand zien vliegen, daar wil je niet bij staan. En die brand is ook alleen maar met veel zand te blussen.

Een Lithiumaccu mag hoogstens met 1C geladen worden. NiCd mogen tot 5C geladen worden, maar die zijn niet meer verkrijgbaar in Nederland.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/14, 16:21:27 »
Voor moderne Lithium-Ion-accu's schijnt dit het beste te zijn voor de levensduur:
- zodra vol, van de lader afhalen;
- nooit volledig ontladen, maar gebruiken tot ongeveer 2/3 leeg, dus tot ongeveer 35 % lading;
- daarna weer aan de lader.

Enfin, snel verslijten doen ze toch.... Maar zo gaat het nog het minst snel, blijkbaar.

jesse2314

  • Gast
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/14, 16:25:14 »
Ben ook niet van plan om te knoeien ;)
Maar dat is echt vervelend, hoeveel kost een acu eigenlijk?
kost toch ongeveer 60 euro?

Als je een nieuwe accu hebt moet je die af en toe ook eens volledig ontladen. Accus die alleen maar geladen worden, ook met druppellading, leven niet lang.

Als de acu niet meer oplaad, laat ik hem voledig draaien op acu, en als ie bijna leeg is dan doe ik de stekker in het stopcontact.

Offline timosha

  • Lid
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/14, 16:27:07 »
Voor moderne Lithium-Ion-accu's schijnt dit het beste te zijn voor de levensduur:
- zodra vol, van de lader afhalen;
- nooit volledig ontladen, maar gebruiken tot ongeveer 2/3 leeg, dus tot ongeveer 35 % lading;
- daarna weer aan de lader.

Dat klopt inderdaad ! Lithium accus mogen maar ontladen worden tot 3,2 of 3,7V/cel (afhankelijk van het type) en opgeladen tot 4,2V/cel, In goede laders zit er een circuit die dat in de gaten houdt. Een goede lader balanceert de cellen ook zodat die steeds dezelfde kapaciteit hebben.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/14, 16:50:42 »
De truuks hierboven werken wel bij de oude NiCad accu's, maar bij de moderne accu's is de kans op slagen minimaal.

Eigenlijk is die kans bij NiMh, LiIon, LiFe en LiPo = NUL.
Klopt, daarom schreef ik ook dat ik bang was dat er niks aan te doen was.
Maar je kan het proberen, toch? Als je niks doet weet je zeker dat het niet verbetert....
Moet ik er wel bij zeggen dat ik slechts 26 jaar in de buitendienst heb gewerkt dus ik geen problemen om iets "buiten het normale" te bedenken, we hebben wel leukere dingen bedacht als het niet anders kon. Tenslotte moet je wat als je even geen onderdelen hebt.
Overigens heb ik een LiIon wel weer eens tot (tijdelijk) leven weten te wekken met de "schock" therapie. Niet geschoten enz. Wel oppassen, LiIon kan goed gevaarlijk zijn (explosiegevaar en zo). Daarom ook de disclaimer, je doet het op eigen risico!
Als ik in mijn vorige job 100km van de zaak was en er werkte een accupack niet, dan ga je echt iets proberen om te voorkomen dat  je 200 km heen en weer moet rijden voor een lullig batterijtje/accupack. Of je plakt er een stel gewone batterijen in (als dit mogelijk was) of je probeert ze weer tot leven te wekken al is het maar voor 1 dag.De klant kan dan door wat prioriteit nummer 1 is en jet  scheelt namelijk nogal wat reistijd. En aangezien dit soort grappen altijd op 16.30 uur gebeuren en nooit om 09.00, wordt je vanzelf inventief..

Wat betreft kosten accu, echt, kijk eens op ebay.com. Kan je heel veel schelen.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline koos4401

  • Lid
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/14, 21:35:49 »
Ik heb in het verleden voor en heel ander soort accu/batterij goede ervaringen gehad met BatteryUpgrade.com. Die zaten tot mijn verrassing in HongKong, maar leverden goed en snel.
In het verleden behaalde successen zijn geen garantie voor de toekomst (HELAAS)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/15, 09:41:27 »
Normaal gezien rond de €60 inderdaad.
Ja kan natuurlijk altijd proberen om het op de garantie te steken, maar of het zal lukken weet ik niet.

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. En na het jaar is de garantie over voor de accu en heb je gewoon pech. Ik heb toen met Fujitsu 3 keer geschreven en 2 keer gemaild in redelijk netjes nederlands, maar het mocht niet baten.

Wat ik heb gedaan is met een Windows programma genaamd 'battery eater pro' de accu een 5 keer in no-time leeggetrokken en dan weer opladen en weer leegtrekken tot hij uitvalt.
Sindsdien is de tijd dat ik op de accu kan werken wel verbeterd maar het word langzaam weer slechter.

Beste advies voor je nieuwe accu, als je gewoon op 1 plek werkt, accu eruit laten en gewoon op netstroom werken. Dan beleeft je accu minder laad cyclussen en blijft ie in perfecte  staat voor als je eens mobiel wilt zijn.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/15, 09:43:46 »
Beste advies voor je nieuwe accu, als je gewoon op 1 plek werkt, accu eruit laten en gewoon op netstroom werken. Dan beleeft je accu minder laad cyclussen en blijft ie in perfecte  staat voor als je eens mobiel wilt zijn.

Je haalt me de woorden uit de mond. Ik zat net hetzelfde te denken.  =D
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/15, 10:00:21 »
Ik weet niet op dat zo'n goed idee is.
Als je dan met stroompieken zit op het net is je laptop direct naar de knoppen.
Anders vangt de accu deze op. Zo heb ik het toch gehoord

Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/15, 14:06:35 »
heey jesse :)

jammer dat je accou niet zo lang meer vol houd maar miss kun je gerantie vragen :P

Groetjes Michael :D

Offline kamelot

  • Lid
Re: Na een jaar is de acu al kapot.
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/15, 15:05:39 »
Wat ik altijd gehoord heb is  20-25 opladen ga je al merken dat de accu achteruit gaat .
Ik heb mijn laptop 1 keer opgeladen en verder altijd zonder accu .
Garantie valt te proberen maar meestal heb je 1 a 2 jaar op de laptop .
6 maanden op accu en lader dat is meestal zo bij laptops maar valt te proberen
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost