Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raw files alleen lezen niet schrijven?  (gelezen 788 keer)

Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Gepost op: 2015/12/28, 21:32:07 »
Ik wil (denk ik) mijn RAW files bewaren zodat ik zeker ben dat ze niet aangetast kunnen worden, dus zo dat ze alleen maar kunnen worden gelezen. Dan kan de RAW converter er een sidecar file naast maken en ze bij tijd en wijle converteren naar een jpg file.

Nu vraag ik me af of dat een goed idee is.

Ik gebruik (d.w.z. pruts wat) met UFRaw, Darktable en RAWtherapee. Beide programmas schijven een boel sidecar files weg (.ppm, .xmp en .pp3, resp.)
Daarnaast heb ik op Win 8 Capture One draaien maar ja dat wil weer niet op Ubuntu... :(
Dus dan zou ik alle fotos RAWs en JPGs op een externa HD kunnen zetten die ubuntu en windows kunnen lezen (FAT32?) maar ik wil liever alles op EXT4 formatteren.

Maakt het wat uit als je alles op FAT32 hebt en op de linux schijf dan weer in EXT4, dit i.v.m. rechten e.d.

In ieder geval lijkt het me logisch ietsa te doen aan de schrijf rechten in mijn pictures directory want ik wil dat netjes houden.

Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/28, 23:17:11 »
Ik wil (denk ik) mijn RAW files bewaren zodat ik zeker ben dat ze niet aangetast kunnen worden, dus zo dat ze alleen maar kunnen worden gelezen.
Hallo, de raw-converters die ik ken - dcraw, darktable, rawtherapee, ufraw, oa. - converteren een raw-bestand maar raken dat nooit aan / wijzigen dat nooit. Een raw file wordt altijd geconverteerd (gedemozaïekt in fout Nederlands) naar een niet-raw-formaat als jpg, tiff, png, ppm...
Fat16/32 of ext4 of Windows 10 of rechten hebben allemaal niets te maken met raw-bestanden. In dit verband kun je ze beschouwen als platte tekstbestandjes: die zijn op elk platform te lezen, onafhankelijk van eerder genoemde zaken.

Als je een externe hd aansluit, zorg er dan alleen voor dat die kan communiceren met je Ubuntu-systeem, daarna heb je geen enkel probleem meer. In principe.

Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/29, 13:40:01 »
Ik dacht opeens als je de rechten op RAW files system-wide kunt instellen als extra (toegegeven beetje overdreven) methode, dan waarom niet? Ik wil dat nu eens voor 1s en altijd goed opzetten. Maar OK dat is onnodig dat moet ik toegeven. Maar wel wil ik mijn RAW files altijd onaangetast houden en kunnen blijven backuppen en backuppen en backuppen. Ik ben zelfs bezorgd dat ze gaan "slijten" van te veel backuppen en openen en sluiten :-[ En dat ze niet 100% intact overkomen en dat de file attributes veranderen. En hoe het werkt met rechten en hoe die werken over verschillende filesystemen heen met name. Ik wilde namelijk een externe HD met USB nemen en daar nog eens alles opzetten. Moet ik dat dan in Ext4 formatten? Als ik FAT 32 doe kan ik hem ook nog eens aan mijn Windows notebook hangen (is van werk dus windows noodzakelijk).

Dan gebruik ik Capture One op mn Windows i5 notebook want dat kun je gratis voor Sony cameras tegenwoordig downloaden, en ik denk dat zal wel beter zijn dan open source software. M.n. Darktable heeft niet zo'n goede reputatie en ik snap daar ook geen bal van. En ik wil niet van alleen Rawtherapee afhankelijk zijn, daar snap ik trouwens ook de ballen niet van. En GIMP is totaal onwerkelijk. Ik kan bijv. UFRaw niet eens als plugin ingesteld krijgen voor GIMP.

Ik heb van alles de laatse versie en voor Darktable zelfs openCL weten te installeren want dat was anders niet vooruit te branden.

Maar ik ga jouw website lezen ... :) vind ik heel interessant!

« Laatst bewerkt op: 2015/12/29, 13:41:57 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/29, 16:11:00 »
Dan gebruik ik Capture One op mn Windows i5 notebook want dat kun je gratis voor Sony cameras tegenwoordig downloaden, en ik denk dat zal wel beter zijn dan open source software.
Denk je dat of constateer je dat?

M.n. Darktable heeft niet zo'n goede reputatie en ik snap daar ook geen bal van. En ik wil niet van alleen Rawtherapee afhankelijk zijn, daar snap ik trouwens ook de ballen niet van.
Darktable heeft dacht ik een prima reputatie en dito documentatie. Die eens raadplegen misschien? Hetzelfde geldt voor RawTherapee, maar die documentatie is vooralsnog in het Engels.

En GIMP is totaal onwerkelijk. Ik kan bijv. UFRaw niet eens als plugin ingesteld krijgen voor GIMP.
Je hoeft niets in te stellen, je moet gimp-ufraw installeren en vervolgens op een raw-file klikken, dan wordt automatisch ufraw gestart om de foto te converteren. Heb je de juiste instellingen te pakken, dan klik je op OK of iets dergelijks en wordt je foto naar GIMP gestuurd.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "En GIMP is totaal onwerkelijk".

Waarom schiet je eigenlijk in het raw-formaat?

Maar ik ga jouw website lezen ... :) vind ik heel interessant!
Dank en veel leesplezier!

Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/29, 16:22:50 »
Dan gebruik ik Capture One op mn Windows i5 notebook want dat kun je gratis voor Sony cameras tegenwoordig downloaden, en ik denk dat zal wel beter zijn dan open source software.
Denk je dat of constateer je dat?

M.n. Darktable heeft niet zo'n goede reputatie en ik snap daar ook geen bal van. En ik wil niet van alleen Rawtherapee afhankelijk zijn, daar snap ik trouwens ook de ballen niet van.
Darktable heeft dacht ik een prima reputatie en dito documentatie. Die eens raadplegen misschien? Hetzelfde geldt voor RawTherapee, maar die documentatie is vooralsnog in het Engels.

Waarom schiet je eigenlijk in het raw-formaat?

iedereen zegt dat ik dat moet doen voor betere fotos in raw schieten en ik wil het leren...en ik constateer die verschillen niet zo maar ik zie wel dat met Darktable te out of camera jpgs niet zo makkelijk zijn te krijgen uit de raw, is natuurlijk ook niet nodig om daar op uit te komen en ik krijg wel wat meer detial maar de kleuren zijn dan weer minder goed.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/29, 17:31:58 »
Dan gebruik ik Capture One op mn Windows i5 notebook want dat kun je gratis voor Sony cameras tegenwoordig downloaden, en ik denk dat zal wel beter zijn dan open source software.
Denk je dat of constateer je dat?

M.n. Darktable heeft niet zo'n goede reputatie en ik snap daar ook geen bal van. En ik wil niet van alleen Rawtherapee afhankelijk zijn, daar snap ik trouwens ook de ballen niet van.
Darktable heeft dacht ik een prima reputatie en dito documentatie. Die eens raadplegen misschien? Hetzelfde geldt voor RawTherapee, maar die documentatie is vooralsnog in het Engels.

Waarom schiet je eigenlijk in het raw-formaat?

iedereen zegt dat ik dat moet doen voor betere fotos in raw schieten en ik wil het leren...en ik constateer die verschillen niet zo maar ik zie wel dat met Darktable te out of camera jpgs niet zo makkelijk zijn te krijgen uit de raw, is natuurlijk ook niet nodig om daar op uit te komen en ik krijg wel wat meer detial maar de kleuren zijn dan weer minder goed.

Hallo, dat is echt niet zo hoor. Een goede foto maken staat volledig los van het formaat waarin je dat opslaat.

Uiteraard kan het zijn dat je met raw wilt leren werken. In dat geval kan het van pas komen om je eerst wat meer te verdiepen. Als je de Engelse taal beheerst, ik heb een laagdrempelige inleiding voor RawTherapee geschreven, waarin je met slechts drie gereedschappen een prima conversie kunt maken. En dat is nog eenvoudig ook! Zie de link onderaan dit bericht naar mijn fotopaleis, in het menu kies je RawTherapee, dan Intro.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/29, 18:34:16 »
Hoi Al Bunty,

Het is bij moderne camera's inderdaad zo dat de foto's in jpg formaat recht uit de camera al heel goed zijn. Dat krijg je niet gauw beter vanuit de RAW bestanden. Het grote voordeel van de RAW bestanden is de grotere speelruimte in de belichting. Verder kun je de witbalans achteraf nog bijstellen.

Mocht je daar een praktisch voorbeeld van willen zien in gewoon Nederlands, misschien is dan dit artikel van mijn hand interessant. Er zit verder een video bij waarin het werken met RAW bestanden stap voor stap wordt doorgenomen, ook volledig Nederlandstalig. Wat wil je nou nog meer?

In de Helpmij Nieuwsbrief van deze maand zit er verder een artikel dat gaat over een soortgelijke situatie, maar dan met het gebruik van maskers in plaats van het kloongereedschap.

Er is genoeg te vinden in het Nederlands. De websites van Paul Matthijsse zijn overigens erg de moeite waard. Die kan ik beslist aanbevelen!

En tenslotte Al, dit mooie werk komt niemand aanwaaien. Je zal er voor moeten lezen, zeg maar gewoon: studeren. Voor mij net zo hard als voor jou en ieder ander. Evenzogoed is het schrijven van een boek of een artikel, het maken en onderhouden van een blog of website ook hard werk. Maar met zulke prachtige software als bijvoorbeeld GIMP, Darktable en RAWtherapee is het puur genieten als je wat moois weet te maken!

Zet hem op!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/29, 22:30:50 »

Uiteraard kan het zijn dat je met raw wilt leren werken. In dat geval kan het van pas komen om je eerst wat meer te verdiepen. Als je de Engelse taal beheerst, ik heb een laagdrempelige inleiding voor RawTherapee geschreven, waarin je met slechts drie gereedschappen een prima conversie kunt maken. En dat is nog eenvoudig ook! Zie de link onderaan dit bericht naar mijn fotopaleis, in het menu kies je RawTherapee, dan Intro.
Excellent, thats what i want and need, 3 steps, I think you mean read the Beginners guide by the way, thanks again.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/29, 22:32:33 »
Hoi Al Bunty,

Het is bij moderne camera's inderdaad zo dat de foto's in jpg formaat recht uit de camera al heel goed zijn. Dat krijg je niet gauw beter vanuit de RAW bestanden. Het grote voordeel van de RAW bestanden is de grotere speelruimte in de belichting. Verder kun je de witbalans achteraf nog bijstellen.

Mocht je daar een praktisch voorbeeld van willen zien in gewoon Nederlands, misschien is dan dit artikel van mijn hand interessant. Er zit verder een video bij waarin het werken met RAW bestanden stap voor stap wordt doorgenomen, ook volledig Nederlandstalig. Wat wil je nou nog meer?

In de Helpmij Nieuwsbrief van deze maand zit er verder een artikel dat gaat over een soortgelijke situatie, maar dan met het gebruik van maskers in plaats van het kloongereedschap.

Er is genoeg te vinden in het Nederlands. De websites van Paul Matthijsse zijn overigens erg de moeite waard. Die kan ik beslist aanbevelen!

En tenslotte Al, dit mooie werk komt niemand aanwaaien. Je zal er voor moeten lezen, zeg maar gewoon: studeren. Voor mij net zo hard als voor jou en ieder ander. Evenzogoed is het schrijven van een boek of een artikel, het maken en onderhouden van een blog of website ook hard werk. Maar met zulke prachtige software als bijvoorbeeld GIMP, Darktable en RAWtherapee is het puur genieten als je wat moois weet te maken!

Zet hem op!

groet,

Just
Geloof me, ik heb al heel wat gelezen maar een inleiding die met 3 stappen begint en jouw site dat is wel echt fijn.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/29, 22:39:58 »
Ik heb inderdaad een verscholen miniknopje met de gimp helemaal rechts onder in ufraw gevonden via dat kom je met de raw file in Gimp....pffff

In GIMP zelf is geen mogelijk te stareten met de raw file ... ???
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/29, 22:59:03 »
Het is bij moderne camera's inderdaad zo dat de foto's in jpg formaat recht uit de camera al heel goed zijn. Dat krijg je niet gauw beter vanuit de RAW bestanden.
Just, hier zeg je inderdaad de waarheid en bijna niets dan de waarheid, dit laatste is inderdaad een woordspeling/grapje. Je noemt de wat grotere belichtingsspeelruimte van raw en ja dat klopt, met de nadruk op 'wat'. Ook het meten van de wit- of kleurbalans hoeft niet, dat gaat vrijwel altijd gewoon goed in raw.

Een ander argument is dat als je raw schiet,  je camera foto's in 12- of 14-bits registreert; als je dit na de in-camera verwerking direct naar 8-bit jpg uitvoert, heb je meteen al informatieverlies. Niet dat je dit onmiddellijk zult zien, maar je hebt al wel informatie weggegooid. In langere verwerkingsketens kan het belangrijk zijn zoveel mogelijk info te bewaren alvorens het eindresultaat wordt geproduceerd.

De websites van Paul Matthijsse zijn overigens erg de moeite waard. Die kan ik beslist aanbevelen!
Beetje zacht uitgedrukt, Just. Woorden als briljant of fantastisch zouden ook niet misplaatst zijn hè...?  ;)

En tenslotte Al, dit mooie werk komt niemand aanwaaien. Je zal er voor moeten lezen, zeg maar gewoon: studeren. Voor mij net zo hard als voor jou en ieder ander. Evenzogoed is het schrijven van een boek of een artikel, het maken en onderhouden van een blog of website ook hard werk.
Ik wil me hier gaarne bij aansluiten. Mooie foto's maken is een eeuwigdurend leerproces, waarbij je vooral veel naar het werk van anderen moet kijken.

Zet hem op!
Jij ook en een goed '16! ;-)

Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/29, 23:06:51 »
In GIMP zelf is geen mogelijk te stareten met de raw file ... ???
Goed gezien, om een raw-bestand te converteren heb je een raw-convertor nodig. GIMP is geen raw-convertor. GIMP is zelfs geen fotobewerkingsprogramma van huis uit, maar een graphics image manipulator program, vandaar de naam waarschijnlijk [EDIT. Wikipedia: GNU Image Manipulation Program].
Ik raad je aan het raw-verhaal tijdelijk even te laten rusten en je te concentreren op het verbeteren van in-camera JPG's.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/29, 23:11:02 door Paul Matthijsse »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Raw files alleen lezen niet schrijven?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/30, 10:28:26 »
In GIMP zelf is geen mogelijk te stareten met de raw file ... ???
Installeer hiervoor gimp-ufraw.