Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lichtgewicht tekstverwerker  (gelezen 1654 keer)

lichtgewicht tekstverwerker
« Gepost op: 2019/05/07, 20:24:24 »
os = Xubuntu 18.04

Ik gebruik Libre Office naar volle tevredenheid, echter ben aanvullend op zoek naar een lichtgewicht tekstverwerker (geen Leafpad en aanverwanten ; die hebben weer net iets te weinig opties) met slechts wat simpele basisfuncties. Voor sommige eenvoudige acties die ik wil uitvoeren, is Libre Office dan te zwaar.
Ik zat aan Abiword te denken. Maar misschien zijn er betere alternatieven? Thx!
Een boek doet het altijd...

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/07, 21:24:00 »
Abiword is inderdaad een lichtgewicht tekstverwerker, maar zonder ondersteuning (dat is, de laatste keer dat ik keek) voor Nederlandstalige woordenlijsten. Dus voor mij geen optie.

Misschien kun je wat duidelijker zijn over licht en zwaar. Wat moet een lichte tekstverwerker precies doen en waarom zou dat dan beter gaan dan een 'zware' tekstverwerker?

Offline Tom

  • Lid
Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/08, 12:07:58 »
Ik gebruik Mousepad ,dan heb ik nog gedit erop staan .
« Laatst bewerkt op: 2019/05/08, 12:35:19 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/08, 16:12:37 »
Ik gebruik Mousepad ,dan heb ik nog gedit erop staan .
Dat zijn teksteditors, geen -verwerkers, en die wou de OP niet...

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/08, 16:39:47 »
Ik zal proberen iets duidelijker te zijn.

Aangezien ik erg veel tijd achter mijn Linux machines doorbreng, word ik steeds veeleisender qua reactiesnelheid van bepaalde apps. Het duurt enkele seconden voordat Libre Office opent (Ben ik een zemel? Misschien wel =D). Ik zou graag een tekstverwerker willen die veel sneller opent dan Libre Office. Die tekstverwerker heb ik dan niet nodig voor het 'zwaardere' tekstverwerken (dan wacht ik heel geduldig to LO opent  ;)), maar voor bv even een snelle copy-paste actie.
Hoop dat dit het iets verduidelijkt.
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/08, 20:06:11 »
Als het alleen maar voor een snelle copy paste aktie kan je volgens mij iedere tekst editor gebruiken, of moet bv vet en zo mee gekopieerd worden?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/08, 22:29:26 »
SSDee in je PCee???
Daar start LO ook snel mee.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/09, 02:00:45 »
Wat zeker enkele seconden scheelt, schakel JAVA uit (als je dat nog niet gedaan hebt):
Werkbalk Libre Office Tekstverwerker (Writer) - Extra - Opties... - LibreOffice - Geavanceerd
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline h2o

  • Lid
Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/09, 07:36:41 »
Calligra Suite? Is wel een KDE ding en je zult dan een heleboel KDE zaken op de koop toe moeten nemen. Ik heb het zelf niet, wel eens mee gewerkt en dat was wel vlot.
Ik ben er dus geen expert in, dus op eigen risico, maar je kunt misschien ook alleen Calligra Words installeren?
« Laatst bewerkt op: 2019/05/09, 07:49:22 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/09, 07:46:23 »
Kijk eens op deze link:
https://alternativeto.net/software/libreoffice/?platform=linuxwps office is een goed alternatief voor libre-office. Maar is niet zo heel veel lichter.
freeoffice heb ik wel gebruikt op een oude laptop omdat libreoffice te zwaar was. Kan een goed alternatief zijn maar ik weet niet of er een woordenboek inzit.

Offline jabuca

  • Lid
Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/09, 09:02:34 »
Abiword ken ik vanuit Lubuntu, werkt goed!
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #11 Gepost op: 2019/05/09, 18:28:31 »
Wat zeker enkele seconden scheelt, schakel JAVA uit (als je dat nog niet gedaan hebt):
Werkbalk Libre Office Tekstverwerker (Writer) - Extra - Opties... - LibreOffice - Geavanceerd

Goeie tip! Scheelt inderdaad... thx...

Iedereen bedankt voor alle andere tips. Ik heb het nodige bestudeerd en ga toch maar voor Abiword.
Een boek doet het altijd...

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #12 Gepost op: 2019/05/10, 22:46:28 »
Abiword geinstalleerd en wil nu de kleuren blijvend inverteren, dus witte achtergrond moet zwart zijn en zwarte letters wit. Zoek me te pletter naar die optie en ook op internet, maar kan ik die niet vinden.

Weet iemand hoe dit voor elkaar te krijgen?
Een boek doet het altijd...

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #13 Gepost op: 2019/05/11, 15:47:24 »
Lichtgewicht tekstverwerkers hebben doorgaans minder opties dan zwaargewichten. Kun je je scherm niet tijdelijk inverteren als je in Abiword aan het werk bent?

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #14 Gepost op: 2019/05/11, 17:23:00 »
Citaat
Abiword geinstalleerd en wil nu de kleuren blijvend inverteren, dus witte achtergrond moet zwart zijn en zwarte letters wit. Zoek me te pletter naar die optie en ook op internet, maar kan ik die niet vinden.

Weet iemand hoe dit voor elkaar te krijgen? 

Voor Abiword doe je dit als volgt:

Ga naar Bewerken > Voorkeuren > Tabblad Algemeen  >  Gebruikersomgeving ==>  Schermkleur kiezen:  zie afbeelding

= schermkleur aanpassen.

Wanneer je het schermkleur aangepast hebt moet je de tekstkleur nog wijzigen:  zie afbeelding

= tekstkleur aanpassen.

Succes.

Groet,
spievensterke.

P.S.:
Afbeeldingen zijn in LinuxMint 19.1 Maté, van de instellingen in Abiword, genomen. Dit kan dus afwijken in jou systeem, maar Abiword is, denk ik, overal hetzelfde.

Onderaan het scherm zie je in welke taal er gewerkt wordt ( en - US ).
Je kan de taal wijzigen naar Nederlands ( nl-NL ) -- als volgt:

Ga naar Menubalk: Gereedschappen > Taal instellen  -- kies uit de lijst --> Nederlands.




Deze instelling is echter niet blijvend. Bij de volgende opstart van Abiword staat het standaard weer ingesteld op:  en-US !

  :(  ... dan moet je die instelling opnieuw instellen naar  nl-NL.

  <----  :)

« Laatst bewerkt op: 2019/05/11, 18:17:05 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #15 Gepost op: 2019/05/11, 18:39:05 »
@spievensterke : de schermkleur is blijvend gelukt! Thx....Alleen de tekstkleur-wijzigen-optie is in 'mijn' Abiword anders dan bij jou. Er opent niet een soortgelijk venster als bij het wijzigen van de schermkleur met een OK knop. Ik kan de tekstkleur wel wijzigen, maar niet blijvend en dat is wel de bedoeling.
Vreemd, je zou toch denken dat dat in alle 'Abiwords' op dezelfde manier gaat. Ook apart dat ze schermkleur en tekstkleur wijzigen niet op een en dezelfde plaats neerzetten. Lijkt me wat logischer.

Ik heb al zitten te zoeken naar de optie zoals die in jouw afbeelding staat maar kan die niet vinden :'( Mijn Abiword-versie is overigens 3.0.2.
Een boek doet het altijd...

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #16 Gepost op: 2019/05/11, 18:53:16 »
@  kfboerne,

Ik heb Abiword in LinuxMint 19.1 Maté.

Citaat
Vreemd, je zou toch denken dat dat in alle 'Abiwords' op dezelfde manier gaat. Ook apart dat ze schermkleur en tekstkleur wijzigen niet op een en dezelfde plaats neerzetten. Lijkt me wat logischer.

Ik heb al zitten te zoeken naar de optie zoals die in jouw afbeelding staat maar kan die niet vinden :'( Mijn Abiword-versie is overigens 3.0.2).
  't Ja, dat is dan toe te schrijven aan de makers van Ubuntu  :-X

De versie die bij mij in LinuxMint 19.1 Maté is geïnstalleerd, is dezelfde als bij jou in xUbuntu 18.04.



Hopelijk kan je er nu heel wat mee (met Abiword). Ik heb wel een en ander extra geïnstalleerd (via Synaptic Pakketbeheer):



Groet,
spievensterke.

Aanvulling:

Gezien ik Abiword nog nooit gebruikt heb, en naar aanleiding van deze vraag, ben ik dieper in de instellingen van Abiword gaan 'neuzen' ...  :D

Stel ik NU het volgende vast:   :|

De layout is nu verandert bij mij en ziet er nu als volgt uit:



Dat is nu anders dan eerst getoond ---Reden:  ik heb het venster wat vergroot en dan komen andere iconen te voorschijn die wellicht bij jou ook zo getoond worden.

Nu kan je naar het icoon T gaan en daar de tekstkleur instellen én dat is dus NIET blijvend ! Je moet het, bij ieder opstart van Abiword, opnieuw instellen.



* - Probeer eens een gemaakt en opgeslagen tekstje terug te openen en kijk of die instellingen bewaard zijn en of die ook geopend worden.

*** ---!!! Heb ik daarnet geprobeerd: de instelling van letterkleur wordt niet meegenomen tijdens het opslaan -- je zal het telkens opnieuw moeten instellen.   :( 
De tekst, gekleurd opgemaakt, blijft wél behouden en wordt ook zo getoond bij het openen.
De achtergrondinstelling(en) word(en)t wel bewaard.
De taalinstelling moet ook telkens opnieuw gebeuren, bij het openen van Abiword.
Voor het wijzigen van de achtergrondkleur blijft dit zoals beschreven.

Aan jou om nog meer te ontdekken wat Abiword te bieden heeft  -- het is goed maar niet volmaakt ....
Succes!

Om te helpen.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/11, 20:08:10 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #17 Gepost op: 2019/05/12, 15:39:58 »
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Duidelijk trouwens met die screenshots...

Ik heb al een 'soort' oplossing gevonden die voor mij voldoet.

De reden dat ik de kleuren wil inverteren (is op mijn hele systeem namelijk het geval!) heeft te maken met het feit dat ik koppijn krijg en vierkante ogen van zo'n knalwitte achtergrond. Ik zit veel achter de computer en zonder inversie kunnen ze me na ongeveer een uurtje wegdragen :laugh:
Wanneer ik de achtergrond in Abiword nu blijvend zwart maak - volgens jouw tip - en de letterkleur niet verander, dan leest dat knap lastig (zwarte achtergrond met zwarte letters ;)).
De voor mij werkende oplossing is simpel. Ik kies voor een donkergrijze achtergrond waarop de zwarte letters nog goed leesbaar zijn. Donkergrijs is in elk geval een heel stuk beter dan zo'n latex-achtergrond.

Ik begrijp dat van een simpele tekstverwerker minder te verwachten valt dan van bv Libre Office, maar dit lijkt me toch wel een instelling die de makers moeten gaan invoeren. Wanneer je wel de optie biedt om de achtergrondkleur blijvend te wijzigen dan moet je dat natuurlijk ook voor de tekstkleur doen. Lijkt mij tenminste...
Een boek doet het altijd...

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #18 Gepost op: 2019/05/12, 18:59:22 »
Citaat
De reden dat ik de kleuren wil inverteren (is op mijn hele systeem namelijk het geval!) heeft te maken met het feit dat ik koppijn krijg en vierkante ogen van zo'n knalwitte achtergrond. Ik zit veel achter de computer en zonder inversie kunnen ze me na ongeveer een uurtje wegdragen :laugh:

Daarover gesproken ... euh, geschreven, heb je al eens overwogen om Redshift of een ander oogbeschermings programma te installeren  -- bescherming voor de ogen -- ?

https://www.click4infos.com/redshift-on-linux/

https://itsfoss.com/reduce-computer-eye-strain-linux/

https://www.ostechnix.com/brightness-controller-simple-gui-application-control-brightness-ubuntu/

Bovenstaande links eens bekijken en eens in overweging nemen om te proberen.
Voor Redshift heeft Pjotr een script geschreven dat prima werkt.
Lees eerst deze topic helemaal door:  https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=7&t=4548

Of... je kan de schermhelderheid aanpassen ...

Om te helpen.
Groet,
spievensterke.

Citaat
Wanneer ik de achtergrond in Abiword nu blijvend zwart maak - volgens jouw tip - en de letterkleur niet verander, dan leest dat knap lastig (zwarte achtergrond met zwarte letters ;)).
De voor mij werkende oplossing is simpel. Ik kies voor een donkergrijze achtergrond waarop de zwarte letters nog goed leesbaar zijn. Donkergrijs is in elk geval een heel stuk beter dan zo'n latex-achtergrond.

-- De letterkleur wijzigen, naar mijn mening, is géén onoverkomelijke hindernis -- kan zelfs gebeuren tijdens het typen ...
« Laatst bewerkt op: 2019/05/12, 19:28:27 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: lichtgewicht tekstverwerker
« Reactie #19 Gepost op: 2019/05/15, 23:29:26 »
Redshift gebruik ik al langere tijd als aanvulling op inversie. Echt geweldig! Wanneer je nogal op je privacy bent gesteld, moet je er wel rekening mee houden dat Redshift je locatie natuurlijk kent. Dat is wel iets om in de gaten te houden naar mijn mening. Een VPN kan dan handig zijn.

De andere opties ga ik ook eens bekijken. Thx!
« Laatst bewerkt op: 2019/05/15, 23:32:09 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...