Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VMPlayer versus VirtualBox  (gelezen 11226 keer)

Offline wutnubu

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Gepost op: 2007/02/08, 08:52:00 »
Zoals belooft een vergelijking tussen VMPlayer en VirtualBox.

Beiden op een Intel met 1Ghz processor en 512Mb geheugen op een 40 Gb schijf onder Ubuntu 6.10.
Beide Virtuele Machines hebben 128Mb geheugen toegewezen gekregen en 4Gb schijfruimte.
Alleen Virtual Machine is in staat met dynamische (groeiend) schijfruimte te werken.

Installatie:
De installatie van VMPlayer is eenvoudig, deze zit gewwon in de standaard repos van Ubuntu.
Installeren van VirtualBox gaat met de .deb van de website van VirtualBox.

Virtuele machine aanmaken:
Voor VMPlayer is een .vmx nodig die gegenereerd kan worden op bijvoorbeeld http://www.easyvmx.com/
Deze moest echter wel wat aangepast worden. De geluidskaart is gewijzigd in es1371, de poorten com1 en lp1 werden niet herkent en zijn daarom afgehekt.
Installatie vanaf een .iso op schijf is eenvoudig door in het .vmx bestand onderstaande regels te wijzigen, vergeet niet deze terug te zetten na installatie.

#ide1:0.deviceType = "cdrom-raw"
ide1:0.deviceType = "cdrom-image"
#ide1:0.fileName = "auto detect"
ide1:0.fileName = "/home/mymap/Downloads/ubuntu-6.10-alternate-i386.iso"  (vul je eigen lokatie hier in)

Voor VirtualBox is het aanmaken van een virtuele machine stukken eenvoudiger. Gewoon klikken en invullen.
De manier waarop de CD/DVD herkent en afgehandeld wordt is mij echter geheel onduidelijk en resulteerde erin dat dit apparaat niet goed te benaderen is tijdens het draaien van de Virtuele Machine. 't Is er wel, mar browsen met Nautilus lukt niet.
Wel heeft VirtualBox het voordeel van een eenvoudige manier om een .iso van schijf te gebruiken i.p.v. CD/DVD voor de installatie.

Wellicht zal Virtualbox in de toekomst beter in staat zijn de behandeling van CD/DVD eenvoudig te maken.

Beide programma's hebben op hun sites redelijk goede forums en faq's.
Hoewel VirtualBox wel wat in de minderheid is v.w.b. aantallen vragen en antwoorden.

Een vergelijking v.w.b. snelheid in seconden.

Opstarten van de Virtuele Machine: VM 31:59, VB 42:94
Inloggen tot een gevuld scherm:      VM  40:29, VB 47:27
Afsluiten tot scherm weg is:               VM 39:91, VB 34:17

Opstarten OO-Writer:                            VM 31:59, VB 42:94
Opstarten Firefox (nu.nl)                      VM 14:58, VB 15:53
Opstarten Evolution                              VM 9:41, VB 12:71
Openen Samba share op host           VM 8:99, VB 10:56

VMWare is dus sneller in alles v.w.b. opstarten, alleen afsluiten duurt wat langer.

Problemen:

Het gebruik van de CD/DVD drive is mij vooralsnog niet gelukt in Virtual Box (tips ??).
Printen via CUPS en/of Samba is in VirtualBox iets beter, maar hapert wel.
In VMPlayer is printen nog niet gelukt (tips??).

Veel plezier met bovenstaand.

Groet

breukkie

  • Gast
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/08, 09:52:54 »
Ik heb de vmserver gedowload  en deze geinstallerd key toegevoegd en het werkt .
via http://www.easyvmx.com/ een bestand .vmx en vmxd aangemaakt  en deze in een zip bestand gedownload.
Zip bestandje in de map neergezet
Volgens het team van easyvm zouden onderstaande regels resulteren in het opstarten van vmplayer . ( ik ga er vanuit dat dit ook voor de vmserver  geld ?)

These are the steps for creating and running a virtual machine in VMware Player:

    * Install VMware Player. (Requires reboot...)
    * Go through EasyVMX!.
    * Download the virtual machine created by EasyVMX!.
    * Unzip the virtual machine to a folder of your choice.
    * Double-click on the vmx-file to start your virtual machine.
Now you can insert an installation CD into your CDROM drive, and start installing!

Als ik dan het bestandje dubbelklik of met de rechtermuisknop aanklik  kan ik deze openen met de VMware Server Console
vervolgens gebeurd er niets meer .
Als ik de terminal opstart en intyp vmware word de server wel gestart en kan ik de procedure doorlopen om een virtual machine in te stellen, echter wil ik dit juist doen door het .vmx bestand.
Kent iemand dit probleempje ?

Offline Ramana

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/08, 10:07:19 »
:) prima vergelijking. Onder Kubuntu heb ik geen problemen met de cd/dvd-drive. Ik heb twee drive's, de een wordt gevonden. de ander niet (heb er ook nog niet verder geprobeerd om deze aan de praat te krijgen, een is voldoende).  Omdat het snelheidsverschil in de ordegrootte van 10% ligt, ga ik voor VirtualBox! (Ben benieuwd hoe snel Qemu nu is)....

Offline wutnubu

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/08, 11:19:36 »
@breukkie

Je moet het vmx bestand gewoon aanklikken, het wordt dan gestart met de vmplayer.

De server is niet bedoeld om een vmx te starten, wel om het vmware gebeuren te (be)dienen (to serve in het engels).


of

"vmplayer naamvanhetvmxbestand" op de commandoregel.

succes

Offline Tico

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/08, 11:44:04 »
VM-player VM-Server VM-Workstation VM-Tools......welke moet je nou hebben. Het duizelt me een beetje ,du moment

VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/08, 12:00:02 »
:P En QEMU dan..? :P

VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/08, 12:47:33 »
Zeker goede vergelijking ik wou ook net weer een verse install gaan maken en Windows in vm ware en was net op zoek naar een +- lijst. maar hoe gaat het met spellen onder vmplayer?

Groeten TivAk

Offline wutnubu

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/08, 13:26:33 »
Spellen in windows.... Geen idee

Dat hebben we hier niet meer

breukkie

  • Gast
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/08, 14:28:32 »
@w.hellinga,

Dit houd dus in dat ik ook de vmplayer moet instaleren.
Zover ik de andere topics heb gelezen was dit juist of werken met de player of werken met de server,correct me if i'am wrong.

Offline wutnubu

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/08, 15:35:39 »
Ik weet niet of je met de server ook vmx kunt draaien, kijk eens op www.vmware.com , als je in synaptic de vmplayer installeerd is dat voldoende voor je doel.

VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/09, 09:54:34 »
ik denk dat ga ik ook eens proberen.
ik heb vmplayer (met prebuilt kernel 2.6.17.11 pakkage) via synaptic geinstalleert.
STARTING VMservices
virtual machine monitor failed
virtual ethernet failed
een hoop config bestanden overschreven
en synaptic geeft foutwaarde1 terug
heb ik gekeken maar de versie die in de repo staat is versie 1.0.2-2
maar volgens vmware ondersteunt deze versie edgy niet maar versie 1.0.3 wel. ik via synaptic volledig verwijderd en versie 1.0.3 willen installeren geeft hij aan dat er al een andere versie aanwezig is.

weet iemand hoe ik of de markering van voorgaande install weg kan halen of de versie kan upgraden zodat hij wel draait

Ps: ik heb sun jre 1.5

alvast bedankt TivAk

breukkie

  • Gast
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/09, 12:03:13 »
Gisteravond vmplayer via Synaptic geinstalleerd klein probleempje omdat de VMserver er ook al stond .
Moesten wat nat routeringen worden omzeild en nu heb ik de vmplayer als locale host draaien.
Zal vanavond eens kijken of ik een leuke distro kan downloaden en die via een .vmx bestand uitgaan proberen.
Is er ergens  een distro van Novell te downloaden ? Had hieral naar gezocht maar kon niet zo snel iets vinden.

VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/09, 12:55:34 »
zoek eens in google op opensuse...

Offline wutnubu

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/09, 14:07:43 »
Citaat van: TivAk
ik denk dat ga ik ook eens proberen.

weet iemand hoe ik of de markering van voorgaande install weg kan halen of de versie kan upgraden zodat hij wel draait
Kun je niet gewoon eerste de oude met synaptic verwijderen??

Groet

breukkie

  • Gast
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/09, 14:23:13 »
Thx  meneer Raaf, ik had de link niet gelegd tussen suse en novel maar heb een paar iso's gevonden.

VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/09, 16:50:28 »
Citaat van: breukkie
Thx  meneer Raaf, ik had de link niet gelegd tussen suse en novel maar heb een paar iso's gevonden.
Ook al zou je die link zelf niet gelegd hebben, zoek eens op novell linux met google en kijk eens wat er bovenaan staat. :)

VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/10, 22:02:08 »
@ w.hellinga

dit heb ik gedaan maar hij vindt nog steeds een eerdere versie.

ik heb even geen tijd gehad vanavond duik ik er weer in sugesties zijn welkom.

groeten Tim

VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/10, 22:06:29 »
ps: ik heb ook even gekeken hoe de Windows versie werkt maar die is hendig handig om mensen te inroduceren met ubuntu.

;-)

Offline wutnubu

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/11, 08:04:44 »
Kijk eens in je persoonlijke map of daar geen (verborgen) bestande met instellingen achterblijven.
Je kunt ook zoeken op de kreet "vmplayer" met nautilus
Als je in Synaptic rechts klikt op een pakket dan kun je de eigenschappen zien en daar staat bij welke bestanden allemaal geinstallerd worden en waar.

Succes

Offline Tico

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/12, 09:13:02 »
Citaat van: TivAk
@ w.hellinga

dit heb ik gedaan maar hij vindt nog steeds een eerdere versie.

ik heb even geen tijd gehad vanavond duik ik er weer in sugesties zijn welkom.

groeten Tim
Probleem heb ik ook gehad. Er stond nog wat verstopt in een TMP map. (ik meen in /etc/tmp)
Ben momenteel op kantoor, maar ik vermoed als je een beetje google-t dan ga je de oplossing vinden, want het stond bij mij ook verstopt in een installatiedocument avan VMWare die dus nu thuis ligt. (als er vanavend nog geen oplossing voor je is, zoek ik het thuis wel op in welke map je precies moet verwijderen)

sudo /usr/bin/vmware-uninstall.pl werkte bij jou ook niet, neem ik aan?

VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/12, 17:08:45 »
bedankt voor de hulp maar na de update is mijn syteem helemaal plat gegaan ik kom zelf niet meer in de terminal ach ja gelukkig geen gevoelige data verloren dus komt wel goe. ik ga ff en verse install maken en opnieuw proberen ik hou  jullie op de hoogte.


THNX T

Offline Jelle

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/23, 10:32:14 »
Citaat van: w.hellinga
Beiden op een Intel met 1Ghz processor en 512Mb geheugen op een 40 Gb schijf onder Ubuntu 6.10.
Beide Virtuele Machines hebben 128Mb geheugen toegewezen gekregen en 4Gb schijfruimte.

Groet
Ik heb indertijd een VM  aangemaakt met 320Mb geheugen. Mijn fysieke systeem heeft 512Mb.
Is het verstandig om mijn VM te vervangen door eentje met 128Mb, en zo ja, waarom?

Offline wutnubu

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/23, 13:22:25 »
Alleen als je zaken tegelijk wilt uitvoeren.
Dus in de VM en op de originele pjoeter.
Wat je doet bepaalt hoeveel er nodig is natuurlijk.

Wat mij betreft is het gewoon een kwestie van gevoel en proberen. Ik doe zaken tegelijk, zoals wat testen vandaar die beperkte 128.

Groet

Offline Jelle

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/23, 13:29:26 »
Ok, kun je de vmx of vmdk's editen zodat 320MB bijv. 192MB wordt?
Of moet je dan een nieuwe virtuele machine afhalen?

Offline wutnubu

  • Lid
VMPlayer versus VirtualBox
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/24, 08:56:54 »
Citaat van: Jelle
Ok, kun je de vmx of vmdk's editen zodat 320MB bijv. 192MB wordt?
Of moet je dan een nieuwe virtuele machine afhalen?
Start de VM op en doe het via het menu, links bovenin.

Groet