Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS  (gelezen 9751 keer)

zero2020

  • Gast
Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #25 Gepost op: 2008/07/19, 08:32:33 »
volgens mij zit jou probleem in de bios .
Hij herkende mijn externe hd ook maar het ging niet tot ik een instelling in de bios veranderde
je moet is in je bios zien of er specifieke instellingen zijn voor usb die moesten in mijn geval allemaal op enabled staan
onthoud wel goed wat je veranderd in je bios zodat je bij problemen alles kan terug zetten zoals het was.

Millenniumbaby

  • Gast
Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #26 Gepost op: 2008/07/20, 18:23:20 »
Ooit ging bij mijn Opa ook iets fout, de Computer start vanaf HD en moest in de Bios dit naar van CD starten inschakelen.
Vermoedelijk is dit ook voor jou externe het geval, want ik heb hetzelfde gedaan ooit op school toen ik Puppy Linux niet kon starten.
Kijk eens wat er in jou Bios staat voor de opstarten vanaf...???

Offline Drummies

  • Lid
Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #27 Gepost op: 2008/07/20, 18:39:05 »
Gijsbert
dit gevonden in Gentoo GRUB foutenverzameling
6.  GRUB Error 18

Situatie

Codevoorbeeld 6.1: GRUB uitvoer

kernel (hd1,4)/bzImage root=/dev/hdb7

Error 18: Selected cylinder exceeds max supported by BIOS

Oplossing

Deze fout wil zeggen dat men heeft proberen lezen op een lineair blokadres voorbij de BIOS-zone. Dit gebeurt gewoonlijk wanneer je harde schijf groter is dan het BIOS aankan (512MB for (E)IDE disks op oudere machines of groter dan 8GB in het algemeen).

Probeer je BIOS te actualiseren en/of verplaats je opstartpartitie naar voor, tenminste tot in de zone die door het BIOS bereikbaar is.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #28 Gepost op: 2008/07/20, 19:43:23 »
Drummies, zoals ik al eerder geschreven heb is mijn BIOS van 2007, Mei om precies te zijn. Mijn IDE schijf is 6 GB, Sata schijf is 400 GB dus kan ik het verhaal van de BIOS niet opgaat. Ik heb net Open Suse 11.0 geinstalleerd op de USB disk van 500GB dat ging goed. Volgens mij kan Grub niet zo goed omgaan met USB disks, waar dat aanligt weet ik niet.
Hopelijk weet iemand een oplossing.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #29 Gepost op: 2008/07/20, 20:40:43 »
Vertel Arie, hoe heb je dat voor elkaar gekregen. Ik denk dat allen die het draadje volgen benieuwd zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #30 Gepost op: 2008/07/20, 20:56:29 »
Je kan misschien allebei de menu.lst publiceren....
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...


Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #32 Gepost op: 2008/07/20, 21:44:20 »
Weet je nog of je, zoals zero2020, in het bootmenu van die USB-schijf ook nog het nummer had aangepast van de schijf... ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #33 Gepost op: 2008/07/20, 22:06:31 »
Ik probeer de link van Joop905, mocht dat niet goed gaan gebruik ik de Alternate zoals Arie beschrijft.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

zero2020

  • Gast
Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #34 Gepost op: 2008/07/20, 22:51:27 »
Citaat van: drummies
Gijsbert
dit gevonden in Gentoo GRUB foutenverzameling
6.  GRUB Error 18

Situatie

Codevoorbeeld 6.1: GRUB uitvoer

kernel (hd1,4)/bzImage root=/dev/hdb7

Error 18: Selected cylinder exceeds max supported by BIOS

Oplossing

Deze fout wil zeggen dat men heeft proberen lezen op een lineair blokadres voorbij de BIOS-zone. Dit gebeurt gewoonlijk wanneer je harde schijf groter is dan het BIOS aankan (512MB for (E)IDE disks op oudere machines of groter dan 8GB in het algemeen).

Probeer je BIOS te actualiseren en/of verplaats je opstartpartitie naar voor, tenminste tot in de zone die door het BIOS bereikbaar is.
dit maakt echt niet uit bij mij werkt het en ik heb een schijf van 1 TB
ik denk nog steeds dat de error wordt veroorzaakt door een instelling in de bios

Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #35 Gepost op: 2008/07/21, 23:04:01 »
En weer een blij mens. Ik had de link van Joop905 al eerder geprobeerd, maar niet goed doorgelezen. Na het indelen van de schijf en het blad met het opgeven van je naam en wachtwoord moet je de knop geavanceerd indrukken i.p.v. /dev/sdc had ik ingevuld (hd2) voor de plek waar grub geschreven moest worden, foutje. Ik heb daarna in de BIOS mijn USB schijf als eerste opgegeven en daarna bij opstarten van 1e harddisk dit verandert in removable aangevinkt. Nu start de PC gewoon op van de USB disk. De nieuwe PC van mijn zoon is nog niet klaar, dus ik heb de kans nog niet om het op zijn oude PC uit te proberen. Vervolg komt nog.
Iedereen bedankt voor de support.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

zero2020

  • Gast
Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #36 Gepost op: 2008/07/23, 15:08:26 »
Citaat van: Gijsbert
En weer een blij mens. Ik had de link van Joop905 al eerder geprobeerd, maar niet goed doorgelezen. Na het indelen van de schijf en het blad met het opgeven van je naam en wachtwoord moet je de knop geavanceerd indrukken i.p.v. /dev/sdc had ik ingevuld (hd2) voor de plek waar grub geschreven moest worden, foutje. Ik heb daarna in de BIOS mijn USB schijf als eerste opgegeven en daarna bij opstarten van 1e harddisk dit verandert in removable aangevinkt. Nu start de PC gewoon op van de USB disk. De nieuwe PC van mijn zoon is nog niet klaar, dus ik heb de kans nog niet om het op zijn oude PC uit te proberen. Vervolg komt nog.
Iedereen bedankt voor de support.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Je kan altijd eens zien of je tijdens het starten van je computer met een toets (in mijn geval F11) de boot volgorde kan kiezen.
dat is makkelijker kan je je usb schijf aangesloten laten als je wilt booten van interne schijf.
ik ben blij dat het je gelukt is

Ubuntu op externe harde schijf (USB) en kiezen dmv BIOS
« Reactie #37 Gepost op: 2008/09/01, 15:54:05 »
Het is gelukt!

Nog even voor het goede overzicht de overlopen stappen:
- Installeer Ubuntu op een partitie op je externe hard disk en BELANGRIJK, kies op het laatste scherm voor installatie 'Geavanceerd...' en installeer GRUB op de EXTERNE hard disk (voor de 2de (hd1), de 3de (hd2), ...)
- Na de installatie start je terug op via de live-cd
- Voer in de terminal 'gksudo nautilus' om een verkenner met root-bevoegdheden te hebben en ga naar de map /root/grub op je externe hard disk
- Verander in menu.lst alle hd1 (of hd2 als je op de derde harde schijf hebt geïnstalleerd...) in hd0 en vice versa
- Wissel ook in 'device.map' hd1 en hd0 om
-Vanaf dan kan je via de BIOS kiezen welk OS je wil opstarten

Tenzij iemand hier nog iets aan toe te voegen heeft zal ik dit onderwerp dan markeren als opgelost...



Tot slot nog aan iedereen die heeft meegeholpen nen dikke merci,

Yannick_Jadoul