Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wayland in 2023  (gelezen 4130 keer)

Offline bart85

  • Lid
Re: Wayland in 2023
« Reactie #25 Gepost op: 2023/07/01, 10:10:24 »
Hier op arch linux heb ik xwayland verwijderd. Werkt prima. Alleen nog een probleem is hoe spotify werkend krijgen op wayland.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wayland in 2023
« Reactie #26 Gepost op: 2023/07/01, 11:27:53 »
xwayland is er nu net om programma's die niet natief op Wayland draaien, onder een Wayland sessie te kunnen gebruiken. Om spotify werkend te krijgen... installeer xwayland!

Offline bart85

  • Lid
Re: Wayland in 2023
« Reactie #27 Gepost op: 2023/07/01, 11:57:31 »
https://www.reddit.com/r/swaywm/comments/n7kew4/spotify_seems_to_run_natively_in_wayland/

Hier staat wat over spotify op wayland. Werkte hier niet. Voorlopig kan ik spotify in browser gebruiken.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wayland in 2023
« Reactie #28 Gepost op: 2023/08/10, 15:10:58 »
Chrome gebaseerde browsers die slecht werken onder Wayland? Wat zijn je negatieve ervaringen? Het enige probleem dat ik merk is geldig voor elke browser: bij full-screen gebruik (f11 toets) komt het voor dat het scherm niet meer wordt bijgewerkt. Verder geen enkel probleem bij gebruik van de browsers in Wayland mode (dus niet via Xwayland).
De scaling klopt niet in de taakbalk en vervolgens komen de muis- en link coordinaten niet overeen. Ik moet steeds net iets naast de links klikken om het te laten werken. Zie het plaatje hieronder, waar je de tabs uit de window ziet lopen. Dit is met de flag "Preferred Ozone platform" op wayland.

Ik heb scaling op 1.0 gezet, dus geen bijzondere instellingen.

Firefox daarintegen werkt fantastisch.

Overigens, begrijp mij niet verkeerd. Ik ben eigelijk erg onder de indruk hoe goed Wayland eigelijk werkt t.o.v. een paar jaar geleden en ik zou dit best als standaard omgeving kunnen gebruiken, zei het met een beetje hulp van XWayland voor de programma's die heel erg vast zitten aan X.

Het probleem in Wayland is eenvoudig te fixen in Hyprland door de setting "use system title and borders" aan te zetten op de browser.