Interactief > Andere distributies

Ubuntu vs Linux mint

(1/8) > >>

weiland:
Na vele jaren Ubuntu te hebben gebruikt ben ik sinds versie 2022-04 overgestapt naar Linux Mint. Deels door toch regelmatig irritante fouten in Ubuntu (foutmelding bij updates, de software boutique die niet wil laden, menus die geen pictogrammen weergeven, menus die zomaar verdwijnen etc etc . Deels ook door nieuwsgierigheid. Niks vreselijks, maar wel irritatie. Nu gebruik ik op mijn dagelijkse laptop Linux Mint Mate. En ik moet zeggen... wat een verademing. Eigenlijk zonder enig tweaken werkt alles out of the box.  Ik heb wel de Mate Desktop wat aangepast, maar das meer cosmetisch. En tot nu toe eigenlijk geen enkel probleem ervaren. Nul, niente, nada. Tuurlijk, Linux Mint is grotendeels gebaseerd op Ubuntu. Dat is ook duidelijk te merken. Maar daar waar in Ubuntu toch meer mis gaat, ervaar ik dat niet in Mint. Een versie upgrade is in een paar minuten gefixt. Daar waar je in Ubuntu toch wel ff bezig bent.

peer:
fijn dat het bevalt. Mint is ook een mooi os.
Maar elk os heeft af en toe problemen. Dat geldt voor macos windows debian ubuntu mint opensuse en ga zo maar verder. Dus ook mint zal wel een keer een hikup geven.

X-E3:
Ik werk vanaf 2007 uitsluitend met Linux pc's. Tot 2017 met Ubuntu en vanaf 2017 uitsluitend met Linux Mint. Het bevalt mij zeer goed, zelden of nooit problemen.

HWE64:
In het verleden heb ik Xubuntu gebruikt maar door printerproblemen in Xubuntu 20.04 LTS ben ik overgestapt naar LM Xfce dat bevalt me heel goed en tot op heden bijna zonder klachten. Heb op een paar pc's de stap gewaagd om naar LMDE over te stappen maar deze was gebaseerd op Cinammon en dat beviel mij niet zo totdat ik een tip van een forumlid kreeg om de LMDE 6 Xfce te proberen en dat bevalt me steeds beter. Betrouwbaar en stabiel :).

Ronaldus:
Hier eigenlijk een soortgelijk verhaal.
Begonnen met Ubuntu, met de komst van Gnome 3 naar Xubuntu en daarna naar Mint XFCE.

Met met Mint is het makkelijker om andere kernels te kiezen en te verwijderen, werkt out of the box met Flatpaks (waar je ook in chromeOS weer mee uit de voeten kunt), met de rechter muisknop kun je kiezen of je systeembestanden als root wilt veranderen, kun je makkelijker schijven formatteren en opstartbare usb-sticks maken + vind ik de thema's net wat fraaier.

Bijkomend voordeel vind ik de handleidingen van Pjotr, speciaal toegespitst op Mint met duidelijke stappenplannen. Voor Ubuntu/Xubuntu is het voor een beginner niet altijd even makkelijk om je weg te vinden in een doolhof van tutorials die dan alleen weer gelden voor specifieke versies.

Ik hou het nu voorlopig bij Mint XFCE en chromeOS. (En zou eigenlijk moeten verkassen naar het Mint-form > maar ja, Xubuntu is mijn oude liefde en oude liefde roest niet.)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie