Ondersteuning > Programmeren

PATH of PYTHONPATH ?

(1/2) > >>

henkoegema:
Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen iets toevoegen aan PATH of aan PYTHONPATH ?

Kan ik niet alles wat in PYTHONPATH staat gewoon in PATH zetten?

vanadium:
PYTHONPATH zal te maken hebben met de python programmeertaal. PATH is de lijst van directories waarin je besturingssysteem zoekt naar uitvoerbare bestanden met de naam die je hebt ingetypt. Twee andere variabelen, elk met hun eigen functie.

henkoegema:

--- Citaat van: vanadium op 2021/07/15, 18:17:12 ---PYTHONPATH zal te maken hebben met de python programmeertaal. PATH is de lijst van directories waarin je besturingssysteem zoekt naar uitvoerbare bestanden met de naam die je hebt ingetypt. Twee andere variabelen, elk met hun eigen functie.

--- Einde van citaat ---

Maar als ik alle directories van PYTHONPATH in PATH zet, bereik ik dan niet precies hetzelfde ?
Ik heb het idee (maar weet niet of dit juist is)  dat PYTHONPATH een deelverzameling is van PATH.   :|

MKe:

--- Citaat van: henkoegema op 2021/07/15, 18:50:39 ---
--- Citaat van: vanadium op 2021/07/15, 18:17:12 ---PYTHONPATH zal te maken hebben met de python programmeertaal. PATH is de lijst van directories waarin je besturingssysteem zoekt naar uitvoerbare bestanden met de naam die je hebt ingetypt. Twee andere variabelen, elk met hun eigen functie.

--- Einde van citaat ---

Maar als ik alle directories van PYTHONPATH in PATH zet, bereik ik dan niet precies hetzelfde ?
Ik heb het idee (maar weet niet of dit juist is)  dat PYTHONPATH een deelverzameling is van PATH.   :|

--- Einde van citaat ---
Nee, de PYTHONPPATH is voor Python packages die je in scripts kunt importeren, NIET voor uitvoerbare bestanden. Python scripts die je wilt kunnen uitvoeren moet je dus in de PATH zetten.

Het zijn, zoals Vanadium zegt, twee heel verschillende dingen met heel verschillende functies.

henkoegema:

--- Citaat van: MKe op 2021/07/15, 22:49:42 ---
--- Citaat van: henkoegema op 2021/07/15, 18:50:39 ---
--- Citaat van: vanadium op 2021/07/15, 18:17:12 ---PYTHONPATH zal te maken hebben met de python programmeertaal. PATH is de lijst van directories waarin je besturingssysteem zoekt naar uitvoerbare bestanden met de naam die je hebt ingetypt. Twee andere variabelen, elk met hun eigen functie.

--- Einde van citaat ---

Maar als ik alle directories van PYTHONPATH in PATH zet, bereik ik dan niet precies hetzelfde ?
Ik heb het idee (maar weet niet of dit juist is)  dat PYTHONPATH een deelverzameling is van PATH.   :|

--- Einde van citaat ---
Nee, de PYTHONPPATH is voor Python packages die je in scripts kunt importeren, NIET voor uitvoerbare bestanden. Python scripts die je wilt kunnen uitvoeren moet je dus in de PATH zetten.

Het zijn, zoals Vanadium zegt, twee heel verschillende dingen met heel verschillende functies.

--- Einde van citaat ---

Dus als ik Python of Idle of Thonny start,  wordt er in PATH gezocht.
En als ik 'import .....' doe, in een van bovengenoemde programma's, dan wordt er in PYTHONPATH gezocht.

Zeg ik dat zo juist? 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie