Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP installeren  (gelezen 1726 keer)

Offline niellie

  • Lid
Windows XP installeren
« Gepost op: 2011/03/06, 12:11:45 »
Hallo,

Ik vind ubuntu erg fijn werken maar door mijn GMA500 videochip kan ik geen video's kijken, wat ik wel graag wil. Dus ik ben van plan om weer terug te gaan naar Windows XP. Mijn harde schijf (voor de duidelijkheid, het is 1 HDD) is als volgt ingedeeld:
- 80 GB ext4 waar ubuntu op staat
- 140 GB ntfs voor data
- 10 GB fat32 ik weet niet waar deze voor dient

Ik wil windows XP op de 80 GB partitie hebben en mijn data partitie zo houden.

Hoe pak ik dit aan?

mvg, Niel de Vries
´They say time is money, but money can buy you time´

Offline jan11000

  • Lid
Re: Windows XP installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/06, 12:30:01 »
http://sites.google.com/site/computertip/
Lees de site maar door, hier staat in hoe dit kunt doen.

Je kan ook windows en ubuntu naast elkaar zetten, en ubuntu zo gaan leren.

Heb je op het forum gevraagd waarom dit niet werkt?
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsPoulsbo/
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 12:31:49 door jan11000 »

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: Windows XP installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/06, 12:54:21 »
Windows CD plaatsen in de CD-speler.  Starten vanaf de CD en dan doen wat er wordt gevraagd... Wel formatteren want de Linux formattering is ongeschikt voor Windows.  Dan is Linux weg en heb je Windows XP terug.
Vraagje:  hoe is de data-partitie ingedeeld?  Blijven je data toegankelijk als je Windows installeert?  Let daar wel even op!

Minder rigoureus zou je van de 140 GB data partitie en eventueel ook een beetje van de Linux-partitie kunnen snoepen om b.v een 40 tot 60 GB nieuw partitie te maken en daar Windows op te zetten.  N.B. Windows XP kun je mits niet te veel programma's worden toegevoegd ook op iets van 20GB kwijt, maar een beetje reserve is dan wel erg handig.  Dan heb je een dual-boot systeem.  Handiger is het volgende

Tot slot zou je Windows XP virtueel kunnen opzetten met VirtualBox van Oracle (http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads).  Dan blijft je computer een Ubuntu computer maar via VirtualBox kun je dan Windows gebruiken.
Deze oplossing gebruik ik al vrij lang, zij het omgekeerd.  Mijn 'hoofdbesturingssysteem' is Windows 7 Ultimate en via VirtualBox kan ik Windows Vista, Windows XP en Ubuntu met VirtualBox draaien als was het een Vista/XP/Ubuntu-computer.  Je hoeft dan ook niet, zoals bij dual- c.q. Multi-boot systemen te herstarten om te wisselen van besturingssysteem.  Data uitwisseling doe ik  via Dropbox (https://www.dropbox.com/).  Dropbox is een soort on-line USB-stick.  Bestanden die je in de Dropbox zet kun je on-line op elke computer ophalen en op je eigen computer(s) en dus ook VirtualBox systemen het Dropbox-programma installeren en dan zet Dropbox steeds als je met zo'n computer/virtuele computer on-line gaat de vernieuwde data op die computer (en die zijn dan ook off-line beschikbaar).  Ik heb dit alles gedaan om vragen te beantwoorden van mensen die  met die besturingssystemen werken.

Nog even dit:  ik had over die 10 GB FAT-32 heen gekeken. Als je het over een laptop hebt kan daar de recovery staan.  Dat is om de machine te herstellen naar de staat toen de machine werd geleverd.  Pas dus wel op wat je doet. Het is wat krap maar op 10GB past een kale XP....., maar dan is het wel dual-boot en zul je als je met XP meer wilt doen toch van de Ubuntu- of de data-partitie stukjes moeten afsnoepen.  In dit geval weer de Windows XP Cd in de machine doen en aangeven dat de installatie op de 10GB partitie moet komen.
Als je die 10 GB partitie niet gebruikt zou ik die aan de Linux-partitie toevoegen als je XP er virtueel op zet.  Nu is het gewoon loze ruimte voor je en hoewel niet alles nu al in gebruik is, is het toch weinig zinvol 10GB zo maar te late liggen
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 13:03:59 door Jan Kolloffel »

Re: Windows XP installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/06, 14:12:53 »
Windows CD plaatsen in de CD-speler.  Starten vanaf de CD en dan doen wat er wordt gevraagd... Wel formatteren want de Linux formattering is ongeschikt voor Windows.  Dan is Linux weg en heb je Windows XP terug.
Vraagje:  hoe is de data-partitie ingedeeld?  Blijven je data toegankelijk als je Windows installeert?  Let daar wel even op!

Minder rigoureus zou je van de 140 GB data partitie en eventueel ook een beetje van de Linux-partitie kunnen snoepen om b.v een 40 tot 60 GB nieuw partitie te maken en daar Windows op te zetten.  N.B. Windows XP kun je mits niet te veel programma's worden toegevoegd ook op iets van 20GB kwijt, maar een beetje reserve is dan wel erg handig.  Dan heb je een dual-boot systeem.  Handiger is het volgende

Tot slot zou je Windows XP virtueel kunnen opzetten met VirtualBox van Oracle (http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads).  Dan blijft je computer een Ubuntu computer maar via VirtualBox kun je dan Windows gebruiken.
Deze oplossing gebruik ik al vrij lang, zij het omgekeerd.  Mijn 'hoofdbesturingssysteem' is Windows 7 Ultimate en via VirtualBox kan ik Windows Vista, Windows XP en Ubuntu met VirtualBox draaien als was het een Vista/XP/Ubuntu-computer.  Je hoeft dan ook niet, zoals bij dual- c.q. Multi-boot systemen te herstarten om te wisselen van besturingssysteem.  Data uitwisseling doe ik  via Dropbox (https://www.dropbox.com/).  Dropbox is een soort on-line USB-stick.  Bestanden die je in de Dropbox zet kun je on-line op elke computer ophalen en op je eigen computer(s) en dus ook VirtualBox systemen het Dropbox-programma installeren en dan zet Dropbox steeds als je met zo'n computer/virtuele computer on-line gaat de vernieuwde data op die computer (en die zijn dan ook off-line beschikbaar).  Ik heb dit alles gedaan om vragen te beantwoorden van mensen die  met die besturingssystemen werken.

Nog even dit:  ik had over die 10 GB FAT-32 heen gekeken. Als je het over een laptop hebt kan daar de recovery staan.  Dat is om de machine te herstellen naar de staat toen de machine werd geleverd.  Pas dus wel op wat je doet. Het is wat krap maar op 10GB past een kale XP....., maar dan is het wel dual-boot en zul je als je met XP meer wilt doen toch van de Ubuntu- of de data-partitie stukjes moeten afsnoepen.  In dit geval weer de Windows XP Cd in de machine doen en aangeven dat de installatie op de 10GB partitie moet komen.
Als je die 10 GB partitie niet gebruikt zou ik die aan de Linux-partitie toevoegen als je XP er virtueel op zet.  Nu is het gewoon loze ruimte voor je en hoewel niet alles nu al in gebruik is, is het toch weinig zinvol 10GB zo maar te late liggen

Ziet windows die 80 GB ext4 partitie wel bij installatie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows XP installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/06, 14:27:28 »
Ziet windows die 80 GB ext4 partitie wel bij installatie?

Ik zou het niet weten, maar daar heb je mogelijk wel een punt.... Ik zou dus vantevoren die EXT4-partitie even formatteren als NTFS, met Gparted, vanaf de Ubuntu LiveCD.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Windows XP installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/06, 14:28:57 »
Voor zover ik weet ziet W XP het wel, maar als unallocated oid.

Re: Windows XP installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/06, 15:22:20 »
Is het een losse xp cd of een door de fabrikant voor geconfigureerde cd?
Bij dat laatste is de kans dat de cd de hele hd wist en opnieuw partitoneerd. Oppassen hiermee.

Voor zover ik weet ziet W XP het wel, maar als unallocated oid.

Maar bij het maken van wijzigingen is er de kans groot dat windows de partitie sloopt.

Van te voren formatteren naar NTFS is een goed idee.

Re: Windows XP installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/07, 10:07:00 »
OSE Virtualbox in Ubuntu installeren en daarin windows XP installeren.

Scheelt je een boel werk, en mocht windows weer eens op zijn kant gaan kan je dit snel herstellen in VB.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D