Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Skype en "add-architecture"  (gelezen 761 keer)

Skype en "add-architecture"
« Gepost op: 2019/01/25, 16:16:49 »
Tijdens het installeren van Mint 19 kwam een intro voorbij waarin stond dat je kan Skypen. Staat helaas niet in de programmabibliotheek. Moet je downloaden vanaf de MS-site. Dat gaat prima als .deb bestand, maar als je wilt installeren moet je het commando "dpkg --add-architecture" uitvoeren. Skippen kan niet. Wat nu, voordat ik opnieuw aan de slag moet?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Skype en "add-architecture"
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/25, 17:32:25 »
Skype is beschikbaar op Flatpak. Dat is de gemakkelijkste manier om het te installeren. Flatpak komt standaard met Mint: waarschijnlijk vindt je dus die Skype versie in je standaard softwarecenter. 

Re: Skype en "add-architecture"
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/25, 21:49:23 »
Vanadium,
Valt niet mee! Zoals je al eerder hebt gezien is Flatpak voor mij (en anderen) nieuw. Als ik onder Programmabeheer kijk zie ik categorie Flatpak. Als ik daarop klik komt er een hele batterij programma's voorbij, behalve Skype. Tien keer gekeken! Ik heb daarop de link uit jouw antwoord uitgeprobeerd. Kom op de Flathub, maar bij het installeren krijg ik de melding zoals in de bijlage. Schiet niet op. Mocht het eerdaags nog wel lukken met jou/jullie hulp, dan ben ik er nog niet, want om te skypen is er ook nog wat beeld en geluid nodig. Beeld via de webcam is gelukt (Camorama) en geluid horen met Alsa Mixer lukt ook nog, maar geluid invoeren lukt nog niet helemaal; krijg de microfoon-input niet van de grond. Test met b.v. Audacious lukt voor geen meter; moet de microfoon-poort/specs specificeren. Alle Micr-opties uitgeprobeerd. Welke toverspreuk moet ik uitvoeren om die specs te achterhalen? Fijn-tunen zou volgens sites.google... slechts 2 uur duren ... :(
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Skype en "add-architecture"
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/26, 09:01:30 »
Bij Mint ken ik de details niet. Bij Ubuntu staat Skype in het softwarecentrum, en kan daarmee met één klik geïnstalleerd worden: het is dan de "snap" versie die geïnstalleerd wordt.

Op die site staan instructies om flatpak operationeel te maken. Zou standaard moeten werken vanaf Mint 18.03. Ubuntu gebruikers hebben dit standaard niet maar kunnen dit wel zelf installeren (toevoegen van externe PPA niet nodig vanaf (zeker) Ubuntu 18.10: flatpak zit in de standaard PPA's).

B.T.W. Je hebt toch geen 32-bit installatie? De huidige Skype versies werken enkel op een 64 bit systeem.

Re: Skype en "add-architecture"
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/26, 09:12:38 »
In Mint-cinnamon 19.1 zijn in Programmabeheer zowel skype als skype(flatpak) te vinden.

Kijk ook hier eens: https://flathub.org/home

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Skype en "add-architecture"
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/26, 19:23:42 »
32-bit ..... Ik had al zo'n vaag vermoeden alhoewel de installatie-intro van Mint 19 Xfce 32 bit aangeeft dat Skypen tot de mogelijkheden behoort. Die introtekst is voor alle versies waarschijnlijk hetzelfde. Waarom ik de 32-bits versie geïnstalleerd heb heeft te maken met de leeftijd van mijn DELL systeem. Heb bewust gekozen voor de lichte versie voor alles wat ik ermee doe. Met Ubuntu 14.04 32-bit doe ik tot nu toe ook alles. Ik sluit dit onderwerp (voorlopig) even af, mede vanwege de microfoon aansluiting die ik niet aan de praat krijg. Een heel gedoe. Dan heeft Skypen ook geen zin. Ik doe het wel  op de iPad! Gaat nog steeds prima. Bedankt voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/26, 19:26:36 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Gamer

  • Lid
Re: Skype en "add-architecture"
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/27, 15:39:35 »
Als je de microfoon nog aan de praat hebt gekregen. Kun je ook web-skype proberen. Dan heb je skype niet nodig.
Dan kun je gewoon inloggen met een web-browser.

Dit is het adres:

web.skype.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: Skype en "add-architecture"
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/27, 16:17:10 »
Dit is het adres:

web.skype.com

"Support for this version of Skype for Web is coming to an end. A new preview version is available now for Microsoft Edge and Google Chrome with HD video calling, call recording and much more. "