Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: degfragmenteren  (gelezen 1187 keer)

Offline Lijn31

  • Lid
degfragmenteren
« Gepost op: 2014/08/03, 20:21:58 »
ik heb lubuntun 14.04 kan ik dat degfragmeteren? 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: degfragmenteren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/03, 20:28:42 »
Defragmenteren  is niet nodig met Linux, dat is alleen voor Windows.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/03, 20:34:00 »
Defragmenteren bestaat niet in linux. Wel de schijf niet helemaal vol laten lopen, want dan gaat het traag worden.

En op een ssd moet dit helemaal niet doen, in linux en windows.

Offline jos34

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/03, 21:19:51 »
Defragmenteren bestaat niet in linux. Wel de schijf niet helemaal vol laten lopen, want dan gaat het traag worden.

En op een ssd moet dit helemaal niet doen, in linux en windows.

Klopt een SSD defragmenteren schijnt hem te kunnen slopen!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: degfragmenteren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/03, 21:31:48 »
Uitleg:
https://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Hoe-kan-ik-de-harde-schijf-defragmenteren-in-Linux-
(punt 3, linkerkolom)

En inderdaad, defragmenteren is op termijn dodelijk voor een SSD.

Offline Henkp

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/03, 21:33:11 »
Defragmenteren bestaat niet in linux. Wel de schijf niet helemaal vol laten lopen, want dan gaat het traag worden.

En op een ssd moet dit helemaal niet doen, in linux en windows.

Dat niet helemaal vol laten lopen is mij bekend, maar hoeveel % moet er vrij blijven.

Edit: ik heb het al gevonden op Pjotr zijn webstek.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/03, 21:35:28 door Henkp »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: degfragmenteren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/04, 08:38:22 »
Defragmenteren  is niet nodig met Linux, dat is alleen voor Windows.
In Windows ook niet (tenzij je een oude Windows versie wil blijven gebruiken).
Windows 8 zorgt op de achtergrond dat  schijven waarvoor dat nodig is automatisch worden gedefragmenteerd.  ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: degfragmenteren
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/04, 10:06:16 »
Defragmenteren  is niet nodig met Linux, dat is alleen voor Windows.
In Windows ook niet (tenzij je een oude Windows versie wil blijven gebruiken).
Windows 8 zorgt op de achtergrond dat  schijven waarvoor dat nodig is automatisch worden gedefragmenteerd.  ;)
In *alle* Windowsversies is defragmentatie dus wel degelijk nodig, ook in Windows 8. In Windows 8 gebeurt het alleen automatisch.

In Linux daarentegen, vindt dit onzinnige gesjouw met bestanden überhaupt niet plaats. Kwestie van beter ontwerp.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/04, 10:44:22 door Pjotr »

Re: degfragmenteren
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/04, 11:25:27 »
Sowieso is alles qua bestandsontwerp beter ontworpen want Windows is het enige OS wat je überhaupt moet defragmenteren. Mac OSX, Linux, Haiku, AmigaOS 4, KolibriOS... allemaal hoef je ze niet te defragmenteren (zulke tools bestaan er zelfs niet of nauwelijks voor).

Offline Lijn31

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/04, 11:29:06 »
ok iedereen bedankt voor de info groetjes joan

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: degfragmenteren
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/04, 12:59:54 »
Of (alleen) het verschil in fragmentatie EXT4 een beter ontworpen filesysteem maakt dan NTFS maakt weet ik niet, er zijn meer verschillen.
Maar weinig interessante discussie nu (de)fragmentatie voor Windows 8 gebruikers even transparant is geworden als we gewend zijn van Linux. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: degfragmenteren
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/04, 13:34:58 »
Of (alleen) het verschil in fragmentatie EXT4 een beter ontworpen filesysteem maakt dan NTFS maakt weet ik niet, er zijn meer verschillen.

En JFS (AmigaOS4), en HFS+ (Mac OSX), en het Haiku file system (Haiku)... allemaal geen defragmentatie nodig. Maarja, het zal wel niet aan het ontwerp liggen...

Offline Henkp

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/04, 14:00:16 »
Het zou aan mij kunnen liggen, maar ik heb wel degelijk gelezen dat Linux ook een kleine defragmentatie uitvoert bij iedere opstart en na 30 keer te zijn op gestart dan een grote defragmentatie uitvoert.
En dat leek er ook erg op gisteren avond daar het toen 8 seconden duurde eer dat hij af sloot  en dat normaal 3 a 4 seconden is.

Als ik dat mis heb dan verneem ik dat gaarne.

Re: degfragmenteren
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/04, 14:02:53 »
Het zou aan mij kunnen liggen, maar ik heb wel degelijk gelezen dat Linux ook een kleine defragmentatie uitvoert bij iedere opstart en na 30 keer te zijn op gestart dan een grote defragmentatie uitvoert.

Dat is een schijfcontrole, geen defragmentatie.

Offline Henkp

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/04, 14:06:01 »
Het zou aan mij kunnen liggen, maar ik heb wel degelijk gelezen dat Linux ook een kleine defragmentatie uitvoert bij iedere opstart en na 30 keer te zijn op gestart dan een grote defragmentatie uitvoert.

Dat is een schijfcontrole, geen defragmentatie.

Bedankt, dan weet ik dat ook weer.  =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/04, 14:06:10 »
Linux heeft lege ruimte nodig om op snelheid te blijven, dus te defragmenteren.

Je 30 x is gewoon een fsck (scandisk), die automatisch uitgevoerd wordt.

Als je meerdere partities hebt in je fstab, zet dit fsck aan voor andere parties dan /.(hier staat dit automatisch aan).
Dus bij / staat op het einde 0 1
Bij andere partities waar data op staat, zet je 0 2
Bij swap dus niet.
Bij nog meer partities ook 0 2
Eerst wordt op / fsck uitgevoerd, dan de andere partities waar 2 bij staat.
Indien er 0 0  staat dan wordt dit niet gedaan.

etc/fstab hier vind je de file, filenaam is fstab, is een text file.
Voorbeeld,
UUID=322d9ca3-04d6-4bee-957b-12344565545433333 /               ext4    errors=remount-ro,discard   0       1
/dev/disk/by-uuid/2647446d-b664-39373625225    /home/jan/data1/     ext4 errors=remount-ro,discard   0   2
« Laatst bewerkt op: 2014/08/04, 14:10:48 door jan11000 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: degfragmenteren
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/04, 14:15:32 »
Linux heeft lege ruimte nodig om op snelheid te blijven, dus te defragmenteren.
Nee, dat is niet zo.... Linux heeft inderdaad lege ruimte nodig, maar dat is om fragmentatie te *voorkomen*. Linux defragmenteert überhaupt niet.

Experimenterende ontwikkelaars hebben weliswaar, voor de lol, wel eens een defrag-gereedschapje voor Linux ontwikkeld ("gewoon omdat het kàn"), maar dat raad ik je niet aan. Niet alleen omdat het sowieso overbodig is, maar het verkl**t je systeem. Reddeloos.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/08/04, 14:23:49 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/04, 14:28:34 »
Linux heeft lege ruimte nodig om op snelheid te blijven, dus te defragmenteren.
Nee, dat is niet zo.... Linux heeft inderdaad lege ruimte nodig, maar dat is om fragmentatie te *voorkomen*. Linux defragmenteert überhaupt niet.

Experimenterende ontwikkelaars hebben weliswaar, voor de lol, wel eens een defrag-gereedschapje voor Linux ontwikkeld ("gewoon omdat het kàn"), maar dat raad ik je niet aan. Niet alleen omdat het sowieso overbodig is, maar het verkl**t je systeem. Reddeloos.  =D

Is dat dus de reden dat Linux ongeveer 20% vrije ruimte nodig heeft, en als ik mij niet vergis er bij Windows 10% wordt aangeraden?.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: degfragmenteren
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/04, 14:30:38 »
Citaat
Linux heeft inderdaad lege ruimte nodig, maar dat is om fragmentatie te *voorkomen*. Linux defragmenteert überhaupt niet.

Is dat dus de reden dat Linux ongeveer 20% vrije ruimte nodig heeft?
Juist.  :)

Minimaal 20 %. Bij geringere percentages krijg je ook in Linux fragmentatie, en dus vertraging.

Offline Henkp

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #19 Gepost op: 2014/08/04, 14:37:56 »
Citaat
Linux heeft inderdaad lege ruimte nodig, maar dat is om fragmentatie te *voorkomen*. Linux defragmenteert überhaupt niet.

Is dat dus de reden dat Linux ongeveer 20% vrije ruimte nodig heeft?
Juist.  :)

Minimaal 20 %. Bij geringere percentages krijg je ook in Linux fragmentatie, en dus vertraging.

Kijk eens aan, dat lijkt mij nu een hele mooie regel om toe te voegen op je Webstek.
En bij deze weer wat wijzer geworden, en dus weer bedankt.  =D

Offline Michiel

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #20 Gepost op: 2014/08/04, 15:38:51 »
Wat ik nou zo apart vind, is dat er eerst gezegd wordt dat linux een dusdanig ontworpen filesysteem heeft, waardoor er geen fragmentatie optreedt.
Vervolgens lees ik dat er wel fragmentatie optreedt bij een te volle disk ( <20%).

Kan iemand uitleggen hoe ik dit moet zien?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: degfragmenteren
« Reactie #21 Gepost op: 2014/08/04, 16:40:28 »
Wat ik nou zo apart vind, is dat er eerst gezegd wordt dat linux een dusdanig ontworpen filesysteem heeft, waardoor er geen fragmentatie optreedt.
Vervolgens lees ik dat er wel fragmentatie optreedt bij een te volle disk ( <20%).

Kan iemand uitleggen hoe ik dit moet zien?
Zoals het is. Namelijk zoals je schrijft.  =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #22 Gepost op: 2014/08/04, 16:59:55 »
Wat ik nou zo apart vind, is dat er eerst gezegd wordt dat linux een dusdanig ontworpen filesysteem heeft, waardoor er geen fragmentatie optreedt.
Vervolgens lees ik dat er wel fragmentatie optreedt bij een te volle disk ( <20%).

Kan iemand uitleggen hoe ik dit moet zien?

Omdat als je schijf vol loopt, er geen plaats is om een file te schrijven hoe linux dit wil doen, daardoor treed er wel fragmentatie op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: degfragmenteren
« Reactie #23 Gepost op: 2014/08/04, 17:07:51 »
Omdat als je schijf vol loopt, er geen plaats is om een bestand te schrijven hoe linux dit wil doen, daardoor treed er wel fragmentatie op.
Precies. Er is dan te weinig ruimte voor een aaneengesloten groei van bestanden.

Bij 20 % of meer vrije ruimte, zit er voor verreweg de meeste bestanden genoeg "vrije groeibuffer" aan weerszijden van elk bestand (ervoor en erachter).

Fragmentatie laat zich natuurlijk nooit voor 100 % vermijden, maar daardoor blijft de fragmentatie op een aanvaardbaar laag niveau. En dus heeft het systeem er geen last van (geen snelheidsverlies).
« Laatst bewerkt op: 2014/08/04, 17:12:46 door Pjotr »

Offline Michiel

  • Lid
Re: degfragmenteren
« Reactie #24 Gepost op: 2014/08/04, 17:48:08 »
Ah, ik volg het. Bedankt voor de uitleg :)