Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome bak(k)er  (gelezen 7384 keer)

Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #25 Gepost op: 2011/10/23, 14:00:58 »
Ik ben een echte gebruiker wat dat betreft, en ik ga er van  uit dat alle programma's die aangeboden worden in het softwarecentrum te vertrouwen zijn. Wel verwijder ik een programma als ik het echt nooit gebruik. Ik weet niet of dit een goede houding is wat dat betreft?

Ik ben dan ook geneigd om mij aan te passen aan het  programma-aanbod dat nu bij deze versie wordt geleverd cq down te loaden is. Dus ga ik niet gnome bakker van een site halen en probeer ik me te houden aan deze programma's. Ook blijf ik natuurlijk hier op het forum aangeven als er iets niet lijkt te werken, zodat eventuele programma onderdelen verbetert kunnen worden voor ubuntu in het geheel.

Nogmaals dank en tot de volgende,

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #26 Gepost op: 2011/10/23, 21:09:21 »
Brasero bevalt mij prima, mits ik de brandsnelheid verlaag:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Hoe-brand-ik-foutloze-iso-s-met-Bra

Maar ja, die snelheidverlaging wil je in elk brandprogramma doen.

Ik raad ten zeerste aan om Brasero eens een kans te geven, voordat je een kwart Gigabyte(!!) aan KDE-materiaal in je systeem gaat plempen voor K3B. Zoveel systeemvervuiling voor een simpel brandprogramma, dat wil je alleen in uiterste noodzaak doen.

Nogmaals: als het echt een KDE-programma betreft, dan heb je gelijk. Maar in dit geval niet. Beste Pjotr, het zou fijn zijn moest je eerst eens de afhankelijkheden van een programma bekijken vooraleer je begint roepen over systeemvervuiling. De afhankelijkheden van K3B zijn namelijk een paar libs van KDE, voornamelijk audio-gericht, dus dat vervuilt nauwelijks. Verder libqt4, maar ook dat vervuilt nauwelijks en sterker nog: op Ubuntu 11.10 is libqt4 standaard geïnstalleerd ten behoeve van Unity 2D.
K3B brengt dus niet zoveel vervuiling met zich mee als bijv. Konqueror, om maar even een echt KDE-programma te noemen.

Daarbij, als je echt nog steeds doorgaat, dan mag je op je site ook een handleiding opnemen om Unity 2D te verwijderen want die libqt4 van Unity 2D is dan ook vervuiling.

Waar heb je het over? Als ik hier (Ubuntu 10.04) K3B markeer voor installatie, dan wil hij nog 46 andere KDE pakketten installeren, voor zo'n 218 MB aan ruimte. Nauwelijks vervuiling? Wat moet ik in Gnome met kdesudo, kdepim, akonadi, kpackagekit, phonon, nepomuk enz.? Daar zitten zelfs pakketten tussen die als daemon blijven draaien. Da's lekker... continue een hoger belast systeem omdat je alleen K3B geïnstalleerd wil hebben.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/23, 21:12:58 door Johan van Dijk »

Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #27 Gepost op: 2011/10/23, 21:11:20 »
@Johan: Dat kan ik niet ruiken dat jij nog op 10.04 zit. Ik heb het over de afhankelijkheden op 11.04 en 11.10 en daar zit geen kdepim en kdesudo enzo bij, maar alleen wat ik hierboven noemde.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #28 Gepost op: 2011/10/23, 21:24:01 »
In 11.04 wil hij zelfs 72 nieuwe pakketten installeren  :o

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #29 Gepost op: 2011/10/23, 21:25:16 »
In Ubuntu 11.10 trekt K3B ongeveer een kwart Gigabyte aan afhankelijke KDE-elementen mee. Zelfs al zouden daar geen daemons bij zitten (niet gecontroleerd), dan nog is dat systeemvervuiling. Ook al zou die kwart Gig aan KDE, nooit enig Gnome-programma gaan dwarszitten (er is altijd een risico).

Het is gewoon een buitenproportionele hoop bestanden voor zoiets simpels als een brandprogramma. Zoiets buitensporigs wil je je systeem niet aandoen, behalve als het echt onvermijdelijk is.

Een algemeen advies om K3B in Ubuntu te installeren, vind ik daarom een slecht advies. Slecht en ondoordacht.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/23, 21:27:50 door Pjotr »

Offline petervs

  • Lid
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #30 Gepost op: 2011/10/23, 21:40:17 »
In Ubuntu 11.10 trekt K3B ongeveer een kwart Gigabyte aan afhankelijke KDE-elementen mee.
Is het verschil met Xubuntu 11.10 dan zo groot? Hier worden bij k3b 11 extra programma's geïnstalleerd, zie screenshot

Of zit er zoveel in k3b-data?

Edit: ik vermeld even dat er geen kde programma's zijn geïnstalleerd. Tot nu toe, op een schone installatie, is alleen Libreoffice erbij gekomen.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/23, 21:51:43 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Offline vilamar

  • Lid
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #31 Gepost op: 2011/10/23, 21:46:31 »
Aan Gnomebaker wordt blijkbaar niet meer gewerkt. De laatste versie 0.6.4 dateert al van 18/06/2008.
Brasero dus.
Trouwens, nooit een probleem ondervonden met Brasero, en ik ubuntu toch al sinds Dapper.


Offline Tom

  • Lid
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #32 Gepost op: 2011/10/23, 21:49:12 »
Ook nooit problemen gehad met Brasero.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #33 Gepost op: 2011/10/23, 21:51:32 »
@petervs: even gecontroleerd in Xubuntu 11.10 op mijn netboekje: de lijst voor K3B is daar veel en veel langer. Ook rond de kwart GB, net als bij Ubuntu.

Mogelijk heb je al eerder KDE-elementen geïnstalleerd, via de installatie van andere programma's?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/23, 21:53:05 door Pjotr »

Offline petervs

  • Lid
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #34 Gepost op: 2011/10/23, 21:53:11 »
@petervs: even gecontroleerd in Xubuntu 11.10 op mijn netboekje: de lijst is daar veel en veel langer. Ook rond de kwart GB.

Mogelijk heb je al eerder KDE-elementen geïnstalleerd, via de installatie van andere programma's?
Onze berichten hebben elkaar gekruist, ik had mijn vorige bericht aangepast. Geen extra kde progs toegevoegd.

En nog even goed gekeken: programma's geïnstalleerd na schone installatie (wel iets meer dan alleen Libreoffice):
Libreoffice
Devede
Pyrenamer
Audacious
Berusky
Chromium webbrowser

Daar zit niets kde tussen toch?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/23, 21:58:03 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #35 Gepost op: 2011/10/23, 21:56:45 »
@petervs: dan begrijp ik het niet, hoe jij aan zo'n korte lijst komt... Enfin, in Xubuntu heb je standaard Xfburn (Hulpmiddelen - Xfburn), en die zal waarschijnlijk ook wel goed werken (nog niet geprobeerd).

Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #36 Gepost op: 2011/10/23, 22:05:15 »
Helaas kan het zo zijn dat met sommige hardware Brasero niet goed werkt... bij mij dus op een 64 bits Oneric. als ik een image wil branden stel ik netjes in dat die gebrand moet worden op 4 of 8x. Brasero gaat dan voor maximum brandsnelheid, wat dus niet de bedoeling is. Had ik overigens ook op eedere 64 bits versies van Ubuntu.  >:(

Voorheen prima opgelost met Gnomebaker.. is nu ook weg. Had al eens Nero voor linux aangeschaft, maar daar heb ik niets aan met 64 bits, die zou ik dan weer opnieuw moeten aanschaffen, is wel niet duur, maar toch.

Dus toch maar k3b erop gezet.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/23, 22:09:51 door cjmanschot »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #37 Gepost op: 2011/10/23, 22:12:49 »
Brasero gaat dan voor maximum brandsnelheid, wat dus niet de bedoeling is.
Kun je aanpassen:
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden#TOC-Branden-in-Ubuntu

Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #38 Gepost op: 2011/10/23, 22:16:15 »
Brasero gaat dan voor maximum brandsnelheid, wat dus niet de bedoeling is.
Kun je aanpassen:
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden#TOC-Branden-in-Ubuntu
Uiteraard. Maar hij negeert die instelling totaal bij mij.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #39 Gepost op: 2011/10/23, 22:20:27 »
Uiteraard. Maar hij negeert die instelling totaal bij mij.

OK, dat had ik niet begrepen... In dat geval moet je inderdaad toch iets.  :)

Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #40 Gepost op: 2011/10/23, 22:37:21 »
@petervs: dan begrijp ik het niet, hoe jij aan zo'n korte lijst komt... Enfin, in Xubuntu heb je standaard Xfburn (Hulpmiddelen - Xfburn), en die zal waarschijnlijk ook wel goed werken (nog niet geprobeerd).

Snap je nu wat ik bedoel? Bij mij is de lijst ook klein zonder KDE-stuff te hebben. Dus snap je nu dat er dus een vreemd probleem aan de hand is aangezien bij zowel mij als petervs er maar 11 pakketten bijkomen voor K3B terwijl we beiden geen KDE-stuff hebben?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #41 Gepost op: 2011/10/24, 00:14:16 »
Snelheid hangt ook af van de hardware. Nieuwere cd/dvd-drives kunnen meestal niet lager dan 8x en meestal niet lager dan 10x. Maar dat brand evengoed.

En inderdaad worden er redelijk wat pakketten meegeïnstalleerd tegenwoordig met K3B. Veel meer dan vroeger.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #42 Gepost op: 2011/10/27, 11:56:50 »
Uitgeprobeerd: 3 cd's verpest met Brasero, het zal wel aan mijn pc of aan mij liggen maar dat programma heeft me al behoorlijk wat schijfjes gekost. (Ook in de vorige ubuntu installaties)

Dan Xfburn:fijne opzet echter ook 2 cd's mislukt.

Daarna K3b alle cd's gelukt! Dus het maakt me niet uit hoeveel pakketten er bij zijn gekomen op mijn pc werkt het prima. Dank voor de reacties!

Ik hoop dat er nog wel in de toekomst een Soort Gnome bakker terug komt, maar dat zullen we zien.

 

Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #43 Gepost op: 2011/10/27, 13:11:27 »
Bij mij, met 10.04.3, krijg ik dit als output in de terminal:

djf@djf-laptop:~$ apt-cache depends k3b
k3b
  Vereisten: kdebase-runtime
  Vereisten: kdelibs5
  Vereisten: libc6
  Vereisten: libgcc1
  Vereisten: libk3b6
  Vereisten: libkcddb4
  Vereisten: libmusicbrainz4c2a
  Vereisten: libqt4-dbus
  Vereisten: libqt4-network
  Vereisten: libqt4-qt3support
  Vereisten: libqt4-svg
  Vereisten: libqt4-webkit
  Vereisten: libqt4-xml
  Vereisten: libqtcore4
  Vereisten: libqtgui4
  Vereisten: libstdc++6
  Vereisten: libx11-6
  Vereisten: libxau6
  Vereisten: libxdmcp6
  Vereisten: k3b-data
 |Vereisten: wodim
  Vereisten: cdrskin
  Vereisten: cdparanoia
  Vereisten: cdrdao
  Vereisten: genisoimage
 |Vereisten: polkit-kde-1
  Vereisten: policykit-1-gnome
  Suggesties: k3b-extrathemes
  Suggesties: <k3b-i18n>
  Suggesties: normalize-audio
  Suggesties: sox
  Suggesties: movixmaker-2
  Suggesties: libk3b6-extracodecs
  Suggesties: vcdimager
  Aanbevelingen: dvd+rw-tools
  Vervangt: k3b-data

Is wel veel moet ik toegeven.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #44 Gepost op: 2011/10/27, 15:15:06 »
Uitgeprobeerd: 3 cd's verpest met Brasero, het zal wel aan mijn pc of aan mij liggen maar dat programma heeft me al behoorlijk wat schijfjes gekost. (Ook in de vorige ubuntu installaties)

Dan Xfburn:fijne opzet echter ook 2 cd's mislukt.

Daarna K3b alle cd's gelukt! Dus het maakt me niet uit hoeveel pakketten er bij zijn gekomen op mijn pc werkt het prima. Dank voor de reacties!

Ik hoop dat er nog wel in de toekomst een Soort Gnome bakker terug komt, maar dat zullen we zien.

Mooi dat je uiteindelijk een goede oplossing hebt gevonden!

En ook verstandig, dat je eerst het "autochtone" brandprogramma hebt geprobeerd, en het "allochtone" alternatief pas als laatste hebt gekozen.
Dat is namelijk meestal de beste aanpak, en zeker in dit geval.  :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #45 Gepost op: 2011/10/27, 16:56:34 »
Moet je voor de lol eens Konversation markeren :o

Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #46 Gepost op: 2011/10/27, 17:35:46 »
Bij mij, met 10.04.3, krijg ik dit als output in de terminal:

djf@djf-laptop:~$ apt-cache depends k3b
k3b
  Vereisten: kdebase-runtime
  Vereisten: kdelibs5
  Vereisten: libc6
  Vereisten: libgcc1
  Vereisten: libk3b6
  Vereisten: libkcddb4
  Vereisten: libmusicbrainz4c2a
  Vereisten: libqt4-dbus
  Vereisten: libqt4-network
  Vereisten: libqt4-qt3support
  Vereisten: libqt4-svg
  Vereisten: libqt4-webkit
  Vereisten: libqt4-xml
  Vereisten: libqtcore4
  Vereisten: libqtgui4
  Vereisten: libstdc++6
  Vereisten: libx11-6
  Vereisten: libxau6
  Vereisten: libxdmcp6
  Vereisten: k3b-data
 |Vereisten: wodim
  Vereisten: cdrskin
  Vereisten: cdparanoia
  Vereisten: cdrdao
  Vereisten: genisoimage
 |Vereisten: polkit-kde-1
  Vereisten: policykit-1-gnome
  Suggesties: k3b-extrathemes
  Suggesties: <k3b-i18n>
  Suggesties: normalize-audio
  Suggesties: sox
  Suggesties: movixmaker-2
  Suggesties: libk3b6-extracodecs
  Suggesties: vcdimager
  Aanbevelingen: dvd+rw-tools
  Vervangt: k3b-data

Is wel veel moet ik toegeven.  ;)

Ja, alleen het meeste is van Qt plus 1 biblitoheekpakketje van KDE en daarmee sleep je dus NIET heel KDE binnen, in tegenstelling tot Pjotr's theorie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #47 Gepost op: 2011/10/27, 17:38:19 »
daarmee sleep je dus NIET heel KDE binnen, in tegenstelling tot Pjotr's theorie.

Dat is mijn theorie helemaal niet. Nergens heb ik beweerd dat je daarmee "heel KDE" binnensleept. Hou je bij de feiten!

Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #48 Gepost op: 2011/10/27, 17:41:29 »
Dat is mijn theorie helemaal niet. Nergens heb ik beweerd dat je daarmee "heel KDE" binnensleept. Hou je bij de feiten!

Als ik het zo zie van die screendumps sleep je ook niet het "halve KDE desktop omgeving" binnen maar meer noodzakelijke KDE libraries (QT4 libraries) en een paar packages die denk ik elke brandprogramma wel nodig heeft, zie ook mijn reactie in bericht #7. Dus ook die theorie klopt niet helemaal dunkt mij.


Maar het is een genoegen te zien dat het probleem van de vraagsteller is opgelost met K3B.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/27, 17:44:56 door Crazy Bird »

Re: Gnome bak(k)er
« Reactie #49 Gepost op: 2011/10/27, 17:42:53 »
Heel of half, je theorie klopt gewoon niet.
Zie daarvoor ook Crazy Bird's reactie.