Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden verwijderen in U1  (gelezen 2119 keer)

Offline Wiley

  • Lid
Bestanden verwijderen in U1
« Gepost op: 2013/12/08, 20:15:18 »
Iemand enig idee hoe ik in Ubuntu One bestanden volledig kan verwijderen? In het webinterface kun je mooi 'delete'n maar die bestanden komen even hard weer terug bij 'recover deleted files'. Ik zag zelfs bestanden terugkomen die ik al een paar jaar geleden verwijderd heb. Ik wil een lege prullenbak en de relatieve zekerheid dat die ruimte wordt hergebruikt (en mijn bestanden dus echt verdwijnen).

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/09, 05:40:17 »
https://one.ubuntu.com/help/faq/how-can-i-recover-files-deleted-from-my-account/

Als je iets erop zet wat niemand mag zien dan moet je het hier niet doen, want je hebt geen controle over je files, en ik denk dat de admin
van one alles kunnen zien.

Enals je iets op het internet zet dan moet je ook rekening houden dat iedereen dit gaat/kan zien, bijv doordat er een fout in het programma zit en iedereen kan dit zien. bijv doordat de admin het wachtwoord even uitzet, en iedereen kan dan erin kijken. En ja dit is al gebeurd bij verschillende cloud aanbieders.

Je kan wel bittorrent sync eens bekijken lijkt te vertrouwen, en niks staat op een server. Wel niet open source.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/09, 20:16:50 »
Ik zag zelfs bestanden terugkomen die ik al een paar jaar geleden verwijderd heb.
Dat is jammer, de indruk wordt gewekt dat bestanden na 60 dagen echt weg (kunnen) zijn.
Please take to account that files deleted more than 60 days ago might not be there.
“Recover deleted files” is wel een relatief nieuwe functie, misschien wordt dit nog verbeterd.
ik denk dat de admin van one alles kunnen zien.
Waarom niet? Ubuntu One slaat bestanden leesbaar op. :(
Citaat van: Ubuntu One help
We do not store your files encrypted
Je kan wel bittorrent sync eens bekijken lijkt te vertrouwen, en niks staat op een server. Wel niet open source.
Bottorrent sync slaat je bestanden niet op ‘in de cloud’ maar op je eigen apparaat. Via een 'geheime sleutel' (secret) kan je bestanden eenvoudig delen met andere apparaten en anderen. Dat lijkt veiliger maar nadeel is dat je vertrouwelijke bestanden ook eenvoudig door een ander zijn te vinden en te lezen als de ‘geheime sleutel’ uitlekt. Een duidelijk (Engelstalig) artikel over de beveiliging van bittorrent sync:
BTSync is currently based on security by obscurity: no serious security expert would advice to rely on obscurity as a security model.
Voor sommigen zal het ook een nadeel zijn dat het gesloten software is maar voordeel is dat er geen limiet is aan de opslag, zolang je zelf vrije ruimte beschikbaar hebt. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/10, 00:18:35 »
Je kunt ook Mega proberen, 50 gb en alles is versleuteld!

Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/10, 00:29:34 »
Je kunt ook Mega proberen, 50 gb en alles is versleuteld!

Volgens mij is de vraag van de TS om een probleempje met U1 op te lossen, niet om een alternatief te zoeken.

Offline Wiley

  • Lid
Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/10, 21:54:30 »
precies Vistaus, gaat me alleen om U1 en de definitief verwijderen functie, net als in dropbox.
Ik gebruik bittorrent sync met een raspberry pi voor de belangrijke dingen op mn devices, ik gebruik dropbox met encfs voor de privacy dingen die toch op de cloud moeten. Dus echt, alleen simpel: ik heb dus geen functie om de prullenbak uit te zetten of te legen over het hoofd gezien...

Bedankt anywayz.

Btw versleuteld op Mega: ik vind het nog steeds veiliger om op je eigen machine met "eigen" OSS en eigen sleutels te encrypten en dat niet overlaten aan een andere partij.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/10, 21:56:48 door Wiley »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/11, 10:03:42 »
gaat me alleen om U1 en de definitief verwijderen functie, net als in dropbox.
Gewiste bestanden worden niet verwijderd en kunnen worden teruggehaald.
Maar het lijkt alsof een bestand wat is verplaatst van de UbuntuOne-map naar een andere (niet-UbuntuOne) map niet worden hersteld. Mogelijk is dit een (bijzonder vreemde) manier om bestanden toch te wissen, mogelijk is het een bug.
Mogelijk kan je eerst gewiste bestanden herstellen en dan (na synchronisatie) de map Recovered-nnnnnnnn verplaatsen om deze bestanden (definitief) kwijt te raken.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/27, 20:33:57 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Wiley

  • Lid
Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/11, 21:12:56 »
Maar het lijkt alsof een bestand wat is verplaatst van de UbuntuOne-map naar een andere (niet-UbuntuOne) map niet worden hersteld.f) kwijt te raken.

Goed gespot, maar bij mij werkt het helaas niet. Mijn 'recovered map' wordt alleen maar dieper genest. Naja dan houden ze die bestanden maar.
Kan er ook nog eens 5G in zetten, maar dat zal ook wel niet werken als ze het netjes gedaan hebben ;-)

Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/25, 22:14:21 »
iemand enig idee???
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/25, 22:30:05 »
iemand enig idee???
Nee.
Zojuist vastgesteld dat meermaals  "recover deleted files" uitvoeren op de Ubuntu One website hele oude bestanden terughaalt. :(
« Laatst bewerkt op: 2014/03/25, 22:32:02 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/28, 00:39:38 »
Stel je wil een bepaalde foto of brief beslist nooit meer zien. Dan moet je deze niet (ooit) aan Ubuntu One hebben laten zien want dan kan je deze zomaar weer tegen komen met “Ubuntu One Recover deleted files”.
Volgens de FAQ zijn bestanden na 60 dagen mogelijk niet meer zijn terug te halen. De vorige reacties in dit topic zijn ouder dan 60 dagen maar blijkbaar zijn de bestanden nog aanwezig.
Kan er ook nog eens 5G in zetten, maar dat zal ook wel niet werken als ze het netjes gedaan hebben ;-)
Mogelijk wordt een “prullenbak” leeg gemaakt als je maximale capaciteit wordt bereikt, geen idee. De serverkant van Ubuntu One is geen opensource, mogelijk is niet duidelijk gemaakt hoe dit werkt. Laat weten of je er succes mee hebt.

Zijn er plannen of een melding op launchpad bekend om iets in Ubuntu One (op een normale manier) definitief te kunnen wissen? Niet zo’n raar verzoek, bij populaire alternatieven als Dropbox, Microsoft Onedrive en Google drive zie ik ook de mogelijkheid (desgewenst) bestanden definitief te wissen (en ook bij minder bekende opties maar de vraag was niet een alternatief te vinden).

Een harde oplossing is het Ubuntu One account opzeggen maar dat is niet zo aantrekkelijk, het is gekoppeld aan meerdere diensten van Ubuntu zoals mijn login (o.a. voor de wiki) en Launchpad.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/02, 17:51:13 »
Ik wil een lege prullenbak en de relatieve zekerheid dat die ruimte wordt hergebruikt (en mijn bestanden dus echt verdwijnen).
Per 31 juli krijgen we die relatieve zekerheid:
user content will remain available for download until 31 July, at which time it will be deleted.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Wiley

  • Lid
Re: Bestanden verwijderen in U1
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/02, 21:21:34 »
hahah ja inderdaad, ik zag het ook eerder vanavond... problem solved