Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven  (gelezen 11375 keer)

« Laatst bewerkt op: 2010/06/30, 20:14:55 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/01, 21:30:29 »
Toppie dat je die blog hebt vertaalt. :)

Maar wel een bijzondere manier van installeren die vragen oproept:

  • Dat het versienummer in linux (3.0) achterloopt bij het nummer van de Windows versie (3.6) is duidelijk. Maar zijn die verschillen zo erg dat het "noodzakelijk" is de Windows versie te gebruiken? Of alleen voor "face recognition"? Gebruik jij dat (hoe werkt dat?). Ik gebruik de Linuxversie van http://picasa.google.com/linux/ en die werkt voor mij prima.
  • Waarom installeer je eerst toch de Linux versie als je die verderop overschrijft met een Windows versie? Dat moet veel eenvoudiger kunnen.
  • Waarom gebruik je ppa:ubuntu-wine? Met de standaard wine van 10.04 kan/kon ik prima installeren. Of is dit alleen voor een oudere versie van Ubuntu nodig?
  • In 10.04 gaf "sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-wine/ppa" de foutmelding "gpg: geen geldige OpenPGP gegevens gevonden."
  • Dat je google als nieuwe bron toevoegd aan /etc/apt/sources.list lijkt slim maar niet als je een Windows versie wil gebruiken! Als er ooit een update komt via deze bron zal je Windows versie (je kopie, zie cp opdracht verderop) worden overschreven?!
  • Na het installeren van picasa36-setup.exe zijn er ineens 2 verschillende versie aanwezig! Nog geen probleem omdat deze niet worden gebruikt, het artikel gaat immers verder. Maar wel opmerkelijk.
  • Je schijft:"U bent klaar!". Maar je zit dan nog steeds met 2 verschillende versies.
    • 1. Via Toepassingen -> Picasa -> Picasa wordt de wine versie 1.1.7 van google (in /opt) gebruikt.
    • 2 .De versie Toepassingen -> Wine -> Programma's -> Picasa 3 -> Picasa 3 gebruikt de Ubuntu versie van wine 1.1.42 (geen probleem: werkt ook).
    • Er zijn nog 2 verschillende versies van wine en een kopie van de picasa op schijf aanwezig. Kunnen die weg?
  • Waarom is dit "sticky"?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/01, 21:37:17 »
@cees:

-Ja, Face Recognition is een zeer leuke feature, en bovendien is 3.6 in het Nederlands, in tegenstelling tot Picasa Linux 3.0
-Dat is nodig voor de paar integratiedingen die Google heeft verzorgd, om die te behouden in de nieuwe versie.
-Dat weet ik niet, dat kun je beter vragen aan de schrijver van het artikel op webupd8.org
-Google heeft aangegeven dat er voorlopig geen update komt, omdat ze zich focussen op Chrome voor Linux en Earth voor Linux.
-Tja...
-Nee hoor, als je dat laatste commando invoert, dan kun je via Toepassingen>>>Picase>>>Picasa 3.6 (de nieuwste) opstarten. Hier is dat in ieder geval wel het geval. Kijk maar naar het laatste commando:
sudo cp -r ~/.wine/drive_c/Program\ Files/Google/Picasa3/* /opt/google/picasa/3.0/wine/drive_c/Program\ Files/Google/Picasa3/
Je linkt de snelkoppeling in Wine aan de versie in /opt, waardoor Toepassingen>>>Picasa>>>Picasa de nieuwste versie pakt. Werkt hier keurig :)
-Omdat er verschillende mensen steeds vragen stellen over Picasa Linux, en hierbij kunnen ze dan meteen de installatie zien en de mogelijkheid om het mooier te maken.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/01, 21:44:10 »
-Nee hoor, als je dat laatste commando invoert, dan kun je via Toepassingen>>>Picase>>>Picasa 3.6 (de nieuwste) opstarten. Hier is dat in ieder geval wel het geval. Kijk maar naar het laatste commando:
sudo cp -r ~/.wine/drive_c/Program\ Files/Google/Picasa3/* /opt/google/picasa/3.0/wine/drive_c/Program\ Files/Google/Picasa3/
Je linkt de snelkoppeling in Wine aan de versie in /opt, waardoor Toepassingen>>>Picasa>>>Picasa de nieuwste versie pakt. Werkt hier keurig :)
Wel hoor.  :P Probeer eens:
sudo mv /opt/google/picasa/3.0/wine/bin/wine /opt/google/picasa/3.0/wine/bin/wine_googleDan werkt Toepassingen -> Picasa -> Picasa niet meer (bij jou vast wel, hier niet). Ofwel de google versie is in gebruik. De "sudo cp" opdracht kopieert alleen de geinstalleerde Windows versie van Picasa, niet wine zelf.

Als het enige voordeel "face recognition" is, zou ik dat melden. Niet iedereen zal dit gebruiken en kan deze omslachtige procedure mooi overslaan.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/01, 21:55:18 »
-Google heeft aangegeven dat er voorlopig geen update komt, omdat ze zich focussen op Chrome voor Linux en Earth voor Linux.
Als je dat weet, is het opnemen van deze bron in /etc/apt/sources.list toch helemaal zinloos?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/01, 21:55:24 »
En het feit dat ie dan in het Nederlands is, wat een hele hoop mensen prettig vinden :)

Offline Dave

  • Lid
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/06, 13:31:14 »
Nou kweet niet hoor.
Waarom zou Google nog energie steken in een update wanneer iedereen aangemoedigd wordt vooral de windows versie te installeren.


Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/06, 21:32:08 »
Nou kweet niet hoor.
Waarom zou Google nog energie steken in een update wanneer iedereen aangemoedigd wordt vooral de windows versie te installeren.



Dat snap ik aan de ene kant wel, maar je kunt het ook van de andere kant bekijken: waarom wachten op een update, als je diezelfde update via Wine kunt installeren? ;)

Offline Dave

  • Lid
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/09, 12:45:07 »
tis maar net waar de prioriteiten liggen, bij de Linux gemeenschap of bij het "ikke wil alles nu, links of rechtsom"

straks alleen nog workshops hoe office en andere windows software onder wine te gebruiken.


Offline siegi

  • Lid
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/07, 20:41:58 »
Wat is eigenlijk het voordeel van picasa op deze manier te installeren buiten de camera detectie? 
Ik heb gewoon wine geïnstalleerd dan picasa hierin geïnstalleerd.
De meeste van aanpassingen van google aan wine, zijn ondertussen al in wine geïntegreerd.  Picasa onder wine krijgt zelfs platinum status op appdb.
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=18638

Offline koos4401

  • Lid
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/07, 21:09:55 »
Quote Vistaus:
Citaat
Dat snap ik aan de ene kant wel, maar je kunt het ook van de andere kant bekijken: waarom wachten op een update, als je diezelfde update via Wine kunt installeren? Wink
Omdat ik Picasa ervan verdenk dat vele updates / upgrades óf inkomengerelateerd zijn aan Google óf veiligheidsgerelateerd zijn aan Windows, heb ik geen behoefte aan de laatste (sub-)versie van Picasa. Ik heb wel behoefte aan een stabiel systeem onder welk OS dan ook. Ik heb gekozen voor Ubuntu en ik houd dat onder andere  stabiel door bij de "non-Wine-benodigde" applicaties te blijven.
Zo nodig zoek ik wel een "open source alternatief".
Simpel, hè?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/07, 22:33:20 »
Uhm, versie 3.6 brengt gezichtsherkenning, in hoeverre stimuleert dat Google's of Windows' inkomen? ???

Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/07, 23:36:12 »
Ziet er goed uit Vistaus deze howto!

Hier is een draadje met een aardige fix om ook video's te kunnen afspelen en importeren van een fotocamera in picasa onder ubuntu:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1385837

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/08, 05:41:51 »
Uhm, versie 3.6 brengt gezichtsherkenning, in hoeverre stimuleert dat Google's of Windows' inkomen? ???

In jouw geval: niet.
Ik kan dus iedereen aanraden om voortaan met een zak over de kop op de foto te gaan.  XD

Serieus:
Ik verwacht niet dat ze op grote schaal de gezichten uit foto's "uitlezen" en opsturen naar hun datacenter.
Misschien wel als je die foto's online zet, maar dat is een ander verhaal. Dan laat je immers iedereen meekijken, dus waarom Google/MS niet.

Offline siegi

  • Lid
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/08, 14:44:43 »
Een van de belangrijkste features van 3.5/3.6 is het verwijderen van rode ogen.
In de meeste gevallen vindt hij ze zelf automatisch. Bespaart een hoop tijd tegenover altijd het veld te moeten aanduiden.

Hier bestaat ook een kipi-plugin voor maar deze doet vaak teveel.

Offline koos4401

  • Lid
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/08, 14:46:24 »
Beetje late reactie op Vistaus, maar toch.
Ten eerste ben ik volgens mijn huisgenoten paranoïde tov het internet, dus laat commentaren daarop maar achterwege, mochten ze overwogen worden.
Ten tweede: ook uit foto's is info te halen over jouw levensstijl en -wijze en DUS voor welke firma's jij een interessant reclamedoelwit bent.
Ten derde sta ik niet alleen (zwak argument, hè? ;)): http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=58&p=304459&sid=58979695d87cac7c42efa3b7cba401b0#p304459; de TS brengt ook mijn gevoelens aardig onder woorden.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/10, 22:02:03 »
Ziet er goed uit Vistaus deze howto!

Hier is een draadje met een aardige fix om ook video's te kunnen afspelen en importeren van een fotocamera in picasa onder ubuntu:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1385837

Dankjewel, ga ik ook naar kijken :)

@siegi: De kipi-plugin doet teveel? Hoe kan dat nu als je handmatig de rode ogen moet selecteren met de kipi-plugin? ???

Offline siegi

  • Lid
Re: How-to: Picasa Linux installeren en een mooier uiterlijk geven
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/10, 22:05:33 »
@siegi: De kipi-plugin doet teveel? Hoe kan dat nu als je handmatig de rode ogen moet selecteren met de kipi-plugin? ???
http://www.digikam.org/drupal/node/384
Het staat ook in de blog post dat ie soms false positives heeft. :)