Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.  (gelezen 1537 keer)

Offline Tom

  • Lid
Red Hat heeft fel uitgehaald naar concurrent Canonical. Het opensourcebedrijf stelt dat de Ubuntu-ontwikkelaar selectieve statistieken aanhaalt bij de claim dat het de populairste distro levert voor servers die publieke websites serveren.

Canonical-oprichter Mark Shuttleworth claimde drie weken geleden dat Ubuntu snel aan populariteit wint en dat het Red Hat Enterprise Linux is gepasseerd bij het serveren van publieke websites. Daarbij baseerde de Ubuntu-voorman zich op statistieken van W3Techs. Volgens Shuttleworth zijn de verschillen tussen Ubuntu en RHEL in sectoren als cloudcomputing nog groter, maar zijn deze moeilijker te meten.

Scott Crenshaw, vicepresident van Red Hats cloudtak, stelt in een interview met The Inquirer dat Canonical selectief winkelt. Grote bedrijven kiezen volgens Creshaw sneller voor Red Hat, omdat het betere support zou leveren en bovendien honderden miljoenen dollars investeert in zelfgeschreven software waarop het ook support kan leveren.

Crenshaw stelt verder dat Red Hat, dat onlangs een omzet van meer dan een miljard dollar wist te realiseren, een solide verdienmodel heeft opgebouwd. Canonical zou daarentegen met subsidies in leven moeten worden gehouden door de vermogende Shuttleworth, omdat het juist geen verdienmodel heeft. Ook zou Canonical te weinig investeren in het ontwikkelen van eigen programmatuur.

Canonical wilde geen commentaar geven op de kritische geluiden vanuit Red Hat. Wel is duidelijk dat het bedrijf, dat last zou hebben van een 'consumentenimago', zich in toenemende mate richt op de zakelijke markt, bijvoorbeeld door de ondersteuning voor Openstack. Daarnaast heeft Canonical hoge verwachtingen van Ubuntu 12.04, een long term support-release voor servers en desktops waarin meer zelfontwikkelde zakelijke software is opgenomen.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/81095/red-hat-zet-grote-vraagtekens-bij-populariteitsclaims-ubuntu.html
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/04, 12:32:47 »
Ik denk dat het vooral komt omdat Ubuntu makkelijk te gebruiken is en dus veelal bij kleine bedijven/particuliere servers toegepast zou worden. Of het dan Red Hat inhaalt weet ik niet, maar dat zal wel bijdragen aan de populariteit natuurlijk. Immers: veel klein = groot totaalaantal

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/04, 14:15:10 »
Op de desktop is Ubuntu groter maar op de server heb ik zo mijn twijfels.

Maar goed dat vechten ze onderling maar uit, mij maakt het niet uit wie de grootste is als ze maar leveren wat ik wil hebben vind ik het prima. :D

Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/07, 08:56:16 »
Ik heb er niet alleen twijfels bij.... In de serverwereld hoor ik niemand iets positiefs melden over Ubuntu laat staan dat het gebruikt word. De industrie standaard is nou eenmaal de laatste stabiele release die op de voorpagina van RedHat.com staat en dat is niet Ubuntu 12.04. Naast RedHat (CentOS) word ook Debian behoorlijk vaak gebruikt en zijn FreeBSD en Gentoo ook redelijk populair.

Wat ik wel wil aannemen is dat Ubuntu het laatste jaar martkaandeel begint te krijgen gezien ik de laatste maanden toch bij redelijk wat aanbieders van Virtual/Managed servers ineens mails krijg dat Ubuntu voortaan ook tussen de standaard images zit (vaak 9.04 server en een recente desktop versie. Gezien ooktelkens die desktop versie erbij komt kijken durf ik niet precies in te schatten wie er wat mee doet maar van high availability Ubuntu Clusters heb ik nog geen weet..... Ben dus ook erg benieuwd naar de inhoud van de onderzoeken. Betreft het misschien een intern onderzoek en zijn ze bij Canonical nu uiteindelijk helemaal over op Ubuntu  =D =D =D
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/07, 11:13:08 »
Nuja, wat ik al zei: het kan dat particulieren eerder Ubuntu kiezen. Daarom heeft djt forum ook een afdeling Server&Netwerk. Misschien dat het marktaandeel door al die individuen stijgt.

Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/07, 19:12:14 »
Ik denk dat CentOS op de server groter is, maar op de gewone desktop is Ubuntu vele malen groter.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/07, 20:31:23 »
Ik denk dat CentOS op de server groter is

Was, totdat de devs van CentOS een geschil kregen en iedereen wat anders zocht (met name Scientific Linux):
http://blog.2ndquadrant.com/en/2011/05/the-rise-and-fall-of-centos.html

Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/07, 21:50:49 »
Als Canonical geen bedreiging zou vormen voor het marktaandeel van Red Hat hadden ze echt niet de moeite genomen om zo fel te reageren op die claims. Een olifant gaat zich ook niet druk maken als er een muis loopt te piepen dat hij groter is.

Maar tegelijkertijd mag je er denk ik ook vanuitgaan dat Canonical de cijfers wel zo mooi mogelijk laat uitkomen, en precies die cijfers kiest die hun mooi uitkomen. Marketing is niet de zwakste kant van Canonical mag je denk ik best vaststellen.

Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/07, 22:14:28 »
Nuja, ik denk dat de cijfers van Canonical wel aardig kloppen. Niet 100%, maar wel voor een groot deel.
Maar verder heb je wel gelijk met "Als Canonical geen bedreiging zou vormen voor het marktaandeel van Red Hat hadden ze echt niet de moeite genomen om zo fel te reageren op die claims."

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/07, 22:23:10 »
First they ignore you
Then they laugh at you
Then they fight you
Then you win...

 :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/08, 00:37:42 »
De mijne is groter dan die van jou. XD

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/08, 10:51:59 »
Buiten deze discussie denk ik, dat voor de desktop Ubuntu (en afgeleiden) de grootste is.
Op de server markt denk ik, dat RedHat en Debian even groot zijn.
Voor mij een reden, om altijd een Debian-based OS te gebruiken, waarbij de nieuwe Xuby mijn voorkeur heeft.
Alleen dan kan je altijd terug vallen op hulp en een gemeenschap.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/08, 11:01:28 »
Ja, want andere distro's hebben geen hulp en gemeenschap ???

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/08, 11:11:26 »
Ja, want andere distro's hebben geen hulp en gemeenschap ???
Dit bedoel je sarcastisch neem ik aan?
Is er binnen het Nederlands taalgebied dan ergens een gemeenschap die zich richt op één distributie (niet Debian based), en die je kunt vergelijken met de Ubuntu-nl gemeenschap?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/08, 11:18:17 »
Nee denk het niet ,idem voor Duitsland met Ubuntuusers.de. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/08, 11:19:19 »
Ja, dat was sarcasme.

En ja, die zijn er. Alleen al PCLinuxOS en Pardus hebben een zeer actieve en behulpvriendelijke Nederlandse gemenschap.


Re: Red Hat zet grote vraagtekens bij populariteitsclaims Ubuntu.
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/11, 12:26:14 »
Een leuk voorbeeld in Nederland is Certified Secure. Niet zo groot, maar wel een bedrijf waarvoor security erg belangrijk is. Die zijn van bsd overgegaan op Ubuntu heb ik me laten vertellen. Eén van de argumenten was dat het security team van Ubuntu een heel goed is, snel en responsief. Een ander argument was de grote community waardoor er veel informatie online te vinden is.