Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke probleemloze Wifi adapter voor Ubuntu 12.04?  (gelezen 626 keer)

Welke probleemloze Wifi adapter voor Ubuntu 12.04?
« Gepost op: 2014/04/28, 10:03:18 »
Ik ben bezig om de PC van mijn zus (Ubuntu 12.04LTS) om te zetten van bedraad naar draadloos internet. Daarvoor heeft al iemand voor mij zitten prutsen aan haar PC en heeft, na veel Wifi problemen, een TP-Link TL-WN821N USB Wifi adapter aangesloten. Deze doet het soms. D.w.z. Wifi wordt gezien en soms kan ik verbinding maken. Meestal blijft hij echter om het WPA paswoord vragen. Elke paar minuten ongeveer. Voorlopig heb ik dus maar weer de UTP kabel aangesloten.

Het is een bekend en oud probleem waar ik al legio oplossingen voor gezien heb. Het gaat daarbij vooral om driver ath9k_htc. Echter, geen van alle oplossingen helpen en het kreng blijft om het paswoord vragen dat allang bekend is. Ik zou nog eens met ndiswrapper aan de slag kunnen maar het kost allemaal erg veel tijd. Aangezien ik de PC niet bij de hand heb is dat lastig. Meestal kan ik er maar een uurtje aan besteden en dat is echt niet veel met dit soort problemen. Liever heb ik een Wifi adapter die 'out-of-the-box' onder Ubuntu 12.04 werkt. Zo duur zijn die dingen immers niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke probleemloze Wifi adapter voor Ubuntu 12.04?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/28, 10:18:26 »
Pak die ath9k eerst eens als volgt aan:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet#TOC-Slechte-verbinding
(de punten 3.1 en 3.2, rechterkolom)

Baat dat niet, koop dan deze:
http://tweakers.net/pricewatch/316639/tp-link-tl-wn725n.html

Daarvoor moet je in Ubuntu 12.04 ( = Linux Mint 13) dan nog wel een stuurprogramma installeren, maar dat doe je zo: https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8
(punt 3, rechterkolom)

Re: Welke probleemloze Wifi adapter voor Ubuntu 12.04?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/28, 10:43:11 »
Bedankt, ik denk dat ik maar direct voor de WN725 ga. Die heeft tenminste een andere chipset dan de 821. De eerste pagina die je aangaf had ik al eerder gevonden maar heeft niet geholpen.

Ben zelf al jaren Ubuntu fan maar was nog niet eerder in gevecht geweest met Wifi drivers. Ik ben nu zelf ook op mijn oude laptopje met Lubuntu aan het stoeien om Wifi aan de praat te krijgen. Niet omdat het moet (zit vast aan UTP) maar omdat het kan. Ook de broadcom kaart daarvan aan de praat krijgen is een hele toer. Zelfs nu de driver er op staat. Enfin, kan ik even oefenen voordat ik weer ad-hoc aan de andere PC aan de slag kan.

Opgelost: Welke probleemloze Wifi adapter voor Ubuntu 12.04?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/03, 12:55:35 »
Ik heb vandaag even een WL725N gekocht en die werkt 'plug&play' op mijn testPC op Ubuntu 14.04 64b. Eindelijk! Ik was het gevecht met de instabiele driver voor de WN821 meer dan beu. Ik wilde daarvoor ook geen aanpassing aan de kernel doen omdat ik deze dan bij elke update zou moeten herhalen. Lastig want het is niet mijn PC. Enfin, de WN725 heeft het probleem opgelost. Bedankt voor de tip!

Off topic: Ondertussen ook een oude laptop met broadcom Wifi onboard aan de praat gekregen. Dat was niet bepaald 'plug&play' maar lukte uiteindelijk wel met een cookbooks van het forum.