Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Malware op Lenovo  (gelezen 7949 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #50 Gepost op: 2015/02/23, 17:59:01 »
Ja Vistaus, zo begreep ik het ook. Maar nu legt Arstechnica een groot vraagteken bij dat woordje "kon". Ze zien heel weinig succesvolle detecties. Ja, dan werkt het dus niet echt!

Je kent de kreet "de slager die eigen vlees keurt" vast wel? Om nou paranoide trekjes te gaan vertonen (ik bedoel het goedmoedig, hoor) gaat wat te ver. Maar wat minder goedgelovig zijn lijkt me met alles wat hier in de pers tegenwoordig ontkent wordt - en dan vervolgens onder druk toegegeven moet worden als de waarheid - dat lijkt me wel reëel, toch?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #51 Gepost op: 2015/02/23, 18:20:41 »
Tja en de slot conclusie wat mij betreft, is dat er geen OS vrij is van al die narigheid!

Re: Malware op Lenovo
« Reactie #52 Gepost op: 2015/02/23, 20:26:10 »
Tja en de slot conclusie wat mij betreft, is dat er geen OS vrij is van al die narigheid!

Inderdaad: http://www.wired.com/2015/02/nsa-firmware-hacking/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #53 Gepost op: 2015/02/23, 21:36:47 »
Tja en de slot conclusie wat mij betreft, is dat er geen OS vrij is van al die narigheid!

Inderdaad: http://www.wired.com/2015/02/nsa-firmware-hacking/

Wat heeft dit nou met het onderwerp en de discussie te maken?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #54 Gepost op: 2015/02/23, 22:03:16 »
Tja en de slot conclusie wat mij betreft, is dat er geen OS vrij is van al die narigheid!

Inderdaad: http://www.wired.com/2015/02/nsa-firmware-hacking/

Wat heeft dit nou met het onderwerp en de discussie te maken?

In een zekere zin wel degelijk, al komt het wat anders over. En ik net hier voor de onderstaande link had gelezen. Kwam ik tot die slot conclusie.
http://www.winbeta.org/news/forget-windows-most-vulnerable-operating-systems-2014-were-mac-os-x-and-ios

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #55 Gepost op: 2015/02/23, 22:39:15 »
Blijkbaar ben ik onduidelijk geweest.
Wat ik bedoel is, dat het publiek het normaal is gaan vinden en dat Microsoft een beveiliging had moeten inbouwen.
Voor de duidelijkheid: niet Microsoft maar een ander (Lenovo) heeft bewust deze malware in hun Windows OEM versie (of andere software) verstopt.
In een zekere zin wel degelijk, al komt het wat anders over.
Beide artikelen hebben maar weinig (of niets) met dit topic te maken.
Het wired.com artikel gaat over een gerichte en geavanceerde spionage malware van inlichtingendiensten. Daar krijgt een consument in de regel niet direct mee te maken.
Het andere winbeta artikel gaat over het aantal kwetsbaarheiden per OS per jaar. Superfish maakt geen misbruik van een technische kwetsbaarheid (maar is bewust geïnstalleerd).

Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #56 Gepost op: 2015/02/23, 22:40:47 »
Henkp, ik snap dat wel. Maar - even puur theoretisch - als Lenovo standaard nou Linux zou installeren, dan was toch precies hetzelfde gebeurd. Deze rare praktijken kan je in principe in elk OS uithalen. Of <eh> is dat nou net wat je wilt zeggen (zit ik nou te bedenken) ... .

Ben ik nou zelf de weg kwijt?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #57 Gepost op: 2015/02/23, 22:47:12 »
Henkp, ik snap dat wel. Maar - even puur theoretisch - als Lenovo standaard nou Linux zou installeren, dan was toch precies hetzelfde gebeurd. Deze rare praktijken kan je in principe in elk OS uithalen. Of <eh> is dat nou net wat je wilt zeggen (zit ik nou te bedenken) ... .

Ben ik nou zelf de weg kwijt?

Ik zeg niet dat je de weg kwijt bent.

Maar inderdaad is tegenwoordig schijnbaar veel mogelijk.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #58 Gepost op: 2015/02/23, 22:48:13 »
In de zelfde categorie dommigheden als Lenovo: Comodo (o.a. antivirus software) heeft onduidelijke certificaten gemaakt.
  https://www.security.nl/posting/419620/Comodo+levert+adware+die+SSL-verkeer+onderschept

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #59 Gepost op: 2015/02/23, 23:09:14 »
Ja ja. Wisten jullie dat onze Mark Shuttleworth zijn kapitaal nou juist met certificaten heeft verdiend?  De geschiedenis van Thawte, klik hier (Engelstalig  - helaas)

Je ziet het, ik weet wel een beetje waar ik het over heb. En dan ben ik wel zo reëel om toe te geven dat dat maar een beetje is :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #60 Gepost op: 2015/02/23, 23:30:01 »
In de zelfde categorie dommigheden als Lenovo: Comodo (o.a. antivirus software) heeft onduidelijke certificaten gemaakt.
  https://www.security.nl/posting/419620/Comodo+levert+adware+die+SSL-verkeer+onderschept

En het wordt steeds gekker, zie de onderstaande link waar je kan testen,
https://www.ssllabs.com/ssltest/viewMyClient.html

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #61 Gepost op: 2015/02/23, 23:45:58 »
Ja ja. Wisten jullie dat onze Mark Shuttleworth zijn kapitaal nou juist met certificaten heeft verdiend?  De geschiedenis van Thawte, klik hier (Engelstalig  - helaas)
Wat heeft dat (geld verdienen) met dit topic te maken?

Lenovo over Superfish:
to assist customers with discovering products similar to what they are viewing. However, user feedback was not positive,

Deed me wel denken aan zoekresultaten in Ubuntu:
It makes perfect sense to integrate Amazon search results in the Dash, because the Home Lens of the Dash should let you find *anything* anywhere.
In de zelfde categorie dommigheden als Lenovo: Comodo (o.a. antivirus software) heeft onduidelijke certificaten gemaakt.
Herinner de campagne “3 keer kloppen!” om te controleren of je niet op een nep-website zit, hoe je een zelf-ondertekend certificaat maakt is te lezen op de wiki. :evil:
Daardoor zal de browser elk HTTPS-certificaat accepteren dat er is, ongeacht of het door een Certificaat Autoriteit (CA) is gesigneerd of niet.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #62 Gepost op: 2015/02/23, 23:57:46 »
Ja ja. Wisten jullie dat onze Mark Shuttleworth zijn kapitaal nou juist met certificaten heeft verdiend?  De geschiedenis van Thawte, klik hier (Engelstalig  - helaas)
Wat heeft dat (geld verdienen) met dit topic te maken?

Niets. Ik weet iemand anders die nog rijker is geworden met een heel ander product waar we het hier vaak over hebben. En dan gaat het vooral over dat product. En hier gaat het me om certificaten. Want uiteindelijk is het kwalijke van deze malware juist het gerommel met certificaten en daarmee ons ieders veiligheid. Dat is toch wel uit mijn tekst te begrijpen?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #63 Gepost op: 2015/02/24, 06:30:05 »
Testcase, ja dat had ik ook toen ik het las. Ik moest ook direkt aan de dash denken. Maar er is een duidelijk verschil. Bij Ubuntu kwam dat opelijk naar buiten en bij Lenovo deden ze het in het geniep. En er werd, voor zo ver ik weet, niet gerommeld met certificaten op Ubuntu.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #64 Gepost op: 2015/02/24, 18:09:26 »
@femke98,

Ga je voor zo bedrijf nog reclame maken?. Brrrrrrrrrrr

Re: Malware op Lenovo
« Reactie #65 Gepost op: 2015/02/24, 18:27:11 »
Zo is dat, het zal mij ook een worst zijn, als ik hierdoor een koopje kan krijgen dan sta ik vooraan.

"Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen", andere merken zullen ook wel geen volledig zuiver geweten hebben, neem ik aan.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #66 Gepost op: 2015/02/24, 18:36:12 »
Al zou ik hem gratis krijgen. Dan moet ik zo kreng nog niet.
En dat goedkope kan je ook wel vergeten als je goed de specs bekijkt.

Re: Malware op Lenovo
« Reactie #67 Gepost op: 2015/02/24, 18:48:25 »
Maar een iMac zou je bijvoorbeeld wel willen hebben?

Of ze goedkoop zijn vraag ik me ook wel af, die duurste is nog enigszins te gebruiken, de rest kan als onderzetter dienst doen..

Offline Henkp

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #68 Gepost op: 2015/02/24, 18:54:28 »
Maar een iMac zou je bijvoorbeeld wel willen hebben?

Of ze goedkoop zijn vraag ik me ook wel af, die duurste is nog enigszins te gebruiken, de rest kan als onderzetter dienst doen..

Nee een iMac wil ik ook niet, die zijn verhoudingsgewijs veel te duur.
Ik hou het zelf op een zelf gebouwde Pc en dan wel met een Intel processor.  =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #69 Gepost op: 2015/02/24, 19:37:31 »
Hmmmm, raarrrrrr. Ik dacht dat deze draad ging over malware op Lenovo's.
Krijg ik ineens allerlei aanbiedingen van laptops om mn oren geslingerd.
Of is de connectie dat die nog beterder malware geïnstalleerd hebben?  =D =D

Re: Malware op Lenovo
« Reactie #70 Gepost op: 2015/02/24, 19:44:48 »
Het *lijken* goedkope laptops, maar de specificaties leren me dat het erg low-budget spul is, en dan zijn ze nog eigenlijk duur.

Het ding is dan : staat daar dan die malware dan ook op  :P ?

In ieder geval, ik vind mijn weg wel naar goedkoper en beter spul dan dat.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Malware op Lenovo
« Reactie #71 Gepost op: 2015/02/24, 20:17:36 »
De Lenovo B-serie is de low-end-serie van Lenovo-computers, oftewel budget dus. Niet dat daar persé iets mis mee is, maar dat verklaart waarom de prijs zo goedkoop is.

@HenkP: Kan me je frustratie voorstellen, maar het is niet alsof andere computerbouwers niks op hun kerfstok hebben hè ;)

Re: Malware op Lenovo
« Reactie #72 Gepost op: 2015/02/24, 20:19:01 »
Citaat
Het ding is dan : staat daar dan die malware dan ook op  :P ?
En de malware gaat er vanzelf vanaf als je Windows eraf haalt, of niet dan?!

Akkoord, maar wat ga je doen met de mensen die een dualboot willen met deze laptop ? Die zijn dan toch serieus de klos als je het mij vraagt. Maar mogelijk is die malware maar op 1 reeks laptops geraakt en meer niet.

Toch is voor mij en ons bedrijf Lenovo al meer dan 2 jaar afgeschreven, en zijn we volledig over op HP (pro reeks) en Dell (pro reeks). Nooit geen problemen gehad en Xubuntu is in volle expansie .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #73 Gepost op: 2015/02/24, 20:20:44 »
Ach jongens, het was meer............en dat schrijf ik ook (lees dus eens wat luchtiger ;) ), zullen ze uit de uitverkoop zijn vanwege.............en vul de rest maar in.

Een luchtig grappig berichtje kan toch wel of moet alles volgens de norm van sommige hier? Dacht het niet toch niet..... 8-)
Het gaat tenslotte over Lenovo's, de topic ook. ;)


Citaat
Het ding is dan : staat daar dan die malware dan ook op  :P ?
En de malware gaat er vanzelf vanaf als je Windows eraf haalt, of niet dan?!

Niet vanzelf hoor, je moet van alles doen, zo moet je een Iso downloaden, die branden of op een usb stick zetten, dan die in de laptop steken, herstarten, vragen beantwoorden, wachten... FF kijekn, je bent dan zeker.... 20 minuten bezig ofzo :D

Offline MKe

  • Lid
Re: Malware op Lenovo
« Reactie #74 Gepost op: 2015/02/24, 20:36:54 »
Juist niet, als je het met Windows zou gaan doen dan was het meer vanzelf, wizard noemen ze dat geloof ik. Dan ging het een uur lang helemaal vanzelf.....  :evil:

Met linux moet je soms nog ff nadenken....   8-)