Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.  (gelezen 4639 keer)

Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Gepost op: 2011/11/04, 14:26:47 »
Bij mij gaat nogal eens wat mis.
En dan moet ik opnieuw installeren.(Bah)
Met een dualboot 2 programmaś dus.
Dat was ik zat ik het windows op een apparteharddisk gezet,was wel lastig met opstarten via bios.
Nu installeerde ik 11.10 nadat de upgrade vast was gelopen en wat blijkt?????
Ubuntu start in grub ook op de tweede harddisk op!!!!!!
Dat is makkelijk.
Misschien heeeeel normaal maar wist ik dus niet.


Ronald

Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/04, 14:50:10 »
Bij mij gaat nogal eens wat mis.
En dan moet ik opnieuw installeren.(Bah)
Met een dualboot 2 programmaś dus.
Dat was ik zat ik het windows op een apparteharddisk gezet,was wel lastig met opstarten via bios.
Nu installeerde ik 11.10 nadat de upgrade vast was gelopen en wat blijkt?????
Ubuntu start in grub ook op de tweede harddisk op!!!!!!
Dat is makkelijk.
Misschien heeeeel normaal maar wist ik dus niet.


Ronald

Zo zie je maar weer: Een mens is nooit te oud om te leren.  :D
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/04, 16:03:03 »
XD je ziet: ubuntu is zo slecht nog niet eh ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/04, 16:11:40 »
Bij mij gaat nogal eens wat mis.
En dan moet ik opnieuw installeren.(Bah)
Met een dualboot 2 programmaś dus.




Ronald

Weer iets geleerd, kan dit met elke versie van grub?  En als ik je goed begrijp, moet je, omdat er bij jou wel eens wat mis gaat, telkens Windows en Ubuntu opnieuw installeren ?

Offline Dave

  • Lid
Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/04, 16:13:43 »
Toen ik nog dualboot deed en dus pas begon met Linux deed ik het echt altijd met 2 fysiek aparte schijven.
Ik mocht graag wat uitproberen en in nood even de stekker uit van de eerste schijf en kon ik altijd win98 of XP weer opstarten en online wat ophalen.
De opstart altijd vanaf de Linux schijf met Lilo, de windows schijf behield het eigen MBR

Tegenwoordig allang geen dualboot meer uiteraard maar voor een starter vind ik het nog steeds de beste manier en veel vrijheid om te experimenteren.

Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/04, 16:20:26 »
+1 ivm de 2 fysieke schijven ! Alleen jammer dat er, relatief, weinig info is (kant en klare) voor beginners om dat te doen. Het is eigenlijk de betere dualboot om te maken ipv op een schijf twee systemen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/04, 16:50:25 »
@joris,dave en rvanrookhuizen: binnenkort mag ik weer iemand blij maken met Ubuntu. Het is dus een kwestie van een extra harddisk inbouwen en daarop Ubuntu installeren? Voilà, ik heb dan een dualboot?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/04, 16:58:38 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/04, 17:01:39 »
Dualboot heet het ook als je win en linux op 1 schijf hebt staan, dus ja.
Of er een aparte naam is als je 2 schijven in je pc hebt...........ik denk het niet.

Hoi Femke, ik heb regelmatig Ubuntu geïnstalleerd op een schijf waar Windows op stond maar als ik het goed begrijp kan het ook anders, een bestudering op een eigen fysieke schijf. Dit is nieuw voor mij. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/04, 17:04:00 door RikRik »

Offline Dave

  • Lid
Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/04, 18:25:46 »
@joris,dave en rvanrookhuizen: binnenkort mag ik weer iemand blij maken met Ubuntu. Het is dus een kwestie van een extra harddisk inbouwen en daarop Ubuntu installeren? Voilà, ik heb dan een dualboot?
wel even opletten dat je die nieuwe schijf in het bios als eerst op laat starten.
Dan Grub (of anders) ook op diezelfde schijf laten installeren als Linux.
Er gebeurd dan niets met de opstart sector van de windows schijf.


Offline koos4401

  • Lid
Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/04, 18:27:04 »
Zélf heb ik op dit forum deze situatie (voor mijn Desktop) beschreven als: dualboot & dualdisk. Misschien een idee voor jou en anderen?
Dave: +1.  Bovendien kan je dan door ingreep in de BIOS ook nog in geval van hóóge nood MSW als eerste schijf instellen.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/04, 18:29:08 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/04, 18:44:31 »
Bedank, ik ga dit binnenkort proberen.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/04, 18:50:25 door RikRik »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/04, 22:54:57 »
Het is eigenlijk logisch.

Iedere HD heeft zijn eigen MBR.

Stel je de volgende situatie voor, schijf 1 Win met zijn eigen MBR,
Schijf twee word naderhand geinstalleerd en je laat Grub in zijn eigen MBR installeren, Die detecteerd W ook en voegt hem toe.

Boot je met schijf 1 [instellen in bios of dmv keuze toets tijdens booten] dan start W,
Start je met schijf 2 [instellen in bios of dmv keuze toets tijdens booten] dan krijg je grub met keuze W of Linux.

Als je een beetje weet van partitioneren en bootsectoren en installeren is het simpel, maar je oet het even doorhebben ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/05, 10:48:11 »
Het is eigenlijk logisch.

Iedere HD heeft zijn eigen MBR.

Stel je de volgende situatie voor, schijf 1 Win met zijn eigen MBR,
Schijf twee word naderhand geinstalleerd en je laat Grub in zijn eigen MBR installeren, Die detecteerd W ook en voegt hem toe.

Boot je met schijf 1 [instellen in bios of dmv keuze toets tijdens booten] dan start W,
Start je met schijf 2 [instellen in bios of dmv keuze toets tijdens booten] dan krijg je grub met keuze W of Linux.

Als je een beetje weet van partitioneren en bootsectoren en installeren is het simpel, maar je oet het even doorhebben ;)

Chris, bedankt voor je uitleg, het voor mij nu ook heel logisch. Ik moet binnenkort bij iemands Ubuntu installeren maar de persoon gebruikt op dit moment nog Windows xd op een pentium 4, ik heb zelf nog een harddisk die ik in zijn computer wil inbouwen en daarop Ubuntu installeren. Ideaal, als Ubuntu niet bevalt kan ik de schijf eenvoudig weer verwijderen.  Ik twijfel alleen nog welke distro ik ga gebruiken.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Wist U dat? Dualboot op tweede schijf.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/06, 15:07:13 »
Ik zou gaan voor Mint natuurlijk ;D

Eerst even testen in een live omgeving voor de zekerheid en eventueel een paar smaken Linux meenemen.
Met de volgende smaken het ik altijd wel succes met één:

1 Mint/Ubuntu
2 PCLOS
3 Mint Debian
4 Fedora

En als laatste al is het niet mijn ding kan je een schijfje met Suse meenemen, Dan moet het al gek gaan wil het niet lukken.
En wat keuze 1 betreft, Niet alleen de nieuwste versie maar ook zeker de LTS versie meenemen, Die doen het vaak nog verassend vaak beter ;)