Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Partities en meerdere Linux-distributies  (gelezen 5338 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Partities en meerdere Linux-distributies
« Gepost op: 2010/06/29, 17:42:32 »
Nieuwe installatie.
Stel ik wil voor 8.04LTS (incl home) 30 Gib en voor 10.04 (ook incl home) 50 Gib en dan nog 20 Gib ruimte voorzien voor nog een andere distro.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?

« Laatst bewerkt op: 2010/07/08, 11:00:32 door Jakke5 »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/29, 17:49:54 »
Je moet me een livecd van Ubuntu een uitgebreide partitie aanmaken, het liefst over de hele schijf. Daarbinnen moet je de desbetreffende partities voor Linux maken.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/29, 20:37:49 »
M'n vraag is niet hoe ik kan partities maken, wél hoe ik  OS1 op  partitie A kan zetten, OS2 op partitie B enz. enz.. M.a.w. hoe kan ik bij de installatie van een OS ervoor zorgen dat de installatie gebeurt op de partitie die ik daar voor voorzie, en niet op een andere.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/29, 20:40:06 »
Dat doe je bij de schijfindeler. Daar kies je voor handmatig (manual, manueel) en dan klik je de partitie aan en kies je daar welk bestandsformaat je wil. Bijv. ext4, fat, swap enz...
Kan je ook de grootte instellen en of die geformateerd moet worden.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/29, 20:40:47 »
En dan moet je die partitie aankoppelen als /.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/29, 20:41:57 »
Juist.
ThX voor de aanvulling.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/30, 09:29:39 »
Dankjewel heir4c en Thijsg.

Citaat
En dan moet je die partitie aankoppelen als /.
Wanneer juist is die "dan"?
Aankoppelen kan je toch pas als het systeem al geïnstalleerd is?

Citaat
Dat doe je bij de schijfindeler. Daar kies je voor handmatig (manual, manueel) en dan klik je de partitie aan
Bedoel je de schijfindeler van de Live-Cd?
En wat bedoel je met "de partitie"?
Is dat de partitie waarin je wil installeren? Want dat is nou net de vraag: het nieuwe OS dáár kunnen neerzetten waar ik het wil.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/30, 10:13:05 »
Citaat
M'n vraag is niet hoe ik kan partities maken, wél hoe ik  OS1 op  partitie A kan zetten, OS2 op partitie B enz. enz.. M.a.w. hoe kan ik bij de installatie van een OS ervoor zorgen dat de installatie gebeurt op de partitie die ik daar voor voorzie, en niet op een andere.
Geef toe dat dit in je eerste vraagstelling niet duidelijk was.

Het generieke antwoord op die generieke vraag is dat je dat in het installatieprogramma van je distributie moet specifiëren. Meer specifiek, voor Ubuntu, gaat dit inderdaad, zoals heir4c en Thijsg aangeven, via de schijfindeler. Dit houdt in dat je een goed beeld moet hebben over de partitionering van je schijf, en moet weten hoe die noemen (/dev/sda1, enz) tijdens je huidige boot (in moderne hardware kunnen die device aanduidingen veranderen tussen boots!)

Citaat
Wanneer juist is die "dan"?
Aankoppelen kan je toch pas als het systeem al geïnstalleerd is?
Het installatieprogramma moet toch op voorhand weten waar het de bestanden voor / of /home moet neerzetten? Dus ga je dat tijdens installatie specifiëren. De benodigde ingangen in /etc/fstab worden dan automatisch aangemaakt. Telkens bij opstart gebeurt het aankoppelen automatisch op basis van de gegevens in /etc/fstab.

PS. Je kan voor verschillende linuxdistributies zonder probleem dezelfde swap partitie gebruiken. Mocht je ooit in de verleiding komen: je kan *niet* dezelfde /home gebruiken.


Offline koos4401

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/30, 11:57:16 »
Citaat
PS. Je kan voor verschillende linuxdistributies zonder probleem dezelfde swap partitie gebruiken. Mocht je ooit in de verleiding komen: je kan *niet* dezelfde /home gebruiken.
Dank, ik stond net op punt om dat te gaan proberen! Ik kon "nergens" vinden dat dat niet kon, maar dat komt mede omdat ik er nog niet op gegoogled had.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/30, 12:47:07 »
Je mag dezelfde gebruikersdirectory niet gebruiken voor twee verschillende linuxvarianten omdat er compatibiliteitsproblemen kunnen zijn met de configuratiebestanden. Voorbeeld: als twee linuxdistro's een verschillende gimp versie hebben, en gimp heeft zijn configuratiebestanden gewijzigd tussen de twee versies, dan zal één van de gimpversies problemen hebben met de configuratiebestanden die door de andere versie is aangemaakt.

Technisch zou je dezelfde partitie kunnen gebruiken op voorwaarde dat de gebruikersdirectories steeds maar door één van de verschillende linux versies gebruikt worden. Dat vereist dat je accounts op de verschillende linuxen een andere uuid hebben. Dit wordt echter zeer onoverzichtelijk.

Wat wel werkbaar zou zijn, is de /home steeds te laten op de systeempartitie /, maar achteraf de gebruikersdirectories over te kopiëren naar een aparte partitie, en ernaartoe te linken. Bijvoorbeeld: je verplaatst de home van gebruiker jan op het eerste besturingssysteem naar een afzonderlijke partitie die gekoppeld word onder /mnt/data.

Dan maak je de link:

ln -s /mnt/data/jan_os_1 /home/jan

Nu bevinden de gegevens van gebruiker jan van de eerste installatie zich fysisch op een andere partitie, maar worden op de correcte plaats (/home/jan) gevonden.

Vanuit de tweede installatie doe je dan:

ln -s /data/jan_os_2 /home/jan

Documenten zou je dan weer kunnen linken, zodat je je documenten maar één keer moet opslaan en vanuit beide systemen kan benaderen. Bijvoorbeeld, Jans documenten staan onder de éérste installatie.

ln -s /data/jan_os_1/Documenten /data/jan_os_2/Documenten

Nu heb je vanuit beide besturingssystemen op dezelfde wijze (via een folder "Documenten" in je home) toegang tot dezelfde gegevens.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/30, 14:55:46 »
Met diep respect voor de opsteller (vanadium dus) en diens kennis gelezen en: wéér een beetje wijzer geworden over Linux(en)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/30, 22:36:13 »
Dankjewel Vanadium voor je uitgebreide antwoorden.
Toch blijf ik nog een beetje onzeker:

Citaat
Het installatieprogramma moet toch op voorhand weten waar het de bestanden voor / of /home moet neerzetten? Dus ga je dat tijdens installatie specifiëren
Ik versta daar uit dat ik op een bepaald ogenblik tijdens de installatie moet/kan kiezen in welke partitie ik de /-koppel ga zetten. Is dat juist?

Citaat
Wat wel werkbaar zou zijn, is de /home steeds te laten op de systeempartitie /, maar achteraf de gebruikersdirectories over te kopiëren naar een aparte partitie, en ernaartoe te linken. Bijvoorbeeld: je verplaatst de home van gebruiker jan op het eerste besturingssysteem naar een afzonderlijke partitie die gekoppeld word onder /mnt/data.
Ik begrijp dat er dan maar één gezamenlijke /home-partitie is met de instellingen van de progs maar dat de gebruikersdata uit alle distro's dan op weer een andere, óók gezamenlijke partitie komen te staan. Is dat zo?

Hoe doe ik dat, "de gebruikersdirectories kopiëren naar een aparte partitie" ? Is dat mogelijk met Locaties (=Nautilus?)? Dat kan bijna niet anders. Heb ik dat goed? Of is daarvoor toch de terminal nodig met gksudo nautilus o.i.d.?

Dit keer wil ik echt alles op een rijtje hebben, zodat ik niet achteraf moet komen huilen op het forum. In de stapels wikis die ik uitgeprint heb, kon ik niets vinden over de plaats(partitie) waar een systeem in terecht komt. Vandaar.

 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/01, 11:47:14 »
Citaat
Het installatieprogramma moet toch op voorhand weten waar het de bestanden voor / of /home moet neerzetten? Dus ga je dat tijdens installatie specifiëren
Ik versta daar uit dat ik op een bepaald ogenblik tijdens de installatie moet/kan kiezen in welke partitie ik de /-koppel ga zetten. Is dat juist?
</quote]
Dat klopt. In de afbeelding op Pjotr's site, http://sites.google.com/site/computertip/installeren, onder Punt 6, zal je moeten kiezen "Partities handmatig specifieren (geavanceerd)".

Citaat
Wat wel werkbaar zou zijn, is de /home steeds te laten op de systeempartitie /, maar achteraf de gebruikersdirectories over te kopiëren naar een aparte partitie, en ernaartoe te linken. Bijvoorbeeld: je verplaatst de home van gebruiker jan op het eerste besturingssysteem naar een afzonderlijke partitie die gekoppeld word onder /mnt/data.
Ik begrijp dat er dan maar één gezamenlijke /home-partitie is met de instellingen van de progs maar dat de gebruikersdata uit alle distro's dan op weer een andere, óók gezamenlijke partitie komen te staan. Is dat zo?
In wat ik hier suggereer, heeft iedere distributie zijn /home gewoon op de systeempartitie (gekoppeld aan /). Dan is er een gemeenschappelijke datapartitie, waar de /homes onder verschillende namen naartoe worden verplaatst. De /home op elke installatie wordt dan vervangen door een link naar die verplaatste data.

Veiliger, als je niet genoeg ervaring hebt, is de homes te laten staan, en enkel de data (Documenten, Films, Muziek, ...) gemeenschappelijk op een datapartitie te zetten en daar naartoe te linken

ln -s /mnt/data/Documents /home/jan/Documents
ln -s /mnt/data/Movies /home/jan/Movies

Als je dat in iedere distro doet, dan zal in iedere distro een Documents, Movies, enz staan die naar de zelfde gegevens leidt.


Hoe doe ik dat, "de gebruikersdirectories kopiëren naar een aparte partitie" ? Is dat mogelijk met Locaties (=Nautilus?)? Dat kan bijna niet anders. Heb ik dat goed? Of is daarvoor toch de terminal nodig met gksudo nautilus o.i.d.?

Dit keer wil ik echt alles op een rijtje hebben, zodat ik niet achteraf moet komen huilen op het forum. In de stapels wikis die ik uitgeprint heb, kon ik niets vinden over de plaats(partitie) waar een systeem in terecht komt. Vandaar.

 
Ik begin me wat af te vragen of je al genoeg kennis en inzicht hebt in hoe linux werkt om dergelijke opstelling te doen, en uberhaupt om met verschillende linuxen tegelijk te willen werken. Om een /home accuraat te verplaatsen, is, denk ik, dit rsync commando adequaat (=neemt ook eventuele hardlinks mee).

rsync -aHv <bron> <bestemming>

Het ouwegediende commando van Psychocats (met cpio) zou het zeker moeten doen (zie http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome)

Ik denk dat het veiliger zal zijn gewoon je homes te laten staan, maar enkel de gebruikersdata op een gemeenschappelijke partitie te plaatsen. Symbolische links maken en data kopiëren kan je immers grafisch doen, met nautilus.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/01, 21:20:50 »
Ik wil niet doen alsof ik een grotere guru ben dan de meesten van jullie, maar is een Home voor hem wel de beste oplossing ?
Of kan hij (net als ik) beter een aparte ext4 Data partitie aanmaken en die achteraf koppelen ?

Een aantekening aan mezelf luidde:
* Extra partities koppelen: pysdm (gui storage device manager) installeren via Synaptic. Automounten als Media/Data.
   Fstab controle: Alt-F2, invoeren gksu gedit /etc/fstab = overzicht.  
* Rootrechten (in bestandssysteem) via Ubuntu Tweak/onderste tabblad. Of handmatig in terminal :  sudo apt-get install nautilus-gksu .
* Rootrechten wijzigen in bestandssysteem als beheerder (rechter muisknop). Eigenschappen-Rechten-Anderen: bestanden aanmaken en
   verwijderen. Ook ¨op bestanden toepassen¨. Reboot niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/01, 21:26:21 door Nollie »
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/02, 08:32:16 »
Welbedankt Vanadium en Nollie.
Citaat
In wat ik hier suggereer, heeft iedere distributie zijn /home gewoon op de systeempartitie (gekoppeld aan /). Dan is er een gemeenschappelijke datapartitie, waar de /homes onder verschillende namen naartoe worden verplaatst. De /home op elke installatie wordt dan vervangen door een link naar die verplaatste data.
Dan is het nog net iets anders dan ik het had begrepen.
Citaat
Veiliger, als je niet genoeg ervaring hebt, is de homes te laten staan, en enkel de data (Documenten, Films, Muziek, ...) gemeenschappelijk op een datapartitie te zetten en daar naartoe te linken
Dan begrijp ik dat elke distro z'n eigen home behoudt en dat er daarin telkens, wat de data betreft, naar een gemeenschappelijke data-partitie wordt verwezen door een link. En dat is precies wat ik wil !
Dat is toch ook wat Nollie bedoelt?
 
Citaat
beter een aparte ext4 Data partitie aanmaken en die achteraf koppelen
Moet de extra-partitie dan telkens opnieuw aangekoppeld worden of gaat het om een automatische koppeling?
In ieder geval is de suggestie om pysdm (gui storage device manager) te gebruiken nieuw voor mij. Dankjewel Nollie.
Maar wat is Ubuntu Tweak/onderste tabblad??

Nogmaals dank, allebei.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/02, 09:30:29 »
Ik wil niet doen alsof ik een grotere guru ben dan de meesten van jullie, maar is een Home voor hem wel de beste oplossing ?
Of kan hij (net als ik) beter een aparte ext4 Data partitie aanmaken en die achteraf koppelen ?
Dat is nu net wat ik ook suggereer op het einde van mijn vorige postje. En of je een grotere guru bent dan de meesten van ons, hangt af van de lengte van je haar en je baard  XD

Ik denk dat Jakke5 dat dus uiteindelijk ook bedoelde, dus we zitten op één spoor: gewoon een gemeenschappelijke datapartitie. Om de partitie automatisch ook aan te koppelen, moet die mee opgenomen worden in /etc/fstab. Je kan dit doen met psydm, maar beter is het naar de partitie te verwijzen via de UUID, en niet met de device name zoals psydm doet (psydm is namelijk wat verouderd).

* psydm zou ik zelf niet gebruiken
* ubuntu tweak zou ik zelf zeker niet gebruiken.
Alles wat je nodig hebt, is al aan boord in een standaard linuxinstallatie.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/02, 16:07:14 »
Nogmaals mijn dank, Vanadium. Dankzij mensen als jij blijft de wereld van de open-source leefbaar.
Citaat
beter is het naar de partitie te verwijzen via de UUID
Hoe doe ik dat dan weer? (Ik weet wat een UUID is, niet direct waar ik de UUID van een bepaalde partitie kan vinden en al helemaal niet hoe ik "ernaar verwijs". Heb ondertussen gevonden hoe ik de UUID van een partitie kan opvragen nml. door commando blkid. En ernaar verwijzen doe ik dan volgens de wiki Aanpassen /etc/fstab. In de paragraaf over UUID vervang ik dan /home telkens door /data uit  ln -s /mnt/data/Documents /home/jan/Documents en ln -s /mnt/data/Movies /home/jan/Movies. Is dat juist ?
Ik twijfel er sterk aan omdat ik geen plaats zie waar ik de UUID kan invullen. Maar hoe moet het dan wél ???


Citaat
Alles wat je nodig hebt, is al aan boord in een standaard linuxinstallatie

En dat is zo verschrikkelijk veel dat een leek als ik door de bomen het bos niet kan zien. Het systeem volledig naar je hand kunnen zetten is mooi, maar vele kandidaat-gebruikers betalen een (te) hoge prijs zodat ze ondanks de uitstekende hulp die ze op het forum kunnen vinden toch maar liever de aandeelhouders van MS en co rijker maken.

« Laatst bewerkt op: 2010/07/02, 18:16:31 door Jakke5 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/02, 18:50:55 »
Nogmaals mijn dank, Vanadium. Dankzij mensen als jij blijft de wereld van de open-source leefbaar.
Niet overdrijven, anders moet ik te veel blozen (tiens, er is geen bloos smily op dit forum) ;)

Citaat
Citaat
beter is het naar de partitie te verwijzen via de UUID
Hoe doe ik dat dan weer? (Ik weet wat een UUID is, niet direct waar ik de UUID van een bepaalde partitie kan vinden en al helemaal niet hoe ik "ernaar verwijs". Heb ondertussen gevonden hoe ik de UUID van een partitie kan opvragen nml. door commando blkid. En ernaar verwijzen doe ik dan volgens de wiki Aanpassen /etc/fstab. In de paragraaf over UUID vervang ik dan /home telkens door /data uit  ln -s /mnt/data/Documents /home/jan/Documents en ln -s /mnt/data/Movies /home/jan/Movies. Is dat juist ?
Ik twijfel er sterk aan omdat ik geen plaats zie waar ik de UUID kan invullen. Maar hoe moet het dan wél ???
* Je UUID heb je dus al gevonden in het commando "blkid".
* Je opent het bestand /etc/fstab met een editor met beheerdersbevoegdheid (dus: "gksudo gedit /etc/fstab" of "sudo nano /etc/fstab" of "sudo vi /etc/fstab", m.a.w., alnaar de editor die je liefst gebruikt => je wil gedit)
* Je voegt een nieuwe lijn toe, en je begint met het gedeelte 'UUID="...."' dat je ziet in de output van "sudo blkid". Hiermee verwijs je naar de partitie.
* Dan een spatie (of tab) en het volgende veld: het koppelpunt, bijvoorbeeld: /mnt/data. Dit is een lege directory, waaraan je je datapartitie zal koppelen. Eens dat gebeurd is, zal je de inhoud van die datapartitie zien in die directory.
* Dan een spatie (of tab) en veld 3: het bestandssysteem. Is je schijf geformatteerd in ext4, dan wordt dat "ext4".
* Dan een spatie (of tab) en veld 4: de opties. Voorlopig bij gebrek aan inspiratie "defaults". Hierbij nemen we gewoon de standaardopties.
* Dan een spatie (of tab) en veld 5, en darnaa veld 6. 5 zet je op 0: dat is een optie die niet meer gebruikt wordt. 6 zet je op "2". Hiermee geef je aan dat bij opstart de schijf in tweede prioriteit gechecked moet worden.

That's it.

De lijn ziet er uit als
UUID=aeafa946-a3be-44b4-8c9d-a792368462c3    /mnt/data   ext4   errors=remount-ro 0       2
Alleen de UUID mag je niet letterlijk overnemen: kijk hiervoor naar de uitvoer van "sudo blkid". Tip: kopieer en plak vanuit de terminal in je editor!

Dan moet je de wijzigingen opslaan en de editor afsluiten.

Tenslotte /etc/fstab eens uitvoeren, zodat je nieuwe partitie gekoppeld wordt:

sudo mount -a

Als hier géén foutmelding is, dan heb je het goed gedaan, en vind je de datapartitie onder /mnt/data (dus niet onder /data zoals in de handleiding waarnaar je verwijst - waar je het koppelpunt neemt, /mnt/data of /data, is (weerom) een vrije keuze).

Citaat
Citaat
Alles wat je nodig hebt, is al aan boord in een standaard linuxinstallatie

En dat is zo verschrikkelijk veel dat een leek als ik door de bomen het bos niet kan zien. Het systeem volledig naar je hand kunnen zetten is mooi, maar vele kandidaat-gebruikers betalen een (te) hoge prijs zodat ze ondanks de uitstekende hulp die ze op het forum kunnen vinden toch maar liever de aandeelhouders van MS en co rijker maken.
Je hebt het standaardsysteem, en als je daarmee tevreden bent, dan is Linux simpeler dan eender welk ander besturingssysteem. Van zodra je het systeem meer naar je hand wil zetten, is er een leercurve.


Offline Nollie

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/02, 19:28:27 »
Als Windows gebruiker hou ik van Gui's. In plaats van sudo apt-get install nautilus-gksu om rootrechten te verkrijgen, kun je Ubuntu Tweak vragen dit te doen. Vinkje zetten en klaar. Voor psydm geldt voor mij hetzelfde aangezien ik niks weet van Fstab. Geweldig simpel gewoon. Dat Vanadium hetzelfde bedoelde had ik even niet gezien.

Jullie verhaal is voor mij alweer te technisch  :|. Ik snap inmiddels hoe ik een Data partitie kan automounten. Voor mij is dit genoeg op dit moment. Hoe dit gaat met meerdere distro's weet ik niet. Maar waarschijnlijk moet je die partitie overal automounten. Bij mij is die Data partitie automatisch gekoppeld bij opstart.

En als ze ergens een lange baard hebben op dit moment, dan is het wel in Brazil !!!  XD
« Laatst bewerkt op: 2010/07/02, 19:34:50 door Nollie »
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/02, 22:27:03 »
Geweldig, Vanadium. 1000x dank voor de heldere en komplete uitleg.
Behalve een bloos-icoontje zou er ook een applaus-icoontje mogen uitgevonden worden.

Ik denk dat ik nu wel aan het werk kan gaan. Eerst dit draadje op papier zetten.
Morgen ga ik ermee aan de slag. Voorlopig nog geen "opgelost" dus.
Citaat
Je hebt het standaardsysteem, en als je daarmee tevreden bent, dan is Linux simpeler dan eender welk ander besturingssysteem.
Helemaal mee eens. En niet alleen simpeler maar bovendien met zoveel extra mogelijkheden. (= het bos en de bomen)

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/04, 00:06:34 »
Nog een vraagje:
Bij de installatie (met manueel partities instellen) moet er op een bepaald ogenblik een lijst met de bestemmingen van de verschillende partities ingevuld worden.
Is het best de partitie voor de gemeenschappelijke gegevens aan te duiden als loggende partitie of als niet gebruiken?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/04, 09:38:27 »
Is het best de partitie voor de gemeenschappelijke gegevens aan te duiden als loggende partitie of als niet gebruiken?
De term "loggende partitie" ken ik niet (tenzij je een typfout maakt?

Uiteindelijk wil je dat de gemeenschappelijke datapartitie automatisch gemount wordt. Als je dat achteraf doet, dan is dat wat handwerk met /etc/fstab. Je kan dat wellicht vanuit het installatieprogramma doen: dan moet je het koppelpunt aangeven en het bestandssysteem. Let echter op: je moet aangeven dat de partitie niet geformateerd mag worden! Anders verdwijnen de gegevens. Trouwens, zorg er altijd voor dat je reservekopie van de gegevens aktueel is als je dergelijke installaties doet: er kan altijd iets fout gaan.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/04, 19:44:57 »
Sorry, Vanadium, ik bedoelde Loggend bestandssysteem (=EXT3)

Maar doe ik er goed aan een aanhechtpunt te kiezen? / niet en /home ook niet en /boot al evenmin en /tmp niet enz...

En dan nog iets. Niets veranderd aan de hd waarop XP staat en toch start het niet meer op. (1ste keer dat ik problemen krijg bij dubbele installatie XP-Ubuntu8.04. Ik kan zelfs chdsk niet draaien. (install op 2 hd's, 1 voor Win, 1 voor Ubuntu)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/04, 22:57:57 »
Voor een datapartitie zou ik zelf /mnt/data nemen. Dat is een (oude) conventie: aangekoppelde volumes krijgen een koppelpunt onder /mnt. Je neemt inderdaad best een robust, modern bestandssysteem dat door Linux volledig ondersteund wordt, dus ext3, maar beter nog ext4.

Ik denk dat je dat als dusdanig kan opgeven in het installatieprogramma. Je geeft ook aan dat de partitie niet geformateerd mag worden. Het installatieprogramma zal dan zelf het koppelpunt aanmaken, en de nodige regel toevoegen aan het configuratiebestand /etc/fstab. Je kan dat ook zelf achteraf handmatig doen (zelf koppelpunt aanmaken en /etc/fstab aanpassen).

Voor het Windows probleem open je best een nieuw draadje. Geef voldoende gedetailleerde informatie over het probleem.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/05, 10:41:30 »
Applausicoontje en dankjewelicoontje
Er is nog iets niet pluis.
Even terug naar je raad van 2010/07/02, 18:50:55
In de commandolijn met UUID enz. heb ik ext3 ingevuld want bv. Ubuntu 8.04 kan niet lezen/schrijven in ext4.
Als reactie op
mount -a
krijg ik
koppelpunt /mnt/data bestaat niet
en dat lijkt me logisch want inderdaad, zo'n lege dir bestaat nog niet.
Die moet ik dus aanmaken, maar waar en hoe? Ik heb eens geprobeerd met Nautilus in /mnt  maar dat lukt niet, zal wel met rechten te maken hebben.