Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is mijn videokaart stuk?  (gelezen 5679 keer)

DFreeze

  • Gast
Is mijn videokaart stuk?
« Gepost op: 2006/05/03, 14:58:12 »
Even een niet-ubuntu gerelateerde vraag. De laatste week heb ik herhaaldelijk last van een vastlopende PC. Daar mijn computer een allegaartje is van onderdelen die ik bij elkaar heb gesneupt, ging ik op onderzoek uit.
Dit zijn de symptomen. Het gaat altijd om freezes, niet om reboots. Ik heb namelijk m

Merodach

  • Gast
Is mijn videokaart stuk?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/03, 18:07:20 »
Ik heb ook wel eens zo'n probleem gehad, en toen werd mijn videokaart idd ook kokensheet... ik heb daarna mijn bovenste pci-kaart weggehaald en ergens anders teruggeprikt... probleem was toen verholpen... mijn videokaart bleek gewoon zijn hitte niet kwijt te kunnen (o ja, ik had ook een extra koeler in mijn systeemkast gemonteerd).

De 'friemeltjes' (artifacts) die je in je beeld ziet lijken idd op een probleem met je videokaart te wijzen --> overbelaste GPU's geven dat probleem namelijk ook...

budster

  • Gast
Is mijn videokaart stuk?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/03, 19:50:52 »
Er staat nergens of je kast open of dicht is. Zorg dat ie dicht is, hoe maf het ook klinkt, dan is de koeling beter omdat er een luchtcirculatie op gang komt. Zonder kast blaast je koeling een beetje in het niets.

Maar als je er nu al last van hebt... moet je eens wachten tot het echt warm word.

Is mijn videokaart stuk?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/04, 13:30:34 »
Zit de CPU koeler goed vast?

Je hebt toch geen tweede hands CPU koeler zonder goede koelpasta gebruikt?

DFreeze

  • Gast
Is mijn videokaart stuk?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/06, 00:14:55 »
Ik had de kast inderdaad open. Zal proberen of 't uitmaakt... Ik heb niet zo'n nieuw systeem die ge-layout is voor circulatie. De videokaart heeft een klein eigen fannetje. Die heb ik er af gehaald, en er verse koelpasta tussen gedaan, niet te veel, niet te weinig.
Ook de koeling van de CPU zat er op toen ik 'm kreeg. Hij herstartte steeds, dus de vorige eigenaar was de computer zat. Ik mocht het ding wel hebben. Heb de koeling er afgehaald, nieuwe koelpasta erop (er zat veel te veel op) en toen werkte het systeem weer.

Ik heb nog niet kunnen spelen met andere videokaarten (die S3 wilde niet). 'k Heb nog een avond geprobeerd, maar het probleem blijft... Ik kan het koelblok van de videokaart prima aanraken na een vastloper, da's wat tegenstrijdig. Maar de achterkant van de videokaart-print is wel flink heet.

Ik denk dat 't einde verhaal is. Toen ik gisteren stopte met proberen, kreeg ik helemaal geen beeld meer...

Is mijn videokaart stuk?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/07, 13:59:48 »
Je had er al een andere videokaart ingestopt en deze gaf dezelfde problemen?

Weet je zeker dat de BIOS goed is ingesteld? Geen overgeklokte AGP poort?

DFreeze

  • Gast
Is mijn videokaart stuk?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/07, 20:03:52 »
Na nog twee avonden vruchteloos geprobeer, heb ik als laatste hoop m'n hele computer uit elkaar gehaald. Alle kabels eraf, alle kaarten eruit en het moederbord eens inspecteren op kapotte solderingen (ik kon ook niets anders meer bedenken). Misschien was m'n AGP poort stuk.

Ik kon niets zien, behalve een heel klein beetje stof in m'n AGP bus, op twee pennetjes. Daar heb ik eens met een schroevendraaier overheen gewreven, computer weer in elkaar, en hij draait al twee uren zonder problemen!!

Dus 't lijkt opgelost... Ik moet 't nog afkloppen, maar ik ben de computer meteen maar behoorlijk gaan belasten om te zien of 'ie het blijft houden. En dus al twee uren geen problemen...

Ik weet dus niet of het komt door dat ik alles 'ns heb losgehaald en weer goed vastgemaakt, of dat het inderdaad die minuscule beetjes stof waren. Maar I'm up and running, en daar gaat het om.

Bedankt voor het meedenken, en wie weet heeft iemand met een zelfde soort probleem nog wat aan oplossing: check de AGP poort op stof...