Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Speakers worden niet herkend  (gelezen 1561 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Speakers worden niet herkend
« Gepost op: 2014/09/10, 14:18:28 »
Begin dit jaar heb ik voor een familielid op deze nieuw gekochte laptop Ubuntu 12.04 gezet. (Er staat dus alléén Ubuntu op.)
Daar is nu een Creative Gigaworks T40 Series II speakerset bij gekocht, maar ze vertikken het om geluid te produceren. :(

Ik ben op dit moment bij dat familielid, dus kan niet bij m'n verzameling terminalcommando's om te achterhalen of die speakers überhaupt herkend worden. Wie heeft voor mij de tip hoe ik dat kan controleren of hoe ik ze aan de praat kan krijgen?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/10, 14:23:51 »
Ik neem aan dat je de speakers zelf al wel even getest hebt met een andere geluidsbron?

Kijk eens in de geluidsinstellingen welke geluidsuitvoer er actief is? Verder kan je pavu control installeren vanuit de software bronnen, daarmee kan je nog wat verder kijken.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/10, 14:52:22 »
Speakers getest ..... hmmm ..... 'k zou ze hoogstens aan de tv hier kunnen hangen om te horen of ze het doen. Toen ik alle stekkertjes/snoertjes aansloot, kwam er wel een 'doenk'-geluidje uit de speakers, dus ik neem aan dat ze in orde zijn.

Geluidsinstellingen had ik al in zitten kijken, heb op tabblad 'Uitvoer' (waar onder 'Geluid afspelen via' alleen 'Luidsprekers Intern geluid' staat) het geluid getest via de betreffende knop, maar dan hoor ik het geluid uit de laptopspeaker.

Pavu Control is hetzelfde als PulseAudio-volumeregeling, toch? Daar staan de speakers nergens vermeld (zie schermafdruk).
« Laatst bewerkt op: 2014/09/10, 14:55:00 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/10, 14:59:07 »
Heb hier ondertussen een stel updates binnengehaald en kreeg een venster over een hardware upgrade. Die heb ik geïnstalleerd en 'moet' nu de laptop opnieuw opstarten. Misschien heeft die upgrade met de speakers te maken, dus dat ga ik nu eerst doen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/10, 15:04:28 »
Heb je misschien nog andere uitvoer mogelijkheden dan HDMI/displaypoort, want zo zal het inderdaad niet werken?

En pavu is Pulse Audio control inderdaad, daar heb je wat meer instelmogelijkheden dan bij geluidsinstellingen alleen. En de hardware detectie is beter waardoor je hopelijk meer mogelijke geluidsuitvoer ziet.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/10, 15:14:21 »
Na opnieuw opstarten is bij Geluidsinstellingen het enige verschil dat er behalve 'Geluid Intern geluid' nu ook 'HDMI/DisplayPort staat. Bij PulseAudio is er niets veranderd qua opties. Speakers blijven nog steeds stil.
Is er een terminalcommando om te zien of ze wel herkend worden?
Toen ik begon over speakers aan de tv hangen, werd er hier nogal 'moeilijk' gekeken, dus als het zonder dat 'hele gedoe' kan, dan liever zonder. ;)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/10, 15:27:15 »
Speaker gewoon even aansluiten op de hoofdtelefoon uitgang, of desnoods een muziekje vanaf de smartphone. Iedere geluidsbron met een 3,5mm plugje is goed, eigenlijk alleen om zeker te weten dat de speakers werken. Alhoewel daar het probleem waarschijnlijk niet zal zitten... Andersom kan je ook proberen een koptelefoontje op de laptop aan te sluiten, krijg je dan wel geluid dan zit het in de speakers.

En terminal commando's zou ik zo niet weten, ik heb dat nooit nodig gehad om het geluid werkend te krijgen. De juiste uitvoer selecteren in geluidsinstellingen of PulseAudio control was bij mij altijd voldoende.

Maar ik heb hier nog wel een linkje gevonden waar je misschien wat aan hebt. Een geluid troubleshoot overzicht op de uitstekende site van forum lid Pjotr.
https://sites.google.com/site/computertip/geengeluid

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/10, 15:41:01 »
Zo zie je (ik, dus :rolleyes: ) maar weer dat een laptop iets heel anders is dan een 'gewone' computer. Ik had het stekkertje dat in de laptop moet, in het verkeerde gaatje gestopt. =D =D =D Ervan uitgaande dat het geluid niet uit een koptelefoon moet komen, had ik het stekkertje gestopt in het enige andere gaatje dat er volgens mij voor in aanmerking kwam. Dat, waarbij een microfoontje afgebeeld staat. En dat is natuurlijk voor INkomend geluid .....  :rolleyes: Gelukkig was de eigenares van de laptop uitgeslapener dan ik. O0
Ik vond het al zo vreemd dat die speakers niet gewoon herkend werden door Ubuntu. O0
In ieder geval bedankt voor de hulp, valk. :)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/10, 15:46:15 »
Ik zie nu dat, terwijl ik m'n bericht hierboven zat te typen, valk de koptelefoon al noemde. Dat was dus inderdaad dé oplossing.  ;)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/10, 15:47:21 »
Whahahaha, geniaal!  :laugh: :laugh:

Maar mooi dat het opgelost is!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/10, 18:50:35 »
Tja, en ik maar denken dat een stekker van een speaker niet in een aansluiting voor een koptelefoon moet, maar dús in het gaatje ernaast. :D Vind het nog steeds een beetje eigenaardig, maar goed. =D Bij de drie pc's hier thuis heb ik wat betreft de speakers die daaraan hangen, nooit iets extra's hoeven doen na het installeren van Ubuntu, dus het was me een raadsel waarom die laptop niet met die speakers overweg kon. :rolleyes: Afijn, weer wat geleerd. =D =D =D

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Speakers worden niet herkend
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/11, 07:06:28 »
Bij laptops(eigenlijk iedere pc met usb) kan de audio eventueel ook nog via een usb geluidskaart of versterker met usb ingang. Op die manier wordt de digitaal naar analoge omzetting (DAC) extern gedaan. Vaak levert dat een betere geluidskwaliteit op omdat de interne DAC (die de koptelefoon aansluiting aanstuurt) in laptops meestal niet van geweldige kwaliteit is.