Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu na recovery van Win verdwenen?  (gelezen 656 keer)

FrSu

  • Gast
Ubuntu na recovery van Win verdwenen?
« Gepost op: 2012/04/01, 12:24:49 »
Ik heb een tijd geleden naast mijn Win 7 starter op mijn netbookje Ubuntu gezet in dualboot.

Als ik nu een recovery uitvoer van Win is mijn Ubuntu dan ook weg?

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu na recovery van Win verdwenen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/01, 13:45:04 »
Het netbookje wordt verkocht incl. de dualboot. Ik kan dan Win leegmaken of een recovery doen. Ubuntu heb ik al leeg, dat gaat veel gemakkelijker.

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu na recovery van Win verdwenen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/01, 19:29:24 »
Bij een proef met een Dell Duo, win7 home primium + Ubuntu 11.10. Een recovery stick aangemaakt en deze uitgevoerd.
De Ubuntu partitie bleef bestaan.

Echter ......... het behaalde succes is geen garantie voor de toekomst van jouw netboekje.  :) :)

groet,

Theo

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu na recovery van Win verdwenen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/01, 19:51:16 »
En Ubuntu kon via de grub ook weer opgestart worden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu na recovery van Win verdwenen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/01, 20:08:43 »
Normaal gesproken moet je daarna even Grub herstellen. Enfin, dat is een kleinigheid...
http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-de-Windows-CD-of-Wi

Re: Ubuntu na recovery van Win verdwenen?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/02, 11:14:31 »
Wat Pjotr zegt, herstellen past geen partities aan. Mogelijk herstelt dit ook de MBR, wat de GRUB om zeep zal helpen, maar dat is met de link van Pjotr makkelijk te herstellen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu na recovery van Win verdwenen?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/02, 11:37:26 »
Als je je netbook verkoop is er altijd het risico dat de koper in je persoonlijke bestanden gaat zitten neuzen, zelfs als je die verwijdert blijven die achter. Wat ik zou doen om dat te voorkomen:

1) Ubuntu verwijderen door de hele partitie vanaf een live CD vol met nullen schrijven. Vervang /dev/sdaX door het nummer van de partitie waar ubuntu op staat.
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdaX bs=1M
2) Windows herstellen met de recovery. Hierna zijn jouw bestanden met eenvoudige software nog terug te vinden. Start daarom opnieuw vanaf de live cd, en koppel de windows-partitie aan. Doe daarna het volgende om de vrije ruimte met nullen te overschrijven.
cd /media/windows_partitie
dd if=/dev/zero of=./grootbestand bs=1M
rm grootbestand

3) Installeer ubuntu opnieuw