Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vervangen van hardware Feisty fawn  (gelezen 1135 keer)

Robert100

  • Gast
vervangen van hardware Feisty fawn
« Gepost op: 2007/06/24, 11:01:00 »
Hoi

Ik ben nog niet zolang met Linux aan de gang en krijg nu te maken met een heikel punt.

Op mijn trouwe ATI9800 pro videokaart is 1 van de geheugenmodules stuk  en die ga ik dus vervangen door een Nvidia 7600GT.

Kan ik nu ongestraft deze kaart vervangen in de pc en opstarten waarbij Linux automatisch deze kaart detecteerd en installeert? Ik kan namelijk niet een goede HOWTO vinden en mijn kennis is nog onvoldoende om het in 1 keer goed te doen.

Compiz/beryl draaien aardig naar mijn idee en ben bang dat ik alles om zeep help als ik begin te deinstalleren met drivers voordat ik de kaart vervang.

vervangen van hardware Feisty fawn
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/24, 12:05:23 »
In feite moet dit kunnen.

Ik weet niet meer wie, maar er is hier een Forumlid die zijn moederbord wilde vervangen. Linux: geen problemen, Windows: stopfout.

Dus, normaal gesproken kan je gewoon ongestraft je geheugenmodule vervangen.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
vervangen van hardware Feisty fawn
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/24, 12:08:27 »
Je xserver zal echter wel kapot zijn, doordat de ati drivers nog steeds worden gebruikt. Om dit te voorkomen van te voren "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" uitvoeren en vesa als driver instellen, de rest laten voor wat het is. Na de vervangen kan je dan de nvidia drivers gebruiken.

Robert100

  • Gast
vervangen van hardware Feisty fawn
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/24, 22:32:41 »
Citaat van: vlerknozem
In feite moet dit kunnen.

Ik weet niet meer wie, maar er is hier een Forumlid die zijn moederbord wilde vervangen. Linux: geen problemen, Windows: stopfout.

Dus, normaal gesproken kan je gewoon ongestraft je geheugenmodule vervangen.
Het gaat niet om het geheugenmoduul maar de complete videokaart.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
vervangen van hardware Feisty fawn
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/24, 22:39:31 »
Citaat van: Kiwinote
Je xserver zal echter wel kapot zijn, doordat de ati drivers nog steeds worden gebruikt. Om dit te voorkomen van te voren "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" uitvoeren en vesa als driver instellen, de rest laten voor wat het is. Na de vervangen kan je dan de nvidia drivers gebruiken.
Robert100, omdat ik zie dat je nog steeds een beetje onzeker bent citeer ik even de zeer goede uitleg van Kiwinote :)

In een terminalvenster voer je dat commando uit voor de installatie van de nieuwe grafische kaart: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg en dan kan je op de meeste dingen met Enter antwoorden en bij driver selectie kies je vesa

Vesa is een generieke videodriver (geen 2D noch 3D acceleratie) die normaal gezien voor alle kaarten moet werken.

Daarna gewoon de computer uitzetten. De kaart vervangen. De computer opnieuw aanzetten. En X.org zou nog steeds moeten laden (de vesa driver)

daarna kan je het dpkg-reconfigure command opnieuw uitvoeren om de open source nv driver (enkel 2d acceleratie) te laden, of je kan restricted driver manager (indien je feisty gebruikt) gebruiken om de (closed source; 2d+3d acceleratie) fabrieksdriver van nvidia te installeren.. of als je een andere distributieversie hebt kan je dit wel gefixt krijgen via pakketbeheer.. meer informatie hierover vind je (in het Engels) op https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Robert100

  • Gast
vervangen van hardware Feisty fawn
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/24, 22:50:30 »
Citaat van: Kiwinote
Je xserver zal echter wel kapot zijn, doordat de ati drivers nog steeds worden gebruikt. Om dit te voorkomen van te voren "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" uitvoeren en vesa als driver instellen, de rest laten voor wat het is. Na de vervangen kan je dan de nvidia drivers gebruiken.
Hiermee bedoel je een soort van "vesa" aansturing te gebruiken om de zaak weer aan de praat te krijgen?
 
Na deze stap is het dan de bedoeling om eerst Nvidia te instaleren middels:

    sudo aptitude install nvidia-glx

En daarna ATI te verwijderen middels:

   sudo aptitude remove xorg-driver-fglrx

(volgens mij beter eerst deinstalleren en dan Nvidia herinstalleren)

Ik wil zeker geen conflicten meer met de oude driver, dus ik moet er zeker van zijn dat die weg is. Ik baal als een stekker dat die kaart nu sneuvelt tijdens mijn overstap naar Linux.
Ik krijg per dag een beter gevoel met linux maar ik krijg bij bovenstaande procedure het gevoel dat ik de controle kwijt ben.

EDIT: lol profox, zo snel kan ik niet typen maar je slaat de spijker op zijn kop :-)
bedankt.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
vervangen van hardware Feisty fawn
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/24, 23:11:13 »
Oh, als je nvidia-glx gaat installeren dan (de fabrieksdriver dus) kan je misschien inderdaad best eerst xorg-driver-fglrx verwijderen, zou heel misschien wel kunnen dat die anders ergens een conflictje geeft ja.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)