Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brave huisvaders... kies voor oude versies.  (gelezen 2108 keer)

Offline Allcazar

  • Lid
Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Gepost op: 2009/11/01, 18:17:29 »
Hallo iedereen,

Na ruim 1 jaar Ubuntu-loos door het leven te gaan -  op een Ubuntu-installatie bij mijn schoonvader na, maar ja, die mens heeft nooit geen vragen want het ding werkt vlekkeloos - ben ik terug thuis eens (her)begonnen een oude PIII 1000mhz met 1 gb te verlinuxen.  Ik dacht een oude machine, niets van speciale hardware, geen ATI-kaart, alles standaard.   Klinkt hoopvol!  

Ik had toch moeten beter weten.  Dus 9.10 geprobeerd te installeren naast Wxp, op een 160Gb grote schijf, broederlijk naast mekaar.  
Na de installatie kwam ik in "Grub Rescue" problemen terecht.  Dus gewoon een command prompt met "Grub Rescue", "no such partition" of zoiets.  

Ik kreeg een déjà vu van jewelste.  Het is toch altijd hetzelfde met Ubuntu.  Beloftes zat, dat het ding OOB zal werken, bla bla.  Maar in de praktijk loopt er toch altijd wel iets mank.  En wordt het zoeken, zoeken en nog eens zoeken.  In plaats van gezellig Kolonisten van Cathan te spelen met de kids, zit ik hier op zondag terug IT-wizard te spelen.  I hate it.    

Ik had natuurlijk zelf ook moeten beter weten en de LTS versie moeten nemen.  Maar ja, zelfs op de hoofdpagina van Ubuntu.org wordt niet meer rechtstreeks verwezen naar die oudere versies.   "Zou het zoveel veranderd zijn, ze moeten wel pretty sure zijn?" dacht ik.  Mis dus.  

De kern van de zaak is dat 9.10 mijn MBR heeft overschreven, waarbij Grub niet verwijst naar sda5, de partitie waar Linux op staat. Een nevenzaak is dat Grub - welke ik toch een beetje kende - werd vervangen door Grub2 (ik heb menig poster hierover horen de kasseien uit de straat klagen, in de zin van "don't fix it if it ain't broke").  

De Windows CD helpt me niet vooruit (recovery en Fixmbr), want ik heb een administrator-paswoord nodig, en dat heb ik niet (een occasie-pc weet je wel, en met windows XP kan je een jaar werken zonder dat je een paswoord nodig hebt!).   Intussen een deze zondag kwijt naar het zoeken naar oplossingen op dit forum (een gemeende dankjewel daarvoor, en het doet me deugd dat alle vaste namen van vorig jaar nog altijd participeren, petje af).   Heb mijn switchkes veranderd, ik weet nu ook alles af IDE-kabels, heb met bootdisk.com geprobeerd, met Ultimate Boot CD, met Gparted, met Partition Magic,....  you name it.  

Om een lang verhaal kort te maken.   Ik had gelukkig ook nog bewaarengel Acronis erop staan, met een secure-zone partitie.  Blijkt dat ik daarmee ook telkens de MBR gebackupped heb.  Mooi zo, want dat wist ik zelfs niet.  Oef, mijn MBR gerestaureerd vanuit Acronis - zonder administrator paswoord, foei Windows!    Ik kan nu terug booten in Xp.  Een mens is met weinig tevreden op de lange duur.

Ik heb er zopas een oude 40 Gb schijf bijgelepeld.  
Ik heb met Partition Magic mijn partities op de 160Gb schijf terug hersteld
Ik zal er straks eens een brave 8.04 LTS op de aparte 40 Gb schijf zetten.  
En dat zal wel lukken. OOB. Dat ben ik zeker.

Wat een vreselijke haat-liefde relatie is dit toch.

 :|




« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 18:26:52 door Allcazar »
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/01, 18:30:39 »
8.04.3 LTS regeert!   :)

Overigens: wat vreemd, dat 8.04 niet meer rechtstreeks binnen te halen is via de hoofdpagina van Ubuntu.com. Je moet eerst klikken op Alternative download options. Een hoogst ongelukkige keuze.  :(

Verder moet ik zeggen, dat ik tot nog toe behoorlijk tevreden ben over 9.10. Nog geen rare dingen meegemaakt met Grub2 of EXT4. Afkloppen...
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 18:34:08 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/01, 18:35:58 »
Ik heb mijn eerdere bericht gewijzigd: door te klikken op Alternative download options, kun je alsnog 8.04 kiezen. Blijft teveel verborgen, vind ik.

Offline siegi

  • Lid
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/01, 18:37:33 »
Overigens: wat vreemd, dat 8.04 niet meer binnen te halen is via de hoofdpagina van Ubuntu.com. Hoogst ongelukkige keuze.  :(
8.04 staat nog wel op de download pagina, alleen moet je eerst op alternative download options klikken.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Bovendien is de ondersteuning voor de desktop van 8.04 nu evenlang als van 9.10 namelijk tot april 2011

EDIT: pjotr heeft het al gevonden :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/01, 18:42:38 »
Ik met mijn Pen ll + Ati, ben wel blij met 9.10. OOB
Echter!!!
Het netwerk is een hel! Velen op het forum komen klagen over FF dat het veel te traag is. Ik dacht dat het aan mijn internet verbinding lag wegens bepaalde redenen. Maar neen het is wel degelijk ubuntu.
In 9.04 werkte het nog OOB net zoals elke andere versie. Altijd direct op het internet. Niet één keer is het voorgekomen dat ik geen verbinding had en geen één keer dat ik een slechte verbinding had.
Ik heb Ubuntu al 100 keer erop gezet. Altijd OOB dat netwerk. En nu....  :'( :'( :'(

Zou het kunnen liggen aan de nieuwe kernel die oude netwerkkaarten niet goed meer ondersteund? Komt het door de "Cloud"-software? Wie zal het zeggen. ... IK niet.  =D
Komt wel allemaal goed hoor. Denk ik toch.

Op naar de volgende LTS! (want blijkbaar werken die oktober versies bij mij niet goed, behalve dan 7.10, super is/was die!)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Allcazar

  • Lid
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/01, 18:43:55 »
Ik heb mijn eerdere bericht gewijzigd: door te klikken op Alternative download options, kun je alsnog 8.04 kiezen. Blijft teveel verborgen, vind ik.

Dankjewel, inderdaad.  Het was me helemààl niet opgevallen, je moet het wel zien.

Ik heb uiteindelijk 8.04 nog eens binnengehaald door op "ftp tudelft ubuntu" te googelen, omdat ik me herinner dat dit best een snelle server was.  

Maar da's natuurlijk niet ideaal...



Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline Allcazar

  • Lid
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/01, 20:18:41 »
19u45
Ubuntu 8.04 up and running

(en intussen Carcassonne gespeeld met de kids  ;) )
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 20:20:24 door Allcazar »
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline Dave

  • Lid
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/01, 20:39:52 »
een windows cd???

Citaat
Velen op het forum komen klagen over FF dat het veel te traag is.

Nou als ik er 2 zie en waarvan 1 al opgelost ???

Ik lees er meer dat het allemaal veel vlotter gaat met ext4 en 9.10

Offline ivo

  • Lid
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/01, 20:50:22 »
Ik heb de afgelopen dagen zowel mijn hagelnieuwe HP ProBook 4710s (ATI !!!) als mijn museumstuk Dell Dimension desktop (zeker 5 jaar oud) van de 8.04 via de 8.10, 9.04 naar de 9.10 geupgrade.
Na aanvankelijk her en der wat problemen (allen terug te vinden hier op het forum) werkt alles als een zonnetje.

Ik denk dat je met echt oude hardware een beetje mazzel moet hebben of al die ouwe meuk nog door de huidige kernels wordt ondersteund. En ja, als dat niet zo is wordt het zoeken, of een oude versie proberen, of berusten.......

Kun je Windows 7 vlekkeloos draaien op je PIII?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Allcazar

  • Lid
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/01, 20:54:11 »
een windows cd???


Heu ja, de context wat duidelijker vermelden:  om de mbr te fixen raadt men aan om te booten vanaf windows-cd dan voor recovery te kiezen, en dan fixmbr te tikken op de commando-lijn.  Maar intussen is dit probleem geweken.  

Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/01, 21:18:25 »
Citaat
Velen op het forum komen klagen over FF dat het veel te traag is.

Nou als ik er 2 zie en waarvan 1 al opgelost ???

Geef me dan maar eens een linkje naar die oplossing. (Is geen dns probleem)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline ruujan

  • Lid
Re: Brave huisvaders... kies voor oude versies.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/02, 09:29:37 »
Citaat
De Windows CD helpt me niet vooruit (recovery en Fixmbr), want ik heb een administrator-paswoord nodig, en dat heb ik niet (een occasie-pc weet je wel, en met windows XP kan je

Ik weet het, dit is een Linux-forum, maar dat wachtwword probleem in XP kun je hiermee oplossen: http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/