Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?  (gelezen 8043 keer)

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Gepost op: 2008/08/05, 20:47:24 »
Hallo,


ik ben Els. Daarstraks ben ik een latje RAM geheugen gaan halen voor mijn computer, van 1 gigabyte. Het andere latje is er eentje van 512 megabyte, dat heb ik eruit gedaan.
Nu vraag ik mij af: met wat ik op mijn computer heb staan, kan ik die er allebei insteken of is dat niet aan te raden? Ik vraag dit omdat Linux toch volgens ik dikwijls lees, niet veel systeemvereisten nodig heeft, daarom vraag ik me af of hij het misschien wel aankan als er die beide latjes in zitten.
Mijn computer is een AMD2200. Ik heb zo 'n 30 gigabyte plaats bezet op de computer, met een harde schijf van 80 gigabyte.

Ik ben benieuwd wat de experts hier ervan denken.

Groetjes,

Els

Offline mcgyver

  • Lid
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/05, 21:20:50 »
Deze leek met wat ervaring zegt: hoe meer hoe beter. Dat Linux met weinig genoegen neemt, wil niet zeggen dat het niet blij is met meer.

Offline joop905

  • Lid
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/05, 21:21:41 »
Hoi Els
probeer het eens uit
dan weet je het

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/05, 21:36:59 »
Mijn vriend zei, maar ik weet niet of dat klopt, dat het tot 1 GB kan bij de gewone processors, en dat tot 4 GB geloof ik kan bij dualcore, en meer is dan voor die tripledingen.

Ik zal hier wat meer informatie zetten over mijn computer, ik hoop dat een expert wil antwoorden.

Dit zit er allemaal in, ik hem hem 5 jaar geleden gekocht:
1 AOPEN HQ48pro MIDDLE ATX CASE
1 AMD XP 2200+ (266)
1 AMD cooler
1 DDR 512 MB 333 (is nu 1 plaatje van 1 GB RAM geheugen geworden
1 harddisk 80GB 7200 rpm (die is vervangen door ook 1 van 80 GB, alleen weet ik daar de rpm niet van)
1 Liteon 48/12/48 DCRW
1 AOPEN AK77-8XN KT400
1 Geforce II MX400 64 MB Tv-out

Volgens mijn vriend zou je moeten oppassen als ik daar meer ram in steek, dat de processer dat niet zou aankunnen en als die kapot is zou ik veel dingen moeten laten vervangen. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Hij zegt het te laten zoals het is, toch had ik graag de mening gehad van een paar experts. Ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd, vandaar. Graag wil ik weten of mijn idee wel of geen schade zou doen voordat ik stukken maak.

Groetjes,

Els

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/05, 21:37:38 »
Antwoord van een ervaren hardware gek....

In principe is hoe meer geheugen hoe beter...

MAAR ???

Mja zoals gewoonlijk zit er een maar aan..

Niet al het geheugen is hetzelfde.

maw, Merk fabrikant, model, snelheid, kloksettings enz enz.

Dus zet je 2 latjes erin van verschillende merken met verschillende kloksnelheden zal dit elkaar gaan tegen werken en kan je eindigen met een onstabiel systeem.
Of een PC wat niet optimaal werkt.

Je bios die dit uitvogelt zal een compromise gaan sluiten en normaal gesproken zal hij gaan voor het langzaamste van de 2 latjes.

Dus als ik jouw was zou ik netjes die oude in het zakje doen als reserve indien die nieuwe de geest geeft.
En wil je meer dan nog zo'n zelfde latje erbij steken van 1 Gig.

Komt wederom een klein nadeel om de hoek kijken bij een vouwcomputer ....
Het lust wel wat stroom zo'n latje dus 2 latjes extra stroom waardoor je batt natuurlijk sneller leeg raakt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/05, 21:41:15 »
Hallo,


het gaat om mijn computer, niet om een laptop. Ik ben gewoon nieuwsgierig, daarom dat ik het wil weten. Ik weet dat hij al niet meer van de jongsten is maar ik heb het niet zo voor een laptop en ik ben tevreden met mijn computer, alleen nieuwsgierig.

Groetjes,

Els

totalchaos

  • Gast
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/05, 22:04:31 »
Steek maar bij hoor Els
Je pc is niet jong genoeg om rekening te moeten houden met dual channel gebruik van het geheugen
deze processor komt nog uit een tijd dat de meeste moederbordjes dit niet ondersteunden

in geval van dual channel geheugen moet je 2 identieke latjes gebruiken

in jou geval gaat dit niet op
dus steek gerust bij

Als mede Oud-Turnhoutenaar moeten we elkaar toch een beetje helpen

Offline jan11000

  • Lid
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/05, 22:08:20 »
reply
Mijn vriend zei, maar ik weet niet of dat klopt, dat het tot 1 GB kan bij de gewone processors, en dat tot 4 GB geloof ik kan bij dualcore, en meer is dan voor die tripledingen.
Dit klopt dus niet.



1GB is genoeg voor ubuntu en xp.
Maar indien je het geheugen op dubbele snelheid wilt hebben draaien, dan moet je er 2 dezelfde in doen.
Dus 2 die je samen koopt, worden ook meestal samen aangeboden in een verpakking.
In bios boekje staat welke sloten je moet vullen om dit te bereiken.

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/05, 22:11:55 »
Hallo,


probleem is denk ik dat dit niet 2 dezelfde ram- geheugen latjes zijn. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit, alleen hing op dat van die 512 MB een stickertje met een naam van het merk denk ik, en bij dit hangt er ook een stickertje op met een soort barcode maar meer staat er niet op. Ik weet daardoor niet of dat 2 dezelfde zijn. En de ene is 512 MB, de andere 1GB. Ik wil niet graag riskeren dat half mijn computer naar de knoppen gaat door dat er toch bij te steken. Want als die processor daar zwaar begint onder te lijden zit ik met een groot probleem, ik wil mijn computer graag nog lang goed houden.
Ik vroeg het me gewoon af of het zou kwaad kunnen om dat van die 512 MB erbij te steken of niet.

Groetjes,

Els

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/05, 22:13:00 »
Citaat van: totalchaos
Steek maar bij hoor Els
Je pc is niet jong genoeg om rekening te moeten houden met dual channel gebruik van het geheugen
deze processor komt nog uit een tijd dat de meeste moederbordjes dit niet ondersteunden

in geval van dual channel geheugen is het beste dat je 2 identieke latjes gebruikt

in jou geval gaat dit niet op
dus steek gerust bij

Als mede Oud-Turnhoutenaar moeten we elkaar toch een beetje helpen
Hallo,


ik ben zelf niet van Oud-Turnhout, mijn vriend wel. Ik ben van Merksplas.

totalchaos

  • Gast
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/05, 22:13:31 »
kan echt geen kwaad ELs
maar of je er veel sneller mee zal werken...... ik betwijfel het

X

  • Gast
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/05, 22:14:26 »
@Els1980

Ook voor linux geld over het algemeen; hoe meer geheugen des te beter, het systeem zal dan soepeler lopen.

Hieronder een link met informatie over je moederbord. ( op de website even naar beneden scrollen)
Je kan daar vinden hoeveel geheugen en wat voor soort geheugen er op je moederbord kan.

http://www.ciao.co.uk/AOpen_AK77_8XN__5410266

En hier nog een link met informatie over het geheugen in het algemeen.

http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/ram_geheugen/1

totalchaos

  • Gast
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/05, 22:18:44 »
3 memory banks
dus geen dual channel

gewoon insteken

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/05, 22:20:14 »
Citaat van: totalchaos
Steek maar bij hoor Els
Je pc is niet jong genoeg om rekening te moeten houden met dual channel gebruik van het geheugen
deze processor komt nog uit een tijd dat de meeste moederbordjes dit niet ondersteunden

in geval van dual channel geheugen moet je 2 identieke latjes gebruiken

in jou geval gaat dit niet op
dus steek gerust bij

Als mede Oud-Turnhoutenaar moeten we elkaar toch een beetje helpen
FF goed lezen totalchaos, daar heb ik het niet over.

Ieder geheugen chippie heeft een bepaalde aansturing nodig, misschien zegt het woordje kloktikken oftewel Timing je iets ??

Misschien niet daarom nog een hint !
gegevens zomaar van een chippie gepakt.
Timings    
CAS Latency (CL)  5
RAS-to-CAS-Delay (tRCD)  5
RAS-Precharge-Time (tRP)  5
Row-Active-Time (tRAS)  15
 
en tuurlijk kan het geen kwaad dat je de boel gaat mixen, maar of de pc er beter van word is te betwijfelen....


@ Els1980
Of het voor een laptop of een pc is maakt niet uit, mijn redenering gaat op voor eender welke pc.

Waar chaos ( toepasselijke naam) het over heeft is iets heel anders..

@ Jan11000
Citaat
reply
Mijn vriend zei, maar ik weet niet of dat klopt, dat het tot 1 GB kan bij de gewone processors, en dat tot 4 GB geloof ik kan bij dualcore, en meer is dan voor die tripledingen.
Dit klopt dus niet.
Waar jouw vriend zich mee verward is het OS,
Windo 32 bits kan niet meer geheugen vullen dan 3,8 Gig (ongeveer)

Linux heeft hier geen last van, zowel de 32 bits als de 64 bits kan meer geheugen adresseren dan je maandsalaris chippies kan kopen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

totalchaos

  • Gast
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/05, 22:32:08 »
maximale geheugen snelheid is op dit bord 333MHz
DDR geheugen dat je nu tegenwoordig koopt is 400MHz
dus dit zal automatisch aan 333 gaan werken

In het slechtste geval (als het huidige geheugen 166 of 200 is) zal het nog meer naar beneden getrokken worden
dan is het inderdaad beter de lat van 512MB niet te gebruiken

in de lijst die de toppicstarter opgeeft staat een latje 513MB 333

dusssss................

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/05, 22:35:26 »
Ik heb het blad er eventjes bij gehaald van dat nieuwe RAM-geheugen en zal hier eventjes dat van het andere erbij zetten:
Dit is het nieuwe:
1 GB ddr PC3200 400 Mhz

Dit is het oude:
1 DDR 512 MB 333

Zo weten jullie misschien al iets beter of dat gaat vloeken of niet, en of dat wel samen erin mag of niet.

X

  • Gast
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/05, 22:44:08 »
@Els1980

Als je op de link klik zie je de specificaties van je moederbord.(  http://www.ciao.co.uk/AOpen_AK77_8XN__5410266)
Je zult daar zien dat de Max Bus Speed 333 is. ( van je oude geheugen)
Je kunt dus gerust de twee reepjes gebruiken.
Er zal niets kapot gaan.
Mocht het niet werken dan start de pc vaak niet op  en/of je hoort piepgeluiden.(bios geluiden)
Dan moet je gewoon het nieuwe geheugen eruit halen en de pc herstarten.

totalchaos

  • Gast
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/05, 22:48:08 »
.

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/05, 22:49:45 »
Hallo,


dat is dan iets voor morgen want dan moet ik de computer terug openmaken om die dingen over te typen van het ramgeheugen dat er nu in zit.
Ik antwoord hier morgen op.

Groetjes,

Els

Offline jan11000

  • Lid
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/06, 06:19:02 »
Je kan ze gewoon samen proberen indien je dat wilt, is normaal geen probleem.
Download memtest86, start vanaf deze cd, en laat de test lopen, moet 0 fouten hebben.

Optimaal is altijd een pakketje kopen van de geheugens die bij elkaar horen en die uit dezelfde serie komen, dan heb je het geheugen op dubbele snelheid lopen, moet natuurlijk niet.

Indien je in de toekomst weer iets gaat kopen vraag op deze site voordat je het koopt http://gathering.tweakers.net/
Dit is ook een site waar veel over hardware word verteld.

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/06, 19:21:04 »
Wat ik mij afvraag is: geeft het geen problemen omdat het nogal een verschil is met die beide RAM geheugens? Dat nieuwe is dan PC3200, 400Mhz en dat oude is 333 (Mhz)? Want als ik ze er allebei in steek, is het de bedoeling dat hij nog wat sneller word, niet nog trager. En dat alles goed blijft werken.

Ik heb het blad er eventjes bij gehaald van dat nieuwe RAM-geheugen en zal hier eventjes dat van het andere erbij zetten:
Dit is het nieuwe:
1 GB ddr PC3200 400 Mhz

Dit is het oude:
1 DDR 512 MB 333

X

  • Gast
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/08/06, 20:08:45 »
@Els1980

De pc zal niet trager worden; maar of de pc merkbaar sneller wordt betwijfel ik.
1GB ram is voor normaal gebruik ruim voldoende ; als je daar een reepje van 512 MB bij doet zal je het verschil niet merken.
Pas als je veel programma's tegelijkertijd gebruik of zware programma's zal je het verschil waarschijnlijk merken.

Je moederbord werkt (volgens de link die ik je gegeven heb)  http://www.ciao.co.uk/AOpen_AK77_8XN__5410266  op 333 .

"General

MPN: AK77-8XN

Product Type: Motherboard

Form Factor: ATX

Width: 30.5 cm

Depth: 24.4 cm

Compatible Processors: Athlon, Duron, Athlon XP

Processor Socket: Socket A

Chipset Type: VIA Apollo KT400

Max Bus Speed: 333 MHz

BIOS Type: Award

Storage Controller: ATA-133

Localisation: Taiwan, Asia, North America, South America, Europe"

Dus zal je nieuwe geheugen ook op die snelheid werken.

Quatroking

  • Gast
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/08/06, 20:15:59 »
ik heb zelf twee latjes van 64MB en eentje van 256MB in m'n xubuntu pc, alledrie verschillend merk. Werkt gewoon.

RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/08/06, 21:12:37 »
Het merk is niet van belang. De kloksnelheid van het geheugen wel.
Zoals X al opmerkte de kloksnelheid van de bus is 333 MHz, dus sneller dan dit gaat toch niet dus het nieuwe geheugen latje van 400 MHz kan niet sneller dan 333 MHz.
Het is altijd zinnig om meer geheugen er in te prikken dit is altijd gunstig voor een OS om programma's mee af te handelen. Heb je een snellere bus snelheid en je stopt er langzamer geheugen in werkt het averechts.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Quatroking

  • Gast
RAM geheugen in computer, kan er nog iets bij?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/08/07, 00:47:16 »
ik heb nog eens gekeken, en de twee 64MB latjes zijn 100MHZ, terwijl de 256MB 133MHZ is. Volgend de bios draaien ze alledrie op 133MHZ..


ben ik nu onopgemerkt aan het overklokken?