Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP LaserJet M1005 MFP in Ubuntu 10.04 print niet blijft op verwerken staan  (gelezen 2604 keer)

Offline makesabe

  • Lid
Wie kan me verder helpen. Het lijkt of de printer is geïnstalleerd maar hij wil niet printen. De opdracht blijft op verwerken staan.
Wat kan ik doen om dit te verhelpen?
Als ik ga naar Systeem/Beheer/Afdrukken zie ik de printer wel staan bij "Afdrukken van -localhost"
Ik weet er te weinig van om te begrijpen wat dit betekent.


Offline makesabe

  • Lid
ik heb het geprobeerd maar er start bij mij geen "HP Printer Driver Plug-in Installation" op.
Vanaf stap 7 de HPLIP Toolbox, die is al geïnstalleerd. Toch wil de printer niet printen en blijven opdrachten staan op verwerken als ik de wachtrij bekijk.
Zijn er nog andere mogelijkheden om te checken of de printer juist is geinstalleerd?

Offline petervs

  • Lid
Citaat
Edit: I should have chosen "set up printer without plug-ins", worked after that.

Misschien werkt dit. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1126884
Ubuntu MATE 16.04

Offline makesabe

  • Lid
Ik weet niet wat er gebeurd is maar de printer heeft wel geprint. Maar nu doet hij het weer niet. De opdracht blijft op verwerken staan in de wachtrij. Maar in het beeldscherm krijg ik wel een melding dat de printjob is verwerkt. Hoe kan dat nou?
Graag zou ik deze vraag stellen in de Chat maar daar is iets veranderd waardoor ik er niet meer zo gemakkelijk op kom.

Hopelijk is er iemand die me het helder uit kan leggen. Of stapsgewijs wat ik moet checken.

Alvast bedankt

Offline makesabe

  • Lid
 >:(
Ik heb wel boven in de grijze balk een HP icoontje en ook een printericoontje maar de status van de printer is:
inactief -/usr/lib/cups/backend/hp failed

Ik hoop zo dat er iemand is die me kan helpen.
Hoe kan het nou dat ik twee weken geleden nog wel kon printen en nu ineens niet meer?

Offline mrGee

  • Lid
Hallo,

Lastig, die van mij (geen HP maar een Brother netwerk printer) heeft dit af en toe ook. Nu meldt mijn
Brother terecht dat al een tijdje de toner bijna op is (negeer ik vooralsnog ;)) Dan zie ik ook dat de job
wel wordt aangenomen, maar daarna voor eeuwig blijft staan. (die moet je dus wel handmatig verwijderen
als je verder wilt uitzoeken/proberen)
Als ik dan voor de gein dezelfde printer nogmaals wil toevoegen, dan ziet ie hem niet; andere machines zien
hem dan wel en printen ook. Na herstart machine; werkt weer.

Nu is dat waarschijnlijk een netwerk gebeuren dat af en toe zich verslikt denk ik en het gebeurt niet vaak genoeg
om het uit te laten zoeken.

Is jouw printer via usb aangesloten? Kan Printbeheer hem nog vinden als je hem nogmaals zoekt? (en testpagina afdrukt)

Draaien de diverse deamons/services nog?
Ga in een terminal en type;
ps aux |grep  dbus (| is pipe symbool twee streepjes op elkaar)
ps aux |grep  cups
of evt. ook;
ps aux |grep avahi
Wat meld hij daar terug ?

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

  • Lid
Inderdaad; heel goed mogelijk in dit (makessabe's) geval, in mijn geval was dat trouwens niet de oplossing;
want tijdens optreden problemen kon ik een andere printer nog wel benaderen.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/08/04, 18:35:37 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline makesabe

  • Lid
De optie van Femke98 werkt in ieder geval niet.
Bij de codes van Gerrit staat er dit in de terminal:
edionjanneke@edionjanneke-desktop:~$ ps aux |grep  dbus
102        815  0.0  0.0   3240  1612 ?        Ss   17:38   0:00 dbus-daemon --system --fork
1000      1211  0.0  0.0   3284   360 ?        Ss   17:38   0:00 /usr/bin/ssh-agent /usr/bin/dbus-launch --exit-with-session gnome-session
1000      1214  0.0  0.0   3384   772 ?        S    17:38   0:00 /usr/bin/dbus-launch --exit-with-session gnome-session
1000      1215  0.0  0.0   3324  1484 ?        Ss   17:38   0:00 /bin/dbus-daemon --fork --print-pid 5 --print-address 9 --session
1000      2205  0.0  0.0   3344   904 pts/0    S+   19:03   0:00 grep --color=auto dbus
edionjanneke@edionjanneke-desktop:~$ ps aux |grep  cups
root      2172  0.0  0.1   7128  3156 ?        Ss   19:01   0:00 /usr/sbin/cupsd -C /etc/cups/cupsd.conf
1000      2207  0.0  0.0   3340   832 pts/0    S+   19:03   0:00 grep --color=auto cups
edionjanneke@edionjanneke-desktop:~$ ps aux |grep avahi
avahi      834  0.0  0.0   2928  1576 ?        S    17:38   0:00 avahi-daemon: registering [edionjanneke-desktop.local]
avahi      835  0.0  0.0   2928   548 ?        Ss   17:38   0:00 avahi-daemon: chroot helper
1000      2209  0.0  0.0   3344   904 pts/0    S+   19:03   0:00 grep --color=auto avahi
edionjanneke@edionjanneke-desktop:~$

Offline mrGee

  • Lid
Hallo

Ok, de benodigde services schijnen te draaien. Nu zijn er nogal wat variabelen die roet in het eten
kunnen gooien. Maar we kunnen wel wat controleren. Vanuit de terminal met; hp-probe om te zien
of hij überhaupt de printer ziet op de usb. Een beetje onderaan staat de Device URI, kijk of die
informatie overeenkomt, als je via Printing, na rechtsklik op de printer eigenschappen kiest,
bij eerste blad settings. (wissel anders ook eens van usb poort als er helemal geen printer wordt gevonden)
Kijk ook even bij tweede blad Policies of alle drie vinkjes aan staan (Enabled/accepting job/shared) en of
bij error policy; retry job staat.
Al je een printopdracht geeft, bijv. vanuit een tekstverwerker krijg je een print dialoog, kijk daar eens
bij de 4e tab; (heet bij mij job, Engelse Ubuntu) Print Document moet op Now staan en eventueel kun je
prioriteit van medium op high zetten bij de Job Details.

Als je de diverse draadjes in de  andere fora af gaat, dan zie je dat er nogal wat eventuele oorzaken zijn,
oa. tussentijdse updates of andere oorzaken, cups gerelateerd of groepsrechten etc. etc. Dat maakt het een
wat lastiger te tackelen probleem, zeker omdat ik zelf geen Hp printer heb.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline makesabe

  • Lid
Re: HP LaserJet M1005 MFP in Ubuntu 10.04 print niet blijft op verwerken staan
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/05, 14:37:14 »


Hij herkent de printer dus wel zie onderstaande:
En het vreemde is: ik heb alleen de stekker even uit de usb opening gedaan en er weer opnieuw ingestoken. En nu print hij wel!! :D
Zelfs scannen is gelukt. Dus problem solved zou ik zeggen.
Using connection type: usb


--------------------
| DEVICE DISCOVERY |
--------------------

  Device URI                                Model           
  ----------------------------------------  -----------------
  hp:/usb/HP_LaserJet_M1005?serial=KJ13PHN  HP LaserJet M1005

Found 1 printer(s) on the 'usb' bus.


Done.
edionjanneke@edionjanneke-desktop:~$