Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video WithOut Flash - Addon  (gelezen 3270 keer)

Offline JohnP

  • Lid
Video WithOut Flash - Addon
« Gepost op: 2015/07/14, 11:04:33 »
Citaat
Waarom is Video WithOut Flash gemaakt?
After I decided to remove all non-free software on my computers, I had to find a solution to continue to watch online videos on the various sites that I love, which did not replaced there flash players with HTML5 players.
So I tried to find the direct video links to download the videos. Then I realize it will be more convenient to make an addon that directly fetch the video source and feed it to Firefox.

Wat biedt de toekomst voor Video WithOut Flash?
As the video player code may change on the server side, this extension is prone to breakage without maintenance. Also a lot of popular web site that still uses flash to deliver there videos may be supported.

Hoe werkt het?
This extension is glue between Firefox and the video links, not an actual video engine. This extension fetch the direct link to videos using regular expression, XPath, and DOM. When available, a picture and a select control are displayed (the "video selector") to read the video with firefox, using the firefox internal HTML5 compliant media player or a plugin like vlc or mplayer if installed.

Each media provider is handled by a "parser". Javascript modules (.jsm) that are loaded at startup. The extension can fairly easy be extended due to it modular approach, as new media provider can be added by implementing a new jsm file.

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/video-without-flash/

Ik kwam net deze add-on tegen en ga hem uitproberen. Misschien handig voor mensen die geen flashplayer willen gebruiken  ;)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/14, 12:09:34 »
@JohnP :  Mooi initiatief.

In mijn zoektocht naar de veiligheid van die plugin kwam ik niet direct verder. Maar ik lees net dit:
Citaat
Oplossing: Adobe Flash volledig van je pc verwijderen.
Installeer daarna de Shumway plug in van Mozilla.

"Shumway is an HTML5 technology experiment that explores building a faithful and efficient renderer for the SWF file format without native code assistance"   
BRON :   https://www.security.nl/posting/435511/Firefox+blokkeert+alle+versies+van+Adobe+Flash+Player#replies

En de link naar uitleg over de verschillen tussen Flash vs HTML5

Dus ik ga shumway proberen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/14, 14:46:41 »
Momenteel kan je bij Xubuntu en Linux Mint 17.1, De nieuwste Firefox versie 40 ophalen.
Ga naar je Update menu en laat hem zoeken naar nieuwe update en je zal zien dat je dan Firefox 40 krijgt aangeboden.

Ik zelf heb ze bij alle 2 al vernieuwd, en het werkt tot nu toe perfect.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 12:06:43 door Henkp »

Offline JohnP

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/14, 15:19:00 »
@Ez man: Oke, interessant. Ik ga daar ook even naar kijken.

@Henkp: Is Firefox 40 al uit? Dat gaat snel, paar dagen geleden kreeg ik pas de melding om Firefox naar versie 39 te updaten.
-> Update: Bij mij vindt hij geen nieuwe updates. Zowel via terminal als via updatebeheer niet.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/14, 15:24:20 door JohnP »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/14, 15:24:23 »
@Ez man: Oke, interessant. Ik ga daar ook even naar kijken.

@Henkp: Is Firefox 40 al uit? Dat gaat snel, paar dagen geleden kreeg ik pas de melding om Firefox naar versie 39 te updaten.

Tja de Firefox 40 is uit voor Xubuntu en Linux Mint 17.2
Ik dacht ook voor Ubuntu 14.02 maar bij het updaten liet hij dat wel zien van die Firefox versie 40. maar toen ik nog eens ging controleren bleek er dus nog steeds versie 39 te staan.

Dus hier ben ik niet zo blij mee, een beetje te vroeg gejuigd.
 
« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 12:05:31 door Henkp »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/14, 16:10:58 »
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/video-without-flash/

Ik kwam net deze add-on tegen en ga hem uitproberen. Misschien handig voor mensen die geen flashplayer willen gebruiken  ;)
Bedankt voor deze super tip, deze add-on werkt heel goed.. Flash is uitgeschakeld en de filmpjes op b.v. http://www.dumpert.nl/ werken gewoon, klik met de rechtermuistoets op het filmpje en zie dat het inderdaad werkt zonder Flash!!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/14, 16:13:40 »
Ik heb gelijk deze topic in m'n favorieten van m'n browser gezet. 

Edit: Op deze site werk de add-on niet: http://www.chemgapedia.de/vsengine/help/en/flash/
Blijkbaar is de add-on alleen voor filmpjes ontwikkeld..
« Laatst bewerkt op: 2015/07/14, 16:40:17 door RikRik »

DarkEra

  • Gast
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/14, 22:47:40 »
@Ez man: Oke, interessant. Ik ga daar ook even naar kijken.

@Henkp: Is Firefox 40 al uit? Dat gaat snel, paar dagen geleden kreeg ik pas de melding om Firefox naar versie 39 te updaten.

Tja de Firefox 40 is uit voor Xubuntu en Linux Mint 17.2
Ik dacht ook voor Ubuntu 14.02 maar bij het updaten liet hij dat wel zien van die Firefox versie 40. maar toen ik nog eens ging controleren bleek er dus nog steeds versie 39 te staan.

Dus hier ben ik niet zo blij mee, een een beetje te vroeg gejuigd.

Lijkt mij onmogelijk dat FF 40 stable er al officieel is, alle downloads staan hier nog netjes op 39:

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/all/

Tenzij je een Beta repo hebt toegevoegd kan het zijn dat je FF 40 hebt gekregen via de updates op Xubuntu en Mint 17.2.

DarkEra

  • Gast
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/14, 22:53:50 »
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/video-without-flash/

Ik kwam net deze add-on tegen en ga hem uitproberen. Misschien handig voor mensen die geen flashplayer willen gebruiken  ;)

Thanks. Ik zal er straks eens even naar kijken. :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/14, 23:43:25 »
@Ez man: Oke, interessant. Ik ga daar ook even naar kijken.

@Henkp: Is Firefox 40 al uit? Dat gaat snel, paar dagen geleden kreeg ik pas de melding om Firefox naar versie 39 te updaten.

Tja de Firefox 40 is uit voor Xubuntu en Linux Mint 17.2
Ik dacht ook voor Ubuntu 14.02 maar bij het updaten liet hij dat wel zien van die Firefox versie 40. maar toen ik nog eens ging controleren bleek er dus nog steeds versie 39 te staan.

Dus hier ben ik niet zo blij mee, een een beetje te vroeg gejuigd.

Lijkt mij onmogelijk dat FF 40 stable er al officieel is, alle downloads staan hier nog netjes op 39:

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/all/

Tenzij je een Beta repo hebt toegevoegd kan het zijn dat je FF 40 hebt gekregen via de updates op Xubuntu en Mint 17.2.

Dus dat lijkt je onmogelijk dus ik vertel hier een fabeltje?, zie de schermafdruk, hier onder,

Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/14, 23:57:53 »
Firefox 40 is nog niet officieel uit dus die is niet uit de *gewone* pakketbronnen gekomen.

DarkEra

  • Gast
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/15, 00:39:50 »
Dus dat lijkt je onmogelijk dus ik vertel hier een fabeltje?, zie de schermafdruk, hier onder,

Ik heb niet gezegd dat je een fabeltje verteld, ik probeer er gewoon achter te komen hoe het mogelijk is...
Als het niet uit de *gewone* pakketbronnen komt zoals Vistaus net aan gaf, lijkt het mij onmogelijk daar FF 40 nog niet officieel vrijgegeven is. Tenzij, zoals ik eerder aan gaf en eigenlijk vroeg, je een andere repo hebt toegevoegt of eender wat dan ook. Linux Mint 17.2 en Xubuntu gebruiken immers nog altijd dezelfde pakketbronnen van Ubuntu namelijk.  :)




Offline RikRik

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/15, 09:12:39 »
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/video-without-flash/

Ik kwam net deze add-on tegen en ga hem uitproberen. Misschien handig voor mensen die geen flashplayer willen gebruiken  ;)
Bedankt voor deze super tip, deze add-on werkt heel goed.. Flash is uitgeschakeld en de filmpjes op b.v. http://www.dumpert.nl/ werken gewoon, klik met de rechtermuistoets op het filmpje en zie dat het inderdaad werkt zonder Flash!!
Was ik gisteren nog enthousiast, vandaag werkt de plug-in niet meer, ook niet na een herinstallatie  :|

Offline Henkp

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/15, 12:03:11 »
Firefox 40 is nog niet officieel uit dus die is niet uit de *gewone* pakketbronnen gekomen.

Als je de schermafdruk goed had gelezen, dan had je kunnen zien, waar die origineel vandaan komt.
Gewoon uit het update beheer van Linux Mint 17.2 Cinnamon/Rafaela.
En die hier onder uit het update beheer van Xubuntu 14.04

Maar lezen en willen geloven schijnt voor een hoop mensen, nogal moeilijk te zijn!!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/15, 12:06:36 »
Ik snap dat het een vervanger van flash is?
Maar je kan toch gewoon even flash aanzetten en weer uitzetten?

Daarvoor heb je een plugin, maar die is helemaal niet nodig.
Een vervanger voor het onveilige Flash is welkom, de plug-in Shumway werkt op mij pc beter
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89392.0

Offline Henkp

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/15, 12:12:32 »
Dus dat lijkt je onmogelijk dus ik vertel hier een fabeltje?, zie de schermafdruk, hier onder,

Ik heb niet gezegd dat je een fabeltje verteld, ik probeer er gewoon achter te komen hoe het mogelijk is...
Als het niet uit de *gewone* pakketbronnen komt zoals Vistaus net aan gaf, lijkt het mij onmogelijk daar FF 40 nog niet officieel vrijgegeven is. Tenzij, zoals ik eerder aan gaf en eigenlijk vroeg, je een andere repo hebt toegevoegt of eender wat dan ook. Linux Mint 17.2 en Xubuntu gebruiken immers nog altijd dezelfde pakketbronnen van Ubuntu namelijk.  =)

Ik heb totaal niets uit een andere repro of wat dan ook maar toegevoegd, gewoon met het update beheer van alle 2 de Linux versies. Bekijk de schermafdruk nog maar eens goed, hopelijk zie je dan waar hij vandaan komt. Duidelijker kan ik het hier niet uitleggen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/15, 12:32:00 »
web pages that suck
Er zal bij ontwerpers van websites wel worden ingezien dat het inzetten van sommige technieken niet zonder gevaar is. Maar dat heb je niet zomaar veranderd: de website infrastructuur is er op gebouwd (NPO uitzendinggemist) en de klant moet er weer geld tegen aan smijten. Maar de bezoekers lopen weg en de advertentie inkomsten lopen terug ....

Dus hopelijk gaat er wat veranderen.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 12:33:59 door EZ-man »

Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/15, 18:08:03 »

Ik heb totaal niets uit een andere repro of wat dan ook maar toegevoegd, gewoon met het update beheer van alle 2 de Linux versies. Bekijk de schermafdruk nog maar eens goed, hopelijk zie je dan waar hij vandaan komt. Duidelijker kan ik het hier niet uitleggen.

Héél zeker en waarschijnlijk is dat je een PPA hebt toegevoegd met FireFox Next ; we zitten allemaal nog op 39 (recent uitgegeven) dus zeer zeker niet op 40.
Je kan die PPA uitvinken (of zelfs verwijderen) uit je softwarebronnen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/15, 21:10:33 »
Het probleem is dat die problemen met Flash redelijk uit mekaar liggen; de ene praat over vervanger (Shumway) de andere over de veiligheidsperikelen.

Ik geef toe dat het forum momenteel overspoeld wordt door allerlei Flash-gerelateerde onderwerpen.
Maar samenvoegen is haast onbegonnen werk (zoveel Topics zijn er al).

Het lijkt me beste even af te wachten hoe het verder verloopt, er zijn nieuwelingen bij en die zouden misschien denken dat hun Topic is afgevoerd terwijl het gewoon is samengezet met andere berichten.

Verder valt het mij op dat het forum nu een en al topic over Flash is.
De een na de andere topic wordt geopend, het wordt op deze manier wel erg onoverzichtelijk.

Misschien iets samenvoegen of anders even een sticky maken over flash? ik weet niet, het is maar een idee.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

DarkEra

  • Gast
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/16, 01:29:12 »
Ik heb totaal niets uit een andere repro of wat dan ook maar toegevoegd, gewoon met het update beheer van alle 2 de Linux versies. Bekijk de schermafdruk nog maar eens goed, hopelijk zie je dan waar hij vandaan komt. Duidelijker kan ik het hier niet uitleggen.

Het zou beter zijn geweest als jij je pakketbronnen eens na ging kijken want ik heb verder echt niks aan dat screenshotje wat je steeds post. Lees de reactie van Joshua even als het nog niet duidelijk genoeg is geweest wat we proberen te zeggen. Ik zei repo maar bedoelde een PPA ... Dat komt omdat ik al geruime tijd bij een ander project zit waar we niet spreken over PPA's maar repo's.


Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/16, 12:18:37 »
Het zou beter zijn geweest als jij je pakketbronnen eens na ging kijken want ik heb verder echt niks aan dat screenshotje wat je steeds post. Lees de reactie van Joshua even als het nog niet duidelijk genoeg is geweest wat we proberen te zeggen. Ik zei repo maar bedoelde een PPA ... Dat komt omdat ik al geruime tijd bij een ander project zit waar we niet spreken over PPA's maar repo's.
In zekere zin komt het op hetzelfde neer; je voegt een PPA toe aan de repo's , maar een repository is wat vaag voor velen, en een PPA doet meteen een belletje rinkelen. Enfin, dat Henkp eerst even zijn bronnen eens goed nakijkt alvorens we verder speculeren.
Dat screenshotje is inderdaad compleet niets zeggend.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Henkp

  • Lid
Re: Video WithOut Flash - Addon
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/16, 12:33:56 »
Ik heb mijn PPA's na gekeken, en inderdaad er staat een Firefox in de PPA.

Maar aangezien dat deze perfect werkt. En ik veel op de NPO kijk, blijft hij voorlopig mooi staan.

En zodra ik hier of ergens anders lees, dat de flash weer goed is.
Dan haal ik die daar weer wel weg.

En dat een schermafdruk niets zeggend is, dat is natuurlijk pure onzin.
Of denken jullie dat je die zomaar krijgt?.