Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update beheer hangt bij uitvoeren update  (gelezen 770 keer)

update beheer hangt bij uitvoeren update
« Gepost op: 2009/06/04, 07:35:01 »
Goedemorgen

Even een probleem bij het uitvoeren van updates.

Ik gebruik 9.04 op mijn desktop.

Sinds begin deze week geeft update manager aan, dat er een CRON en WINE update beschikbaar zijn.
Als ik op installeren druk, krijg je vervolgens het scherm waarin de button updates uitvoeren staat. In dit scherm kan ik echter helemaal niets. De updater hangt als een gek.
Inmiddels al heel veel geprobeerd.
- opnieuw starten en als eerste uitvoeren
- het scherm een uurtje laten staan, om te zien of hij het wel gaat doen (om de een of andere reden).

Iemand een idee wat hieraan te doen is?
Kan ik de updates ook op een andere manier installeren?


Re: update beheer hangt bij uitvoeren update
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/04, 07:46:36 »
Je kan in de terminal (toepassingen>hulpmiddelen>terminalvenster) sudo apt-get update doen.
Als je dan nog problemen hebt kun je hier eens posten wat de terminal zegt tijdens het updaten, als er daar een of andere foutmelding tussen staat kunnen we daaraan zien wat het probleem is.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Re: update beheer hangt bij uitvoeren update
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/04, 08:32:48 »
Als het vastloopt nadat je op installeren hebt gedrukt, dan zal het eerder aan "sudo apt-get upgrade" liggen. Kun je de uitvoer van beide commando's (applications > accessories > terminal) hier posten?

Re: update beheer hangt bij uitvoeren update
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/04, 08:37:47 »
Als het vastloopt nadat je op installeren hebt gedrukt, dan zal het eerder aan "sudo apt-get upgrade" liggen. Kun je de uitvoer van beide commando's (applications > accessories > terminal) hier posten?
Het heeft niets met upgraden te maken hoor. Het 'installeren' gaat hier over Updates Instaleren, vanuit de grafische update manager. (Als ik fout en, verbeter me...)
Sinds begin deze week geeft update manager aan, dat er een CRON en WINE update beschikbaar zijn.
Als ik op installeren druk, krijg je vervolgens het scherm waarin de button updates uitvoeren staat. In dit scherm kan ik echter helemaal niets. De updater hangt als een gek.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Re: update beheer hangt bij uitvoeren update
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/04, 08:45:30 »
"sudo apt-get update" loopt de repositories na om te zien welke pakketten op je systeem verouderd zijn ten opzichte van de pakketten op de server. In de update-manager gebeurt dit tijdens het schermpje dat "pakketlijsten worden gelezen" of iets dergelijks toont.

"sudo apt-get upgrade" gaat nieuwe versies van de pakketten die volgens "sudo apt-get update" verouderd zijn van de server ophalen en op je computer installeren. Dit gebeurt dus nadat je installeren hebt geklikt (eerst alles downloaden, dan installeren).

("sudo apt-get dist-upgrade" is een iets slimere versie van "sudo apt-get upgrade".)