Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cpu temperatuur  (gelezen 10210 keer)

pieter27

  • Gast
cpu temperatuur
« Gepost op: 2007/07/26, 16:08:03 »
Omdat mijn laptop al een tijdje harde blaast (sinds een jaar of zo) dan eerst heb ik een maandje of twee geleden hem eens opengedraaid en gezocht naar stof-overschot. Geen, of toch verwaarloosbaar stof te vinden (maar toch met de stofzuiger verwijderd).

Nu was ik daarnet rustig aan het werken en ineens viel mijn pc (laptop, compaq presario 2100) uit. Ik had dat al wel eens gehad vorig jaar toen het zo warm was (toen nog met windows). Nu is het echter niet zo warm en bovendien voelt mijn pc lang niet zo warm aan.

Ik zet hem dus terug aan, maar na pakweg 5 min: opnieuw helemaal dood. Het laatste wat ik nog heb kunnen lezen is: critical temperature 55C. Ik dacht: aha: hij is te warm. Wat laten afkoelen zal wel wonderen doen dan. Een half uurtje gewacht en opnieuw geprobeerd. Opnieuw krek hetzelfde: na 5min valt ie uit met de melding critical temperature (48C deze keer).

Weet iemand raad? Ik heb al eens gekeken op het forum en veel gevonden, maar niets wat me zou kunnen helpen.

Daarnet nog snel gekeken naar systeemlogboek en dan syslog. Dat gaf:

Jul 26 16:27:20 pieter-laptop kernel: [  210.728000] Critical temperature reached (128 C), shutting down.
Jul 26 16:27:20 pieter-laptop init: tty4 main process (4125) killed by TERM signal
Jul 26 16:27:20 pieter-laptop init: tty5 main process (4126) killed by TERM signal
Jul 26 16:27:20 pieter-laptop init: tty2 main process (4129) killed by TERM signal
Jul 26 16:27:20 pieter-laptop init: tty3 main process (4130) killed by TERM signal
Jul 26 16:27:20 pieter-laptop init: tty1 main process (4131) killed by TERM signal
Jul 26 16:27:20 pieter-laptop init: tty6 main process (4132) killed by TERM signal
Jul 26 16:27:21 pieter-laptop gconfd (pieter-5377): Received signal 15, shutting down cleanly
Jul 26 16:27:21 pieter-laptop gconfd (pieter-5377): Exiting
Jul 26 16:27:21 pieter-laptop kernel: [  211.776000] mtrr: no MTRR for d8000000,4000000 found
Jul 26 16:27:24 pieter-laptop kernel: [  214.752000] Critical temperature reached (48 C), shutting down.
Jul 26 16:27:29 pieter-laptop rpc.statd[5104]: Caught signal 15, un-registering and exiting.
Jul 26 16:27:29 pieter-laptop mountd[5001]: Caught signal 15, un-registering and exiting.
Jul 26 16:27:29 pieter-laptop kernel: [  219.716000] nfsd: last server has exited
Jul 26 16:27:29 pieter-laptop kernel: [  219.716000] nfsd: unexporting all filesystems
Jul 26 16:27:29 pieter-laptop kernel: [  219.720000] RPC: failed to contact portmap (errno -5).
Jul 26 16:27:29 pieter-laptop exiting on signal 15

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
cpu temperatuur
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/26, 18:11:12 »
klaptops en temperatuur....
Zet je flaptop altijd op een gladde, effen ondergrond. Niet op de knieën, niet op een tafelkleed. Soms is zelfs een verhoginkje aan te bevelen bij de voetjes, zodat de warme lucht goed wegkan.

Offline Nico

  • Lid
cpu temperatuur
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/26, 18:25:59 »
Er zijn externe fans voor een laptop. Dat is een schuin verhoogje met een ventilator onder die op USB werkt. Ik ken niet zo direct een merk, ik zal er eens achter zoeken.

Edit: hier is er al eentje:

http://www.ednet-gmbh.de/?lang=de&page=1&cat=30,20,3&artnr=64017
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Alfredo

  • Gast
cpu temperatuur
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/26, 22:07:03 »
Ik vermoed dat je harde schijf te warm wordt, een externe fan zou inderdaad het probleem moeten oplossen.

pieter27

  • Gast
cpu temperatuur
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/26, 23:12:02 »
hm, zo een extern koelding dus (vreemd genoeg vind je die op ebay voor amper 3€; wel 10€ verzendingskosten vanuit china). Nochtans voelt ie niet zo warm aan hoor... Kan het in die zin misschien te maken hebben met een verkeerde 'temperatuur-lezing'. Ik kan me hier serieus vergissen, maar ik meen zoiets gelezen te hebben op een engelstalig forum.

En bovendien heb ik hem straks op 'pootjes' gezet.


Kan dat zo in eens opkomen?

cpu temperatuur
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/26, 23:39:03 »
Jwel,

Ook chips kunnen thermisch doorslaan en door warmte kan de waarde veranderen of ze gaan beetje bij beetje stuk.

Ergo, ook chips kunnen slijten.

Daarom moet je alles wat met chips te maken heeft goed koelen, hoe kouder hoe beter.

In jouw geval zou het ook nog eens kunnen zijn dat het temperatuur chipje in waarde verlopen is en dus een verkeerd waarde doorgeeft aan de bios.

Want 50 of 45 graden is natuurlijk wel een de grens maar niet echt te warm.

Goedkoopste oplossing zou zijn in de bios de temp iets naar boven bijstellen.

Ik heb als grens 65 graden staan voor de cpu in dit geval.

En een laptop op een verhoging zetten is altijd beter, de mijne heeft aan weerzijde 2 vierkanten  houten blakjes van 20 mm.

Goedkoop en effectief :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

pieter27

  • Gast
cpu temperatuur
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/27, 00:06:41 »
als complete pc-leek: hoe doe je dat: de bios temp hoger zetten?

cpu temperatuur
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/27, 03:07:44 »
Mja bij de meeste computers kom je tijdens het aan zetten van de computer met de toetsen F2 of Alt + F1 of met de Delete toets in de BIOS.

Dit is het hart van de computer waar je een boel kan instellen.

Eventueel voor jouw model vouwcompjuter op internet of in het boekje kijken met welke toetsen je in de bios komt.

Dus computer aanzetten en dan meteen die toetsen in drukken en ingedrukt houden .

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

pieter27

  • Gast
cpu temperatuur
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/27, 22:20:20 »
ik denk dat het echt aan een verkeerde lezing van de temperatuur ligt. Daarstraks de pc nog eens aangezet na een hele nacht en dag stil te liggen. Opnieuw sloot ie na 2 min helemaal af met dezelfde fout: critical temperature reached 47C. Shutting down now. De PC was absoluut niet warm en de fan draaide nog niet eens (en overigens: die is niet stuk)

Hiervoor heb ik het probleem nog nooit gehad, maar heb ook pas sinds een klein maandje Feisty derop staan (daarvoor Dapper). Of misschien ligt het daar helemaal niet aan natuurlijk.

Kan ik op een of ander manier nagaan of de temperatuurlezing daadwerkelijk verkeerd is en zo nodig dit aanpassen? Dat aanpassen in de BIOS is een optie, moet ik nog doen.

tzou fantistisch zijn als iemand me kan helpen, want voorlopig kan ik mijn laptop dus niet gebruiken...

merci alvast!

Alfredo

  • Gast
cpu temperatuur
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/29, 14:10:07 »
47° is absoluut niet kritiek, voor geen enkel onderdeel. Harde schijven draaien stabiel tot 55°, een grafische kaart tot 75° en bij CPU verschilt dit enorm, maar boven de 70° is zelden goed.

In je BIOS (F1 drukken tijdens opstarten), kan je de max temperatuur instellen. Kijk dan ook eens bij welke chip het juist foutloopt, want misschien zie ik er eentje over het hoofd.

pieter27

  • Gast
cpu temperatuur
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/29, 23:39:37 »
en hoe doe ik dat: bij de juiste chip kijken?

hartelijk bedankt!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
cpu temperatuur
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/29, 23:41:17 »
Installeer ook eens lm-sensors? Kun je in Linux kijken hoe de temperatuur verloopt.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11503

pieter27

  • Gast
cpu temperatuur
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/30, 10:55:53 »
dat had ik al gedaan, maar ik krijg ze niet werkend. bij het opstarten zegt ie dan bij 'setting sensors ...' [fail].

in de terminal geeft ie: (als ik sensors ingeef)
No sensors found!
Make sure you loaded all the kernel drivers you need.
Try sensors-detect to find out which these are.


ik heb daarnet overigens kernel 2.6.20-15  (ipv 16) gekozen en dan houdt ie het veel langer uit. Hij valt ook wel weer stil, maar niet met een temperature warning. Wel geeft ie: signal 15 recieved.

oh ja: die temperatuur aanpassen in de bios lukt me niet. Ik kom er wel in, maar kan daar nergens iets terugvinden van temperatuur (ofwel reikt ook daar mijn complete onwetendheid niet verder).

pieter27

  • Gast
cpu temperatuur
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/30, 16:29:51 »
Misschien een dwaze vraag, maar zou het temperatuurprobleem te maken kunnen hebben met Beryl?

Offline Henne

  • Lid
cpu temperatuur
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/31, 11:22:50 »
Eerlijk gezegd zou ik het probleem niet oplossen door in je BIOS de temperatuurwaarden te verhogen.

Misschien zo'n laptop cooler lenen van de lokale PC winkel om te zien of dat het probleem oplost?

Als je de echte maximale temperaturen wil weten van je laptop, zou je toch best even gaan zoeken op je specificaties, want van iedere Laptop/PC verschilt dit. De mijne draait tot max 95°C en dit is compleet normaal. (maar als je dat vergelijkt met nieuwe PC's is dit extreem hoog!) Gemiddeld draait mijn PC aan 65° - 75°.

Voor iedere PC zijn die graden anders, dus even googlen op je specs!
Powered by Linux - Ubuntu 9.10

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
cpu temperatuur
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/31, 11:25:47 »
De CPU van mijn PC zit meestal op 29 graden; op dit ogenblik zelfs op 27 graden....  :-)

cpu temperatuur
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/31, 12:25:36 »
Mijn cpu (laptop) zit nu 48 graden, en de andere zit op 42 graden... Mn laptop staat ongeveer de hele nacht al aan vanaf gister ( vergeten uit te zetten )...

pieter27

  • Gast
cpu temperatuur
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/31, 12:45:34 »
ik zit momenteel op 44° volgens Gkrellm. Die lm-sensors krijg ik niet aant werk.

Overigens denk ik dat zo een laptop cooler niet veel gaat uitmaken: zoals ik al schreef heeft ie eergisteren slechts twee minuten aangestaan (na een nacht stil te staan) en toen was ie zogezegd al te warm.

Nu is ie blijkbaar weer in orde. Hij valt niet meer uit (nadat ie zo de melding gaf van 30 keer te zijn opgestart zonder...).

Maar dus nog een vraagje: zou Beryl er voor iets tussen kunnen zitten?

Offline Henne

  • Lid
cpu temperatuur
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/31, 20:27:57 »
Het zou me verwonderen eerlijk gezegd dat Beryl dit veroorzaakt. Tenzij je constant zit te wapperen of constant het max uit beryl haalt?

En anders eens proberen zonder beryl, zien of je dan nog problemen hebt.
Powered by Linux - Ubuntu 9.10

Offline Port_Null

  • Lid
    • http://www.brandstichting.com/
cpu temperatuur
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/20, 14:11:03 »
AH! Soms moet je in plaats van klagen en anderen met je problemen vervelen gewoon even iets posten waar je gelukkig van wordt. Bij deze:

Mijn laptop werd hoe langer hoe irritanter. Ik hoefde maar een website in te laden of *whirrrrrr*, daar begon de ventilator alweer te loeien. Bij het kijken van een film of een flash-animatie werd je getracteerd op een geluid als van een föhn op de hardste stand. Ik heb zelfs van een ordner een provisorische laptop-standaard gemaakt (prima standaard trouwens) zodat de hete lucht beter kon ontsnappen, maar veel helpen deed het niet. Ik gebruikte de laptop minder en minder en was steeds vaker achter de desktop te vinden, waar note bene Windows op draait. :X

Totdat ik mijn laptop eens openschroefde. Wat ik aantrof: een dik plakkaat stof bij de ventilatiegleuven en het rommelige restant van hittegeleidende pasta tussen de processor en de heatsink. Alles eruit gehaald, schoongeblazen, met mijn Dynabyte-klantenkaart de processor en de heatsink schoongemaakt (gebruik ik die klantenkaart tenminste ook nog ergens voor) en het ding weer in elkaar gezet. Van een luidruchtig monster is mijn laptop nu veranderd in een muisstille fluisteraar, en de temperatuur van de cpu zit op een steady 40C waardoor de ventilator bijna niet meer in actie hoeft te komen. Ik zal nog wel eens kijken hoe hij zich houdt als ik er een flinke belasting doorheen stuur, maar gewoon in het dagelijks gebruik is het ding nog nooit zo stil geweest.

Hallee, dit wordt een fijne kerst! :)