Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP Home in Virtual Box onder Ubuntu benaderbaar vanaf andere 100% XP pc?  (gelezen 698 keer)

Offline dvenema

  • Lid
Ik heb XP Home onder Virtualbox geïnstalleerd in Ubuntu op m'n desktop pc.
Nu heb ik nog een laptop met XP Professional.
Kan ik vanaf die laptop meteen die virtuele XP Home binnen Ubuntu benaderen + vice versa?

Als ik namelijk in de virtuel XP Home via de Verkenner de netwerkomgeving open lukt het me niet om de XP laptop te zien. Ik heb in de virtuele XP Home inmiddels de werkgroep naam naar WORKGROUP hernoemd omdat deze ook zo heet op de XP laptop.

Bovendien heb ik een Samsung CLX-3175fn printer die meteen via het netwerk naar een XP machine kan scannen. Echter, die virtuele XP Home machine ziet ie niet.

Suggesties?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: XP Home in Virtual Box onder Ubuntu benaderbaar vanaf andere 100% XP pc?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/12, 15:29:03 »
Helemáál zeker ben ik er niet van want ik heb geen virtuele Windows geïnstalleerd, maar ik vermoed dat je ook in een virtuele werkomgeving Samba zult moeten installeren om de andere pc's in een netwerk te kunnen zien. Samba vind je in Synaptic pakketbeheer en o.a. op deze site staat een handleiding hoe je het een en ander moet instellen: http://lcardinaals.wordpress.com/2008/05/01/samba-een-connectie-tussen-ubuntu-8-en-ms-windows/

Offline dvenema

  • Lid
Re: XP Home in Virtual Box onder Ubuntu benaderbaar vanaf andere 100% XP pc?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/15, 20:28:19 »
Ik heb inmiddels alles werken zoals ik wil. Dank voor de tip.

Samba geïnstalleerd zoals in vorige post.

Daarnaast de netwerkinstelling in Virtualbox op "Bridged adapter" gezet zodat de Virtual machine een 'echt' IP adres krijgt van mijn router en daardoor dus in het fysieke netwerk hangt en niet meer via de Ubuntu host.

De Samsung printer ziet nu ook de Virtuele XP Home, wel heb ik daarvoor binnen de virtuele XP Home de Samsung drivers e.d. geïnstalleerd. Tijdens dat installeren werd de virtuele XP Home herkend. Nu kan ik rechtstreeks scannen vanaf de CLX-3175fn naar de virtuele XP Home. Handiger dan met usb sticks.
Dit heb ik met name gedaan omdat je vanaf de Samsung meteen naar PDF kan scannen op een Windows machine. Hij zet de bestanden dan in Mijn Documenten.
Met Ubuntu is me dat nog niet gelukt. Zal wel een beperking zijn in de Linux drivers zijn die er bij geleverd waren.