Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schone lei  (gelezen 1655 keer)

Offline Alwin

  • Lid
Schone lei
« Gepost op: 2008/10/05, 14:42:31 »
Ik ga morgen een nieuwe hd kopen ( WD1600AAJB 8mb ) omdat de huidige 1 of meerdere beschadigde  sectoren heeft wie ik niet kan verwijderen of omzeilen.

Ik ga morgenavond dus eerst (weer)  xp installen ( en hoop dat ook nog gereed te krijgen).
Dat zal waarschijnlijk geen probleem geven aangezien ik de laatste paar dagen al 3 keer opnieuw xp heb geinstald.

Daarna wil ik Hardy Heron installen.

Mijn vraag is hoe en wat de beste indeling is voor mijn nieuwe schijf.
Als eerste komt xp, daarna ubuntu.
Nu wil ik graag een  "gedeelde" schijf hebben voor mijn dokumenten en andere data die ik dus in beide wil kunnen gebruiken.

Ik denk dat ik dan dus een probleem krijg met de max van 4 partitties op 1 schijf.

Nu heb ik de "oplossing" wel gelezen op de site van Pjotr, maar snap nog niet helemaal hoe dat in zijn werk gaat.

Moet ik eerst de Gparted live cd opstarten en de schijf indelen en daarna xp gaan installen of zit het anders in elkaar?

En hoe groot moet de Swap dan worden?

Mijn specs van mijn pc zijn verder, MSI-6712, amd 2500, 1Gb ram, GF Fx5200, Creative soundblaster 5.1 Live!

Nb. nog een vreemd iets, met de live cd van HH krijg ik geen muziek of dergelijk uit mijn boxen.
Het enige wat er wel uit komt is een test toon, zo gauw ik de juiste instelling heb gekozen, maar muziek afspelen is onmogelijk.
Zelfs niet na het downloaden van de codecs.

Weet iemand daar nog een antwoordt op?

Alvast bedankt,
Alwin

Offline vanadium

  • Lid
Schone lei
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/05, 15:24:55 »
In jou geval raad ik aan een vijftien-twintig gigabyte voor Ubuntu te installeren. Het is niet echt nodig een aparte datapartitei te installeren. Maak gewoon een linkje naar "Mijn documenten" in je Linux home directory en je kunt in Linux net als in Windows je documenten bereiken en bewerken.

Praktisch: (1) installeer eerst  XP installeert, zorg je dat hij vijftien tot twintig gigabyte overlaat. (2) Installeer Ubuntu en kiest voor "gebruik grootste aaneengesloten ruimte". Ubuntu doet automatisch de nodige partitionering.

Mocht je er niet in slagen Windows vrije ruimte te doen overlaten, dan moet je na 1) toch even met gparted de Windows partitie verkleinen.

Offline mcgyver

  • Lid
Schone lei
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/05, 19:21:50 »
Goed idee, wat ook kan (wil ook jouw mening vanadium) is een XP partitie aanmaken, daarna een Data partitie en vervolgens je Ubuntu partitie. Je my documents  verplaats je later naar je data (kan makkelijk in XP). Op deze manier kan je steeds XP opnieuw installeren zonder echt je systeem te vernaggelen, vooral als je een image van je XP schijf maakt

Offline Alwin

  • Lid
Schone lei
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/05, 19:32:13 »
Citaat van: mcgyver
Goed idee, wat ook kan (wil ook jouw mening vanadium) is een XP partitie aanmaken, daarna een Data partitie en vervolgens je Ubuntu partitie. Je my documents  verplaats je later naar je data (kan makkelijk in XP). Op deze manier kan je steeds XP opnieuw installeren zonder echt je systeem te vernaggelen, vooral als je een image van je XP schijf maakt
Dit lijkt mij ook wel een goed idee, maar kom ik dan niet in de problemen met die 4 partities???
Of kan ik van die data partitie dan een /home partitie van maken.
( niet dat ik weet hoe ik dat moet doen, maarja....)

Ik hoop echt dat het nu wel lukt, want dat ge-emmer met die foute sector en dan tig keer proberen te repareren met chkdsk wie dan weer niks vind....
Is niet echt goed voor het vertrouwen daarin.

Beide alvast bedankt voor jullie response :)

Offline mcgyver

  • Lid
Schone lei
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/05, 21:16:48 »
Denk het niet:

1 XP
2 Data
3 Ubuntu / + home
4 Swap

Is dus precies goed. Hoe groot is de totale schijf?

edit: Data doe je het liefst met XP VOORDAT je Ubuntu installeert.

Offline Alwin

  • Lid
Schone lei
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/05, 21:35:44 »
Citaat van: mcgyver
Denk het niet:

1 XP
2 Data
3 Ubuntu / + home
4 Swap

Is dus precies goed. Hoe groot is de totale schijf?

edit: Data doe je het liefst met XP VOORDAT je Ubuntu installeert.
De grootte van de schijf is 160 Gb.

Dan denk ik dat ik die data partitie maar achterwege laat en dan maar de eerste optie doe- > een linkje naar de map my documenten.
De xp-schijf wordt toch zeker geformateerd in NTFS en als ik het goed heb kan Ubuntu daar ook mee overweg.
Zit ik alleen nog met de best mogelijke verdeling van de schijf.
50 /50 ????

Heb ik het goed als ik de swap 1,5 keer mijn RAM doe ( dus 1.5 GB groot) of regelt Ubuntu dat helemaal?

Offline mcgyver

  • Lid
Schone lei
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/06, 07:53:02 »
Mijn mening: niet 50/50. Als je data in je my documents komt wordt dat het grootste gedeelte. Je Windows partitie moet dus het grootste zijn. Aan 30 á 35 GB voor Ubuntu heb je meer dan genoeg (dat is inclusief Swap). Zeker als je data toch niet daarin komen te staan. Swap = 1,5 x RAM heb je goed begrepen.

Offline vanadium

  • Lid
Schone lei
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/06, 10:05:33 »
Je kan altijd zoveel partities hebben als je wil: evenwel zijn dat logische partities die bestaan in een extended partition. Sommige OSen moeten in een primaire partitie staan op de eerste schijf (ik denk niet dat XP nog dergelijke beperkingen heeft).

Er zijn dikwijls meerdere opties mogelijk. Wat ik voorstelde is het allereenvoudigste en voor een single-user systeem (of twee, drie gebruikers) zeker adequaat. Je hebt een doodgewone Win install en een doodgewone linux install, waarbij de gebruikersdata op de Win partitie staan. In dat scenario is zelfs tien gigabyte (vrij ruim) voldoende voor Linux.

Een aparte datapartitie geeft nog wat extra veiligheid en gemak indien één van beide OSen moet opnieuw geïnstalleerd worden. Je boet echter in aan flexibiliteit. Als later blijkt dat je bijvoorbeeld de systeempartitie voor Windows te krap gekozen hebt, dan moet je herpartitioneren. Ik vind het veel belangrijker een goede en regelmatige reservekopie te hebben van je gebruikersgegevens op een externe schijf (die zijn spotgoedkoop nu: er is geen excuus meer). Als er iets fout gaat, dan plaats je na herinstallatie de gegevens gewoon terug. Voor 100 GB+ schijven zou ik wellicht wel met een aparte datapartitie werken.

Omtrent de partitionering voor Linux: laat Linux maar doen: die zal automatisch systeem en swap aanmaken in de overblijvende 10-15 gigabyte.

Je moet als gebruiker voor één ding opletten: sluit steeds Windows volledig af vooraleer je naar een Ubuntu sessie gaat, d.w.z., *niet* hiberneren of stand-by. Als je hiberneert, dan sluit Windows de ntfs partities niet volledig af. Ubuntu zal een niet afgeloten ntfs schijf niet mounten.

Offline Alwin

  • Lid
Schone lei
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/06, 18:00:26 »
Dank je voor de tip Vanadium.

Gelukkig heb ik een paar maand geleden een mooie externe hard disk gekocht.
Daar ben ik nu echt blij mee, zeker nu ik vorige week ook alles heb gebackuped :)

Dat formateren van xp is lastig in het menu tijdens de instal kun je alleen kiezen of het fat of ntfs moet worden en waar.
Helaas heb ik de optie primaire of logisch (nog) niet kunnen vinden.
Had van het weekend wel nog een poging gedaan om de schijf dynamisch te maken.
Opzich ging de handeling goed, maar het effect was niet dat wat ik zocht.

Straks gaat het feest (weer) beginnen en ik hoop dat het nu goed gaat.

Ik (probeer)  de  schijf te verdelen in 120 en 40 gb denk ik. dat moet goed zijn.

Offline Alwin

  • Lid
Schone lei
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/12, 14:31:46 »
Zo,hè hè het is me eindelijk gelukt om de dualboot gereed te krijgen.
Mijn "grootste" fout lag bij de partitionering van de schijf.
Ik dacht het makkelijk te maken om xp meteen 120 gb te geven bij de installatie en zo 40gb vrij te laten (onbehandeld) voor ubuntu.
Nou dat had ik dus verkeerd gedacht, misschien dat het best mogelijk is, maar ik kreeg het niet voor elkaar om ubuntu meteen op die onbehandelde ruimte te zetten.
Dus uiteindelijk met Gparted de 120 gb schijf maar weer vergroot naar de gehele 160 gb.
Daarna ging het vrij makkelijk.
Zeker met de site van Pjotr erbij (bedankt hiervoor).
Nu eigenlijk alleen nog de wachtwoorden uit Firefox (xp) overzetten naar Firefox (ubuntu) en een oplossing vinden voor de mail.
Weet nog niet hoe ik dat ga doen....

Groet,
Alfadin

Offline vanadium

  • Lid
Schone lei
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/12, 15:39:22 »
Citaat
Ik dacht het makkelijk te maken om xp meteen 120 gb te geven bij de installatie en zo 40gb vrij te laten (onbehandeld) voor ubuntu.
Ik had ook gedacht dat dat de eenvoudigste oplossing zou geweest zijn: er is normaal een keuze "gebruik grootste aaneengesloten ruimte". in elk geval: blij dat het gelukt is!