Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ati Catalyst Centre installeren.  (gelezen 1275 keer)

[Opgelost] Ati Catalyst Centre installeren.
« Gepost op: 2009/03/28, 19:29:24 »
Ik heb hier twee lcd schermen die ik als dual monitor (big desktop) wil gaan gebruiken.
Dankzij Mr.Gee weet ik inmiddels dat ik een ATI radeon 1550 heb. Inmiddels heb ik ook het Ati Catalyst Centre gevonden ( http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linux.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.20&lang=English ), dit op mijn bureaublad geplaatst en moet ik volgens de bijbehorende handleiding in een terminal application het volgende commando geven sh ./ati-driver-installer-9.2-x86.x86_64.run

Nu heet de file die ik gedownload heb iets anders dus heb ik het commando aangepast naar sh ./ati-driver-installer-9.3-x86.x86_64.run
Vervolgens krijg ik de volgende melding  sh cant open ./ati-driver-installer-9.3-x86.x86_64.run
Nu loop ik vast. Ik heb al getracht te vinden op het forum en met Google wat ik fout doe maar waarschijnlijk is het een dusdanige noob fout dat het nergens staat.
Wie kan me even in de juiste richting wijzen?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/28, 22:33:56 door Willempiesnor »
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Re: Ati Catalyst Centre installeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/28, 20:29:32 »
Rechtsklik op het bestand> klik op Eigenschappen>Klik op het tabblad rechten>vink Uitvoeren van het bestand aan.
In de terminal navigeer naar de map waar het bestand staat type in
chmod a+x naambestand.run volgens mij hoef je het commando niet als root uit te voeren, lukt het niet dan zet je er sudo voor.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Ati Catalyst Centre installeren.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/28, 20:31:40 »
Je moet geen vreemde dingen downloaden, onder > systeem > beheer > hardware drivers de juiste aanvinken. Ik heb/had een X1250. Gewoon binnen Ubuntu oplossen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/28, 20:33:37 door mcgyver »

Re: Ati Catalyst Centre installeren.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/28, 21:14:03 »
Bedankt voor de ideeen. Zoals zo vaak was de oplossing simpeler dan gedacht.
Doordat ik jouw idee probeerde Gijs, kwam ik erachter dat de file helemaal niet gevonden werd. Toen bleek dat niet alleen het nummer was verhoogt van 9.2 naar 9.3 maar dat ze er ook een koppelteken in plaats van een punt hadden gebruikt (van 9.2 naar 9-3). Dat had ik even gemist....
Het was dus simpelweg een verkeerd getypte naam wat het probleem veroorzaakte.
Nu nog het paneel vinden waar ik de instellingen kan doen (waar hebben ze dat nu gestopt....)

Wat betreft de opmerking van Mcgyver, ik hoop dat dat een grapje is?
Natuurlijk wil ik dingen downloaden die niet in de lijst staan. Als dat niet kan binnen Ubuntu moet ik snel een andere distributie gebruiken, het lijkt me dat een OS wat volgens vrije software is gedistribueerd je toch niet zal dwingen alleen bepaalde aangeboden software te draaien?
Dat ik daardoor dingen tegenkom die problemen geven en opgelost moeten worden, dat is natuurlijk duidelijk. Dat niet alles vlekkeloos zal werken, dat is ook duidelijk. Maar om het daarom niet te gaan gebruiken? Dat is juist de jus van een nieuw OS voor mij........
Overigens was het probleem niet dat de driver niet gevonden werd, dat werd hij zonder meer. Het probleem was dat ik dual screen wil draaien en daar heb je dus ACC voor nodig
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline mcgyver

  • Lid
Re: [Opgelost] Ati Catalyst Centre installeren.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/28, 21:53:56 »
Nee geen grapje. Ik heb alles via Ubuntu binnengehaald. Ik heb de M2A-VM met onboard X1250 nu als mediacenter. Ik had ook de (CCC Catalyst Control Center) en een dualscreen.

Re: [Opgelost] Ati Catalyst Centre installeren.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/28, 21:54:00 »
Een dual screen kan ook met het programma van dvdmeer,lid van het forum, http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/python-randr/ in zijn handtekening staat de meest recente versie. Leuk draadje en je kan je vragen erover daar ook kwijt. Misschien leuk om te proberen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: [Opgelost] Ati Catalyst Centre installeren.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/28, 22:11:26 »
Ik moet me er duidelijk wat meer in verdiepen LOL
Ik heb nu nog maar op 1 scherm beeld, het andere zwijgt in alle talen.

Gelukkig heb ik een kopie gemaakt van van /etc/X11/xorg.conf dat moet ik nu eerst maar even terug zetten.

Dank voor de reacties, het draadje wat Gijs noemt zal ik zeker bekijken.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline mcgyver

  • Lid
Re: [Opgelost] Ati Catalyst Centre installeren.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/28, 22:25:04 »
Een dual screen kan ook met het programma van dvdmeer,lid van het forum, http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/python-randr/ in zijn handtekening staat de meest recente versie. Leuk draadje en je kan je vragen erover daar ook kwijt. Misschien leuk om te proberen.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Met CCC in Ubuntu is het veel simpeler.

Ik heb bijna zin om weer Ubuntu op dat moederbord te installeren om te kijken hoe het was. Ik heb twee van die borden en één lgt nu doelloos op zolder.

Re: [Opgelost] Ati Catalyst Centre installeren.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/28, 22:33:39 »
Met CCC in Ubuntu is het veel simpeler.

LOL. Niet voor mij, de optie display configuration blijft grey-ed out. Kennenlijk start hij niet op in super user mode (terwijl hij wel om een ww vraagt) terwijl dat schijnbaar wel moet om die optie te benaderen
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Re: [Opgelost] Ati Catalyst Centre installeren.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/08, 21:19:56 »
Ik heb ook de driver van de ATI site, en hij werkt bij mij prima.
ik zet het bestand op mijn bureaublad en ga via mijn terminalvenster daar naar toe.
ik zorg dat ik root ben, en vervolgens : root@danny-desktop:/home/danny/Bureaublad# sh ./ati-driver-installer-9.2-x86.x86_64.run
dit werkt bij mij ! !

Succes