Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu Desktop op 2e partitie van de HD...HOE?  (gelezen 1617 keer)

Offline MWW1977

  • Lid
Installatie Ubuntu Desktop op 2e partitie van de HD...HOE?
« Gepost op: 2011/01/13, 12:52:07 »
Hallo iedereen die dit leest!  ;)
Ik zit met mijn laptopje voor me de installatie van Ubuntu desktop te doorlopen en kom bijna direct al bij een te kort aan kennis probleem!
Ik heb een nieuwe HD van 500GB opgedeeld in 2 partities. 1 van 250GB voor Windows en de andere 250 GB voor Ubuntu.
sda1 (ntfs) is de Windows partitie en sda2(ntfs) is dan voor Ubuntu.
Moet ik nog iets de patitie sda2 veranderen? Swap ruimte aanmaken bijvoorbeeld?
Wanneer ik de sda2 partitie ga bewerken staan er bij de optie "Gebruiken als:" een aantal afkortingen die mij als Ubuntu-newbie heel weinig zeggen: Ext4, Ext3, Ext2, ReiserFS..enz. Welke moet ik kiezen?
En wat is een aanhechtingspunt? /, /boot, /home, /temp, enz.
Waar dienen deze voor?

En wat moet ik invullen bij de: "Opstartlader: Device for boot loader installation:"?
De:
/dev/sda
/dev/sda1 (ntfs) de windows partitie dus
/dev/sda2 (ntfs) bedoeld voor Ubuntu
Ik neem aan dat dit voor het opstarten van Ubuntu is. Ik zou Ubuntu graag in dualboot met windows willen hebben.

Wie kan me helpen? Als leek zit ik hier echt op vast daar ik niet weet waar het voor staat en in de installatie handleiding van de wiki behandelen ze de optie waar ik voor kies niet.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Mike
Netbook: Acer Aspire One D150 met een 500GB HD

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Ubuntu Desktop op 2e partitie van de HD...HOE?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/13, 13:00:22 »
Het makkelijkste is, om het installatieprogramma automatisch 10 GB "af te laten snoepen" van de 250 GB voor Windows, en die extra partitie van 250 GB te gebruiken voor opslag.

Dat doe je zo:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

10 GB is zat voor Ubuntu.  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu Desktop op 2e partitie van de HD...HOE?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/13, 13:26:04 »
10 GB is zat voor Ubuntu.  :)
Inderdaad. Dit is ruim voldoende voor het systeem én voor je persoonlijke configuratiebestanden. Je "Documenten", "Films", enz. moet je dan echter op je andere partities opslaan. Ook voor je email kan dat nodig zijn.

Je kan zeer gemakkelijk de Documenten folder die er na installatie is, vervangen door een link die doorverwijst naar je datapartities. Als eindgebruiker merk je niet eens dat je, van zodra je je Documenten induikt, eigenlijk al op een andere partitie aan het werken bent. Dát is ondermeer waarom Linux een gebruiksvriendelijk systeem is.

Als het zover is, vraag je maar.

Offline MWW1977

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu Desktop op 2e partitie van de HD...HOE?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/13, 14:25:40 »
Dat wil ik wel maar hoe gaat het dan met bijvoorbeeld de foto's die ik onder windows van mijn digitale camera afhaal en in een folder plaats ergens op de C-schijf?
Hoe kan ik die folder onder ubuntu dan benaderen?
Als dat gewoon kan maak ik 2 partities: 1 van 50 GB voor Ubuntu en Windows en de andere voor mijn bestanden.

Maar dan moet ik wel weten hoe ik de windows bestanden onder Ubuntu (en visa-versa natuurlijk) kan bekijken.

Groeten Mike
Netbook: Acer Aspire One D150 met een 500GB HD

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu Desktop op 2e partitie van de HD...HOE?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/13, 14:48:02 »
Citaat
Maar dan moet ik wel weten hoe ik de windows bestanden onder Ubuntu (en visa-versa natuurlijk) kan bekijken.
Dit is net wat we zeggen. Voor het ubuntu systeem heb je voldoende aan 10 GB. De rest blijven partities, geformatteerd in het Windows formaat, zodat je zowel vanuit Windows als vanuit Ubuntu aan diezelfde data kunt.

Je kan er ook 50 GB van maken. Maar die 50 GB zal je niet vanuit Windows kunnen benaderen. Beter bij 10 GB houden dus, en al je data op de Windows partities laten staan.

Offline MWW1977

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu Desktop op 2e partitie van de HD...HOE?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/13, 15:46:46 »
Citaat
Maar dan moet ik wel weten hoe ik de windows bestanden onder Ubuntu (en visa-versa natuurlijk) kan bekijken.
Dit is net wat we zeggen. Voor het ubuntu systeem heb je voldoende aan 10 GB. De rest blijven partities, geformatteerd in het Windows formaat, zodat je zowel vanuit Windows als vanuit Ubuntu aan diezelfde data kunt.

Je kan er ook 50 GB van maken. Maar die 50 GB zal je niet vanuit Windows kunnen benaderen. Beter bij 10 GB houden dus, en al je data op de Windows partities laten staan.

Sorry, ik ben echt net sinds een weekje met Ubuntu bezig en snap er nog niet veel van.
Maar ik zal de partieties wat bijstellen. Maar zit in die 10GB alleen het OS van Ubuntu of ook alle programma's die ik onder Ubuntu installeer?
Of is de structuur van mappen toch te vergelijken mat Windows......dat ik zelf kan aangeven in welke map een programma geïnstalleerd moet worden?
Daarom wil ik Windows en Ubuntu eigenlijk geheel op 2 verschillende partities hebben draaien. Is Windows weer een keer traag aan het worden met allemaal rotzooi is een format C: zo gedaan, maar dan moeten de programma's en instellingen van Ubuntu wel blijven staan. ;)

Ik zag in de handleiding via de link van Pjotr dat ik tijdens het installatie proces van Ubuntu de partitie verhoudingen kan bijwerken. Dan zet ik de verhouding wel naar 50-450. En installeer ik Ubuntu wel bij in de windows partitie (die van 50GB).

Groeten Mike
Netbook: Acer Aspire One D150 met een 500GB HD

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Ubuntu Desktop op 2e partitie van de HD...HOE?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/13, 15:53:32 »
Even voor alle duidelijkheid: als je de instructie volgt op de webpagina waar ik je naar verwees, dan komt Ubuntu ook "gewoon" op een eigen partitie te staan. En dus niet op de Windowspartitie.

Het installatieprogramma maakt volautomatisch twee nieuwe partities aan, in de ruimte die het afpakt van de Windowspartitie. Een partitie voor het besturingssysteem en een partitie voor het wisselgeheugen (swap).