Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB Geluidskaart met (k)Ubuntu  (gelezen 926 keer)

Offline Grieteke

  • Lid
USB Geluidskaart met (k)Ubuntu
« Gepost op: 2007/03/07, 17:23:55 »
Ik gebruik een usb geluidskaart voor mijn notebook (ivm kapotte koptelefoonuitgang). Nu ik eindelijk ubuntu zo ver heb om video en mp3 af te spelen wil ik dus ook graag mijn usb geluidskaart gaan gebruiken. Maar als ik deze aansluit kan ik nergens vinden of deze door het systeem 'gezien' wordt en of ik deze bv in zou kunnen schakelen. En ik krijg ook geen geluid via de usb geluidskaart, wel via de laptopspeakers (maar dat is natuurlijk niet om aan te horen).
Ik heb echt geen idee waar ik zou moeten zoeken dus ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

De geluidskaart die ik gebruik is een: digitus [DA-70770] Salon usb audiocontroller.
Ik gebruik Kubuntu 6.06 LTS.

Offline Grieteke

  • Lid
USB Geluidskaart met (k)Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/10, 11:10:08 »
Na lang zoeken heb ik uiteindelijk zelf de oplossing gevonden.
Voor iedereen die tegen hetzelfde probleem aanloopt zal ik uitleggen hoe ik het heb opgelost. Eerst heb ik fxload geinstalleerd:
sudo apt-get install fxloadDaarna heb ik alsa tools geinstalleer:
http://ccrma.stanford.edu/mirrors/agnula/demudi-apt/pool/local/a/alsa-tools/alsa-tools_1.0.5-2_i386.deb)

Daarna heb ik bij kmplayer de volgende instellingen gewijzigd (configure kmplayer -> general -> Xine):
- audio.device.alsa_default_device: plughw:1,0
- audio.device.alsa_front_device: plughw:1,0

Bij amaroK heb ik iets soortgelijks gedaan (configure amaroK -> engine)
- kies alsa als output plugin
- mono: plughw:1,0
- stereo: plughw:1,0

bassreal

  • Gast
USB Geluidskaart met (k)Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/20, 15:56:55 »
als ik bij amaroK alsa als outgoing plugin kies kan ik de mono en stereo niet aanpassen naar plughw:1,0
hoe kan ik dat probleem verhelpen want mijn geluidskaart in de desktop is helemaal naar de k****n en ik heb mijn externe usb kaart dus wel degelijk nodig om geluid uit die desktop te krijgen

Offline Grieteke

  • Lid
USB Geluidskaart met (k)Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/03, 16:03:08 »
Ik gebruik nog steeds mijn externe usb geluidskaart maar sinds ik gutsy gebruik heeft amarok kuren. Zodra ik kies om alsa the gebruiken als output plugin krijg ik de volgende foutmelding:
Citaat
xine was unable to initialize any audio drivers
Hierdoor kan ik mijn usb geluidskaart niet gebruiken met amarok. Daarnaast lukt het mij bij een heleboel andere programma's niet om de usb geluidskaart in te stellen.

Daarom vroeg ik me af of het mogelijk was om ubuntu zo in te stellen dat al het geluid via de usb geluidskaart gaat. Ik kan echter niet vinden hoe dit moet, iemand een idee?